Gå til innhold
  • Bli medlem

Brød på tur


gjranhansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja, brøddeig trenger mel (helst hvetemel, siden det baker lettest), vann og gjær. Gjær koser seg mest ved 20-25 grader C og formerer seg da, slik at brødet hever. Jeg husker at jeg har forsøkt å lage brøddeig en gang på Saltfjellet eller i Femunden når det var såpass kaldt at vi gikk med lue hele dagen. Da fikk jeg det ikke til.

Hjemme har jeg opplevd at et brøddeig som ble satt i kjøpeskapet med 3 grader C, hadde hevet seg ganske bra over natta. Da er min konklusjon med turbrød, at du enten må ha godt og varmt vær, slik at deigen kan heve seg på relativ kort tid, eller du må lage det kvelden i forveien og håpe at den hever seg om natta. Kanskje (ikke prøvd ut selv), kan du legge deigen i en stor, tett beholder som du legger nederst i soveposen, slik at den blir varmt.

Du kan også "jukse" og bruke bakepulver istedenfor gjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bannocks eller villmarksbrød om jeg ikke tar helt feil er realt å ta med seg på tur

 

http://www.fjellogfiske.no/redakt%C3%B8rene/bj%C3%B8rn/bannocks/bannocks1.asp?id=202
 

Fordel om man ikke blander inn vannet før turen, men gjør dette når man skal tilberede måltidet. Jeg har ikke brukt å legge opp til slikt hver dag, men har det heller med som belønning ved halveis eller etter tyngre dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bannocks eller villmarksbrød om jeg ikke tar helt feil er realt å ta med seg på tur

 

http://www.fjellogfiske.no/redakt%C3%B8rene/bj%C3%B8rn/bannocks/bannocks1.asp?id=202

 

Fordel om man ikke blander inn vannet før turen, men gjør dette når man skal tilberede måltidet. Jeg har ikke brukt å legge opp til slikt hver dag, men har det heller med som belønning ved halveis eller etter tyngre dager. 

Ikke dumt dette :) leste litt i komentarfelte på linken: Supert! den oppskriften skal jeg prøve. Har en oppskrift på pannebrød, som jeg har brukt i noen år nå (ca 18 år). Den er ganske lik men brøa blir ikke så tykke. 250 g samalthvete fin 250 g hvetmel 1/2 ts salt 5 ts bakepulver 1 ts sukker 3 ss smør 3-4 dl vann Blander det tørre hjemme i pose setter på et strips putter smør oppi posen, setter på et nytt strips og vann det er der du ferdes. stekes som bannocks passer fra 2 til 4 personer.

 

 

 

Når jeg tenker meg om spiste jeg dette da jeg var liten, da induksjonsovnen enda ikke var kommet hadde vi jo selvfølgelig såkalte varmeplater, da mormor var ferdig med en brøddeig og alle formene var fylt opp, vist det da ble litt deig igjen, klappet vi den helt flat og la den oppå en tørr stekeplate :) MMMMmmmmmMMMMMMmmm, servertes så med brunost :) vi kalte det "klappakaka" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander alt det tørre i porsjoner. (litt fint mel, grovt mel, tørket krydder, salt, sukker og noen korn med bakepulver)

Når jeg skal lage brødet tilsetter jeg passelig med oppvarmet vann (selvsagt ikke over kroppstemp) og elter deigen i posen jeg har oppbevart melblandingen i. Posen koser seg i soveposen en halvtimes tid og da er det klart for steking. Blir like bra hver hver gang.

Personlig synes jeg at brød kun med bakepulver lett kan bli litt "mursteinaktig". Men det er vel en smakssak.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man testet oppskriften som jeg fant på samme side som Bannocks oppskriften stod på :) Var NYDELIG, anbefales :)

 

Dette kan jeg tenke meg å teste ut på fjellforumtreffet neste uke. Siden det blir så kort vei fra parkeringsplassen, kan jeg godt ta med en stekepanne med tykk bunn, eller kanskje heller en rist for over bålet. Det pleier å gå litt dårlig å steke i en sånn lettvekt stekepanne med tynn bunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.