Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske 2014


Furunes

Anbefalte innlegg

Annonse

Hadde vært kjedelig og sittet i sofaen og fått fangsten servert, Balle.  :ike:

Innos, utos og grunner skal vel være bra, hvis man finner grunnene da. Har hørt at det ikke er særlig med røye der jeg har tenkt meg, så det er ørretn jeg satser på. Er det mark eller maggot som gjelder nå? Bruker du søkke, sluk eller annet, eller lar du bare kroken og agn synke? Fisker du helt nede ved bunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder normal ørret er det tre metoder. Mormyskha, balansepilk og ventemeite(ståsnøre)kun bestående av et lite søkke og mark eller maggott. Vær obs på at det kan være restriksjoner på antall snører. Min normale taktikk er å fiske aktivt med ei stikke og ha 1-2 snører i tillegg i nærheten slik at jeg har oversikt over dem hele tiden. Relativt grunt vann. 0,5 - 5m. Inn og utos (obs på tynn is) og grunner. Er du kjent fra sommerstid så står fisken ofte på samme stedene vinterstid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker nesten kun med ståsnøre etter ørret, kan ikke huske at jeg har fått ørret ved aktivt fiske. Det har selvfølgelig sammenheng med at jeg fisker nesten kun med ståsnøre...

 Ørret biter på både rød og hvit maggot, samt mark. Prøv alt...Har fått fisk i såkalte dyprenner, med oftest biter det på grunnere vann, bortsett fra de gangene det kun står fisk i djuprennene, og ikke vil ha noe av agnet du serverer. Herlig hobby dette :D

Når det gjelder ståsnøre, så blir forbudet mot dette faktisk håndhevet noe steder, bla. Engerdal Fjellstyre. Greit å være klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståsnøre er omdiskutert og med god grunn. Når noen setter ut et titall snører eller mer på vann med en tynn og sårbar ørretstamme, noe som dessverre skjer, er det ikke bra. Andre stedet er det flott jo mer det fiskes og da er jo nettopp denne metoden gull. Mange steder har forbud mot snører som står ute uten konstant tilsyn, andre har begrensninger i antall snører. Andre steder igjen er det fritt fram. Sjekk hva som gjelder, respekter dette og kos dere med fiskinga.

Balle; prøv mormyskha med maggot etter ørreten så skal du se det er mulig. Stor ørret som tar på slikt lett utstyr på grunt vann er artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståsnøre er omdiskutert og med god grunn. Når noen setter ut et titall snører eller mer på vann med en tynn og sårbar ørretstamme, noe som dessverre skjer, er det ikke bra. Andre stedet er det flott jo mer det fiskes og da er jo nettopp denne metoden gull. Mange steder har forbud mot snører som står ute uten konstant tilsyn, andre har begrensninger i antall snører. Andre steder igjen er det fritt fram. Sjekk hva som gjelder, respekter dette og kos dere med fiskinga.

Balle; prøv mormyskha med maggot etter ørreten så skal du se det er mulig. Stor ørret som tar på slikt lett utstyr på grunt vann er artig!

Har fått endel ørret på ´myskha med maggot, men det var mens snøret sto i ro. Mulig teknikken er dårlig...

Dette med ståsnøre eller "passivt fiske" er faktisk nedfelt i lov, så vidt jeg husker lyder det:  "Det er ikke lov å forlate bruket under fisket". Dette gjelder også stang med markdupp/bunnmark som blir forlatt mens man f.eks trekker oter. Hørte om en sak på Statskoggrunn der en kar fikk ei klekkelig bot for å ha gjort nettopp dette. Mulig at det var rein eller sau inneblandet (i snøret), det stod det ikke noe om.

 

Forøvrig litt pussig dette med isfiske midtvinters. Her jeg bor, er det veldig få røyevann, og det er av den grunn veldig, veldig få som fisker på isen i denne årstiden. Det er opplest og vedtatt at ørreten ikke biter nå. Jeg tror grunnen til dette hovedsakelig er nettopp det at så få fisker, det virker å være en selvforsterkende (u)sannhet. Det sier jo seg selv at at hvis det ikke fiskes, blir det ikke fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med ståsnører er nok ikke nedfelt i noen lov, men bestemmes av de som forvalter fisket. I Hurdalsjøen er det f.eks. tillatt med maks 15 ståsnører, eller line med 15 kroker, som må etterses minst 1 gang per døgn. (Brukes vel helst til lake).

Det ser ut til at du har rett, har nå lest paragrafer til øynene svir, uten å finne det. Statskog Nordland tillater i allefall 5 snører med tilsyn minst en gang i døgnet, regner med at Statskog følger lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg synes er greit, er å først gå på finn.no/kart, flyfoto, og se på vannet jeg har tenkt å duppe marken i. Får en ganske grei oversikt hvor grunnene er. Kanskje litt latmannsfiske dette, men slipper å lete så veldig etter gode (mulige) fiskeplasser. Gjorde dette så sent som ikveld da det blir fiske, lavvo, ovn og en lille en i morgen. Har nå klart hvor storfisken står og regner med storfangst  :thumbsup:  .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; følg med på værmeldinga! Ikke at type nedbør etc har noe å si for det som lever under isen (noe annet for den som sitter oppå isen...), men lufttrykket (H og L) og om denne endrer seg, og hvor fort/sakte den endrer seg er alfa og omega. En tommelfingerregel som jeg bruker er om det er relativt lavt trykk (L på værvarselet) så står fisken dypere og mer i ro. Og motsatt ved relativt høyt trykk. Det beste, mest interessante, i mine øyne er når det er en markant endring i trykket slik at fisken beveger på seg (posisjonerer seg til et behageligere sted for den). Som tar meg inn på neste trinn;

Flyfoto.no, Atlas.no, Google Earth er alle dine venner , og venner er det ofte lurt å rådføre seg med før en stikker avgårde. Hvor er grunnene? Hvor er djuprenna? Hvor er osene? Og hva slags bergarter er i grunnen? Så kommer man til;

Hvilken art, eller arter skal man fiske etter? Det er nå det blir virkelig interessant fordi det finnes ikke et absolutt svar. Mange sverger til en ting og bruker det alltid fordi de alltid råker borti en eller annen fisk. Samtidig medfører dette at man helst ikke prøver noe annet, og det faste blir første valget. Man fisker mer på slump, og den ene fisken man tar er kanskje den som spiser nettopp på slump. Og andre ganger er det man bruker fast det som er fasiten den dagen....

Jeg mener bestemt at hvis man har gjort leksa si så har man oversikt over hva man går til. Fangstgaranti finnes ikke, men mn har gjort mye for å bedre sjansene sine. Av utstyr (det man har i enden av snøret) så er det viktig å ha litt av hvert. Mormysjka og maggotkroker er et must. Man skremmer ikke noe med bare dette. Røyeblink ifm disse gir ofte økt sjanse for fangst. Fester man blinkediode over dette igjen så er man virkelig igang! Men det er røya da... Hva med ørreten? Mye tyder på at den er høyst skeptisk til blinkediodene. Den er nysgjerrig, men holder seg på trygg avstand. Dette kan utnyttes til en fordel hvis det er ørret man er ute etter. Bor ett hull med blinkediode/røyeblink/mysjka oppsettet. 99% sikkert er det at det ikke blir ørret på dette. Det er greit, for dette er lokkemiddelet! Husk at ørreten er nysgjerrig, men skeptisk og holder seg litt unna slik at den kan stikke av, men ikke lengre til at den ser blinkingen.... Når man har lokkemiddelet på plass så skrittet man opp noen få meter til siden, borer nytt hull, og agner opp med mysjka med maggot og fisker denne sakte.... Tenk handtwist-sakte ved fluefiske. Vær klar for hogg!

Har man god tid kan man prøve å fore inn fisken til hullet. Har man flere dager så kan dette virkelig ha noe for seg. Her finnes det mye forskjellig, og hva som fungerer i ett vann er ikke nødvendigvis like bra i et annet. Ostemasse skal man helst unngå pga fordøyelsesproblemer for fisken som spiser dette. Husk at den skal lokkes inn og vekke appetitten dens, ikke få den til å spise seg mett! Da gidder den heller ikke bite på annet ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal ut i Oslomarka neste helg og tenkte å prøve meg på isfiske. Å gå til innkjøp av isbor er litt drastisk for en med studentøkonomi som ikke er sikker på om dette er en aktivitet enn kommer til å drive med fremover.

Er det noen her inne som bor i Oslo og har et isbor de kunne tenke seg å låne bort? Evt. har et liggende som ikke er i bruk, som kan selges til en billig penge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.