Gå til innhold
  • Bli medlem

Tullejakt


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Jeg må si meg enig med de her som reagerer på viss våpenhåndtering i programmet. Et viktig prinsipp å aldri peke et løp mot annet levende enn det det jaktes på. Det finnes ikke et svartere hull i verden.

 

Men tenk så fint hvis vi, i tillegg til å reagere på våpenføringa til 2 freske jenter, også klarte å engasjere oss like mye mot den kombinasjonen av alkohol og våpen vi vet finnes blant så mange norske jegere? At jaktledere var sitt ansvar bevisst og tok tak i dette?

Du kan bli fengslet for å kjøre bil "dagen derpå" om det ble mye whisky på lørdagskvelden. Hvorfor dette er "stuerent" for så mange med våpen i elgjakta, er for meg en gåte. Jeg synes det er rart, men priser meg lykkelig for, at vi ikke har fler vådeskudd her i landet.

 

Hvis det er småsenile, bakfulle elgjegere som avfyrer ekspanderende kuler med dødelig rekkevidde på omtrent 2 km du snakker om, så... hadde jeg en brilliant forklaring, men ser at den ikke holder vann. Nei, ingen anelse.

Jaktledere varierer stort, mange flinke, andre våkner først når en forbannet grunneier ringer. Ganske vesentlig del av bygdekulturen bortover, så det er neppe populært å lage bølger i laget.

 

Hjertens enig om betrakningene om alkohol og jakt. Helt i orden med en dram, men ikke mer enn at man er våken og klar grytidlig neste morgen - da begrenser det seg selv. Ønsker UP velkommen i skauen på høsten. "Jegeravgift, jaktlisens og våpenkort, takk. Blåse her...".

 

 

Hmm, nesten så jeg får lyst på fjernsyn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jaktet siden 70 tallet og enda tilgode å se/møte en full jeger. På jakt. I 1992 opplevde jeg at en jaktkamerat drakk seg snydens kvelden før jakta begynte , likevel i jakthytta. Jeg tror at øresusen min begynte da, morgenen etter , da jaktbasen fortalte stakkaren med hangover  hva han syntes om han. Med gloser som jeg ikke visste fantes og i kombinasjoner som man ikke kunne tror er mulig. Slik bare en nordtrønder kan komme på. Alt på ett decibelnivå som var smertefullt selv for oss som stod på god avstand , og ikke hadde nesetipp mot nesetipp kontakt, slik promille eieren hadde. 

Dette med småfulle jegere tror jeg er en myte som har fått lov å feste seg, fordi myten underholder oss.

Jeg tror det er en større prosent av bilførere som kjører i fylla, enn det er jegere som jakter i fylla.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jaktet siden 70 tallet og enda tilgode å se/møte en full jeger. På jakt. I 1992 opplevde jeg at en jaktkamerat drakk seg snydens kvelden før jakta begynte , likevel i jakthytta. Jeg tror at øresusen min begynte da, morgenen etter , da jaktbasen fortalte stakkaren med hangover  hva han syntes om han. Med gloser som jeg ikke visste fantes og i kombinasjoner som man ikke kunne tror er mulig. Slik bare en nordtrønder kan komme på. Alt på ett decibelnivå som var smertefullt selv for oss som stod på god avstand , og ikke hadde nesetipp mot nesetipp kontakt, slik promille eieren hadde. 

Dette med småfulle jegere tror jeg er en myte som har fått lov å feste seg, fordi myten underholder oss.

Jeg tror det er en større prosent av bilførere som kjører i fylla, enn det er jegere som jakter i fylla.

 

 

Det er helt sikkert fler bilførere. Men jeg har sett diverse på reinsdyrjakta. På elgjakta lar "sjefen" oss blåse i et alkometer. Kanskje litt ekstremt, men jeg synes det er greit. Vi håndterer våpen her, skulle bare mangle.

 

Jeg har en kjenning, som skal få lov til å forbli anonym, som er med i et elgjaktlag i Trøndelag. Jakta startes med smugling av polske Zywiec og Zubrovka i mengder. Deretter tar man et bilde av all spriten sammen med riflene, legger det ut på facebook og føler seg tøff (smart, ikke sant).

 

For ikke å nevne episoden for et par år siden som vi alle kjenner, med hundedrap og blodfyll...

 

Men jeg håper du har rett, og at dette ikke er så stort problem som jeg frykter det er!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper tullene får strammet opp vokabularet sitt før de skal mer på skjermen. Jakt har jeg ikke greie på, men et noe bedre ordforråd hadde gjort seg, selv fra samer/nordlendinger.  

 

Det ser jeg ingen grunn til overhodet. Men for dere som er såpass språklig hemmet   at dere ikke forstår vanlig nordnorsk dagligtale, så kan dere øve dere her:

 

 

http://nordnorgelaget.com/Hjem/artikler/ordboka.asp

 

:hyper::D

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jeg ingen grunn til overhodet. Men for dere som er såpass språklig hemmet   at dere ikke forstår vanlig nordnorsk dagligtale,

 

 

Haha...språklig hemmet. Du vet at mye banning er et tydelig tegn på labert vokabular? Så vet ikke hvem som er språklig hemmet jeg. Man kan snakke som man vil for min del og syns ikke det er noe å henge seg opp i, men når man snakker til offentligheten er det ikke flaut å begrense seg litt. Jeg kan banne så mye jeg vil når jeg er alene, men når jeg er ute hos kunder og jobber så flyr jeg jo ikke rundt der og banner. Her blir man sett på som lite intellektuell om man ikke kan annet enn banneord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...språklig hemmet. Du vet at mye banning er et tydelig tegn på labert vokabular? Så vet ikke hvem som er språklig hemmet jeg. Man kan snakke som man vil for min del og syns ikke det er noe å henge seg opp i, men når man snakker til offentligheten er det ikke flaut å begrense seg litt. Jeg kan banne så mye jeg vil når jeg er alene, men når jeg er ute hos kunder og jobber så flyr jeg jo ikke rundt der og banner. Her blir man sett på som lite intellektuell om man ikke kan annet enn banneord ;)

 

Jeg tror det er omvendt. Banning er ikke et uttrykk for at en har et begrenset vokabular, men at en har et utvidet vokabular hvor en får gitt uttrykk for sine følelser. Hvis du bommer på rypa, og du har jaktet hele dagen, hva skal du si? Å, fillern, der bommet jeg igjen? Nei, er du et menneske av kjøtt og blod, så legg gjerne i en skikkelig salve. Personlig har jeg mest sans for de nord-norske variantene, men som østlending har jeg også noen brukbare gloser på lur i påkommende tilfeller. Dette kan selvsagt sjenere noen, men det får stå sin prøve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...språklig hemmet. Du vet at mye banning er et tydelig tegn på labert vokabular? Så vet ikke hvem som er språklig hemmet jeg. Man kan snakke som man vil for min del og syns ikke det er noe å henge seg opp i, men når man snakker til offentligheten er det ikke flaut å begrense seg litt. Jeg kan banne så mye jeg vil når jeg er alene, men når jeg er ute hos kunder og jobber så flyr jeg jo ikke rundt der og banner. Her blir man sett på som lite intellektuell om man ikke kan annet enn banneord ;)

 

 

Ja språklig hemmet. Hva dere syns om det i nede i Buskerud, trenger vi heldigvis ikke å ta hensyn til her oppe :-)

Programmet var da heller ikke fra et av dine kundemøter, men viste et par rotekte jenter som var seg selv ute i skogen. Jeg ser ingen grunn til at de skulle oppføre seg som om de var i kirken, eller i et av dine dørgende kjedelige kundemøter i et slikt program. Ogh jeg håper inderlig at TV Norge kjenner sin besøkelsestid og er like flinke til å vise fram disse flotte jentene som seg sjøl, som NRK var. Ellers blir dette like kjedleige som søndagsandakten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jeg ingen grunn til overhodet. Men for dere som er såpass språklig hemmet   at dere ikke forstår vanlig nordnorsk dagligtale, så kan dere øve dere her:

 

 

http://nordnorgelaget.com/Hjem/artikler/ordboka.asp

 

:hyper::D

 

For meg kan folk banne så det lyser, Riktig eller galt, flott eller helt fælt, blir vurdert av den enkelte.

Men det bør muligens opplyses om at det med banning også er avhengig av geografi. Min landsdel blir ofte benevnt som "det mørke fastland" på grunn av sterke relgiøse miljøer.

 

Kommer du fra et "møbelert hjem" på sørvestlandet så bannes det med måte - helst bare i passende anledninger. (Tenk hammer og tommel).

 

Dette kom svært tydelig fram i et jobbmøte der vi hadde besøk fra østlandet. Vedkommende brukte et kraftig blomstret språk, og budskapet (som for oss var viktig) druknet helt i bannskapen. Vi ble mer opptatt av banningen enn av det faglige innholdet.

 

Mitt råd til de som for eksempel besøker hytter og ruter på sørvestlandet: in Rome do as the Romens.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan folk banne så det lyser, Riktig eller galt, flott eller helt fælt, blir vurdert av den enkelte.

Men det bør muligens opplyses om at det med banning også er avhengig av geografi. Min landsdel blir ofte benevnt som "det mørke fastland" på grunn av sterke relgiøse miljøer.

 

Kommer du fra et "møbelert hjem" på sørvestlandet så bannes det med måte - helst bare i passende anledninger. (Tenk hammer og tommel).

 

Dette kom svært tydelig fram i et jobbmøte der vi hadde besøk fra østlandet. Vedkommende brukte et kraftig blomstret språk, og budskapet (som for oss var viktig) druknet helt i bannskapen. Vi ble mer opptatt av banningen enn av det faglige innholdet.

 

Mitt råd til de som for eksempel besøker hytter og ruter på sørvestlandet: in Rome do as the Romens.

 

 

Men så skal jentene hverken på kundemøte eller noe annet formelt. De skal ut på jakt og være seg sjøl. Hvis de ikke skulle få lov til det siste, blir programmet som sagt like kjedelig som disse møtene deres, hvor folk er livredde for å bruke et feil ord her og der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en viss fare(?) for at jentene får med seg noe av kritikken og dermed legger litt bånd på seg hva angår det sterkeste språklige krydderet. Det vil nå tiden vise. Men det er jo litt fornøyelig å lese hva folk kan få seg til å uttale med tanke på omtalt bannskap! Den talemåten vi ble "utsatt for" i TV-programmet er ikke akkurat ukjent her oppe i det syndige nord, og det var neppe mange nordlendinger som tenkte over at det kunne virke støtende på sarte sjeler lenger sør i kongeriket. At bruk av bannskap kobles opp mot intellekt er jo også interessant og gjør meg sjeleglad for at jeg neppe kan titulere meg selv som intellektuell! (For øvrig vil jeg gjøre oppmerksom på at jeg faktisk ikke bruker bannord i dagligtalen.. :-) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja språklig hemmet. Hva dere syns om det i nede i Buskerud, trenger vi heldigvis ikke å ta hensyn til her oppe :-)

Programmet var da heller ikke fra et av dine kundemøter, men viste et par rotekte jenter som var seg selv ute i skogen. Jeg ser ingen grunn til at de skulle oppføre seg som om de var i kirken, eller i et av dine dørgende kjedelige kundemøter i et slikt program. Ogh jeg håper inderlig at TV Norge kjenner sin besøkelsestid og er like flinke til å vise fram disse flotte jentene som seg sjøl, som NRK var. Ellers blir dette like kjedleige som søndagsandakten...

 

Vel, igjen, kunne ikke brydd meg mindre at jentene ikke kunne annet enn banneord. Hvor du får det ifra at jeg er i kjedelige kundemøter vet jeg ikke, jeg sitter bort imot aldri i møter. Har heller aldri sagt at de skal oppføre seg som i kirken, men litt hensyn bør man kunne ta når man velger å vise seg på tv.

 

@TL jeg har jobba og bodd på Oslos østkant. møtte aldri noen der med et så fattig språk, ikke engang de fra nord som har bosatt seg i Oslo banner så mye ;)

 

Det ble hverken sagt eller gjort mye fornuftig i dette programmet. De kan være rotekte så mye de orker, hva gir det oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, igjen, kunne ikke brydd meg mindre at jentene ikke kunne annet enn banneord. Hvor du får det ifra at jeg er i kjedelige kundemøter vet jeg ikke, jeg sitter bort imot aldri i møter. Har heller aldri sagt at de skal oppføre seg som i kirken, men litt hensyn bør man kunne ta når man velger å vise seg på tv.

 

 jeg har jobba og bodd på Oslos østkant. møtte aldri noen der med et så fattig språk, ikke engang de fra nord som har bosatt seg i Oslo banner så mye ;)

 

Det ble hverken sagt eller gjort mye fornuftig i dette programmet. De kan være rotekte så mye de orker, hva gir det oss?

 

De gir oss som har vett å sette pris på dem en herlig stund forran TV'en, med gliset på vid vegg, mens man storkoser seg. det er hva de gir oss. Hva de gir deg og de andre moraltrollene trenger heldigvis ikke vi andre å bry oss om :-)

 

Kundemøter hvar det du selv som nevnte...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gir oss som har vett å sette pris på dem en herlig stund forran TV'en, med gliset på vid vegg, mens man storkoser seg. det er hva de gir oss. Hva de gir deg og de andre moraltrollene trenger heldigvis ikke vi andre å bry oss om :-)

 

Kundemøter hvar det du selv som nevnte...

 

Nei nei...forskjell på å møte kunder og kjedelige kundemøter, jeg drar ut til kunder, fikser det jeg skal fikse og drar videre, sitter ikke i møter. Men om du mener man er moraltroll fordi man har lært folkeskikk så må du jo få lov lit det. Jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg klarer å oppføre meg rundt andre mennesker, så kan jeg heller banne og sverte når jeg er alene eller bare har kolleger rundt meg. De viser jo ikke jakt, de viser banning, bomskudd, uforsvarlig våpenbruk og nervøs fnising. Og jeg må betale for det. Hva de viser på TV Norge er en ting, det er en kanal man kan velge å ikke betale for, men NRK suger penger ut av oss for å vise noe som egentlig ikke har noe på skjermen å gjøre. Hadde disse jentene vært voksne mannfolk hadde de aldri kommet på TV,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei...forskjell på å møte kunder og kjedelige kundemøter, jeg drar ut til kunder, fikser det jeg skal fikse og drar videre, sitter ikke i møter. Men om du mener man er moraltroll fordi man har lært folkeskikk så må du jo få lov lit det. Jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg klarer å oppføre meg rundt andre mennesker, så kan jeg heller banne og sverte når jeg er alene eller bare har kolleger rundt meg. De viser jo ikke jakt, de viser banning, bomskudd, uforsvarlig våpenbruk og nervøs fnising. Og jeg må betale for det. Hva de viser på TV Norge er en ting, det er en kanal man kan velge å ikke betale for, men NRK suger penger ut av oss for å vise noe som egentlig ikke har noe på skjermen å gjøre. Hadde disse jentene vært voksne mannfolk hadde de aldri kommet på TV,

 

 

Et moraltroll er en person som mener at alle andre skal følge de samme reglene for oppførsel som en selv. Og det er nøyaktig hva du gjør her. Og jeg finner dine utalelser om jentenes oppførsel uendlig mye mer fornærmende enn noe som helst av hva disse flotte jentene måtte ha sagt på TV. 

 

Videre er det utrolig mange programmer sendes på NRK jeg anser for å være ren møkk. Men velger altså å la være å se på dem, eller la meg fornærme av dem. Jeg syns dette programmet var noe av det beste NRK noensinne har sendt på TV. De viste nemlig jentene som om de var alene og ikke trengte å ta hensyn til andre. Det var akkurat det som var så forfriskende herlig med dette programmet. At du med din  moraliserende trangsynthet ikke greier å ta innover deg dette, kan hverken NRK eller vi som elsket programmet ta noe særlig hensyn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et moraltroll er en person som mener at alle andre skal følge de samme reglene for oppførsel som en selv. Og det er nøyaktig hva du gjør her. Og jeg finner dine utalelser om jentenes oppførsel uendlig mye mer fornærmende enn noe som helst av hva disse flotte jentene måtte ha sagt på TV. 

 

Videre er det utrolig mange programmer sendes på NRK jeg anser for å være ren møkk. Men velger altså å la være å se på dem, eller la meg fornærme av dem. Jeg syns dette programmet var noe av det beste NRK noensinne har sendt på TV. De viste nemlig jentene som om de var alene og ikke trengte å ta hensyn til andre. Det var akkurat det som var så forfriskende herlig med dette programmet. At du med din  moraliserende trangsynthet ikke greier å ta innover deg dette, kan hverken NRK eller vi som elsket programmet ta noe særlig hensyn til.

 

Jeg får et inntrykk av at du overreagerer noe voldsomt med snakket ditt om moraltroll osv, som om du tar det personlig det noen her mener. Jeg har jo sagt flere ganger at jeg ikke bryr meg om språket dems. Men jeg mener også at det ikke er flaut å ta litt hensyn til at noen kanskje gjør det. Jeg mener at folk må få oppføre seg som de vil, så lenge det ikke skader andre, men det betyr ikke at de har noe på tv å gjøre. Jentene er sikkert hyggelige de, men det var ikke noe spesielt med dem som er verdt å vise hele landet.

Og ja, jeg er helt enig, NRK viser mye møkk, dette programmet føyer seg elegant inn i rekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, smaken er som ræva, (rumpen eller hva hva  nå kroppsdelen måtte hete på din kant av landet), den er delt. Så der blir vi nok ikke enige om dette herlige programmet. Og ja, jeg blir fornærmet når moraltroll skal påprakke andre sin egen avart av "moral". det hører ingensteds hjemme, med mindre det dreier seg om brudd på Norges lover. Noe dette ikke var.

 

Men det later ikke til at du har forstått hva NRK viste fram. Og det var et par jenter som drar alene på jakt. Å pålegge dem bindinger som at de ikke fikk lov å føre et for dem naturlig språk ville ødelagt hele programmet, og ført til at de ikke kunne være de herlige, forfriskende, rotekte jentene de er.  Og for å gjenta det. de var alene. De var ikke ute for å møte kunder, på restaurant eller på besøk hjemme hos deg. Du kan selvsagt fortstat klage på dette, men hverken NRK eller vi som likte det vi fikk se og høre, trenger altså å ta hensyn til dette. 

 

Når du selv tilater deg litt friskt språk nå og da, hvordan kan du da ha noe i mot at andre gjør det samme?

 

Og nei, at de var på TV utgjorde her ingen forsjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt rart i denne saken er at når NRK lager program om et emne som er litt mannsdominert, men hvor jenter har tatt sleiva i egen hånd  så ender det som regel alltid opp med en negativ debatt etterpå.

Hvorfor er det sånn?

Er det de som lager programmene som gjør en elendig jobb eller er damene rett og slett ikke bedre?

Jeg har møtt mange damer både i mannsdominerte yrker og i forbindelse med utøvelse av mannsdominerte fritidsaktiviteter og inntrykket har alltid vert veldig mye mer positivt enn det man får inntrykk av når man ser dette på tv.

(Ref. programmet om kvinnelige elgjegere for en tid tilbake.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, smaken er som ræva, (rumpen eller hva hva  nå kroppsdelen måtte hete på din kant av landet), den er delt. Så der blir vi nok ikke enige om dette herlige programmet. Og ja, jeg blir fornærmet når moraltroll skal påprakke andre sin egen avart av "moral". det hører ingensteds hjemme, med mindre det dreier seg om brudd på Norges lover. Noe dette ikke var.

 

Men det later ikke til at du har forstått hva NRK viste fram. Og det var et par jenter som drar alene på jakt. Å pålegge dem bindinger som at de ikke fikk lov å føre et for dem naturlig språk ville ødelagt hele programmet, og ført til at de ikke kunne være de herlige, forfriskende, rotekte jentene de er.  Og for å gjenta det. de var alene. De var ikke ute for å møte kunder, på restaurant eller på besøk hjemme hos deg. Du kan selvsagt fortstat klage på dette, men hverken NRK eller vi som likte det vi fikk se og høre, trenger altså å ta hensyn til dette. 

 

Når du selv tilater deg litt friskt språk nå og da, hvordan kan du da ha noe i mot at andre gjør det samme?

 

Og nei, at de var på TV utgjorde her ingen forsjell. 

 

Og jeg blir fornærma når du kaller sånne som meg for moraltroll, for hadde du kjent meg så hadde du nok ikke ment det. Jeg har bare evnen til å ta hensyn og sette meg inn i andres situasjon. Jeg vet at f.eks bestefar hadde blitt litt fortvilet av å se det programmet og antageligvis lurt på hva som skjer med folk for tiden. Det er mange eldre som ser på NRK og spes et naturprogram.

Og, nei, de var ikke alene. De hadde potensielt hele norges befolkning som tilskuere. Det er sånn at det faktisk burde vært en advarsel før episoden begynte.

Jeg har ikke problemer med at andre har, som du kaller det, friskt språk, men dette handler heller ikke om meg, eller deg for den saks skyld. Det handler om hele befolkningen. Det er ikke alle som egner seg på tv. Tror du virkelig det hadde blitt vist om dette hadde vært to mannfolk?

 

 

Det som er litt rart i denne saken er at når NRK lager program om et emne som er litt mannsdominert, men hvor jenter har tatt sleiva i egen hånd  så ender det som regel alltid opp med en negativ debatt etterpå.

Hvorfor er det sånn?

Er det de som lager programmene som gjør en elendig jobb eller er damene rett og slett ikke bedre?

Jeg har møtt mange damer både i mannsdominerte yrker og i forbindelse med utøvelse av mannsdominerte fritidsaktiviteter og inntrykket har alltid vert veldig mye mer positivt enn det man får inntrykk av når man ser dette på tv.

(Ref. programmet om kvinnelige elgjegere for en tid tilbake.)

 

Jeg mener at i dette tilfellet var damene rett og slett ikke er bra nok. At om dette hadde vært to gutter så hadde det aldri kommet på tv. Er selv i et mannsdominert yrke og folk flest er veldig positive til det, men det forutsetter at kvaliteten på arbeidet man gjør er bra. I dette programmet syns ihvertfall ikke jeg det var særlig god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det de som lager programmene som gjør en elendig jobb eller er damene rett og slett ikke bedre?

 

Programskaparane gjer ofte ein for dårleg jobb.

Når redaktøren må gå ut og seie: "Det er noen som reagerer på at jentene gikk med tilsynelatende ladde hagler i programmet. Programskaper Hans Børge Hartvigsen kan fortelle at jentene går med uladde våpen, men at de ikke knekker kolben når de er på jakt alene, kun når de møter andre. De lader først når hundene tar stand på fugl." er programmet for dårleg på viktige punkt. NRK har eit stort ansvar overfor både sjåarane og deltakarane i programmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Greit med debatt om våpenhåndtering gitt et par av klippene i programmet, men ærlig talt, hvorfor sitter dere og diskuterer og pirker på alle mulige detaljer dere kan finne, inkludert språk? Min påstand er at det er fordi det var to unge jenter. Jeg tør vedde mye på at denne språkdebatten aldri hadde startet om det var et par røslige karer med bart i 50-åra som banna litt for mye mens de drakk kaffe av en hjemmespikka trekopp. Reflekter litt over hva det egentlig er som engasjerer så veldig her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.