Gå til innhold
  • Bli medlem

Tullejakt


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Greit med debatt om våpenhåndtering gitt et par av klippene i programmet, men ærlig talt, hvorfor sitter dere og diskuterer og pirker på alle mulige detaljer dere kan finne, inkludert språk? Min påstand er at det er fordi det var to unge jenter. Jeg tør vedde mye på at denne språkdebatten aldri hadde startet om det var et par røslige karer med bart i 50-åra som banna litt for mye mens de drakk kaffe av en hjemmespikka trekopp. Reflekter litt over hva det egentlig er som engasjerer så veldig her.

 

Det jeg har prøvd å få fram her er helheten, alle de kanskje alene ubetydelige tingene som totalt blir masse søl. Jeg kan også forstå at folk reagerer på språkbruken ettersom programmet skal være et hyggelig naturprogram uten aldersgrense. Det har ikke vært pirking i detaljene. At diskusjonen om språket tok så av nå skyldes at noen har et enormt behov for å forsvare språkbruken sin. Jeg tør vedde på at de to røslige karene med bart i 50-åra som banna litt for mye mens de drakk kaffe av en hjemmespikka trekopp aldri hadde havnet på tv mens de gjorde det. Så jeg kaster ballen tilbake til deg. Tror du dette programmet hadde blitt laget om det var to brødre det var snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg blir fornærma når du kaller sånne som meg for moraltroll, for hadde du kjent meg så hadde du nok ikke ment det. Jeg har bare evnen til å ta hensyn og sette meg inn i andres situasjon. Jeg vet at f.eks bestefar hadde blitt litt fortvilet av å se det programmet og antageligvis lurt på hva som skjer med folk for tiden. Det er mange eldre som ser på NRK og spes et naturprogram.

Og, nei, de var ikke alene. De hadde potensielt hele norges befolkning som tilskuere. Det er sånn at det faktisk burde vært en advarsel før episoden begynte.

Jeg har ikke problemer med at andre har, som du kaller det, friskt språk, men dette handler heller ikke om meg, eller deg for den saks skyld. Det handler om hele befolkningen. Det er ikke alle som egner seg på tv. Tror du virkelig det hadde blitt vist om dette hadde vært to mannfolk?

 

 

 

Jeg mener at i dette tilfellet var damene rett og slett ikke er bra nok. At om dette hadde vært to gutter så hadde det aldri kommet på tv. Er selv i et mannsdominert yrke og folk flest er veldig positive til det, men det forutsetter at kvaliteten på arbeidet man gjør er bra. I dette programmet syns ihvertfall ikke jeg det var særlig god kvalitet.

 

 

Det er alt for tydelig et med din moralistiske holdning, har du ikke forstått hva dette programmet handlet om i det hele tatt. Og nei, det var ingen instruksjonsvideo i sikker jakt, laget for pietister. Som sagt, skulle ikke jentene fått være seg selv hadde programmet blitt like dørgende kjedelig som mine youtube videoer om meg selv på tetur i skogen. Du kan se en her:

 

 

Jentenes væremåte var jo nettop det som gjorde programmet så fantastisk. mens du vil kvele dem med din spesielle form for motral. Mine bestefedre hadde jublet om de så dette programmet, og gledet seg til serien :-)

 

Og damene var fantastiske og kvaliteten noe av det beste som er vist på norsk TV :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for tydelig et med din moralistiske holdning, har du ikke forstått hva dette programmet handlet om i det hele tatt. Og nei, det var ingen instruksjonsvideo i sikker jakt, laget for pietister. Som sagt, skulle ikke jentene fått være seg selv hadde programmet blitt like dørgende kjedelig som mine youtube videoer om meg selv på tetur i skogen. Du kan se en her:

 

 

Jentenes væremåte var jo nettop det som gjorde programmet så fantastisk. mens du vil kvele dem med din spesielle form for motral. Mine bestefedre hadde jublet om de så dette programmet, og gledet seg til serien :-)

 

Og damene var fantastiske og kvaliteten noe av det beste som er vist på norsk TV :-)

 

Vel, så kjedelig hadde det ikke blitt :P

Men du, det er litt irriterende at du har hengt deg så grådig opp i moral når det eneste det er snakk om er å ha litt forståelse for andre og litt medmenneskelighet. Jeg tror ikke det er så mange som bryr seg om hvordan andre snakker, men det er nok ikke så mange som setter pris på at unga plutselig kom med noen saftige gloser de hadde lært av NRK. Og du har fortsatt ikke svart på spørsmålet. Tror du de hadde kommet på tv om det var to brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så kjedelig hadde det ikke blitt :P

Men du, det er litt irriterende at du har hengt deg så grådig opp i moral når det eneste det er snakk om er å ha litt forståelse for andre og litt medmenneskelighet. Jeg tror ikke det er så mange som bryr seg om hvordan andre snakker, men det er nok ikke så mange som setter pris på at unga plutselig kom med noen saftige gloser de hadde lært av NRK. Og du har fortsatt ikke svart på spørsmålet. Tror du de hadde kommet på tv om det var to brødre?

 

Hvis det var to brødre med samme historie og bakgrunn  som disse to, ser jeg ikke bort fra at to gutter hadde fått samme program. Linken er fra 2012.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10068089

 

Medmeneskelighet? Mener du virkelig at det er umenneskelig å framvise et friskt språk på TV? Da bør du komme deg ut i verden, eller se Dagsrevyen en gang i blant...

 

Når det gjelder unger så var ikke dette barne-TV, men jeg så programmet sammen med 3 åringen min, og han later ikke til å ha fått varige skader av det. Men  dersom foreldre ikke evner å styre sine barns bruk av TV får de kvitte seg med den, dersom de ikke ønsker at ungene skal se slikt. Ta ansvar selv :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var to brødre med samme historie og bakgrunn  som disse to, ser jeg ikke bort fra at to gutter hadde fått samme program. Linken er fra 2012.

 

Medmeneskelighet? Mener du virkelig at det er umenneskelig å framvise et friskt språk på TV? Da bør du komme deg ut i verden, eller se Dagsrevyen en gang i blant...

 

Når det gjelder unger så var ikke dette barne-TV, men jeg så programmet sammen med 3 åringen min, og han later ikke til å ha fått varige skader av det. Men  dersom foreldre ikke evner å styre sine barns bruk av TV får de kvitte seg med den, dersom de ikke ønsker at ungene skal se slikt. Ta ansvar selv :-)

 

Vel, jeg er ganske sikker på at hadde det vært to gutter hadde de ikke fått noe mediadekning og de hadde bare føyet seg i rekkene av "problembarn".

 

Mener ikke at det er umenneskelig nei (det er kanskje her du misforstår meg). Jeg mener at det er umenneskelig å ikke forstå at andre kan bli brydd eller plaget av noe fordi man ikke blir plaget av det selv. Og med det sagt, noen kaller det friskt språk, andre kaller det dårlig språk.

 

Ok, man ønsker å se et naturprogram sammen med barna sine. Det burde man kunne gjøre. Dagen etter kommer 5åringen i barnehagen og skriker jævlaforbannakukhueaveifitte. Så må foreldrene i oppvaskmøte også er ballen i gang. En 3åring plukker ikke opp like mye som en 5 åring. Jeg snakket med en 5 åring som trodde faen betydde at kjøleskapet var ødelagt. Og selvom du kanskje gir unga premie for hvert stygge ord de kan så er det en større andel av befolkningen som ønsker at ungene skal vokse opp med mulighet for å få jobb som noe annet enn søppeltømmer ;)

Greit at man skal ta ansvar selv, men når man kan forvente å se noe helt annet enn det man gjør så kan også NRK ta ansvar og advare på forhånd, slik som de gjør på nyhetene.

 

Uansett, jeg syns ikke det var noe spesielt med disse jentene annet enn at de nok ser sitt nyss til å tjene penger på historiene sine. De er ikke de eneste jeg ikke skjønner hva gjør på tv. Ser omtrent aldri på tv heller så det spiller ikke så mye rolle for meg. Normalt ville jeg aldri fått med meg dette programmet. Men jeg må innrømme jeg ble skuffet. Jeg hadde forventet at disse jentene var spesielle, at de var serdeles gode på jakt eller at de hadde noen andre evner å vise fram. Kanskje programmet burde hatt mer fokus på dem og hunder for det virket det som at de hadde greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er ganske sikker på at hadde det vært to gutter hadde de ikke fått noe mediadekning og de hadde bare føyet seg i rekkene av "problembarn".

 

Mener ikke at det er umenneskelig nei (det er kanskje her du misforstår meg). Jeg mener at det er umenneskelig å ikke forstå at andre kan bli brydd eller plaget av noe fordi man ikke blir plaget av det selv. Og med det sagt, noen kaller det friskt språk, andre kaller det dårlig språk.

 

Ok, man ønsker å se et naturprogram sammen med barna sine. Det burde man kunne gjøre. Dagen etter kommer 5åringen i barnehagen og skriker jævlaforbannakukhueaveifitte. Så må foreldrene i oppvaskmøte også er ballen i gang. En 3åring plukker ikke opp like mye som en 5 åring. Jeg snakket med en 5 åring som trodde faen betydde at kjøleskapet var ødelagt. Og selvom du kanskje gir unga premie for hvert stygge ord de kan så er det en større andel av befolkningen som ønsker at ungene skal vokse opp med mulighet for å få jobb som noe annet enn søppeltømmer ;)

Greit at man skal ta ansvar selv, men når man kan forvente å se noe helt annet enn det man gjør så kan også NRK ta ansvar og advare på forhånd, slik som de gjør på nyhetene.

 

Uansett, jeg syns ikke det var noe spesielt med disse jentene annet enn at de nok ser sitt nyss til å tjene penger på historiene sine. De er ikke de eneste jeg ikke skjønner hva gjør på tv. Ser omtrent aldri på tv heller så det spiller ikke så mye rolle for meg. Normalt ville jeg aldri fått med meg dette programmet. Men jeg må innrømme jeg ble skuffet. Jeg hadde forventet at disse jentene var spesielle, at de var serdeles gode på jakt eller at de hadde noen andre evner å vise fram. Kanskje programmet burde hatt mer fokus på dem og hunder for det virket det som at de hadde greie på.

 

 

Om noen skriker  jævlaforbannakukhueaveifitte til noen ville det vært bannskap, og all grunn til å reagere. faller ungen og roper "satan han tykje i innerste gorrhelvete!" så er det ikke bannskap. Og som sagt, jeg har ingen problemet med å se dette sammen med min 3 år gamle sønn, som elsker å se vidier av folk på tur :-)

 

Videre, så har du fremdeles ikke skjønt hva dette programmet var for noe. Hadde dette vært en formell instruksjonsvideo hvor man skulle drive oppløæring av folk og fe i skikk og bruk fra pietistmiljøet på sørpå, så hadde du muligens hatt rett. Men programmet handlet altså om to unge jenter fra Reisa som var på tur i i sitt eget nærmiljø. det fantes altså ingen som helst grunn til å drive språksensur overfor dem.

 

videre når 5 åringene r blit så gammel at han søker om jobb (med de krav til utdnannelse som dagens 5 åringer vil møte skjer vel det i 30 årsalderen), har de sansynligvis plukket opp at å skjelle ut deltagerne på jobbintervjuet ikke er særlig lurt.

 

Og igjen det var ikke jentenes evener innen jakt programmet handlet omm, selv om jeg ikke så noen graverende feil, bortsett fra litt uheldig pipeføring på børsa her og der. Jeg syns kvaliteten på programmet var helt topp, og heldigvis er det ikke overfølsomme pietister sørfra som bestemmer hva NRK's Tromsø avdeling skal lage av programmer. For dette var et kvalitetsprogram, som viste jentene akkurat slik de var, isteded for et sett med kjøpepupper og trutmunn, som har blitt berømt, nei, unnskyld "populær" for å ha pult på TV:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den underliggende diskusjonen her ligger vel kanskje i om dette skal vises på riksdekkende TV eller ikke? Noen synes slik banning er "freskt", jeg synes det er småpatetisk, landsdelstilhørighet eller ikke. Jeg mener likevel man skal vokte seg vel for å begynne med sensur av slikt på TV. Da stemmer jeg heller for at vi kutter Melodi Grand Prix. Våpenføringa er jeg imidlertid meget kritisk til.

 

For øvrig: Jeg kjenner min andel nordlendinger, og etter å ha lest denne diskusjonen var jeg interessert i å høre hva de mente om dette. De er faktisk litt irritert over at det "fargerike" språket representeres av to jenter som repeterer 2 banneord til det kjedsommelige.

En bekjent av meg fra Finnmarken kan komme opp med setninger som dette:  "Di knævvelgaite! Du,di gorrhysa,kor har du vorre? Ka du syssla me sørraførr? Dekkje fritt førr atte jæ blande flo og skoidda nu, men sku vi ikkje ræke rundt i Lyngen i mai og stå på ski?"

 

-Nå, DET, er friskt språk. Ikke "faen i helvete faen faen."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare alle norske jenter anno 2014 vært som disse to! Det går tusen moderne speilfotograferende facebook-bimboer for hver av søstrene Thybo!

 

Kudos til NRK for å ha laget et fantastisk program som viser fram Nord-Norge og jenter som gjør meg faen så stolt av å komme herfra! Har for øvrig møtt den ene av tvillingene, et veldig trivelig førsteinntrykk! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det mye jantelov!

 

Sjekk denne linken: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10068089

 

Jentene droppa ut av skolen før ferdig ungdomsskole, og gjennomfører så til de grader et liv som mange av oss godt utdannede gjerne skulle hatt. At ordforrådet er noe begrenset har da ingen ting å si for dette?

Dessuten: Hva er poenget med et dokumentarprogram som ikke viser virkeligheten? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man vel kanskje være litt forsiktig med å ta ting ut av sammenheng

 

Men når promoteringsbildet i artikkelen er slik:

post-10401-0-47674600-1390296032_thumb.j

 

og man er sitert på å si

- Er det ikke litt farlig med bjørnejakt?

Kristine tenker seg litt om.
- Blir man angrepet er det jo tross alt ikke en dårlig måte å dø på, der ute i den ville naturen.

 

så er det veldig lett å gjøre seg opp sine egne tanker om litt ungdommelig overmot og romantisering. 

 

Jeg ville tenkt nøyaktig det samme om det hadde vært to gutter som hadde posert slik forresten. Verre om noen godt voksne hadde posert slik. Det er vel ikke så tøfft å røyke lenger - eller er man faktisk sponset av Petterøes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det mye jantelov!

 

Er ikke snakk om janteloven. Jentene må jo få gjøre som de vil og snakke som de vil, skjønner bare ikke hvorfor de er på tv. Det er to grunner til at man ønsker å være på tv. Oppmerksomhet og penger. Jeg får det ikke til å henge sammen, det er for mye mas i en liten by, men de kan godt ha et tv-team i hæla? Om man ønsker å være for seg selv, som disse gir uttrykk for at de ønsker så vil man jo ikke at hele Norge skal vite om dem. Blir litt som snøhulemanne, bare enda litt værre. Vil du være i fred eller vil du være kjendis? Begge deler er nemlig ikke mulig. Men heldigvis er det ikke opp til meg å forstå hvorfor folk gjør som de gjør, ikke har jeg TVN heller så den serien de skal ha får jeg ikke sett.

 

@Kjell Iver Jeg hadde også reagert likt om det var to gutter, men jeg tror at om de hadde vært gutter hadde de ikke vært interessante for media og dermed aldri havnet i aviser eller på tv.

Ungdommelig overmot var forresten en veldig god beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skjønner overhodet ikke problemene kritikerne har konstruert seg her. Dette var kjempegodt TV rett og slett. 

Det hele fremstor som moralistisk pjatt, småligget, og ja janteloven er veldig tydelig framme. Heldigvis er ikke slik smålighet og tøv noe vi andre behøver å ta noe som helst slags hensyn til. Heller ikke NRK og TV Norge. 

 

Jeg for min del gleder meg til serien på TV Norge, og som sagt, håper jeg jentene også der får lov å være seg selv, og slik være med på å skape kvalitets TV, befriende fri for kjøpepupper, lepper som ser ut som nebb, eller bimboer av begge kjønn med en IQ på 0,5.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt tilbake til saken, så jeg ødelegger neppe moroa for selvpinerne her, men om man går inn på Statistisk Sentralbyrå, Dødsårsaker, Skyteulykker 1986-2012, så kan man finne at:
 
- toppåret var 1991 med syv
- 2000-2004 var det null
 
Grafen fra disse tallene blir nødvendigvis ganske hakkete siden tallene er så små, men det kan se ut som om trenden er nedadgående. Det står ingenting om hvordan disse ulykkene skjer og heller ikke så mye om nøyaktig tallgrunnlag (er f.eks Forsvaret med), så jeg kan bare gjette på mulige årsaker:
 
- kanskje våpenopplæringen i forbindelse med Jegerprøven har en viss effekt - hvor utrolig det enn høres
- kanskje småfulle jegere er på vei over i historien
- kanskje de siste årenes rekruttering av jenter/damer/kvinner har hatt en positiv virkning på forgubbede miljøer
 
Men i andre SSB-tall ser man at antallet jegere er på vei ned i omtrent samme periode...
 
 - Lag tabeller og figurer til høyre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man vel kanskje være litt forsiktig med å ta ting ut av sammenheng

 

Men når promoteringsbildet i artikkelen er slik:

attachicon.gifbilde.jpg

 

og man er sitert på å si

 

så er det veldig lett å gjøre seg opp sine egne tanker om litt ungdommelig overmot og romantisering. 

 

Jeg ville tenkt nøyaktig det samme om det hadde vært to gutter som hadde posert slik forresten. Verre om noen godt voksne hadde posert slik. Det er vel ikke så tøfft å røyke lenger - eller er man faktisk sponset av Petterøes?

Jeg tok et raskt sveip over "verdensveven" for å se om det fantes tilsvarende bilder av jaktende damer, og det var mange bilder å finne, men ikke så mye som lignet.

Fremstillingen av stolte jegere er litt annerledes i de fleste tilfellene.

Antydningen om dårlig håndverk fra produsenten kan vel kanskje opprettholdes. 

post-4220-0-89195600-1390461731_thumb.jp

post-4220-0-78584400-1390461746_thumb.jp

post-4220-0-40026800-1390461774_thumb.jp

post-4220-0-20653500-1390461827_thumb.jp

post-4220-0-01673300-1390461858_thumb.jp

post-4220-0-40548000-1390461873.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et raskt sveip over "verdensveven" for å se om det fantes tilsvarende bilder av jaktende damer, og det var mange bilder å finne, men ikke så mye som lignet.

Jeg snudde ting litt på hodet . så og si en revestrek.

Lurer på hvem reven kunne ønske den hadde i sikte?

fox-hunting.jpg

 

Det er for så vidt OK at disse jentene ikke er helt A-4 - gir oss andre noe å snakke om - jante eller ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et raskt sveip over "verdensveven" for å se om det fantes tilsvarende bilder av jaktende damer, og det var mange bilder å finne, men ikke så mye som lignet.

Fremstillingen av stolte jegere er litt annerledes i de fleste tilfellene.

Antydningen om dårlig håndverk fra produsenten kan vel kanskje opprettholdes.

Jeg tror ikke trofejakta fra utlandet er så sammenlignbar med den tradisjonelle matauken her hjemme. Bildene av smilende kamo-kledde jenter med nyvaska hår og nylagt makeup passer dårlig med meg selv etter noen dager i fjellet under reinjakta. I Norge har vi tradisjon for å høste av naturen rundt oss, mens den kontinentale tradisjonen var forlystelsesjakt for godseierne hvor trofeene stod høyt. Det har vi heldigvis ikke hatt så mye kultur for her hjemme.

Synes jentene er friske jeg, selv om de sikkert bruker noe mer kraftuttrykk enn hva jeg er vant med :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et raskt sveip over "verdensveven" for å se om det fantes tilsvarende bilder av jaktende damer, og det var mange bilder å finne, men ikke så mye som lignet.

Fremstillingen av stolte jegere er litt annerledes i de fleste tilfellene.

Antydningen om dårlig håndverk fra produsenten kan vel kanskje opprettholdes. 

Hva er anderledes bortsett fra at jentene røyker?

Jeg skhjønner overhodet ikke hva du prøver å formidle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geez..! Tastaturkritikere.. Dette blir bare latterlig. Beklager! Når vi ikke har verre ting å rette vår surmagede kritikk mot enn tvillingene Thybos friske språk og røyking, da har vi f'... meg sykt lite å å henge oss opp i. Kanskje en del personer trenger å tenke seg om et par ganger når de sitter der bak tastaturet sitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.