Gå til innhold
  • Bli medlem

Tullejakt


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Undrer på hvor mye du, vet om våpensikkerhet og jakt! Hvis folk fekter like mye med våpen, som det ble gjort i denne filmen, er de farlig for omgivelsene. Det er en grunn, til alle vådeskuddene hvert år! Og en del dør av vådeskudd.

 

Ser det er noen andre her også, som bagateliserer uforsiktig omgang med våpen. Vi alle kan gjøre en feil, men når det blir så mange feil, begynner det virkelig å bli farlig. Det med sikker pekretning, er en ekstra sikkerhet, som vi alle må ta seriøst og minne hverandre på. Og ikke "gå i forsvarsstilling", når det blir tatt opp. Vi burde være glad til, for at andre minner oss på dette, så vi ikke skyter jaktkameraten, eller vennen. De som er lemferdig med våpensikkerhet, er det også normat både hjemme og på skytebanen, ikke bare i terrenget. 

Jeg så ikke alle disse feilene som du tydligvis så. Kan du være snill å påpeke alle disse feilene? Sikker retning på hagleløpet (som iflg produsenten ikke var ladd i situasjonene) har debatten her allerede avklart som uforsvarlig. (og hvis du lurer, så har jeg god kunnskap om våpensikkerhet og jakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok noen timer med en instruktør en gang og han gikk med brukket hagle hele dagen på støkk. Nå var det en hagle som var laget for det og mannen var visst i norgeseliten i leirdueskyting men det går altså an... Trofébildene på veggen hans indikerte at han traff en del også.

Jeg har aldri jaktet med hund og det vil altså si at alle rypene jeg har skutt har jeg skutt ved å skremme dem opp selv, altså støkkjakt.

Hvis du går med brukket gevær under slik jakt i det terrenget jeg er vandt med, så er du garantert, 100% eller mer, å aldri skyte en eneste rype.

Teori og praksis er i dette tilfellet to vidt forskjellige ting. Man kan preike sikkerhet og moral så mye man vil når man sitter hjemme i godstolen, men kommer man ut i terrenget med hagle og sekk, så er situasjonen en helt annen. 

De fleste jegere jeg har møtt på mine jaktturer lader geværet enten utenfor hytta, eller når de går inn i terrenget. Geværet blir bare brukket når det skal lades på ny, når et vilt er felt, ved passering av meget ulendt terreng eller når man setter seg ned med en kaffekopp eller en matbit. 

Jeg har jaktet siden midt på 1970 tallet og i denne tiden har jeg møtt ganske mange jegere og også noen jaktoppsyn. 

Det er nok bare i 71 grader nord at folk sitter isbjørnjakt med rifla uladet og pakket ned i futteral.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, med bakgrunn fra forsvaret blir jeg litt stuss: er det noen som mener man skal gå på patrulje med uladd gevær?! Det noen, inkludert meg selv, ikke syntes noe særlig om var hvor løpet på geværene av og til pekte. Dette betyr at jentene seg imellom har gjort avtale om, og gjort til vane, å bære uladde våpen helt til de var i en situasjon der hundene hadde stand og de kunne lade. De har dermed gjort det til praksis å se helt bort fra hvor løpene peker når de er ute på jakt og våpenet er uladd. Dersom dette er en praksis de ALLTID benytter seg av så vil det funke helt fint; det du driller på funker (nesten) alltid. For en tilfeldig TV-seer med jakt- og våpenerfaring, som ikke kjenner til denne (noe uvanlige?) praksisen, er det ikke rart om man skvetter litt i godstolen!

Når det gjelder å gå alene på støkkjakt med brukket hagle så får det være opp til hver enkelt, men jeg går med ladd og lukket våpen til jeg eventuelt kommer til en passasje som gjør at jeg er redd for å skli/falle: DA tar jeg patronene ut av børsa...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

H Dersom dette er en praksis de ALLTID benytter seg av så vil det funke helt fint; det du driller på funker (nesten) alltid.

 

 

Hei,

 

dette er oppskrifta på vådeskudd.

 

" Det har alltid fungert fint før....". Drill og avtaler er ikkje bra nok, sannsynligheten for at noko skal skje er meget liten men konsekvensen er veldig stor. Ingen planlegg vådeskudd, derfor er meiner eg det er ein ufravikeleg regel at børseløpet aldri peikar mot eller i retning av jaktkameratane mine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke alle disse feilene som du tydligvis så. Kan du være snill å påpeke alle disse feilene? Sikker retning på hagleløpet (som iflg produsenten ikke var ladd i situasjonene) har debatten her allerede avklart som uforsvarlig. (og hvis du lurer, så har jeg god kunnskap om våpensikkerhet og jakt).

Jeg betviler kunskaper om våpen og jakt, nå folk ikke ser graverende fekting med våpen! Se programmet en gang til, så ser du kanskje noe du også. Det værste tilfellet, så pekte hagleløpet direkte mot hode og brystregionen på søsteren, avstanden var kun få meter. Og våpent var lukket. Og eg gjentar, det er uvesentlig om våpenet er ladd eller ikke. Ved lukket våpen/sluttstykke SKAL våpen betraktes som ladd. Forklaring skrev jeg om tidligere. 

 

Ser du påpeker, at debatten her har avklart at det var uforsvarlig. Og det er bra!  Men likevel virker det ikke, som om det har gått opp for deg. Da du og noen andre fremdeles bortforklarer dårlig våpenhåntering, har jeg fortsatt å kommentere. At noen synes fekting med våpen er greit, er en annen sak. Men jeg advarer på det sterkeste, mot slik håndtering. Det har jeg også forfektet på all opplæring av nye jegere, gjennom mange år. Og det samme som instruktør, i div kurs i pistolskyting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler kunskaper om våpen og jakt, nå folk ikke ser graverende fekting med våpen! Se programmet en gang til, så ser du kanskje noe du også. Det værste tilfellet, så pekte hagleløpet direkte mot hode og brystregionen på søsteren, avstanden var kun få meter. Og våpent var lukket. Og eg gjentar, det er uvesentlig om våpenet er ladd eller ikke. Ved lukket våpen/sluttstykke SKAL våpen betraktes som ladd. Forklaring skrev jeg om tidligere. 

 

Ser du påpeker, at debatten her har avklart at det var uforsvarlig. Og det er bra!  Men likevel virker det ikke, som om det har gått opp for deg. Da du og noen andre fremdeles bortforklarer dårlig våpenhåntering, har jeg fortsatt å kommentere. At noen synes fekting med våpen er greit, er en annen sak. Men jeg advarer på det sterkeste, mot slik håndtering. Det har jeg også forfektet på all opplæring av nye jegere, gjennom mange år. Og det samme som instruktør, i div kurs i pistolskyting.

Så millitær tattoo er ikke noe du liker å se på alså:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Utrolig kult, spennende og "usladdet" program om jakt og jegere, det beste jaktprogrammet jeg har sett ;D virkelig en fryd å se på for en nordlending! At programmet viste disse jentene rett fra levra og utførelsen av jakt i praksis gjorde det mye mer interessant og spennende å se på for en jeger, enn det hadde vært hvis man skulle lage et slags "glansbildeprogram". At det kan få enkelte dyrevernere til å reagere er en annen diskusjon, og har ingenting med om dette var et bra program eller ikke.

Pipeføringa kan diskuteres. Personlig så er jeg enig med alle som mener at et våpen som ikke er knekt aldri skal pekes mot noen andre. MEN ingen av de som kritiserer jentene for pipeføringa skal gå på jakttur i lag med disse jentene. Når det da blir spesifisert at våpnene aldri lades før bikkja tar stand så mener jeg at jentene kan få lov til å ha sin interne praksis i fred.

Språkbruken var vel ikke annet enn hva man kan forvente på en gjennomsnittlig jakttur nord i landet. Til og med den beste kan vel komme til skade for å lire av seg noen gloser når man misser ut på en god skuddsjanse... Vi snakker tross alt ikke om engelske "sportsmænd" her, men om vanlige dødelige reisaværinger med en enorm jaktglede og fantastisk kontroll på bikkjene. Jeg er desverre helt overbevist om at det ikke hadde blitt så mye oppmerksomhet rundt språkbruken hvis programmet hadde omhandlet to gutter.

Det var helt åpenbart et skår i jaktgleden til jentene da de ikke fant igjen den skadeskutte anda. Det var rimelig opplagt. Da de skadeskjøt ei rype senere gjorde de en fantastisk innsats for å få tak i og avlive den skadde fuglen. Jeg vil derfor påstå at jentene var i besittelse av god jaktetikk og moral. Å kalle dette for tullejakt faller på sin egen urimelighet. Disse jentene bor faktisk ute i naturen på fast basis og har nok mange flere døgn ute i villmarka å vise til enn de fleste av oss, tross sin unge alder.

At de velger å utsette seg for risikoen forbundet med røykinga er tragisk, vi får håpe de klarer å slutte å røyke før det er for sent. Hvis de slutter å røyke får de antakelig oppleve maaaaaaaaaaange flere jaktsesonger enn hvis de fortsetter som nå...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å plutselig se ett løp peke min retning av en litt distre jaktkamerat. Mer enn en gang. Og som øyblikkelig gjør noe med det, når han får beskjed. Jeg har også fått beskjeden selv : "pass løpet ditt" ! . Og er glad for å bli passet på . Det jeg mener er at slikt kan skje i øyeblikks vanvare. Og det skjer. Men ikke hver høst for å si det slik. At det glapp for jentene akkurat der og at kameraet fikk dokumentert det, tok ikke gleden fra meg da jeg satt der og nøt programmet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, med bakgrunn fra forsvaret blir jeg litt stuss: er det noen som mener man skal gå på patrulje med uladd gevær?! 

Å gå patrulje med uladd gevær er vel ganske vanlig ved de fleste militæravdelinger rundt om i landet.

Å gå med ladd gevær blir vel bare praktisert ved noen få stående avdelinger.

Under min tjeneste i forsvaret gikk jeg en del patrulje langs grensen til Russland, og her var det helt vanlig at man ladet våpenet når patruljen startet og tømte det når man kom tilbake. AG3 ble ladet med et fullt magasin, men det ble ikke tatt lagegrep. Når man så kom tilbake igjen tok man magasinet ut av våpenet, tok et ladegrep for å sjekke at kammeret var tomt og satte alle patronene i en kassett som tydelig viste at ingen skudd manglet. De øvrige magasinene var fulle, men plombert.

Dette var en helt akseptert praksis helt til en person kom tilbake fra patrulje og byttet litt om på rekkefølgen da han skulle tømme våpenet.

Han stod i gangen på stasjonen, tok et ladegrep for å se at kammeret var tomt, spendte ned sluttstykket, tok ut magasinet og tok avtrekk.

Alle som har håndtert en AG3 vet hva som da skjedde.

Kula gikk gjennom veggen til badet og videre gjennom veggen inn til et soverom hvor en soldat lå og sov, og så videre gjennom ryggen på den sovende soldaten. 

 

Etter dette ble aldri våpenet ladet når vi gikk patrulje. Et tomt mag. stod i våpenet og et fullt skuddklart mag. lå i høyre jakkelomme.

Dette funket helt fint . Det tar ikke mange sekundene å lade en AG3 i en slik situasjon. 

Men vi gikk jo ikke på støkkjakt, men på patrulje.

 

Men dette har jo lite å gjøre med jakt. Møter man en misstenkelig person når man går patrulje så er det bare å anrope personen, men dette er ikke like enkelt når man er påjakt og oppdager et vilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøs Vandrefalk ? Du hevder lenger oppe at det er OK å veive med børsene så lenge de er enige om det. En praksis som selv herdete comandosoldater neppe bruker...

Jeg sier ikke at det er OK å veive med børsene, men sier at det nok funker for dem dersom de kun jakter bare de to sammen, og at de har gjennomført samme "drill" med å kun lade når skuddsituasjon oppstår i alle de år de har jaktet sammen. At det er en dårlig vane kan vi nok være enige i, og jeg tror nok ikke de får så mange andre med seg på jakt med den prosedyren, om det skulle være aktuelt!

REs: nå er noe av min militære bakgrunn fra deler av verden der skudd i kammeret kan bety forskjellen mellom liv og død! Enig i at det ikke har noe med jakt å gjøre, men det viser at man kan gå med ladde våpen uten å utgjøre noen større trussel for andre i patruljen, men det forutsetter at våpnene peker i en litt annen retning enn de til tider gjorde i filmen fra Nordreisa...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er på jakt, skal geværet være ladd. Ellers er man ikke på jakt. Da er man på tur med ei børse. Man er ikke på jakt når man sitter i bilen på vei til jakt. Man er ikke på jakt når man er inne i hytta før jakta. Og man er ikke på jakt når man er på vei til jaktterrenget sitt gjennom annen manns jaktterreng. Og når man treffes i skogen for kaffe og bålkos tar man også en pause fra jakta, likeså når man møter noen man vil ta en prat med. Hvis noen her synes det er så farlig med patroner i ett gevær  må man vurdere hva man holder på med. Kanskje man bare skal legge igjen patronene hjemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er på jakt, skal geværet være ladd. Ellers er man ikke på jakt. Da er man på tur med ei børse. Man er ikke på jakt når man sitter i bilen på vei til jakt. Man er ikke på jakt når man er inne i hytta før jakta. Og man er ikke på jakt når man er på vei til jaktterrenget sitt gjennom annen manns jaktterreng. Og når man treffes i skogen for kaffe og bålkos tar man også en pause fra jakta, likeså når man møter noen man vil ta en prat med. Hvis noen her synes det er så farlig med patroner i ett gevær  må man vurdere hva man holder på med. Kanskje man bare skal legge igjen patronene hjemme?

Er man på jakt når støveren har harelos langt unna? :) Eller når setterne søker gjennom jaktområdet etter fugl, eller spetsen ikke gir hals i skogen? :)

Ellers er jeg helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man på jakt når støveren har harelos langt unna? :) Eller når setterne søker gjennom jaktområdet etter fugl, eller spetsen ikke gir hals i skogen? :)

Ellers er jeg helt enig :)

 

Nå er jeg ikke mye på harejakt med hund. Men det hender. Når jeg setter meg på stolsekken og hunden er sluppet er iallefall jeg på jakt.  Å putte patroner i når jeg hører hunden for så å ta dem ut når jeg ikke gjør det lenger virker tullete for meg. Men hvis noen vil? Bevares, hver sin lyst. Når jeg tror at jeg kan få en skuddsjanse i jaktterrenget mitt , er jeg på jakt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok noen timer med en instruktør en gang og han gikk med brukket hagle hele dagen på støkk. Nå var det en hagle som var laget for det og mannen var visst i norgeseliten i leirdueskyting men det går altså an... Trofébildene på veggen hans indikerte at han traff en del også.

Man får ikke trofé når man går på jakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke trofé når man går på jakt...

 

For å ha nevnt det, de rypene jeg skjøt på støkk i høst, der kunne jeg like gjerne ha gått med børsa tom. Latt fuglen gå opp, sett hvor de satte seg, for så å gå etter med ladd våpen.

 

Det er heller ikke vanskelig å finne folk som skyter nær perfekt på jakt i de mest idiotiske skuddsituasjoner, men som ikke ser ut til å skjønne at leirduer og haggel kan møtes i lufta. Noen av leirduebanas guder går også i frø straks det bakser i vinger foran dem. Ulike situasjoner, ulike mennesker, ulike vurderinger. Verden er ikke svart-hvitt selv om noen gjerne vil at den skal være det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig i det. Poenget mitt var at trofeene hans var fra lerduebanen, ikke støkkjakta..

Jeg har selv jaktet støkk i over 20 år. Både rype og skogsfugl. Visst kunne jeg gått med børsa knekt og likevel fått en del fugl, men det hadde vært myyye færre. Nøkkelen til å få fugl på støkkjakta er å orke mye. Fra morgen til kveld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med de her som reagerer på viss våpenhåndtering i programmet. Et viktig prinsipp å aldri peke et løp mot annet levende enn det det jaktes på. Det finnes ikke et svartere hull i verden.

 

Men tenk så fint hvis vi, i tillegg til å reagere på våpenføringa til 2 freske jenter, også klarte å engasjere oss like mye mot den kombinasjonen av alkohol og våpen vi vet finnes blant så mange norske jegere? At jaktledere var sitt ansvar bevisst og tok tak i dette?

Du kan bli fengslet for å kjøre bil "dagen derpå" om det ble mye whisky på lørdagskvelden. Hvorfor dette er "stuerent" for så mange med våpen i elgjakta, er for meg en gåte. Jeg synes det er rart, men priser meg lykkelig for, at vi ikke har fler vådeskudd her i landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.