Gå til innhold
  • Bli medlem

Gul flamme og blafring på Optimus NOVA


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Hei

 

Først av alt vil jeg takke for all erfaringen som ble delt i en annen tråd jeg lagde om valg av primus. 

 

Jeg har nå skaffet meg Optimus NOVA og førsteinntrykket av selve konstruksjonen er bra. Men jeg har problemer med mye gule flammer uansett nivå, og en del blafring i tillegg når den er på høyt nivå.

 

Flammene er blå og fine helt nede i brenneren, men mesteparten av det man ser, kanskje de øverste 70%, er gule.

 

Jeg har fyrt med vanlig tennvæske etter å ha fått flere anbefalinger om det som drivstoff i stedet for parafin. Bensin vil jeg ikke bruke.

 

Det ser omtrent slik ut (lav-medium effekt), selv om det var vanskelig å gjengi fargene særlig godt med mobilkamera:

 

Er dette vanlig, eller er det alt for mye gult? Tenker jo på kullosutviklingen...

post-11521-0-41375000-1389116869_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar sjansen på følgende påstander: Urent brennstoff eller for høyt trykk.

Forvarmingen er nok o.k, siden Novaer kjører seg varme etterhvert.

Uansett så brenner Novaer best på bensin, det er det som er det anbefalte drivstoffet.

 

Kan også være at filteret i "kneleddet" er tett, det har jeg slitt litt med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Ja, forvarmingen var det ikke noe å si på. Høyt trykk... Tja. Tror egentlig ikke det, kjentes hvertfall ikke tungt ut å pumpe litt. Kanskje tennvæsken var uren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekjørte min hiker med novabrenner inne for å se flamme godt. Den er fin og blå. Jeg pumper til jeg kjenner det blir litt motstand, normalt blir det 12-20 pump etter hvor mye som er på tanken.

Prøv å kjøre den på bensin å se om det er forskjell.

Nova bruker jo samme dyse til bensin og parafin. Bensin bør dog ha litt større dyse enn parafin. Mulig dyse ikke blur ideell på hverken bensin eller parafin. Men bensin ser hvertfall bedre ut enn bildet du har lagt ut.

Jeg har ingen erfaring med parafin. Hiker er rimelig ny og omnifueln jeg har hatt i 10 år har jeg bare kjørt på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Bør jeg rense pumpe/slange/brenner før jeg tester med bensin eller går det greit å bare fylle på en flaske med bensin og prøve? Slangen er brent tom, men det vil jo alltids være ørsmå rester om man ikke renser det på noe vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg rense pumpe/slange/brenner før jeg tester med bensin eller går det greit å bare fylle på en flaske med bensin og prøve? Slangen er brent tom, men det vil jo alltids være ørsmå rester om man ikke renser det på noe vis...

Sålenge flaska er tom, er det bare å kjøre på. Det lille som er igjen, renser bensinen effektivt vekk. Dette er forøvrig siden/butikken for service og deler til Optimus. Husk bare på at du aldri må si ordet "primus" til innehaveren :D

http://www.uniflamesupply.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennveske på min gamle 111 og Omnifuel`en gir en isblå, gjennomsiktig flamme. Ikke tegn til gult her...

Du er sikker på at du ikke fyrer med lampeolje, da ville fargen vært mer forklarlig ...??

Novaen leveres kun med én dyse, som skal kunne brukes til både bensin og tennvæske/parafin, Optimus anbefaler bruk av bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av min tilårskomne Nova, denne er fra tiden før Optimus solgte seg ut til sveitserne. Får gule tupper på denne også, når trykket er høyt og jeg skrur opp for mye, men ikke så mye bildet ditt viser. Vær klar over at virkningsgraden på en Nova går fort nedover når du åpner spindelen for mye, prøv deg fram på koketider og drivstofforbruk, så vil du se at ikke trenger å åpne så mye for å få maks effekt.

 

post-5952-0-29176100-1389128850_thumb.jp

 

 

 

Dette er et bilde av dritt fra inni en helt ny Nova +, en av de første etter at Katadyn tok over. Denne sloknet rett og slett under første oppfyring, og ble levert tilbake til butikken.

 

post-5952-0-28539400-1389129411_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

De i butikkene nå skal visst være bedre enn de for noen år siden, tror de først bytta til en skikkelig dårlig produsent og deretter til en bedre, som de fortsatt bruker. Sikkert ikke like bra som det var før.

 

Uansett, jeg forsøkte meg med fritidsparafin i stedet for tennvæske og det gikk mye bedre. Fortsatt en del gule topper på veldig lav effekt, men på de effektene man i praksis bruker var det blått og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i butikkene nå skal visst være bedre enn de for noen år siden, tror de først bytta til en skikkelig dårlig produsent og deretter til en bedre, som de fortsatt bruker. Sikkert ikke like bra som det var før.

 

Uansett, jeg forsøkte meg med fritidsparafin i stedet for tennvæske og det gikk mye bedre. Fortsatt en del gule topper på veldig lav effekt, men på de effektene man i praksis bruker var det blått og fint.

Ja, min Nova var en av de som ble tilbakekalt litt senere, pga. lekkasjer. De "nye" er sikkert bedre. Hvordan går det, da? Blått hele veien?

Jeg ville nå vurdert bensin likevel, i alle fall på de turene du vet at det kommer til å bli grisekaldt, Novaen er veldig enkel å fyre opp med bensin, forvarmingen er minimal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg vil ikke bruke bensin på tur av sikkerhetsmessige grunner. Selv om det selvfølgelig gjør forvarming og slikt langt enklere. Holder meg til parafin :) Har brukt den litt nå, den brenner blått og fint på parafin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.