Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan sette opp et telt i sterk vind alene?


FjellDude

Anbefalte innlegg

Reise et telt i sterk vind kan være både frustrerende, men også kritisk.

 

Finnes det noen tips og triks eller noe jeg må tenke på når jeg kan sette opp et telt i sterk vind alene?

(F.eks. Forankre telte før det brettes ut, slik at det ikke blåser vekk).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er inne på svaret selv. Sålenge snøen er hard er det bare å forankre teltets to langender. Pakk litt snø rundt pluggene. Så fester du flere plugger og reiser teltet... Ikke så vanskelig, men definitivt enklest med utvendige stangkanaler som i Hillebergs kuppeltelt. Med tunnelteltet må du passe vindretningen, med kuppeltelt er det mindre viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 meter fallskjermline, med karabinkrok i enden, festet til den midterste plugghempa på lo-siden. Den festes til et tre eller noe annet tungt før teltet pakkes ut. Deretter gjør jeg som Larsdx. På Hillebergs nettsider finnes videoer som viser dette greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal også passe seg når man tar ned teltet i vind!

Jeg var dum nok til å ta bort pluggene før jeg slo sammen kuppelteltet. Det var ikke spesielt sterk vind, men et uventet vindkast tok tak i teltet og blåste det av gårde - rett mot havet. Jeg løp etter, men det suste ganske raskt bortover bakken og det var ikke enkelt å få et godt tak. Men jeg berget det like før det havnet i sjøen. Kompisen min lå langflat og holdt på å le seg i hjel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Balle er inne på, forberedelsen gjør du allerede når du pakker teltet i posen.

Enten du pakker eller stapper teltet i posen, passer du på at den enden av teltet som du vil ha opp mot vinden ligger ved posens åpning og med en plugghempe tilgjengelig. Da er det bare å forankre teltet før du tar det ut av posen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips over. Lurt å pakke teltet slik at enden som skal stå opp mot vinden er den første som kommer ut av posen. Da sikrer du denne før hele teltet tas ut. Bruk gjerne et tre, ski el for endebardunen.

Deretter sikres resten fortløpende med plugger etterhvert som det tas ut. Etter at hele teltet ligger godt festet i bakken settes stengene i.

Poenget er å unngå stort vindfang før telt er sikret. Teltet bør være flatt på bakken. Om mulig bør man unngå at vinden får tak under teltet - da blåses det ofte opp med dertil fare for å bli røsket løs.

Men når det er sagt er det enkelte modeller der ovennevte metode ikke fungerer. Da får man improvisere. Poenget er uansett å unngå at vinden får noe å få tak i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt av andre er forbredelsene viktige. Er du alene bør du ha et telt med kortest mulige stenger og enklest mulig bruk av disse. Da er tunneltelt og utvendige stangkanaler uten krysnninger et must. Jeg bruker alltid karabinkrok som festes til sekken eller noe annet tungt da jeg har opplevd at vinden har løftet teltet fra pluggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som Balle er inne på, forberedelsen gjør du allerede når du pakker teltet i posen.

Enten du pakker eller stapper teltet i posen, passer du på at den enden av teltet som du vil ha opp mot vinden ligger ved posens åpning og med en plugghempe tilgjengelig. Da er det bare å forankre teltet før du tar det ut av posen. :)

 

Dette er slik eg også gjer det. Eg har ein stor karabin i denne plugghempa som eg brukar til denne viktige forankringa. Då er det bare å stikke hånda inn i teltposen og dra ut karabinen og feste denne til sekken eller noko anna som fungerer som anker. Den same karabinen blir sjølvsagt også brukt til same forankring når eg tar ned teltet. Det er sjølvsagt viktig å gjera nedpakkinga til fast rutine, slik at teltet alltid er pakka riktig, sjølv om det var heilt vindstille då det vart pakka ned.

På vinterturar då eg hadde tunneltelt, hadde eg teltet pakka ned i pulken med stengene halvt inne i kanalane. Då var det bare å skyve stengene på plass og gå rundt å stikke ned pluggar. Dette var raskt og effektivt, sjølv om det flagra litt medan eg dreiv på. Men med god sikring mot vinden, var det sikkert samtidig med at vinden hjalp til å strekke ut teltet.

No brukar eg kuppeltelt med Hilleberg sine krokar til stengene. Her går det ikkje å ha stengene halvt i kanalane, men det går derimot å sette ned pluggane rundt heile teltet før ein byrjar med stengene. På denne måten kan også dette teltet setjast opp utan problem og utan mykje flagring i teltduken. Men det tar lenger tid.

Når ein fyrst har dei riktige rutinene, er det viktig med trening. Det kan til dømes vera heilt avgjerande at ein greier å setje opp teltet utan å ta av seg vottene. Dette kan ein enkelt trene på ute på plenen. men då må ein sjølvsagt trene på å setje opp teltet med vottene på. Dersom nokon såg meg sist eg hadde kjøpt vintertelt, ville dei sikkert tru at det hadde klikka for meg. For då dreiv eg ute på plenen i kortbukse, t-skjorte og vindvotter ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på Hilleberg sin side og klikk på "Teltanvending" og så på "Inspirasjonsfilmer".

Her er det en film hvor de har satt opp en stor vifte som får det til å blåse ganske bra.

http://www.hilleberg.se/sv/inspirationsfilmer

 

Vinterfilmen med vind tar for seg hvordan du setter opp teltet i snø, men de glemmer faren for at gropa som teltet står i fylles med snø og klemmer teltet flatt. De må jo bygge en god levegg. Men det er jo ikke det de vil vise med denne filmen så da er det sikkert greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.