Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny hodelykt, Moonlights - Bright as Day 3000?


Even_H

Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe ny hodelykt og lurer på å kjøpe Moonlights- 1500 eller 3000 evt. andre lykter med makspris på 3000 kr. Moonlights sier de har solgt de 100 første lyktene på 3 dager. Men finner ingen brukeranmeldelser på nettet. Noen som vet om det er ansvarlig å gå topptur midt på natta med en 1500 lykt eller blir det knapt? Nok lys med 3000 lykta? 2X 1500 lumen bedre enn 1X 3000 lumen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, skal kjøpe ny hodelykt og lurer på å kjøpe Moonlights- 1500 eller 3000 evt. andre lykter med makspris på 3000 kr. Moonlights sier de har solgt de 100 første lyktene på 3 dager. Men finner ingen brukeranmeldelser på nettet. Noen som vet om det er ansvarlig å gå topptur midt på natta med en 1500 lykt eller blir det knapt? Nok lys med 3000 lykta? 2X 1500 lumen bedre enn 1X 3000 lumen?

 

Jeg går topptur med 1800 lumen, men det kommer ann på hvor fort du skal kjøre nedover og hvor tøft terreng du skal kjøre i. Er ikke mange år siden de beste lyktene var på rett over 1000 lumen. Man klart jo mer lys jo bedre oversikt for du. Skal du kjøre i terreng du ikke er kjent i og må vurdere skredfare så trenger du mye lys og da blir nok 3000 også i minste laget. Han som lager de Moonlight lyktene bruker jo selv to lykter på 6000 lumen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vite når det ikke finnes bilder eller anmeldelser av lykten. For alt vi vet kan det være en "rebranded" billiglykt av f.eks denne typen.

 

2X 1500 lumen gir jo teoretisk like mye lys som 1X 3000lumen, men du har fordelen med at du kan ha en som peker lenger fram enn den andre. Det blir dog mer kluss med ledninger og styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vite når det ikke finnes bilder eller anmeldelser av lykten. For alt vi vet kan det være en "rebranded" billiglykt av f.eks denne typen.

 

2X 1500 lumen gir jo teoretisk like mye lys som 1X 3000lumen, men du har fordelen med at du kan ha en som peker lenger fram enn den andre. Det blir dog mer kluss med ledninger og styr.

 

Det er gjort diverse tester

 

http://www.burfjordsport.no/nyhetsinnlegg-8-1._og_3._plass_i_stor_lykt_test_for_BAD_4000_og_BAD_2000!

Denne fant jeg ikke referanse til, og står bare på produsentens hjemmeside

 

Her er en nøytral link:

http://www.friflyt.no/Ski/Monsterlykta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har allerede sett testen men den var med 2000 og 4000 (fjordårets modell) men gir vært fall et inntrykk av kvaliteten på moonlightlyktene. Tror jeg går for 3000 lumen istede for 2X 1500 lumen siden mindre ledninger, vekt, kluss og mer brukervennlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg testet de lyktene selv, men jeg har en følelse av at de er sterkt overpriset med tanke på hvor billig teknologien som sitter i dem er. Det ser heller ikke ut som kjølinga er noe serlig bra, men jeg kan jo selvfølgelig ta feil.

 

Finner du ut at du trenger mer enn 3000 lumen under nedfarten kan du alltids feste en lommelykt på hver side av hjelmen. Du får gode lykter på 900 lumen for godt under 200kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noen andre hodelykter som er bra til topptur med hjelm? Har brukt en led lenser 150 lumen til nå (sammenlignbart med en fyrstikk) så kan vel ikke bli skuffet på lysstyrke hvertfall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Finner du ut at du trenger mer enn 3000 lumen under nedfarten kan du alltids feste en lommelykt på hver side av hjelmen. Du får gode lykter på 900 lumen for godt under 200kr.

Vær forsiktig med å kjøpe billigutgaver av disse lyktene, det har jeg gjort.

Du får lykter med ca. 1000 lumen for 2 - 300 kroner, men forskjellen ligger ofte i batteripakken.

Jeg ble advart da jeg var innom sykkelbutikken, men skulle selvfølgelig ikke høre på dem.

Et batteri bare sluttet å ta lading og et batteri tok fyr, i lommen til min sønn, like etter lading, da det skulle monteres på sykkelen.

I sykkelbutikken sa de at slike batterier burde lades utendørs eller i brannsikkert rom. De kjente til flere tilfeller av brann i batteriene ved lading.

Jeg har kjøpt to slike lykter på XXL. De er av merket Magicchine og har virket helt perfekt, nå på tredje året.

Ser forresten at XXL selger en modell på 900 lumen til kr. 399,-

De har også modeller som gir fra 1600 til 2000 lumen til ca. 1500 - 2000 kroner.

Disse har jeg ingen erfaring med.

http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbeh%C3%B8r/c/100802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har kjøpt meg no en lykt på 2200 lumen fra gdx.no, var ikke noe å si på lysstyrken :) vet ikke noe angående batterilevetid enda da den nettop er kjøpt... Men funker veldig bra, har hatt problemer med min magicshine fra xxl til 999kroner, virker som om det er en kontakteil da lyset detter ut og inn i blant... Vist du er redd for at batteriet skal ta fyr så kan dette skje med en hver lykt! Hvis batteriet har fått et hardt slag eller støt, falt i gulvet osv kan det ta fyr, dette sier jeg med bakgrunn i en artikkel jeg har lest, man kan jo evnt. Kjøpe en billig lykt og et bedre batteri, hvis de passer :)

Betalte forresten 399kr for den!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3000 lykta. Den kan ikke jogges med, det er helt sikkert.

Altså den kan jo jogges med. Det kan jo egentlig alle lykter. Men den vil hoppe og danse og falle av:)

Dessuten er det totalt overkill. Denne lykta lyser mye bedre enn lyktene på bilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er 2X Magicshine 872 i stede for 1X moonlights 3000 til topptur? Fordel med tanke på at brodern ikke har, da kan han jo låne en av meg;) Men blir det mye kluss med to ledninger + to batterier fra hjelmen til sekken? Lyser 2X Magicshine 872 bra til topptur eller er det bedre med 1X 3000 moonlights lykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det kommer ganske likt ut.

BAD er ei håndbrygget kvalitetslykt. MS er masseprodusert.

872 lykta er fin den altså. Hadde to slike før til stisykling ,en på styret og en på hodet.

I snø vil den jo og virke kraftigere, jeg har nesten bare brukt dem i kullsvart høstmørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil 2X MS 872 være tilstrekkelig til topptur eller må jeg koste på 600 kr til slik at jeg får en 872 og en 880? Noen som vet om festet på MS lyktene sitter bra? Noen som har hatt problemer med MS lyktene i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen på lyskjeglen vil også til dels være avgjørende. Har du to identiske lykter og de er justert slik at lyskjeglen ligger oppå hverandre har du bare mer lys i samme område. Så vidt jeg vet så er lyskjeglen på MS872 ganske bred. Har du to forskjellige så kan du ha en med lengre kastelengde for å lyse lengre fram, og 872 en ta det som er næemest. Lysstyrken vil bli kraftigere der de to lyktene overlapper hverandre. Altså antall lumen er ikke noe en bare skal se seg blind på når det gjelder lysstyrke, hvordan denne lysstyrken er fordelt er like viktig. Lumen er antall Lux ganger m2. Så har du 3000 Lux på 1m2 så er det mindre interessant om du har 30 Lux på 100m2.

Jeg har en MS808, den er litt lettere enn 872 men den siger litt under bruk. Derfor har jeg modifisert den med skrufeste og hodebånd fra en enda billigere Kina lykt, da holder den fint.(bruker den til langrenn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går for gemini 2100 lykta! Men er det noen som har tips til hvordan jeg kan feste lykta på skihjelmen som ikke har ventilerings-hull? Har gopro kamera, så kanskje bruke festene fra den. Hva med et kosteskaft på 2 cm diameter? Har ikke lyst å bruke mer penger pga et stramt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.