Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvaret og tremila som blir til tomila


HannKatta

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2014/01/04/nyheter/innenriks/forsvaret/31115466/

 

Alt tyder på at Forsvaret kommer til å redusere den kjente manndomsprøven tremila til tomila.

Skader og sviktende motivasjon hos soldatene skal være blant årsakene.

Fysikkansvarlig i Hæren, Bjørnar Dullum, sier ifølge Aftenposten

at det går mot at Forsvaret nå reduserer distansen fra tre til to mil.

- Reduksjonen er et resultat av at dagens ungdom synes det er for langt og tungt,

sier major Dullum, som er fagsjef for militær idrett og trening på Krigsskolen.

Marsjmerket og tremila har tradisjonelt vært en viktig del av utdanningen i alle forsvarsgrenene.

Endringen som nå er på trappene, kommer som en del av arbeidet

med å revidere Forsvarets bestemmelser om fysisk fostring fra 1993.

:no:  :no:  :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"- Reduksjonen er et resultat av at dagens ungdom synes det er for langt og tungt,"

 

Försvaret har förvandlats till en samling kärringar. Troligen på grund av för mycket politisk styrning. På den gamla goda tiden spelade det ingen roll om rekryterna tyckte 30 km var långt och tungt. Det var bara till att gå om du blev tillsagd att göra det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt synd for en "manndomsprøve"  må ikke bli for enkel, men mener å huske at kilometertiden på tre mila var 9 min. mens den på to mila var 8 min, så hvis det fortsatt blir kravet så kanskje det ikke blir så mye lettere å klare merke.

Trodde militærtjenesten i dag i stor grad var basert på frivillighet og dermed var mer motivert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv en pudding som jeg har gått 3 mila et par ganger. Hvis ikke dagens soldater klarer det er denne generasjonen ille ute. Og har de noe stolthet, nekter de å ta imot marsjmerket om de blir tvunget ut på noen 2 mil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv en slapp mosjonist og sjømann klarte 3 mila på Madla på tidlig åttitallet. Ikke noe problem for meg i det hele tatt. Eneste bakgrunn var at jeg jobbet på båter som hadde dimensjoner som en middels stor fotballbane.

Men en mila og to mila var det tidskrav til i marinen - det var det ikke til 3 mila. 3 mil med M77 på asfalt er for spesielt interresserte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv en slapp mosjonist og sjømann klarte 3 mila på Madla på tidlig åttitallet. Ikke noe problem for meg i det hele tatt. Eneste bakgrunn var at jeg jobbet på båter som hadde dimensjoner som en middels stor fotballbane.

Men en mila og to mila var det tidskrav til i marinen - det var det ikke til 3 mila. 3 mil med M77 på asfalt er for spesielt interresserte.

 

M-77 er jo luksus. Vi gikk den i lave støvler (M-66) med gamasjer....M-77 fikk bare lov å gå med til permuniform på Jørstadmoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at samtlige i batteriet, 70-80 mann gjennomførte 3 mila med glans.

Med AG og noen kilo i sekken attåt. Hadde treningsturer på en mil og to mil før 3 mila gikk av stabelen i steikende sol på Setermoen.

I dag er jo de værste puddingene skrellet vekk fra forsvaret så en skulle forvente samme resultat, minst..

Bedrøvelig....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk og 3 mila i lave støvler, med anklets eller hva det het. Løype gikk på både grus og asfalt i varmt vær. Alle i troppen fullførte, ingensom fikk e skader av det annet enn litt gnagsår.

Omtrent halve troppen røyket den gangen og det var noen sm drev med idrett men de fleste var i mer eller mindre sofaform. Etter en del trening på rekruttskole var det greit selv for de som hadde spist mye å gjennomføre.

Tror nok de fleste i dag også greier det, hvis de gidder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk marsjmerket på en fredag og Sørlandsmarsjen (2x40km?) lørdag og søndag. Hele troppen gjennomførte, men det var noen stive bein på mandag. De lave marsstøvlene og anklets var ikke mitt favorittfottøy.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marinen, Madlamoen 1970, gikk de som var under 20 år 2 mil med tidskrav 2t. 40 min (8 min pr. km) vi som var over 20 år gikk 3 mil med tidskrav 4t.30 min. (9 min pr km) Oppakning inklusiv våpen ( gammel Mauser) 11 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marinen, Madlamoen 1970, gikk de som var under 20 år 2 mil med tidskrav 2t. 40 min (8 min pr. km) vi som var over 20 år gikk 3 mil med tidskrav 4t.30 min. (9 min pr km)

Med sekk på 6 kilo(?) pluss garangen ( AG3 kom vel omtrent på den tiden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.