Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur/Randonee for nybegynner med erfaren makker


Anbefalte innlegg

På slutten av forrige sesong fikk jeg kjøpt meg topptur utstyr til en svært billig penge. Har alltid tidligere holdt meg i bakken. Kjører alle bakker, men trives best i "rødløypa" da jeg føler dette gir mer avslappet kjøring. Planen med fjorårets kjøp var å bli med samboeren på toppturer. Jeg har selv aldri vært på topptur. Er generelt litt skeptisk til snøskred. Har hatt skredkurs tidligere, men følte dette ble teoretisk, selv om det var praktisk leting/prodding etter person med søkestang og skredsøker.

 

Planen er i løpet av vinteren å komme meg på en topptur. Bor i Oslo, men reisevei er ikke problem (Sør Norge). Ønsker tips til aktuelle steder det kan være fint å starte, samtidig som også samboeren min vil få noe ut av det. Hun har vært på toppturer før og er dyktig i bakken, men er selv ikke på toppturer reglemessig.

 

Hvordan er det eventuelt å leie guide? Noen som har ca. priser på dette? Vurderer også et nytt skredkurs.

Er det steder som skredfare kan vurderes til minimal samtidig som det gir en fin topptur for mitt nivå?

 

 

Utstyr som ble kjøpt inn i fjor:

Völkl Gotama

Marker Duke

Dynafit PS One

Skal kjøpe feller. Tror jeg går for G3 om disse passer skiene bra.

Vurderer også skredsøker til oss begge, men dette er nok ikke på plass denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rejäla skidor och bindningar i alla fal, så dom långa turerna får nog vänta...

 

I normala fall så är Nibbi i Hemsedal en bra nybörjartur. Bra för andra också, för man kan välja många vägar ned, allt från lätt till väldigt brant. Det finns möjligheter för dom flesta. Men, nu så är det väldigt lite snö på fjället i Hemsedal på gund av att den snö som kommit blåst av och hamnat nere i skogen. Men sässongen har inte ens börjat, så det hinner komma snö.

Skogshorn (ofta avblåst) och skarvanfjellet finns i samma område, men man parkerar på ett annat ställe och går normalt på dessa toppar från öst.

 

Mer Hemsedal:

Bjøbergnutens västsida kan vara bra för nybörjare också. Inte så lång anmarch. Det finns en massa möjligheter längs väg 52 väst om Hemsedal. Inte så lång anmarch och inte så långa turer, så man kan gå upp flera gånger om man vill.

 

Klassiker: Rassletind. Finns flera väger upp och ned. Alla kan hitta något som passar den egna nivån.

 

"Er det steder som skredfare kan vurderes til minimal samtidig som det gir en fin topptur for mitt nivå?"

 

Nej, egentligen inte. Skredfara måste bedömmas utifrån aktuell snö- och vädersituation. En plats som helt säker en dag kan vara mycket farlig en annan dag.

Det är dock mycket ovanligt att skred går på platser som inte är direkt branta. Men det händer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns fler bra turer inte långt från Loftet, om man bara följer vägen upp över fjället. Stendalsnosi, heter den väl, som är Norges mest lättillgängliga 2000-meterstopp. OBS! Kan upplevas som lite brant ett parti. Jag brukar sätta skidorna på säcken och gå till fots där. Man kör ned precis till höger (sett nedifrån) om vägen där man går upp.

Allmänt inga konstigheter, följ bara spåren upp. Finns flera spår (=vanligt) gå där flest går. Folk brukar ta enklaste vägen både upp och ned.

 

Från Krossbu kan många toppar enkelt nåt, där enkelt betyder att det inte är så brant eller annat konstigt. Men det är långt. Jag skulle inte ha gått detta med så tunga skidor. Men det beror på vad man har för kondition. Karln jag gick upp på Storebjörn med förra året gick på liknande skidor och bindningar och tyngre skor. Men han har tränat innan och har god kondition. Jag har inte god kondition utan måste gå med lätta grejjor om det är långt att gå.

 

Mera: Soleibotntind kan relativt enkelt nås från vägen mellan Turtagrö och Övre Årdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaustatoppen er jo fint å trene seg på. Kjører man skikjøres høyre fra tårnet så er du under 30 grader og skredfaren er minimal. Er også merket en sikker rute her når taubanen inne i fjellet går. Rennene er brattere og her må skredfaren vurderes nøye. 

 

Skredkartet til ngi er veldig greit for å vurdere skredfare.

http://skredkart.ngi.no 

Alle grønne områder er generelt trygge (under 30 grader), men husk at du også må vurdere områdene du beveger deg under, et stort skred kan dra langt også på flatmark om det løser ut høyere opp i brattere terreng. De fleste finner nok utfordringer i terreng opptil 30 grader i starten og til man blir litt mer vant til å lese snø og terreng og kan gjøre gode nok vurderinger om det er trygt å ferdes i brattere terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.