Gå til innhold
  • Bli medlem

Mer om støy fra brennere.


Balle

Anbefalte innlegg

Nei, to trekkhunder bråker ikke dobbelt så mye som en, de bråker mye mer, men kun når de står i ro.

Under kjøring så trekker to trekkhunder dobbelt så mye som en, eller - ?

 

Kan man få sånn stol på NAV eller, kunne trenge det nå som jeg ikke får belaste benet :P

Hmmm...gjør de det? Det var nesten mer irriterende enn hvor mye to primuser bråker. Det blir jo dobbelt så mange hk (hundekrefter) så sånn sett burde de kunne trekke dobbelt så mye, men ikke dobbelt så langt. Om vi sier Ah (amp.timer) og gjør om til hk eller motsatt. La oss si at to hunder er 2 Ah ( ikke alaska husky) og en hund er 1 Ah så kan to hunder trekke 2 A i en time eller 1 A i 2 timer. Mens en hund kan trekke 2 A i 30 min eller 1 A i 1 time. Ehhh...nå glapp poenget. Uansett 2 hunder er aldri nøyaktig like sterke så to hunder kan trekke både mer og mindre enn dobbelt så mye, men ikke nøyaktig dobbelt så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett problem med ljudet från primusar är att det är rundstrålande. Nästan all ljudenergi drar iväg åt annat håll än åt lyssnarens. Lyssnaren nås också av diverse reflekterat ljud, men det är i ett tält ganska lite.

För bästa (starkaste) ljud bör därför primusen placeras i ett horn, som riktas mot lyssningsplatsen. Man kan då avsevärt öka den upplevda ljudstyrkan utan att behöva ta med sig flera primusar och bränsle till dom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis primusstøy er et problem:

Hva om det ble montert et støyabsorberende belegg på innsiden av vindskjermen?

Det brukes jo på innsiden av motorkasser og rom med mye støy. 

Kanskje dette kunne limes / tapes på innsiden.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Tilbehor/Eksos/Potteullmatte-82661/

Eller denne?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-369223/

post-4220-0-90406500-1389168665.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis primusstøy er et problem:

Hva om det ble montert et støyabsorberende belegg på innsiden av vindskjermen?

Det brukes jo på innsiden av motorkasser og rom med mye støy. 

Kanskje dette kunne limes / tapes på innsiden.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Tilbehor/Eksos/Potteullmatte-82661/

Eller denne?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-369223/

Ingen må bruke vindskjerm inne i et telt !

Ufullstendig forbrenning.

Har vært mye diskutert i tidligere tråder !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer aldri primus inne i teltet. Den kommer aldri lenger inn enn til kuldegropa og da brukes den kun til matlaging og tørking av klær.

Å fyre primus i teltet for å holde varmen er for pingler.

Ha gode klær og riktig utstyr, da er min erfaring at du i hvert fall ikke trenger noen varmekilde inne i teltet før det er -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden handler om støy inne i telt. Les åpningsinnlegget. Kjører primusen på max under matlaging.

Når en skal fortære godsakene så er det godt å ligge oppe på soveposen med en liten lunk på primusen og da er heller ikke støy noe problem.

Kuldegrop har jeg ingen tro på. Hva skjer når gropa er fylt opp med kaldluft.... :logik:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldegropa i forteltet fungere stort sett bare som lagerplass og som en plass til å stå for å skifte klær etc. 

Og så koking når været er dårlig. Graver ut en hylle i kanten som primusen står på.

Det er ikke noe varme å hente fra denne gropa når du ligger i telt.

I en snøhule er det ofte nok å legge åpningen litt lavere enn gulvet og soveplassen inne i hula for å få ønsket effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går (selvsagt) ikke med to primuser :)

De to lydkildene må gå i motfase, så løsningen er å bringe med seg en mikrofon, forsterker og høyttaler. Still mikrofonen inntil primusen, kjør signalet gjennom forsterkeren, faseforskyv det, og spill det av gjennom høyttaleren som er rettet mot primusen. Man må sikkert også ha med seg et aggregat for å gi forsterkeren strøm....

 

Man kan utnytte varmen som primusen lager i et minikraftverk som lager strøm til forsterkeren... Så slipper man ha med seg aggregat :) Det blir vanskelig å koke noe på primusen samtidig kanskje, men stille og fredelig har man det hvertfall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet lyd i motfase i musikkstudio. Lyden oppheves ikke av den grunn. Det som skjer er at lyden låter rart i stereo. Litt innestengt og hul. Får litt samme effekt hvis man bytter om pluss og minus på ene høyttaler på stereoanlegg. Lyden blir litt døere og mister definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjøpte meg "lyddemper" til omnifuelen min fra quitstove, brenner reinere, og lyden er nesten ikke tilstede!

 

Jge har også en Quietstove til min Msr Dragonfly og målt med en app på iphonen min reduseres lydnivået fra ca 78  dB med original bråkebrenner til  65 dB med Quietstove. Effekten av vindskjermen som trakt øker støyen med 2-3 dB.

 

Den døve jegeren nevnt tidligere i tråden glemte nok del to av arbeidstilsynets definisjon av støy:

 

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78245

"Skadelig støy fra støyende omgivelser > 80 dB (A) og impulslyd > 130 dB "

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

2 brennere vil (som nevnt tidligere) ligge 3db høyere enn 1 brenner. Gitt at det er samme frekvens. Dette utgjør fint lite i forhold til hørbar differanse.

Alle kan selv teste effekten i dette med å: 1. koble ut ene høyttaleren i anlegget sitt eller bruke balanse kontrollen for de som har dette. 2. finne et gitt volum og spille av en sinuskurve(f.eks 1500Hz)(det høyere volumet er det større vil differansen bli. så bruk realistisk nivå) 3. koble til andre høyttaleren og hør hvor mye(lite) høyere det ble.

Differanser fra person til person vil det alltid være, da det er forskjell på hvor irritabel lyden/støyen oppfattes.

 

PS: en økning fra f.eks 70db til 73db vil nesten ikke oppfattes av folk flest. Men fra 110 til 113db vil oppfattes som veldig mye høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.