Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordland på langs


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Det "vanlige" er vel at man går langs svenskegrensen.

DNT har i forbindelse med friluftslivets år laget en "grensesøm" og rutevalget her er sikkert gjennomtenkt.

les mer på http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=2288

For min egen del ville jeg heller vurdert å holde meg lenger ute ved kysten. Startet ved Plahte sin eiendom

link http://www.plahte.no/Norsk/Beskrivelser/beliggenhet.htm

Gått i gjennom den kommende nye nasjonalparken Lomsdal-Visten til Mosjøen som starter ved Tosbotn. Deretter må man ta et valg, om man vil fortsette ute ved kysten og ta båtskyss, ferjer osv, frem til Svartisen området osv...

Mvh Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När jag skulle till Saltfjellet 1998 skrev jag till turistbyrån i Bodö, som bl a skickade

en broschyr om Nordlandsruta, som man teoretiskt sett kan följa från Narvikfjellene

till Börgefjell (där jag tror att det än idag inte finns några

markerade leder eller broar). En del av leden går genom Padjelanta

i Sverige.

Men hur går man den leden, när det

till synes inte finns enda plats på vägen att proviantera?

I Sverige är det inte så ovanligt att man låter lägga ut depåer med mat genom något

av helikopterbolagen. Finns sådana i Norge? Jag har varken i nord eller i syd

varit medveten om någon helikoptertrafik alls.

Nyfiken på hur du tänkt dig saken.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordland på langs kan tolkast på fleire måtar, då Nordland er eit geografisk spesielt fylke. Eg reknar sjølvsagt med at de meiner frå Nord-Trøndelag grense til Troms grense, og då langs Kjølen (Svenskegrensa). Eg trur likevel at det går an å tenkja seg fleire variantar av kva Nordland på lang betyr. Kjiver nemnte noko om å leggja delar av turruta nærare kysten (Lomsdalen - Visten). Brukar ein telt på dei aude strekkjene, kan ein proviantera undervegs i bygdene ein passerer. Då vil eg føreslå å tenkja litt i desse banene under turplanleggjinga som eg skisserer her, men det resulterer gjerne i ein del trasking på veg. Eg går ikkje god for framkomelegheite etter ruta som er notert under, så dette må i såfall undersøkjast under planleggjinga og korrigeraat for før turen startar. Turen tek nok dobbelt så lang tid som ein tur langs Kjølen/Svenskegrensa, men er nok mykje meir innhaldsrik, og dessverre meir kostbar.

Start gjerne frå Foldereid i Nord-Trøndelag. Trekk innover i fjellet frå Terråk i Bindal med øydemark mot Tosbotn. Vidare står Lomsdalen, Vistfjellan og Sørvassdalen for tur mot Hundåla, med ferje til Dagsvik i Leirfjord (eller Mosjøen/Vefsn). Så er det vegvandring til Levang og ferje til Nesna, vandring over Sjonfjellet til Utskarpen og vidare mot Melfjellet (eller Mo i Rana) til Svartisen. Svartisen kan ein passera i hogget (dalkløfta) mellom Vestisen og Austisen (den 2-delte Svartisen). Passér Beiarn og trekk ut mot Kjellingbrua over munningen av Beiarn-fjorden (Gildeskål). Hald fram mot Saltstraumen, Tverrlandet og Bodø.

Så følgjer me fjella ute i havet. Ta ferja frå Bodø og over Vestfjorden, Norges lengste innanlands ferjestrekning. Start med Røst og stopp over der minst 1 dag. Hald fram med ferja mot Værøy og ver der óg minst 1 dag. Så står Lofoten for tur med sine fantastiske tindelandskap, med ferja til Moskenes. Moskenesøya ligg der med Å, Sørvågen, Hermanstinden og Reine. Flakstadøya byr på Nusfjord, Smeden i Sund, Glasshytta i Vikten og flotte tindar. Vestvågøya og Austvågøya (Svolvær) har mykje tindelandskap å by på.

Vidare mot Vesterålen bør ein få med seg Trollfjorden, Raftsundet, Øksfjorden og Møysalen, dei 2 sistnemnde på Hinnøya, Norges største øy. Møysalen er norges nest høgaste fjell på ei øy, og er verd turen i aller høgste grad. Mi største toppoppleving her til lands har eg hatt på Møysalen (1992). Trekk så over på Langøya. Ein tur langs ein del av tinderekkja mellom Stokmarknes og Sortland må opplevast, med t.d. tindepyramiden Skata, (der eg var i 1990). Verken Skata eller Møysalen krev klatreutstyr. Elles er det mykje å sjå i Bø og i Øksnes i Vesterålen, som t.d. øya Tinden, og fjellet Reka. Rusla vidare nordover nordvest-delen av Hinnøya og over brua til Andøya. Trekk over på yttersida og gå via Nøss, Nordmela, Stave og langs klippestranda til Bleik. Så er turen kort derifrå til Andenes, nordspissen av Nordland fylke. Vær klar over at Andenes er lenger nord enn Kautokeino, og nestan like langt nord som Karasjok, og følgjeleg berre litt lenger sør enn Tromsø, men ikkje mykje. Då er de mykje lenger nord enn Gratangseidet nord for Bjerkvik/Narvik, der E 6 kryssar grensa til Troms. Elles når Troms lengst sør innanfor Kvæfjorden/Gullesfjorden på Hinnøya, ikkje langt frå Møysalen. Ta så ferja (sommarferje) over Andfjorden til Gryllefjord på Senja og trekk innover mot Finnsnes, eller trekk nordover mot nord på Senja (anten Botnhamn eller Lysnes), og ta ferja (sommarferje) til Kvaløya. Så er det kun nokre mil att til Tromsø.

Ein kan óg trekkja innover frå Sortland og finna ei rute over Hinnøya mot Harstad eller Tjeldsundet, og trekkja gjennom Skånland/Evenes til Ofoten og Narvik.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hur går man den leden, när det

till synes inte finns enda plats på vägen att proviantera?

I Sverige är det inte så ovanligt att man låter lägga ut depåer med mat genom något

av helikopterbolagen. Finns sådana i Norge? Jag har varken i nord eller i syd

varit medveten om någon helikoptertrafik alls.

Nyfiken på hur du tänkt dig saken.

il C.

Om man først skal gå på den svenske siden.. Kan man da ikke bare gå Kungsleden fra Hemavan og nordover til Abisko. Da slipper man vel problemer med proviantering? Er ikke den "vanlige" Norge på langs ruten lagt i store deler av Sverige akkurat på dette strekket? Jeg bare spør av nyskjerrighet.

For beskrivelse av denne Kungslede ruten

http://home.swipnet.se/lagerelden/fjall/kungsleden.html

Forøvrig kan man sikkert leie helikopter til å legge ut depot i Norge også. Kan ikke se det skulle være noe problem med det sålenge man ikke flyr inn i nasjonalparker osv? Leste nylig en gang til boken av Lars Monsen om 90 dager på loffen i Børgefjell og han klarte seg uten proviantering i 30 dager.. Startet med 36 Kg sekk men... :wink:

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ei bikkje (faktisk samme type som Hr. Monsen) som skal få bære litt av lasset mitt, men regner med at jeg må ha en proviantering underveis. 36kg som startsekk er ikke aktuelt for ei lita jente som meg :wink: Synes fjella mot svenskegrensa frister litt da jeg liker høgfjellet og vekk fra folk og fe... Slik hørtes det ikke ut som kystilinjen var?

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Tror den aller mest fantastiske måten å se nordland på langs ikke er til fots, men i kajakk!

Ta fram kartet og sjekk den utrolige kystlinjen, og begynn og drøm om sandstrender, blå laguner, øyliv og midnattssol....

Trenger du inspirasjon kan du starte med boka "havets vidde" skrevet av økern og toft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Hei Anne!

Jeg gikk fra Børgefjell til Troms nå i sommer. En fantastisk fin tur! Var en tur innom Sverige i Padjelanta og en tur innom Abisko. Bare send meg mail om du vil ha noe på hvordan jeg gjorde det med depoer o.l. El ring meg på 97714989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne!

Jeg gikk fra Børgefjell til Troms nå i sommer. En fantastisk fin tur! Var en tur innom Sverige i Padjelanta og en tur innom Abisko. Bare send meg mail om du vil ha noe på hvordan jeg gjorde det med depoer o.l. El ring meg på 97714989

Det är väl lika enkelt att berätta det här, så får desto fler veta.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtigruta er et behagelig alternativ, man kan bli sliten nok bare av å se på fjellene :?:

For å være litt seriøs : Denne grenseleden går endel på svensk side. Om du tviholder på å holde deg i Norge, tror jeg fort det kan bli noen kronglete partier, spesielt der landet er som smalest.

Nordkalottleden heter vel ruta der den går langs grensa... Ender vel opp i Sulitjelma...

Det kan være strevsomt å krysse elver tidlig på sommeren... Jeg gikk hellemobotten - skjomdalen i fjor rundt 1.juli og det var et par utfordringer. Mye snø i fjella ivertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok rktig som både "snilen" og "lommelun" er inne på at den mest kritiske strekningen er der "Norge er smalest" d.v.s. strekningen mellom Hellemobotn og Røysvatn.

Jeg har vært på vei til å gå der to ganger, men har gitt opp begge gangene p.g.a. redsel for vanndigre elver kombinert med tidsnød.

Det er nå på tale å etablere en nasjonalpark i Hellemobotn og lokale interesser er allerede på banen med krav om såkalt tilrettelegging. Jeg håper det ikke blir noe av for da blir det snart ingen flere utfordringer å bryne seg på i DNTs rutenett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok rktig som både "snilen" og "lommelun" er inne på at den mest kritiske strekningen er der "Norge er smalest" d.v.s. strekningen mellom Hellemobotn og Røysvatn.

Jeg har gått strekningen Røysvatn - Vaisaluokta et par ganger, og det er riktig at denne strekningen er kritisk i den forstand at det er en eller to store elver som må krysses. Kom meg såvidt over vannmassene da jeg passerte der midt i juli i år, men senere på sommeren er nok dette helt uproblematisk. Lenger nord har NOT flotte broer og båter! over alle elvene.

Når "snilen" refererer til kronglete partier, kan det også hende at han sikter til området sør for Hellemobotn og nord for Sulitjelma. Her er det øde på norsk side, ingen merkede turstier og muligens noen tøffe elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.