Gå til innhold
  • Bli medlem

Ajungilak Tyin EXP. Winter eller 5-season?


Nomina sunt odiosa

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en av disse, det er avgjort. Valget mellom kunstfiber og dun er også gjort.

Jeg søker erfaring om disse to posene, gjerne sammenligning.

Fordeler/ulemper.

Det jeg er mest skeptisk til på 5-season er kort glidelås da jeg er redd for å smelte bort om det plutselig er -2.

Komforttemp. er -18 vs -25 og vekten 2600 gr vs 3050 gr (fyllvekt 1690 gr vs. 2060 gr).

Noen som har prøvd Winter ned mot -30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet stiller jeg meg undrene til at du velger kunst fremfor dun... men nok om det..

 

Jeg har en Tyin 5-season. Bruker som semi vinterpose til uvørnt brukt. Meget bra kvalitet. Antakelig noe av det bedre du får. Dette gjelder selfølgelig alle Tyin modeller. Den ultimate "åpen himmel pose" .... Ikke vær redd for å smelte vekk i - 2. Kan trygt brukes i +10 .

 

Har benyttet min ned mot minus14-15. Frøys ikke, men angret på at jeg ikke hadde dunpose i stede. Vær klar over at en dunpose med 11-1200 gram dun ala 750-800+ er langt varmere enn Tyin 5-season.

 

Bra pose, men som dedikert vinterpose, kanskje i fjellet....nope... du overlever selfølgelig men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet stiller jeg meg undrene til at du velger kunst fremfor dun... men nok om det..

Pris er jo gjerne en faktor for mange. Kanskje ikke denne gangen, men for meg var det det..

Også tåler den bedre fukt, som du er inne på selv.

Hva som passer hver enkelt finner jeg ganske individuelt. Er du varm av deg? Har du erfaring med andre poser mtp komforttemp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet stiller jeg meg undrene til at folk enda ikke forstår at det kan ligge både økonomiske og tidligere erfaringer til grunn for at man velger syntet fremfor dun, samt ikke alle er komfortabel med tanken på hvor dunen kommer fra. Men nok om det.

 

Velg den letteste posen. Det skal lite til å justere seg opp i varmefaktor, litt vanskligere nedover. Etter litt erfaring kan man i tillegg heller bruke en fleecepose og yttertrekk. Og skulle det bli veldig kaldt så kan man supplere med ullundertøy.

Så er det som du sikkert vet viktig å sikre at varmetap fra hode reduseres, samt at det er viktig å tisse før man kryper ned i posen. Noen synes det også er komfortabelt med varmeflaske®.

 

Lykke til med kjøp og tur.

 

N

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maa nesten faa kommentere dette med fukt som brukes som argument mot dun. Ved bruk I telt ,I kaldt vintervaer, saa er ikke fukt tema, isaafall gjor man noe fundamenalt feil.

Til aapen himmels bruk, og foerst da, blir fukt noe aa ta hensyn til mhp dun vs syntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maa nesten faa kommentere dette med fukt som brukes som argument mot dun. Ved bruk I telt ,I kaldt vintervaer, saa er ikke fukt tema, isaafall gjor man noe fundamenalt feil.

Til aapen himmels bruk, og foerst da, blir fukt noe aa ta hensyn til mhp dun vs syntet.

Personlig vil jeg ikke karakterisere tørking av klær på kroppen som en fundamental feil, men så har jeg heller aldri eid en dunsovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Tyin 5-season, og er strålende fornøyd. Ville gjerne hatt lang glidelås, for det lille det representerer av varmetap hadde den tålt. Har ligget ute på bare et bamseunderlag i -10, uten problem. Har også netter i telt i samme kulde med DM9 underlag, og da er det herlig komfortabelt i en sånn pose. Vekt og volum er eneste ulempe, i tillegg til kort glidelås. Hardfør som tusan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørking av klær i sovepose ?? Snakker vi her om tørking av en litt fuktig ulltrøye på kroppen så er vel ikke det noe problem hverken i dun eller kunst.

 

Til mer omfattende tørking av rekvisita og ytterklær bruker jeg primus i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Bra pose, men som dedikert vinterpose, kanskje i fjellet....nope... du overlever selfølgelig men...

Jeg har ligget i Tyin Elite i minus 28 i fire netter uten å fryse. Brukte Bamse underlag. Denne posen er en mye eldre versjon av 5-season. Jeg stiller meg derfor undrende til ditt svar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge, og begge er veldig gode poser. Synes det er helt umulig å si hva som er godt nok eller varmt nok; jeg kan fryse den ene natta, og være varm neste på samme tur og på samme temp, men absolutt bedre med kort glidelås på vinter (synes jeg). 

Bruker gjerne en tynn sommerpose inni, og et teppe ala fjellduken eller ultarp over hvis det er skikkelig kaldt. Dette fungerer fint.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å velge fiber. Jeg gikk for Demali! , fordi når jeg trenger en så varm pose er det vinter.

Er det vinter går jeg med pulk. Har man pulk er ikke plass og vekt et særlig stort problem.

For å få de samme minusgradene i dun skal du jaggu opp i pris. De pengene kan man bruke til et skikkelig tjukt liggeunderlag,

som i min erfaring er like viktig som posen.

Gå for den varmeste er mitt råd, men om du skal bære den i sekk ville jeg ha revurdert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for mange gode svar og opplysninger :-D Jeg har mine timer på fjellet og bor i ett av landets kaldeste områder. Jeg har ikke vært i nærheten av å fryse i hel enda - med en adskillig dårligere og billigere vinterpose! Som flere påpeker her er det ikke bare soveposen som bestemmer om du fryser eller ikke... Grunnen til at jeg velger kunstfiber er at jeg for det meste går med pulk (vekt er ikke kritisk), og at jeg av og til velger å ligge ute fremfor i telt/lavvu. Jeg liker robuste produkter som tåler en støyt og som er holdbar. Jeg har ikke kommet dit at jeg har blitt gramjeger på vinterutstyret, rett og slett fordi jeg synes det ofte er produkter som tåler lite. Det er også en økonomisk faktor i dette!

 

Vel. Jeg har gått for Tyin Winter, da jeg ønsket 1/1 glidelås. Posen har kommet i hus og vil bli prøv på isfisketur om kun kort tid :D

 

Igjen, takk for alle svar folkens :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.