Gå til innhold
  • Bli medlem

Ber om tips til nye ski og støvler


Ulvemor

Anbefalte innlegg

Lurer litt på nye allroundski om dagen.

 

Har kikket litt på Fischer E89 med Alfa Rondane BC som et alternativ til turer i mer eller mindre løyper og fjellbruk når jeg ikke har med de store oppakningene.  Har noen av dere kjennskap til denne kombo`en ? Andre alternativer?

 

Har allerede E99 som jeg bruker med Crispi Stetind, men ønsker meg et lettere (vekt), litt lengre og kanskje raskere alternativ, men hvor jeg fremdeles vil ha stålkanter og beholde noe av fjellski-egenskapene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte meg Madshus Voss for et drøyt år siden. Er så langt fornøyd uten å egentlig ha satt de på skikkelig prøve. Går greit i litt oppgåtte spor. Bærer greit utenfor vist snøen litt pakket. Min utgave har stålkant hele lengden. Er vel ikke optimalt med hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 ....Min utgave har stålkant hele lengden. Er vel ikke optimalt med hund.

Er klar over farene med stålkanter og hund, men de gangene jeg har med hunder er det fuglehunder som enten trekker pulk eller som jeg lar gå ute i søk. Da er de uansett i god avstand fra skia.  De er videre dressert til å gå  "BAK", dvs i sporet mitt en halvmeter bak skia eller "PLASS", som er ved siden av meg utenfor sporet og staven på høyre side (dårlig gjort i mye snø :) ), så med disse to krabatene er det et mindre problem. Jeg har også ski uten stålkanter, men de blir lite brukt.

Jeg har sett mange som har både løse og bandfaste "skopussere"  mellom og rundt skia i utforkjøringer og løsnø, så du har en viktig påminnelse, rayun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Skal du ha raske og lette ski til å gå i løyper uten tung sekk så er det jo bare å kjøre på med langrennski og gå klassisk langrenn. Det er vel både mest moro og mest fart i det. Det er masse fine såkalte "markaski" som er klassiske langrennski bare at de er bittelitt bredere og med en minimal innsving sånn at de gir noe mer kontroll enn smale, helt rette racerski.

 

Hvis du må ha stålkanter på noe sånt er det ikke mye å velge i, men dette virker jo som et godt alternativ: http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-steel-light-wax-langrennski-med-stalkant-20259.aspx

 

Sleng på manuelle racerbindinger og finn noen gode og lette sko.

 

Det må vel være mye bedre det? Hvis det er til enkle dagsturer/trening/langrenn i løyper med en kvikklunsj i sekken. Tror ikke du vil merke store forskjellen i praksis mellom E99 og E89 til vanlig turgåing i løyper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har raske "løypeski"  allerede, Lars Fredrik, så det er ikke her bruksområdet vil være.

Saken er at de gamle E99 er ganske herpa etterhvert og stålkantene begynner å bli veldig dårlige etter utallige skrubb mot stein og fjell.  Jeg tenkte derfor å kjøpe litt lettere kombo denne gangen.  Bruksområdet vil stort sett være fjellet, noe løyper, igjenfokka spor, is, skaredekke og det snøblåste føret du som oftest finner 8-900 meter og oppover, dvs dagstursski for lett sekk og noe raskere egenskaper enn hva jeg har i dag.

 

De gamle Stetind-støvlene er fremdeles veldig gode, men de er  tunge, og på papiret veier de omtrent det dobbelte av nye lettere fjellstøvler (f.eks. Alfa Rondane). De er ypperlige til pulk og labbe med sekk og feller, men jeg synes de skårer lavt på rask framdrift. Så det er kanskje først og fremst disse jeg vil ha et lettere alternativ til.

Planlegger deretter kanskje å se etter et par enda bredere fjellski senere på vårsalget (Åsnes ?) hvor Stetindstøvlene kan få sin plass igjen og da skrotes de gamle E99 som egentlig er utbrukt.

 

Jeg lurte først og fremst på støvlene, Alfa Rondane, om noen har erfaringer med disse? Kuldeegenskaper, gnagsår, bretter læret seg "riktig" over tærne"....? Mye er individuelt, men noe går igjen på mange støvler.  OSL har også en annen fjellstøvel, Fischer BCX4 som kan være et alternativ som en lett allround-støvel? Alfa frister imidlertid mer når det gjelder støvler, uten at jeg kan begrunne det ut fra annet enn følelser.  Jeg vil ha BC på disse.

 

Jeg er idiot når det gjelder nytt utstyr og kan stort sett bare det jeg allerede har, men ser at andre her er rene  "wiki`er" når det gjelder det som står i utstyrshyllene der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har den kombinasjonen du ser på her og er godt fornøyd med det. men det er lite sving egenskaper i både sko og ski så det er en tur kombinasjon som fungere bra i oppkjørte løyper og utenfor så lenge det ikke er for løst.

 

Skoen er mjuk og trenger lite inngåing og holder ganske bra på varmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei skia eg brukar til turar utanfor løyper er Åsnes sine Nansen-ski med kortfeller. Med dei kommer du deg stort sett over alt. Rottefella BC binding og Alfa Kikut sko. Har brukt de noen år no og er kjempefornøyd! :D Eneste dei er litt dårlige på er viss du skal ned fra eit langt og bratt fjell, ikke verdens beste sving.. Men til å gå å trakke i skog og mark er dei suverene! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært og sett på Fischer E89 og Alfa Rondane i ettermiddag. Jeg tror det kan bli en lett og rask fjellski for dagsturene. Skia har stålkanter i hel lengde, jeg stusser litt på dette for rask sving/ brems osv, men er litt blank på om det er fordel eller ulempe? Bør jeg kjøpe manuell BC (Rottefella)  eller den gamle til å  "sparke" nedi sporet?

 

Jeg beholder de gamle E99 til våren, de kan herpes litt til, så skal jeg se om det ikke dukker opp et par brede Åsnes som dere frister meg med på salg i april... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en fordel med manuell BC.. Er ikke noe særlig å få fuktighet inn i den lukka auto BC bindinga og ta den igjen etter en natt med minusgrader.. Men for korte dagsturer er det nok ett fett, kommer an på smak og behag. Lykke til! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips og innspill :)

Da blir det nok disse Fischerskia med manuell BC + Rondanestøvlene. Alt passer veldig godt med spenn, lengde, osv, og støvlene føles også veldig bra på foten i butikken.

 

Da sitter jeg igjen med et par Madshus skøyteski + de nye smale fjellskia og da skal bare de gamle E99 byttes ut med noen bredere fjellski etterhvert for de lengre turene med sekk og pulk. Åsnes frister etter alle de gode erfaringene som dere andre har med disse.

Målet er tre skipar som dekker alle mine bruksområder og som ikke overlapper hverandre :)

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Gratulerer på forhånd med nye ski, Ulvemor :) Med smale og brede fjellski pluss langrennski skulle du nok ha noe for alle formål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Lars Fredrik :)

Jeg ryddet litt i boden før jul og fant blant annet to par uten stålkanter som var omtrent ubrukt + diverse annet, så da ble det en tur til Fretex med 2 skipar, støvler + diverse annet som jeg aldri kommer til å bruke mer og som de tok i mot med åpne armer i juleinnspurten.

Jeg har derfor vært litt i tenkeboksen i jula og forsøkt å  være ærlig for meg selv over hva jeg egentlig trenger av skiutstyr.  Det kunne jeg nok med fordel gjøre med mye annet jeg har også... :whistle:

 

Joda, E99-skia har vært kjempefine, Larsdx. Tror de er 7-8 år gamle og er den gamle blå modellen som het "European 99" (eller noen sånt). Jeg har brukt dem mye med pulk, og har vært veldig fornøyd. Men nå er de nok så ødelagt i sålen og kantene at jeg bytter de ut. Jeg synes imidlertid at de er akkurat litt for brede til å være raske der hvor det er mer eller mindre spor, og har savnet noe smalere og lettere til de kortere turene i blant. Derfor dette valget nå  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi!

Da er de nye skia med manuell BC og Rondane-støvlene hentet. 

Tok også med et par superlette Åsnes-staver i karbon og kevlar med røde håndtak og trinser ... :)

Noen som kjenner til disse?

http://www.asnes.com/produkt/spidsbergen-expedition/

 

Eneste er at det ikke finnes snø her omkring for å prøve, så da blir det nok 23 mil hjem til helga.

Gleder meg til fjellufta allerede :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi!

Da er de nye skia med manuell BC og Rondane-støvlene hentet. 

Tok også med et par superlette Åsnes-staver i karbon og kevlar med røde håndtak og trinser ... :)

Noen som kjenner til disse?

http://www.asnes.com/produkt/spidsbergen-expedition/

 

Eneste er at det ikke finnes snø her omkring for å prøve, så da blir det nok 23 mil hjem til helga.

Gleder meg til fjellufta allerede :)

"Eneste er at det ikke finnes snø her omkring for å prøve, så da blir det nok 23 mil hjem til helga."

 

Må da gå an å finne seg  arbeid et sted som ikke ligger så avsides til? :ike:

Lurer forøvrig på hvordan det er å bruke så lette staver når det blåser skikkelig? Venter spent på 1. turrapport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.