Gå til innhold
  • Bli medlem

Femund - Røros i Kano (Synnervika - Røros). Tømmerrenna 2013


jaktlagnord

Anbefalte innlegg

Annonse

It depends [TM]. Kommer an på sesongen og hvor gamle og erfarne ungene er vil jeg tro, og hvilke kano-konstellasjoner dere tenker.

 

Har padlet Synnervika->Røros en god del ganger. Første bud er egentlig å ha kanoer man ikke er redd for. Glassfiber/plast-kanoene du kan leie fra Langen gård er helt kurrante i så måte. Andre bud er at det mest sannsynlig blir et kano-velt på turen om man skal ha det morsomt og ikke snyte seg selv for alle rosinene i pølsa (bære/line alle utfordringer), så alle må pakke så det som må holde seg tørt faktisk holder seg tørt.

 

Når man nærmer seg Røros blir det en del grunne elvestrekk hvor man vil gli over en del steiner, og det er en noen stryk mellom sjøene som krever at man samarbeider bra i kanoen for å holde en god linje. På sommeren mens vannføringen er relativt stor kan nok en del av elvestrekkene virke i meste laget om ungene er små. Vil tro du bør være minst fjortis å kunne "nyte" vårløsningen nedover Hådalen, men man kommer igjennom litt skremt også ;). På sensommeren/høsten er det mer rolig, men også kjedeligere og mere jobb i forhold til grunt vann.

 

I tillegg forsvinner villmarksidyllen en del etter Rambergsjøen med flere og flere hytter (og suspekte avløpsrør) i vannkanten jo nærmere man kommer Røros. Vil anbefale å bruke tiden over Håsjøen, og se på Rambergsjøen->Røros mer som en transport-etappe.

En ide er kanskje å ha landgang i Svartvika i Feragen og sette av en dag til å besøke Ljøsnåvollen f.eks om dere har budsjettert mer en et par-tre dager på turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i sommer padlet samme ruten, men i omvendt retning. Vi startet litt forbi Røros. Det krevde selvfølgelig at vi måtte dra eller bære kanoen mye mer enn i filmen øverst i tråden. Håper at denne linken virker. Vi brukte 3 dager, hvorav siste dag var ganske kort.

 

-> Fjernet linken, siden den gir problemer for oss å bruke dropbox.

Endret av Lindap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lindap Den linken fungerte ikke for meg, du har fått for mye trafikk på den og Dropbox har sperret den URLen :)

Hm, det var syndt. Min mann vil ikke legge den ut på you tube, siden den inneholder musikk som vi ikke har rettigheter på (annet enn at vi eier en CD). Jeg antar at de fleste andre ikke har betenkeligheter om slikt. Er det noen som vet hva som blir praktisert? Er det noen som bryr seg om man bruker en annen persons låt til en hjemmelaget filmsnutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hm, det var syndt. Min mann vil ikke legge den ut på you tube, siden den inneholder musikk som vi ikke har rettigheter på (annet enn at vi eier en CD). Jeg antar at de fleste andre ikke har betenkeligheter om slikt. Er det noen som vet hva som blir praktisert? Er det noen som bryr seg om man bruker en annen persons låt til en hjemmelaget filmsnutt?

...

Ser ut til svaret er ja på siste spørsmålet ditt, videoen i startinnlegget er sperret på grunn av opphavsrettmessige grunner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann vil ikke legge den ut på you tube, siden den inneholder musikk som vi ikke har rettigheter på (annet enn at vi eier en CD). Jeg antar at de fleste andre ikke har betenkeligheter om slikt. Er det noen som vet hva som blir praktisert? Er det noen som bryr seg om man bruker en annen persons låt til en hjemmelaget filmsnutt?

Youtube er ganske håpløs på akkurat det der. Artister får stadig vekk problemer med youtube når de legger ut egenproduserte ting f.eks.

Jeg kan anbefale Vimeo.com. Noe jeg har sett er veldig vanlig for semi-privat innhold er å putte videoer der og passordbeskytte de, og så legge ut link (eller embedde vimeo-playeren) i forum samtidig som man opplyser om hva passordet er. Evt. bare ha det helt åpent da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 1.1.2014 den 17.40, Lars J skrev:

I tillegg forsvinner villmarksidyllen en del etter Rambergsjøen med flere og flere hytter (og suspekte avløpsrør) i vannkanten jo nærmere man kommer Røros.

Fin tur helt ned til Gjøsvika industriområde med Montér/Røros bruk og buss tilbake til Synnervika kl 13:53 for å hente bilen. Fikk lån utebord og vann hos Montér for å koke ertesuppe. Så ingen suspekte avløpsrør, kun to overvannsrør fra industriområdet på Røros. Ville ikke drukket vannet fra Håsjøen og nedstrøms grunnet jordbruks- og utedotilrenning. Kjempetur hele veien til Røros etter min mening. De morsomste strykene er fra Rambergsjøen og ned. Padlet denne uka, og det var nok vann i elva nå. Elven er for erfarne turpadlere. Jeg hadde nok ikke likt meg i åpen kano. Her må i det minste all last sikres godt. Vi brukte ekspedisjonskajakker for sjø og elv fra Synnervika til Røros. Tømmerrennene er også en mindre utfordring med kajakk. Nederste renne var det lite vann i, men fin å slepe kajakken i.

En kjempetur for to-sju dager avhengig av tid og ambisjonsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2014 den 16.22, steingrd skrev:

Fin film! Vurderer en kanotur med 4 unger og 4 voksne i de traktene til sommeren - er det en grei strekning å padle med unger tror du?

Ganske friske stryk nedover elven som krever en del erfaring og elvepadlingskunnskap. Om man ikke velger riktig linje er det fort gjort å kile seg fast og kantre. 

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2014 den 18.43, Lindap skrev:

Vi har i sommer padlet samme ruten, men i omvendt retning. Vi startet litt forbi Røros. Det krevde selvfølgelig at vi måtte dra eller bære kanoen mye mer enn i filmen øverst i tråden. Håper at denne linken virker. Vi brukte 3 dager, hvorav siste dag var ganske kort.

 

-> Fjernet linken, siden den gir problemer for oss å bruke dropbox.

Høres ut som et slit å ta turen motstrøms...  Synnervika,  Fergen,  Røros tok 2 dager med kajakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.