Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY pakkpose + diverse tarper etc.


koffar2

Anbefalte innlegg

For ca 2 år siden ble jeg inspirert av forskjellige amerikanske nettsteder der folk lager tur utstyr selv, ofte kalt for DIY(Do it yourself) eller MYOG(Make your own gear) 
Det begynte i det små med forskjellige pakkposer, poser til plugger etc. og har etterhvert utviklet seg til hengekøyer og diverse tarper (overseil) i forskjellige fasonger og mye modding av utstyr
Jeg hadde ingen forkunnskaper når det gjelder sying. Jeg er tømrer av yrke og jeg kan si til alle menn der ute som ikke tør å ta i en symaskin at det er like mye et verktøy som en bordsag :D , det er kun materialet man jobber med som er forskjellig.
 
Legger her ut en liten "how to" introdukskjon til hvordan man kan lage en pakkpose.
Stoffet posen er laget i er 1.3 silnylon, et stoff som er vanntett og er mye brukt til tarp\telt eller bunnduk.
Dette er et rimelig enkelt startprosjekt som alle kan få til:
 
 
1. Klippe til ønsket strls. på stoff:
 
2. Rulle og sy alle kantene på stoffet for å forhindre at det vil flise opp (Dette gjelder alle typer ripstopnylon jeg har vært borti, både vanntett og pustende) Denne sømmen kalles "Rolled hem"
 
3.Brette stoffet og sy en kanal der man skal tre en tråd siden,
 
4.Brett stoffet i 2 og syr igjen alle kantene, passer på at jeg ikke syr igjen kanalen som jeg har laget
 
5. Nå ser posen slik ut (vrangsiden)
 
6.Vreng posen og tre i tråd og sett på snorklemme
7.Posen er ferdig
 
Andre prosjekter   :phone: :
2 forskjellige tarp`er (overseil/Multiduk) i hver sin pose + en oppbevaringspose til min 7 delte fluestang
 
Jul i stuen med 3x3m tarp:
 
liten pose til barduner\plugger:
 
155x275 tarp:
 
Tarp med kurvet rygg (Cat cut) og tapert form (bred ved hode ende og smal ved fotende)
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Hrungnir

Du tenker på hengekøyer i netting du sikkert.

Hengekøyer i ripstopnylon(pustende) er mye mer komfortable og mye enklere å lage

 

@Dal-z Har ingen for hånd, men du finner nok en del på google.

Når det gjelder en enkel firkantet tarp\multiduk så har jeg bare bestemt meg for størrelse og antall bardun fester og så har jeg bare gått for det.

På min 3x3 meter så har jeg mange festemuligheter for det gir flere oppsettsmuligheter, jeg har 3 per side + hjørner i tillegg har jeg 3 over ryggen på tarpen og 2 midt på hver sidevegg om du skjønner

Som en tommelfinger regel så ville jeg ikke hatt mer en 70- 80cm mellom hvert festepunkt

Når jeg bestiller silnylon så kommer det på rull som er 158cm bred så da er man nødt til å skjøte 2 duker sammen om man skal ha en tarp som er bredere en dette, i denne skjøten bruker jeg noe som heter "french seam", om du googler så finner du det. bortsett fra det er det bare å rulle og sy alle kantene slik som på pakkposen og sy på ønsket antall bardunfester med forsterkning.

Man må også sømforsegle skjøten mellom dukene og da har jeg god erfaring med noe som heter "silnet", men det finnes sikkert mange gode produkter, mulig man kan bruke fortynnet silikon..

 

Men jeg anbefaler enkle prosjekter slik som pakkposen til å starte med. Kan også være en ide å spørre noen du kjenner som kan sy om å vise deg enkle basics, hvis ikke så finnes det masse info på youtube...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Var på Stoff og Stil og kjøpte regntøystoff. 1,4 *1,4 m 112 kr.

Hadde aldri satt mine bein i en symaskin, men når en tømrer lagde fine varmetøfler, så kan vel en maskinsnekker lage enkle pakkposer.

Tok litt tid før noe skjedde, men så skjedde veldig mye. Da jeg endelig bestemte gikk det relativt greit. Det endte med 6 poser, en til Ikea stekepanne, en til Zebrapotten og 4 til sten eller sand om det blir camping på fjellgrunn. 5 poser med snor veier 304 gram. Resultatet tror jeg ikke gir meg flere jobber i heimen, forbedringspotensialet var vist stoooort. Men moro var. 

post-14246-0-66134900-1393682964_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

753g. da er pakkpose + mer en nok barduner med i vekten

Om man vil spare enda mer vekt så kan man droppe alle line locks og heller bruke knuter 

 

I mygg sesong kan man kombinere med en slik:

http://www.fjellforum.no/topic/30221-diy-nett-telt-til-bruk-under-tarp/

 

Eller et enda lettere alternativ:

http://www.fjellforum.no/topic/30906-diy-insekts-bivy/#entry281307

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.