Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski og spor.


Mountain Light

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er en relativt stor mann. over 2m og over 110kg.

 

Problemet med dette er at jeg ødelegger mye utstyr.

 

Sykler / Ski osv.

 

Har vært med dama og vennene hennes en del i fjellet de siste årene og uten unntak har et eller annet med skiene mine gått til helvete.

 

Vi ble sammen i 2010. Jeg dro til selgeren på XXL. Jeg sa at jeg er på ingen måte noen mester, men kan bruke og har stått langrenn i speideren, div familie turer o.s.v

Jeg kjøper gjerne det beste, men ikke om det beste er ting som trenger plettfri teknikk. Type karbon stavene jeg kjøpte til drøye 2000 kroner som knakk da jeg skulle slå snø av skia... :S

 

Så langt så har kjøpet mitt ført til følgende returer på div utstyr.

Alt har skjedd når jeg går fiskebein oppoverbakker og tråkker til, men unntak av stavene som nevnt over.

Ødelagt utstyr i kronologisk rekefølge.

Knekte staver.Knekt binding, knekt binding, knekt ski, knekt binding. Siste som skjedde var at tuppen på skoen knakk og at jeg fikk nye sko i fjor.

Jeg har flere ganger tenkt at nå skal jeg gi de inn, men butikken jeg har kjøpt skiene i har "dessverre" hvert utrolige hyggelige så jeg har latt de fikse alle feilene uten å krevd å heve kjøpet,

 

Jeg ser på meg selv som en person som har relativ god kroppsbeherskelse. Drevet med Yoga, Dykking og noe kampsport.

Problemet er at når jeg begynner å bruke krefter så går det til helvete.

 

Har nylig fått unge og blir nå mitt ansvar å dra pulk, jeg må derfor ha ski jeg kan stole på. Har snakket med dama og familien hennes og vi tenker at fjell / ekspedisjon-ski må da kunne holde. Utfordringen er da som følger. De må kunne gå i spor, hvor brede kan de maks være - hvilke ski er solide for relativt store folk?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. Gå for 75 mm binding og støvel, med 10 mm oppbyggingsplate. Da kommer du litt opp fra sporet, slik at bindingen ikke bremser farten så mye.Ulempen er at det føles litt vinglete, men det går seg til. Det skal mye til å ødelegge en Rottefella Super Telemarkbinding, med tilhørende støvler. Det hender at Vibramsåler knekker, men det skjer helst etter langvarig bruk i sterk kulde. Staver kan du f.eks kjøpe her :https://www.forsvarsbrukt.no/p-655-skistaver.aspx. Disse er det veldig vanskelig å ødelegge, ulempen er at de ikke lages lengre enn 150 cm. Når det gjelder ski, så får du nesten bare finne ett stivt par, f.eks Aasnes Amundsen, eller noe fra Fischer.  Disse holder en stund ihvertfall, og passer så vidt i oppkjørte spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Fisher E99 med 75mm gammeldags bindning og 10mm plate. Fikk tag i skiene med litt spenn, slik at jeg kan smøre dem for bruk i spor. Støvlene lugger noen gang litti kanten på sporet, men jeg er ute etter muligheten å gå i spor, og er ikke fartsfantom. Skiene går fint i sporene. Tillstrekkelig brede for fjellbruk. Jeg er en liten person, så jeg vet ikke om disse er starke nog, men målene i bredde er ok. Husk å se på det bredeste målet, da en del fjellski har insving i mitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Hvis de må kunne gå i spor bør du se på fjellski som Fischer E99, Åsnes Amundsen og Åsnes Gamme, eller andre ski med lignende dimensjoner (ikke bredere enn det bredeste på disse).

 

Bindingene monteres mest solid i ski med trekjerne (tror alle de nevnte har det), så det bør være trekjerne inne i skiene, ikke skumkjerne (skumkjerne finnes gjerne i langrennski). Så bør du velge 75mm binding fordi det er mest solid, helst med 10mm oppbygningsplate under (fra rottefella) for at ikke bindingen skal subbe i sporene. Til vanlig turbruk bør du velge noen helt vanlige 75mm fjellskisko, de stiveste er mest til utorkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ødelagt så mye utstyr mens du har gått fiskebein, ville jeg vurdert kortere ski. Du tråkker trolig på skiene når du skal løfte dem.. Du sier du gjerne kjøper det beste utstyret, men da ville jeg anbefale å handle i de beste butikkene også for at utstyret skal bli montert av så gode folk som mulig (altså ikke XXL). Støtter ellers forrige taler om ski med trekjerne for best hold. Tror ikke det er forskjell på holdbarheten til en BC-binding og 75mm i innfestingen på skiene. Begge typene har tre skruer. 

 

Alternativt begynn å bruke feller, så slipper du å gå fiskebein.. :-) Feller er veldig greit når man går med pulk også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Type karbon stavene jeg kjøpte til drøye 2000 kroner som knakk da jeg skulle slå snø av skia... :S

 

Det overraskar meg ikkje. Karbonstavar tåler ikkje slag. Anten må du byrje å bruke stavar av andre materialer, td aluminium, eller så må du slutte å slå stavane mot skia. Sjølv brukar eg bare aluminiumstavar til fjellbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd.

 

Har sett på Gamme og Amundsen Expedtion. Heller litt mot Gamme, da det ser ut til å være bedre sving-egenskaper i disse med tanke på pulk i nedover bakke o.s.v.

Når det kommer til karbonstaver så lærte jeg det på den dumme måten. Igjen så var XXL hyggelige og gav meg 50% avslag på de neste stavene jeg kjøpte.

Ble da fjellstaver slik at jeg kan dunke av snø på skiene ;)

 

Er vel enige i at pakken jeg fikk ikke var optimal for meg, så blir nok oslo-sporstlager , fjellsport eller muligens sportsett når denne pakken handles.

 

Ser på bindinger at man har BC eller 75mm. Utifra erfaringer av det jeg leser på nettet så virker det som om det går på personlige erfaringer hva man foretrekker. 

Om noen her mener at den ene eller andre er vesentlig mer hardfør vil jeg gjerne høre om det.

 

Alt av lugging o.s.v er akseptabelt. Bare jeg slipper å være 2 til 16 km fra hytta, for så å holde en eller to ski i hendene mens jeg GÅR mot hytta i tidvis kne dyp snø så er jeg MER en nok fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Handler du hos Oslo Sportslager får du ålreite priser - de gir jo 20% på veiledende når du kjøper full pakke - og svært kompetent personale.

 

Da jeg foreslå 75mm til deg var det vel ut i fra en tanke om at det gir bedre styreegenskaper og er litt mer stivt og stabilt, så litt for meg at det kunne være kjekt når du beskriver bruken din, men allikevel - det festes til skien på samme måte som BC og BC er helt sikkert mer enn solid nok. Bare husk å kjøpe BC Manuell eller Magnum (ikke Auto!).

 

Åsnes Gamme med BC Manuell og en passende støvel vil du sikkert bli kjempefornøyd med. Det skal de ha inne på Sportslageret. Er ikke alle steder som har Gamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser på bindinger at man har BC eller 75mm. Utifra erfaringer av det jeg leser på nettet så virker det som om det går på personlige erfaringer hva man foretrekker. 

 

Forskjellane er forsvinnande små i praktisk bruk. Støvelvalget er langt viktigare, både når det gjeld gåkomfort og støtte ved utforkøyring og svinging.

Mi standardanbefaling, er å starte med å finne ein støvel som passer til foten. Når du har valgt støvel, tar du den bindingen som passer til støvelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.