Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmarksvidda på ski, rutetips


BIpåtur

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å krysse Finnmarksvidda på ski ila av første kvartal på nyåret. Så langt har jeg planlagt å gå aksen Alta-Karasjok. Jeg trekker da pulk med telt og nødvendige forsyninger.

I den anledning spør jeg her i fjellforum om noen kan bidra med gode råd om

1) Er Alta-Karasjokaksen et bedre alternativ sammenlignet med Karasjok-Altaaksen, da med tanke på fremherskende vindretning og sollys?

2) Hvor er nøyaktig sted for beste startpunkt for selve skituren og hvor er beste målpunkt? Dette må sees i sammenheng med mulig off.trnsp.

3) Går det skuterspor hele veien mellom start- og målpunkt?

4) Annet av gode rutetips?

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei BIpåtur

 

Jeg har ikke gått den turen du tenker på, men med tanke på et hensiktsmessig  målpunkt antar jeg at Alta må være bedre enn Karasjok. Ruten er "standard" på Finnmarksvidda så jeg tror du kan regne med skuterspor hele veien uten at jeg kan si noe sikkert.

Brage 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3) Går det skuterspor hele veien mellom start- og målpunkt?

 

Det går løype nesten hele veien. I Karasjok er det bare å starte med en gang, der går scooterløypa tvers igjennom bygda opp etter elva.

I Alta må du nok ha biltransport(drosje kanskje?) til/fra Stilla hvor scooterløypene starter.

 

Her er ruteoversikt over bussen mellom Alta-Karasjok:

http://www.177finnmark.no/userfiles/Ruteplan%20Buss/105%20Alta%20-%20Kirkenes.pdf

http://177finnmark.no/Rutetabeller/buss

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går løype nesten hele veien. I Karasjok er det bare å starte med en gang, der går scooterløypa tvers igjennom bygda opp etter elva.

I Alta må du nok ha biltransport(drosje kanskje?) til/fra Stilla hvor scooterløypene starter.

 

Her er ruteoversikt over bussen mellom Alta-Karasjok:

http://www.177finnmark.no/userfiles/Ruteplan%20Buss/105%20Alta%20-%20Kirkenes.pdf

http://177finnmark.no/Rutetabeller/buss

Takk for god info frantic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det e greit skiterreng et godt stykke nedover stilladalen, men ikkje skuterløype. D e skuterløype frå Stilla og heilt inn t Karasjok, men det e fullt mulig å avslutt/begynn turen der som veien kryssa skuterløypa litt utfor karasjok. Sånn som eg huska turen va det veldig lange bakka siste stykket ned mot karasjok, ikkje nokka eg ville begynt med hvis eg sku ha starta i karasjok, men d va passe tungt ned og, med taudrag på pulken og stålis i skuterløypa, så d kan kanskje vær enklar å gå opp der?

Ska du ligg i telt eller gå mellom fjellstuen? Den korteste etappen blir stilla-jotka, (trur eg) så hvis du får en sein start e d kanskje greit å begynn i stilla.

 

Eg har ikkje gått turen på sommern, men eg veit at der e delvis t-merka mellom de to dnt-hytten, og så e d nok merka litt mellom fjellstuen, muligens også nån barmarksløype? D e jo den gamle postveien, så sti e der nok.

 

Ta gjerne kontakt hvis du lura på fleire ting, eg kan forhør meg litt me folk som har meir peiling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder merking av løypene kan man ikke forvente standard dnt merking som man kan være vant med lengre sør i Norge. Men min erfaring er at det er relativt greit terreng å orientere seg i (kjenner kun til Alta "siden"). Dessuten er det alltids barmarksløyper å følge, samt merkingen av scooterløypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autostrada over vidda med oppstakede scooterløyper. Hva angår vind og sol så er vel ikke sola det som er mest plagsomt i dette kvartalet, men om du vil gå mot lyset er nok det beste å vende nesa mot Karasjok. En annen grunn til å gå mot karasjok er at du på en måte går rett ned i sivilisasjonen, og du avslutter turen på en måte der. Et fint startpunkt er stilla eller jotka. Stilla er en dagsmarsj fra jotka, her må du se hvor lenge du vil bruke på turen, og det kan forventes mindre scootertrafikk (og ergo ikke nødvendigvis hard løype) mellom stilla og jotka. Den eneste utfordringen er at det ikke går kollektivtransport til stilla. Når du kommer til Assebakti ca en mil før karasjok, kan du velge å gå helt inn til sentrum, eller sette deg i nærmeste snøskavl og vente på bussen til Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit kordan det hær fungere på sommertid da? Har blitt fortalt ( og som det e skrevet ovenfor hær) at nesten hele strekninga e merka, men gjeld det kun på vinteren da?

Jeg kjenner kun første delen, fra Stilla mit Iesjavri, om sommeren. Veien dit er en bilvei, i hvert fall til første turisthytte.

Når det gjelder transport tar vi ofte taxi fra Alta mot Stilla, men har gode erfaringer med å haike tilbake, til tross for stooore sekker. Folk er hjelpsomme i trakter med dårlig OT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekninga er ikke merket, men det går sti/vei på sommerstid. Men det går flere stier her iom at det er reindrift, og samene bruker firehjuling sommerstid, så ikke stol blindt på det. Dette er altså mellom bojobæskihytta og ravnastua det ikke er merket sti, ca 2 dagsmarsjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det e greit skiterreng et godt stykke nedover stilladalen, men ikkje skuterløype. D e skuterløype frå Stilla og heilt inn t Karasjok, men det e fullt mulig å avslutt/begynn turen der som veien kryssa skuterløypa litt utfor karasjok. Sånn som eg huska turen va det veldig lange bakka siste stykket ned mot karasjok, ikkje nokka eg ville begynt med hvis eg sku ha starta i karasjok, men d va passe tungt ned og, med taudrag på pulken og stålis i skuterløypa, så d kan kanskje vær enklar å gå opp der?

Ska du ligg i telt eller gå mellom fjellstuen? Den korteste etappen blir stilla-jotka, (trur eg) så hvis du får en sein start e d kanskje greit å begynn i stilla.

 

Eg har ikkje gått turen på sommern, men eg veit at der e delvis t-merka mellom de to dnt-hytten, og så e d nok merka litt mellom fjellstuen, muligens også nån barmarksløype? D e jo den gamle postveien, så sti e der nok.

 

Ta gjerne kontakt hvis du lura på fleire ting, eg kan forhør meg litt me folk som har meir peiling.

Takk for gode råd Anti:) Selv tenker jeg at det er med fordel å gå med sola mot seg og ha en god nedoverbakke etter å ha krysset vidda. Altså startpkt i nord og mål nærmere Karasjok. Ja, det blir nok å finne frem Hillebergteltet under turen;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autostrada over vidda med oppstakede scooterløyper. Hva angår vind og sol så er vel ikke sola det som er mest plagsomt i dette kvartalet, men om du vil gå mot lyset er nok det beste å vende nesa mot Karasjok. En annen grunn til å gå mot karasjok er at du på en måte går rett ned i sivilisasjonen, og du avslutter turen på en måte der. Et fint startpunkt er stilla eller jotka. Stilla er en dagsmarsj fra jotka, her må du se hvor lenge du vil bruke på turen, og det kan forventes mindre scootertrafikk (og ergo ikke nødvendigvis hard løype) mellom stilla og jotka. Den eneste utfordringen er at det ikke går kollektivtransport til stilla. Når du kommer til Assebakti ca en mil før karasjok, kan du velge å gå helt inn til sentrum, eller sette deg i nærmeste snøskavl og vente på bussen til Alta.

Takk M-Nilsen for kloke ord. Tenker foreløpig det blir slik:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner kun første delen, fra Stilla mit Iesjavri, om sommeren. Veien dit er en bilvei, i hvert fall til første turisthytte.

Når det gjelder transport tar vi ofte taxi fra Alta mot Stilla, men har gode erfaringer med å haike tilbake, til tross for stooore sekker. Folk er hjelpsomme i trakter med dårlig OT.

Takk fpr tips og godt å vite det er gode hjelpere hvor det er dårlig med OT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er turen gjennomført langs aksen Alta- Stilla- Joatkajávri- Iesjavri- Moleshoka- Gardin- Assebakti- Karasjok. Glimrende tur og anbefales. Stort sett flatt hele turen med noe småbakker. Riktignok føles nedkjøringen fra Gardin til Assebakti bratt med en tung pulk i helene. Takk for gode tips og innspill før turen ble gjennomført:)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.