Gå til innhold
  • Bli medlem

Fersking på vinterfjellet,med sommerutstyr!


Kusken

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å prøve meg på en vinterovenatting i fjellet. Har litt erfaring fra sommerfjellet, og utstyr til dette. Har i mange år hatt lyst til å prøve meg i vinterfjellet, men hittil har det bare blitt med dagdrømmen. Syns terskelen blir litt stor med tanke på å kjøpe enda et telt og enda en sovepose ++++,alt det andre som det vil være fornuftig å ta med, bare for å prøve om dette er noe for meg. Har heller ikke tilgang på å låne utstyr.

Vurdere derfor å prøve meg en natt, med sommerutstyret, i nærheten av bilen, slik at jeg har mulighet for en rask retrett. :-)

Jeg lurer da på om dette i det hele tatt er noen vits i å gjøre, og eventuelt hva utstyr som er viktigst å investere i først.

Har trenger noen tips og råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For overnatting er jo det viktigste at du har en varm sovepose og tykt liggeunderlag, dette kan jo kompenseres med å ha 2 tynne soveposer eventuelt ha med jervenduk eller liknende. Men fryser du på natta blir det dårlig opplevelse. Selve teltet er jo kun viktig i det du har dårlig vær. Et godt fjellsommertelt duger på vinterfjellet så lenge det ikke er for mye vær, så ligger du nært bilen har du jo mulighet til å stikke hvis været blir for ille :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yr.no er ganske pålitelig for 24-48 timer fram i tid, så sjekk værmeldingen og velg en natt det hverken er meldt altfor kaldt eller for mye vind.

 

Selv har jeg sovet ute i endel kuldegrader med sommerposen min og da har jeg bare brukt litt ekstra klær som isolasjon. Har du en dunjakke kan du legge denne over posen eller ta den på deg om posen er romslig. En vanntett flaske med varmt vann på varmer også godt i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du investerer 500 kr i et ekstra skumplastunderlag og en billig sovepose som du kan trekke over den du har, så bør det gå veldig greit.

Skal du holde deg nær bilen, slik at vekt ikke er et problem, så er et ullteppe eller to gull verd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i de som sier at pose og underlag er viktigst å prioritere. Jeg har kjøpt meg en ordentlig dunpose, etter årevis med billige syntetposer. Det er som dag og natt. Komforten er ikke til å sammenligne. Holdbarheten på syntetposene, og aberet med å frakte de med seg gjør det verdt å legge litt ekstra i posen.

Min har dessuten et stoff utenpå som gjør at den ikke blir preget av noen snøkorn heller, om du skulle bruke den i gapahuk uten overtrekk. (Puma GWS)

Vedrørende telt så passer de aller fleste telt til en skogstur hvor trær gir le for vind. Fjellet blir en helt annen situasjon. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ha på lue i sovepose og gjerne også en trøye med høy hals. Det er der eventuell kald vind kommer inn.

Jeg har ikke sovet ute som mange ganger om vinteren, men på siste tur for et par uker siden, har jeg funnet ut at en thermarest neo air arctic ikke er varm nok til en natt i -15. Jeg ble reddet av at det ble varmere i løpet av natten til -2 om morgenen. Jeg må nok kjøpe en ekstra skummadrass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Husk å ha på lue i sovepose og gjerne også en trøye med høy hals. Det er der eventuell kald vind kommer inn.

 

Eg støtter dette. Sjølv om eg sjølv har slutta heilt å bruke trøyer med høg hals og bare brukar laus hals i form av buff anten syntetisk eller av ull. Det er meir fleksibelt.

Eg vil også anbefale å sove med tørre sokkar, basert på den enkle filosofien om at føttene er plassert lengst vekk frå varmekilda, og at føttene lett pressar mot botnen av soveposen og mot teltenden.

Desse råda er eigentleg heilt uavhengig av om soveposen er i snauaste laget for temperaturen. Eg brukar luve, laus hals og sokkar også i den tjukkaste vintersoveposen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.