Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport svalbard 3 eller Storsylen 2+ ekstrem?


Taomas

Anbefalte innlegg

Annonse

Kan noen hjelpe meg i avgjørelsen?

Hei. Jeg tror Storsylen er lite egnet til vinterbruk, pga. den lave innluftventilen, tipper den blir pakket fort rimelig kjapt. Nå har jeg sett det ibruk, bare tror...Har hatt Svalbard i over 10 år nå, lite å utsette på det. Lav takhøyde, men så tåler det mye vind også. Pass på uansett hvilket du kjøper, at det blir levert med D.A.C-stenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du skal bruke det som solotelt eller ikke, men hvordan er det å slå opp et telt som Svalbard 3 alene?

Synes ikke det er noe problem, sparer mye prakk på å ha stengene i kanalene hele tiden. Sterk sidevind kan være litt utfordrene ved nedtagning, med det har gått bra i kuling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunneltelt er lettere å sette opp alene. Jeg solgte mine to Svalbard telt blandt annet på grunn av dette. 

Storsylen har samme design som Exped Polaris. Jeg synes at dette også kan være klønete å sette opp på grunn av kryssende stangkanaler, men det blir beholdt da det tåler ekstremvær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever du at svalbard 3 blir fort stort på solotur?

Det er jo stort nok, det er akkurat passe for 2 vinterstid, plass til kokeapparatet mellom liggeunderlagene. Alene så er det romslig, det er sikkert, men jeg liker å ha god plass om vinteren, det går an å pakke pulken i forteltet...

 

Bor jo forøvrig bare en time sør for deg, så om du gidder å kjøre en tur, så kan du få se på mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stort nok, det er akkurat passe for 2 vinterstid, plass til kokeapparatet mellom liggeunderlagene. Alene så er det romslig, det er sikkert, men jeg liker å ha god plass om vinteren, det går an å pakke pulken i forteltet...

Hva kan du si om takhøyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lavt, spesielt med nettinghylla på plass.

Bor jo forøvrig bare en time sør for deg, så om du gidder å kjøre en tur, så kan du få se på mitt.

Er bortreist i jula. Men takk for tilbudet. Kan du sitte oppreist i teltet om du sitter i sentrum?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bortreist i jula. Men takk for tilbudet. Kan du sitte oppreist i teltet om du sitter i sentrum?

Jepp, er 177, og det går akkurat. Ut mot sideveggene, går det ikke. Ser ut til at den lave utgaven begynner å bli lite tilgjengelig, XXL har det ikke på lager lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt Svalbard 3 i rød/gul. Selv har jeg et Svalbard 6 i disse fargene. Fantastisk romslig telt, og fargene gjør teltet triveligere innvendig av en eller annen grunn. Særdeles vindstabilt og solid telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som synes det er lett å sette opp et kuppeltelt er det bare å si følgende:

De har ikke prøvd å sette opp et tunneltelt med utvendige stangkanaler, det er himmelrike i forhold!

Problemet til kuppeltelt er den større lengden på stangkanalene og krysningspunktene.

De hjelper ikke om man pakker ned teltet med stengene i kanalen da de uansett er drad drøyt halvveis ut og forbi  det vanskelige kryssningspunktet.

Å ha stengene liggende slik oppe på pulken passer dessuten best for bruk i lett terreng og åpen vidde.

 

Jeg har selv hatt både Svalbard 3 og 6. Vindstabile telt, men for klønete å håndtere alene. De blir dessuten for tunge i forhold til utnytbar plass. Tunneltelt er mer effektive når det gjelder forholdet vekt og utnyttbart areal. 

 

Jeg bruker tunneltelt til alle turer der jeg kan få hjelp av snø eller terrenget til å få ly fra vinden.  Kun ved overnatting på toppturer tar jeg med Polaris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis. Da er jo kjøpet gjort. Har igen erfaring med Storsylen men hatt Svalbard 3 i mange år. Riktignok aldri satt det opp alene i mye vind.

Men jeg har og brukt det alene noen ganger. Synes ikke det er spesielt vanskelig å sette opp. Som regel bruker jeg noen mindre kuppetelt på tur da det bare er meg og bikkja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.