Gå til innhold
  • Bli medlem

03.09.05: Gullmorhornet (1333) - Sunnmørsalpane (Sykkylven)


Svein

Anbefalte innlegg

Etter mye trasking i fjellene vest for Hjørundfjorden denne sommeren, skulle det bli godt med et gjensyn med en av mine favoritttopper i Sykkylven: Gullmorhornet (1333). En enkel topp der fantastiske omgivelsene har trukket meg tilbake til området gang etter gang. Et planlagt turfølge på 4 blir redusert til 2 sent kvelden før, så jeg og Roger står dermed friere mht rutevalg opp/ned til toppen. Vi bestemmer oss også for å legge inn en avstikker til Geitskaret først, og forlenger dermed turen med et par timer. Sola blir med oss på hele turen :cool:

Brunstad – Geitskaret
Dette er første del av den klassiske overgangsruta mellom hytta på Vellesætra og Patchellhytta. Vi går i slak stigning inn til foten av Gullmorbrekka hvor det venter 300 høydemetre før vi kan følge steinura inn til Gullmordalsvatnet. Det er høy vannstand, så vi velger østsida av vatnet på vei mot Gullmorbreen. Før den skyggelagte bratta opp til breens høyeste punkt, leter vi fram stegjern og isøks. Mesteparten av breen er fortsatt snødekket, noen partier med blåis har begynt å komme fram. Jeg kjenner breen godt etter en rekke kryssinger på forskjellige årstider, så tauet ligger igjen hjemme. Langs den nordlige utløperen går vi i en bue mot venstre, og omgår de partiene det kommer fram noen mindre sprekker. Dette brepartiet kan unngås ved å klyve ryggen til høyre for oss. Videre krysser vi de flate, sprekkfrie partiene mot Geitskaret, og må opp en ca 40 grader bratt/30-40m høy snøbakke før vi kan nyte Slogens fullendte tindeform.

Gullmorhornet (1333)
Etter ei kort pause i Geitskaret returnerer vi over Gullmorbreen samme vei som vi kom, og trasker på løst underlag opp langs sørøstryggen av Gullmorhornet. Sidebratte, nordøstvendte snøfelter går så vidt greit å få fotfeste på uten å bruke stegjern, vi har isøksa som sikkerhet i tilfelle utglidning. Midtveis får jeg lyst å klyve en av pinaklene på Gullmoregga, og velger den flotteste og mest markerte. Med et par høye tak øverst går det greit å klyve opp. Roger har gått videre mot Gullmorhornet, så jeg returnerer ganske raskt og når han igjen like under toppen.

Fra toppen nyter vi utsikten en liten halvtime før vi fortsetter videre langs vestegga. Jeg har gått den 2 ganger tidligere, men det begynner å bli noen år siden sist. Jeg roter fælt med rutevalget, og allerede i første del går vi feil. Vi går for langt ned, og jeg oppdager raskt at det blir vanskeligere og brattere enn hva det skal være langs denne ruta. Til slutt finner jeg den riktige veien mye høyere opp enn jeg trodde ;) I nedre del av vestegga blir det mer rot :???::cool: når jeg leder an ned feil renne. Etter opp og ned også ei tredje renne finner jeg til slutt ruta som ender ned i skaret mot Velleseterhornet. Her i fra er det strake veien langs Barstadflåna til Gullmorbrekka og Velleseterdalen.

BILDER

Legger ved kart over ruta.

post-283-133474398918_thumb.png

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Såg forresten at i nordsida av Geithornet går en fin snøbakke/bre på skrå opp i retning trig.pkt 1295... Fin autostrade..

Det er vel denne som er markert som en "brearm" opp i fra Gullmorbreen på kartet ? Når opp til ca. 1400 m, ser det utfor. Hvor bratt kan det være opp der ?

Har du bilde av 1432-toppen ? Kan vel kanskje ligge an til en skitur på denne og Geithornet ? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nevnt Geitskaret. Hva vil du bruke snøbakken til ? :?:

Hadde glemt denne Iriss-serien. Får fin oversikt på flybildet (nr. 2) og neste bilde (nr. 3) i serien. Fin adkomst både til Geithornet og eventuellt 1295. Autostrada er vel rette ordet ja :!:

Tok forresten en kikk på kartet. Det er nok 1432-toppen som er helt til venstre på det første bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.