Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagt stålkant på fjellski


øisteinB

Anbefalte innlegg

Annonse

 

Hvor lenge varer garantien på Åsnes skia, Kjell Iver ?

Har ikke peiling. Men jeg husker godt diskusjonene rundt flyttingen av fabrikken til Åsnes fra Norge til Kina. Var det i 2008? Kvaliteten gikk ikke akkurat opp og de har vel kanskje innsett at dette er en utfordring?

 

På den lille sportsbutikken vi har her i byen sa de at de hadde byttet en god del ski  - og jeg så ved selvsyn både Nansen og Ingstadski som var byttet med splitter nye ski der stålkanten var løsnet. Jeg har vært røff med mine gamle Rago (tror jeg de heter) og de holder like godt, men de nye Ingstad går jeg ikke akkurat over trestokker i skogen med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har netopp konstatert det samme på mine Fischer snowbound fjellski: stålkanten under foten er på vei ut! Sørgelig, for det er ski jeg normalt ikke kan få i Norge og som jeg er meget fornøyd med - en kortski variant av Fischer 109.

jeg hadde Fischer Europa 99 i mange, mange år som tålte alt. De var bygget i Østrike. De ny er fremstillet i Ukraine. Tydeligvis samme kvalitetsproblemer. Etter jul skal jeg kontakte Fischer Norge og et kyndig ski-verksted.

Muligens kan det fikses noenlunde med rensking og liming med Araldit - og det kan jeg gjøre like bra selv. Men ikke hvis en mangle stålkant biten. Gode råd mottas gjerne!

Jeg er ut over 2 års garanti og i øvrig er de importert fra USA. De er brukt til langture med pulk - ikke røffe toppturer.

Men jeg har ikke brukt de røft, for det har jeg ikke teknikk til og det er IKKE noen riper etter stein som kan ha trukket stålkanten løs.

Man kan si at ved røff kjøring over stokk og stein blir det litt ens egen risiko og ikke nødvendigvis tegn på dårlig kvalitet. Røff bruk synes på sålen!

God jul

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i en tidligere tråd, hadde jeg samme problem med mine Amundsen. Stålkanten gikk tvers av og begynte å løsne på begge skiene.

Butikken som solgte de sier at de har hatt mange reklamasjoner på åsnes ski av flere typer, så dette er et kjent problem som burde gå under 5 års reklamasjonen, da dette er produksjonsfeil. Jeg byttet til den nye Gamme 54 skia som har tykkere stålkant, så får vi se om den holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkjent problem dette.

Skal vi gå til søksmål ??

Her er mine godt brukte ski på all slags føre og manglende føre.

Ser tydlig spor av steinene som har revet av stålkanten.

Hvor lenge varer garantien på Åsnes skia, Kjell Iver ?

 

7d78.jpg

 

 

Er forsåvidt AKKURAT slik skien min ser ut, så da slapp jeg å legge ut bilde gitt! Får ta en tur på sporten og høre om det dekkes. Eventuelt kan det være interessant slik du nevner Willy, å prøve Gamme-skien med tjukkere stålkant. Nå skal det jo sies at skien min har blitt brukt hardt, men er det ikke det man forventer av en fjellski til 3000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her, vil jeg anta, er en kombinasjon av at de bruker en ståltype som er for hard og sprø til å bøyes sammen med skien, samtidig med at kvaliteten på arbeidet for sammenføyning av ski og stål kan ha gått ned når fabrikken blei flytta. Kombinasjonen av sprøtt og hardt stål (for å være skarp lengre og fungere bedre på is, osv), og en ikke-kontinuerlig sammenføyning vil vel føre til brudd der bøyen er størst/i ikke-kontinuerlige punkter .... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som regnes som "hard bruk", men inkludert langturer og småturer, hadde nok mine lagt bak seg bortimot 1000 km på to år, men de så ganske

nye ut i forhold til Dag G sine.

Da jeg snakket med Åsnes, sa de at de hadde hatt et parti dårlig stål, men noe må man jo si.

Tror i hvert fall ikke Åsnes kan leve med dette over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Åsnes har mye unnskyldninger for tiden. Først var det innkjøringsproblemer i forbindelse med flytting av produksjonen. Nå har de fått et dårlig parti stål? Pfft.

 

Med intelligrip-kortfellene til Madshus (som forhåpentligvis kommer i flere tykkelser etterhvert) er det ikke lenger noen grunn til å kjøpe Åsnes. Fischer all the way! Har hørt fra folka på Oslo Sportslager også at kvaliteten på Fischer er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til dersom du skal greie deg utan Kina-produserte varer.

Når det gjeld Åsnes-ski, står det på heimesidene til Åsnes kvar dei ulke modellane vert produsert. Eit raskt overblikk over tilfeldige modellar, fann eg at dei stort sett vert produsert i Tsjekkia og Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til dersom du skal greie deg utan Kina-produserte varer.

Når det gjeld Åsnes-ski, står det på heimesidene til Åsnes kvar dei ulke modellane vert produsert. Eit raskt overblikk over tilfeldige modellar, fann eg at dei stort sett vert produsert i Tsjekkia og Sverige.

Dette i stor motsetning til hva som var realiteten i 2008 da de produserte i Norge/Kina. http://www.firda.no/nyhende/article3931214.ece

Når man får trøbbel med de ulike modellene er det ikke uten grunn at de kjapt erstatter med nye ski. Kan jo være en grunn til at Kinaskiene ikke ble en suksess... Hadde vært fint å fått detaljer om dette fra Åsnes, for det kan jo hende at mange her har fått elendig kvalitet uten at det er blitt opplyst godt nok om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig skiene tidligere ble produsert i Norge og/eller Kina, men i dag blir skiene produsert i Sverige og Tjekkia.

 

Amundsen = Tjekkia

Amundsen Expedition = Sverige

Gamme 54 = Sverige

Nansen = Tjekkia

Ingstad = Tjekkia

Cecilie = Tjekkia

Holmekollen = Sverige

 

Fabrikken i Sverige som produserer "Amundsen Expedition", "Gamme 54" & "Holmekollen" heter Åre Skifabrikk.

Denne videoen viser hvordan den "nye" Gamme skien  blir "tillverkad" i Åre Skifabrikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Da er jeg muligens sistemann som opplever at stålkanten ryker på ski fra Åsnes innenfor denne produksjonstiden.

Stålkanten løsnet midt på den ene Ingstadskia her i romjula. Etter et lite dypdykk i kvitteringsarkivet/haugen kunne jeg bekrefte at normal reklamasjonstid  på produksjonsfeil ikke var over og tok så turen bort til XXL. Der fikk jeg hjelp av en kompetent kar som både kunne informere om at dette var et såppass kjent problem at butikkene selv tok vurderingen på reklamasjonen så man slipper runden med å sende inn skiene til Åsnes og at dette problemet forlengst skal være løst på nyere ski hvor innfestningen til stålkantene er forbedret. 

Etter et par minutter med tastetrykking ble det hentet ut nye ski til meg og bindingene ble flyttet fra de gamle skiene mens jeg ventet.

Så selv om at det er kjipt når en ski blir ødelagt sitter jeg igjen med en positiv erfaring når det kommer til kundeservice på XXL og hos Åsnes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses... 

Ut fra det man leser her blir det ihvertfall ingen hast for meg å bytte ut mine Atomic ARC fra 1994 på tross av at de sikkert er et kilo tyngre enn de nyeste Åsnes-skiene. Hvor mange mil jeg har gått med ARC'ene under alle mulige slags forhold, er ikke godt å si. De er ihvertfall mange. Barmark, stein, trestokker, bekkefar.. Det skal MYE til for at jeg tar de av meg. For meg virker de nesten uslitelige. Møtte en gammel kar en gang, som sa til meg når han så hvilke ski jeg gikk med.. "De der skian skal du ihvertfall aldri bytte ut. Nåkka av det mest solide av fjellski som noen gang e produsert". 

 

002.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Høyrest kjent ut dette. 
No er eg på tredje Åsnes-paret på 4 år der stålkanten gjer seg.. 
Fyrst 2 Ingstadski (2013 og 2014) som heldt ein sesong, Fekk nye ski begge gonger. No skulle problemet vera løyst iflg Åsnes. 

No er det Åsnes Bratt toppturski (brukt 4 sesongar, anslagsvis 15 dagar per sesong) der stålkanten har begynt å losna. Gitt prisen på slikt utstyr så bør det vel vara lenger enn 60 skidagar? 

Før dette gjekk eg på Fisher og Atomic som heldt 8-10 år..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomic ARC som Nordhauk nevner var et solid produkt. Jeg hadde et par i mange år (fra medio 80 tallet) som fikk mye juling. De måtte gi seg etter en rundvelt med scooterslede - skia på toppen med tuppene pekende mot kjøreretning :( ... Min erfaring er at ski i større og større grad blir sett på som ordinære forbruksartikler. De siste 15 åra har jeg stort sett benyttet Fischer (E89, E99, E109). Spesielt de siste parene med E99 og E109 - lettvekttsvarianter - har hatt utfordringer med stålkantene. Bruddet kommer under skoa. Siste hendelse var med E109 skia som knakk da jeg tråkket ned i et hull i råtten vårsnø. Fikk nye uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2017 den 12.51, Nordhauk skrev:

Jøsses... 

Ut fra det man leser her blir det ihvertfall ingen hast for meg å bytte ut mine Atomic ARC fra 1994 på tross av at de sikkert er et kilo tyngre enn de nyeste Åsnes-skiene. Hvor mange mil jeg har gått med ARC'ene under alle mulige slags forhold, er ikke godt å si. De er ihvertfall mange. Barmark, stein, trestokker, bekkefar.. Det skal MYE til for at jeg tar de av meg. For meg virker de nesten uslitelige. Møtte en gammel kar en gang, som sa til meg når han så hvilke ski jeg gikk med.. "De der skian skal du ihvertfall aldri bytte ut. Nåkka av det mest solide av fjellski som noen gang e produsert". 

 

002.JPG

Kanskje gamle ski har mer sjel enn mye? De har i hvert fall vert med på mye og vekker sikkert flere minner enn de blanke nye skiene. Og så er det kanskje noe med de gamle Atomic skiene.

Jeg har et par røde Atomic CCS ski som ble kjøpt i Brgen i 1985 eller 86. De heter faktisk Ulriken utfor. De har til og med vert med til Østerrike på sommerskitur i Kaprun, og der vakte det litt oppsikt at vi rant i alpinbakkene med utstyr som de lokale betegnet som langrennsutstyr. Men vi hadde øvd oss en del på telemarkteknikken før vi dro så vi kjørte fra både franskmenn og svensker. Selv om disse skiene er skiftet ut for noen år siden så ligger de fremdeles på  loftet klare for en ny sesong hvis det skulle bli aktuelt. 

10636154_10152890930681983_1460361859023906881_n.jpg.e938ae16eb33c56a856e5075117759ec.jpg

Annonse fra 1985.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.