Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt med god liggelengde!


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg starter denne tråden slik at vi kan nevne telt vi har erfaring med som har god liggelengde. Jeg synes liggelengde for høyere personer er mangelvare på mange telt, og det er ikke alltid like lett å se ut i fra de oppgitte målene heller. Et telt som har god lengde på papiret, kan ha dårlig lengde i virkeligheten på grunn av for eksempel et slapt og hengende innertelt.

 

Hva som er god liggelengde kan jo sikkert diskuteres, men la oss si at det betyr at en person på 185-190cm kan ligge godt utstrekt på et tykt liggeunderlag uten at hode og føtter ligger klemt inn i innerteltet. 

 

Nevn alt fra lette enmannstelt og opp til større helårstelt! Produsent og modell, gjerne med en veldig kort beskrivelse av plassen inne i teltet, og helst kun telt man har personlig erfaring med.

 

Tenker at denne tråden kan bli hjelpsom etterhvert for høye folk som skal kjøpe nytt telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har litt forskjellig telt og er fornøyd med liggelende på alle. Jeg er 187cm høy. Bruker Synmat 7 UL som 3 sesongs underlag. Downmat 9 som vinterunderlag.

 

Helsport Svalbard 3, ekstremtelt Har lengde i innertelt på 250cm. Selv om det skrår en del i fotenden er det nok plass til meg og enda legge noe klær etc i fotenden. For meg fungerer det uten subb av pose selv med downmat 9.

 

Big Agnes Copper Spur UL 2, 3sesongs. Liggelende 230cm. Kuppeltelt med veldig rette vegger så ikke noe sjanse for subbing av pose mot innertelt. Ligger jeg på magen har jeg enda grei plass til å ha armene foran hodet uten å treffe noen endevegg.

 

Big Anges String Ridge 2, helårs. Liggelengde 230cm. Omtrent samme som Copper Spur. Litt annen konstruksjon men rette vegger her også, litt bredere innertelt.

 

Har og en Helsport Lavvulight men det er jo ikke noe telt. Der er det mer enn nok liggelengde.

 

Et annet jeg har så vidt vært borti er Hillberg Keron. Har ikke teltet selv. Siden det er 2 innganger så er begge ender på innertelt loddrette, hjelper bra. Samme gjelder vel Kaitum så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 198 så liggelenge har vært et problem i mange telt jeg har eid.

 

Storselgere på det norske markedet som Helsport Fjellheimen 3 og Svalbard 3 ble solgt da de ble for korte. Svalbard 6 ble langt nok, men for tungt og for plundrete å sette opp alene.

For meg blir gulvlengde opp til 250 for kort dersom teltet har skrånende vegg i fotenden.

Derfor er innertelt med loddrette endevegger og helst fortelt i begge ender det beste. I disse kan hele gulvlengden benyttes og den blir ikke påvirket av vind eller snø som presser mot duken.

 

Jeg har idag tre telt av denne typen. 

Hilleberg Kaitum 2 med lengde på 220.  Glimrende som solotelt, men angrer på at jeg ikke kjøpte tremanns da det ikke veier så mye mer.

Skulle jeg bare hatt et telt hadde det blitt dette.

Exped Polaris med lengde 222. Svært solid telt som står fjellstøtt på liten plass uansett værforhold men for trangt til generell bruk.

Exped Vela II med lengde 250.  Kongelig liggelengde men begrenset takhøyde og små fortelt som får teltet til å virke trangt. På grunn av de praktiske sideinngangene er dette teltet jeg bruker når vi er to på tur.

 

Har også Helsport Ringstind Superlight og Fjellheimen Superlight. Men disse blir bare brukt som godværstelt på korte turer da de ikke har tilstrekkelig liggelengde.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 telt og er selv 184 cm

 

Helsport Fjellheimen  X-trem 3 Camp

230 cm liggelengde. Skrår ganske mye i fotenden så 200 cm er nok maks i praksis. Min vinterpose er for opptil 195 cm lengde og jeg må ligge ganske nærme veggen mot forteltet for at ikke fotenden av posen skal ta i. Bruker da et downmat 9 liggeunderlag og en pose med stor fotpose.

 

Helsport Fjellheimen superlight 3 Camp 

Likt som over, men i praksis går den nok for litt lengre personer siden en gjerne bruker en sovepose med mindre loft i på sommeren.

 

Helsport Nordmarka Family 4

Kongeplass. Her kan jeg ligge på tvers eller akkurat hvordan jeg vil på høy luftmadrass. God plass til feltseng også. Tilnærmet ståhøyde i innerteltet og full ståhøyde i fortelt.

 

Helsport Stetind 2

Litt usikker på om det er 230 eller 240 liggelengde. Men lengden er uansett helt grei for meg her. Litt høyere takhøyde i fotenden enn på etterfølgeren ringstind. Men lavere midt på (90 cm, mens ringstind har 110), så blir uansett ganske lavt under taket om en bruker et oppblåsbart liggeunderlag. Har aldri prøvd det med vintersoveposen, regner med den ville tatt i, men sommerposen får ihvertfall god plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rette endevegger hjelper veldig. Er ikke spesielt høy (186), men fikk byttet fra Svalbard High 3 til Keron 3GT, og forskjellen er absolutt merkbar. Mye bedre romfølelse, og innerduken subber ikke i soveposen som den gjorde på Svalbard-teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunelltelt med rette endeveggar er uproblematiske for min del. Eg har sjølv Hilleberg Tarra (som stangmessig er eit kuppeltelt, men formmessig er som eit klassisk tunelltelt). Sjølv om eg med mine i overkant av 1.9m har kontakt med innerteltveggen i begge endar, følest dette heilt uproblematisk. Dette er nok resultat av at endeveggane er litt slakke, og det er ingen ytterteltduk rett utanfor.

Tunelltelt med skråvegg i eine enden, har eg til gode å finne modell som fungerer. Eg har hatt eit Hilleberg Nammatj 3, og der måtte eg ligge med føttene langt ut i forteltet vinterstid. Sumarstid låg eg hjørnemellom for å få stengt innerteltåpningen for mygg. Dette teltet vart vraka eine og aleine pga den dårlege liggelengda.

Eg har veldig gode erfaringar (plasmessig vel og merke, teltet har andre begrensingar) med Helsport Ringstind 1. Her har eg god plass bak hovudet til å legge frå meg klede med meir. Og då er eg ikkje i kontakt med teltendane. Her er derimot takhøgda begrensa i endane, så noko tjukt liggeunderlag er utelukka.

Eg har også eit Hilleberg Soulo, men det er på alle måtar for trangt for meg. Teltduken er stram, så det kjennest godt at ein er borti duken i begge endar. Men kombinasjonen av stram innerteltduk og god plass mellom inner- og ytterduk, eliminerer kondensproblemet. Til tross for veldig dårleg plass likar eg likevel teltet fordi det har nokre heilt særeigne eigenskapar som lettvekts høgfjellstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.