Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur: Mont Blanc 1. Juli 2013 - Logg


theClaws

Anbefalte innlegg

 

 

Topptur: Mont Blanc 1. Juli 2013 - Logg
Innlegget ble vist i fargene fra bloggen, hvis du syns det er irriterende..
Mont Blanc 2013 toppstøt/summit!
En logg med GPS og pulsklokke-logg fra toppturen
Min hvilepuls er 44. Makspuls ca. 190.
Chamonix høyde: ca. 800 moh.

Bellevue stasjon(på med sekk): 1800 moh.

Mont Blanc høyde: ca. 4808 moh.
 

Link til min Suunto Movescount/klokkelogg: http://www.movescount.com/members/goadventure

Link til GPS/kart og HR-logg fra turen:

Fra Chamonix

Vi er på bussholdeplassen kl. 0700. 
 
Bussen som sto skulle gå fra Chamonix, gikk ikke likevel. Fikk heldivis plass på en minimuss og betalte 10 euro for det, ellers hadde vi ikke rukket toget, eller måtte betalt rundt 100 euro i taxi.

Fra Le Fayet

Kl. 0800: Går på “toget til Mont Blanc” i Le Fayet, som går opp til Bellevue stasjonen.

Møter Herbert (kineser fra London) på toget - går på do mellom stasjonene.
 
Bellevue - 1800 moh

Herbert går kledd i treningsbukse av bomull i sludd. Bekymret om hva han kan om fjellbestigning og hans planlegging, utstyr mm.

Herbert har ikke solbriller - han myser kraftig for å unngå snøblindhet, og har et tørkle over hodet

Herbert har ikke kart eller kompass og skal på Mont Blanc, solo.
 
Vi kommer 150 høydemeter fra nid Aigle (Eagles nest) da kommer det et tog. De skal tydeligvis helt opp. Vi haiker, men får en finger som signaliserer nei.
 
 
Nid d'aigle - 2272 moh
Vi fortsetter oppover. Det blir tåke, regn går over til sludd. Det snør kraftig og er dårlig sikt. Herbert sakker bakut. Vi roper og spør om det er bra med han.

Tete Rousse - 3200 moh.

Engelskgruppen på Tete Rousse - ønsker oss med i gruppen. De har mistet to medlemmer pga. sykdom.
Jason, Duncan, Paul, Paul, Charles, James, Matt, (Martin)

Får ikke sove på Roussehytta. Lyder, klamt, svettelukt, andre ukjente mennesker rett i nærheten.

Fra Tete Rousse - 3200 moh.

Vi starter ca. kl. 0900 opp mot Gouter-hytta.
James blir tatt av et lite snøras i Grand Colouir - men vi har ham. Klatrer opp. Fantastisk men fryinngytende og nesten uendelig klippevegg.

Gouterhytta(den nye) - 3800moh.

Får ikke sove på Gouterhytta. 30 grader oppunder taket, som en bakeovn. Ingen vegger, folk slamrer i dørene, snorker, og ca. 50 mennesker på denne sovesalen. Helvetes drittsted. Jeg står opp og legger meg ned i trappa mellom 1.sovesal og fellesrommet.
Våken fra jeg legger meg kl. 2000 til 00.15.

Gouter 1 Juli 2013 - toppstøtet!

Hanne, Herbert og jeg skal gjøre oss klare kl. 00.15. Vi møtes i kantina.

Jeg går ned for å sjekke hvor kaldt det er så jeg vet hva jeg skal kle på meg. Kommer ned og skal åpne døra til skorommet ser jeg folk som sitter over alt. Og jammen er det ikke engelskmennene! “What the hell are you lazy bastards doing here??!!” Utbryter jeg. De gliser og ler.

kl. 0100. Vi starter mot Mont Blanc toppen.
HR: 159 slag pr. min.
Høyde: 3821m
3 taulag: Hanne, Meg og Herbert.
Duncan leder ett lag, og går som regel først. Jason det andre laget.

Vi forstår ikke hvor vi skal gå på grunn av mørket. Mye venting. Blir kald.
Hanne har boka. Vi bruker denne for å finne kursen. Til slutt sier jeg, at det er kun en topp, og at vi bare må gå oppover. Det kommer lys til syne lenger nede mot Gouterhytta. De går fort i våre spor.
HR: Helt nede i 102 slag pr. min.
Høyde: 3860m
På 35 minutter har vi kun gått 40 høydemeter.

Vi går oppover.

Duncan leder ann, men har splinter i sine “shins” og blir fort sliten. Vi ser et lys over Col du Dome. Jeg ser at det er månen. De andre sier at det er noen der. Jeg ler inni meg. Its the moon you wankers… sier noe sånt høyt og ler.

Jeg syns det går sakte. Prøver å gå raskere når vi kommer opp på flaten.
HR: 154 slag pr. min.
Høyde: 4200m
Passerer Jason og laget hans ved col du Dome (mellom Bosses og Dome). Blir kvalm og sliten. Må sakke farten. Puls for høy for meg på denne høyden.

Vallot Shelter

Jeg ser en liten rar metallboks. tenker at det må være doen eller noe til Vallot Shelter. Men det er Vallot Shelter.
Tid: 03.40
HR-max: 140 slag pr. min. HR-min: 96 slag pr. min. HR-snitt: ca. 125 slag pr. min.
Høyde: 4348m

Går opp og inn det merkelige inngangspartiet, og ser inn i den forferdelige nødhytta Vallot shelter. I starten er lukten og synet uutholdelig. Jeg sier klart fra at jeg må gå ut igjen. Men kommer på at alternativet er værre og det er svært kaldt på utsiden. Nå skjønner jeg hvorfor den heter Shelter. Det er ingen hytte, ikke et sted man har lyst til å være. Det er laget for tilflukt og nød.

Matt og Jason er blitt nedkjølte og skjelver. Vil ligge der og ber oss gå videre. Sier de bare skal ligge der en time. Masse diskusjon. Blir nektet å ligge der.

Hanne: Du må spise noe Claus. Har ikke lyst på mat. Hannes masing irriterer meg, men jeg sier ingenting om det. Bare gjør det jeg tror er best. Fokus på å få opp varmen og la tiden gå og se ann om formen vil stige og negative tanker forsvinne, for nå kjennes alt skikkelig dritt, og jeg tenker at det er best å snu.

Jeg gir noen håndvarmere til jason og Matt. Jeg løsner på jason sine sko og stegjern. Jeg gnir ham på leggene og lårene og låner bort regntrekket mitt som han sammen med flere andre lag blir liggende med. Det føles bra å bidra, men tilbake til meg selv. Er kald.
Jeg er for sliten til å tenke hva de nedkjølte burde gjøre.
Jeg er kald på tærne og løsner på støvlene, det hjelper fort.

Flere på topptur kommer innom, spiser noe, varmer seg og går ut igjen.

Tid: 03.40
HR-max: 140 slag pr. min. HR-min: 96 slag pr. min. HR-snitt: ca. 125 slag pr. min.
Høyde: 4348m
Vi er ca 450 høydemeter fra toppen.

Vi går ut igjen og har fått en annen med i taulaget vårt, Charles.
Våre posisjoner i laget: Charles(leder), Hanne, jeg og til slutt Herbert.
Duncan går ned med Matt og Jason.

Fra Vallot Shelter mot Mont Blanc summit

Det har begynt å lysne når vi kommer ut. Fantastisk opplevelse fra den forferdelige Vallot Shelter. Jeg er varm nok og lyset fungerer som en varm kaffekopp på humøret om morgenen.

Ser spy på vei oppover. Flere guider pusher sine klienter hardt oppover. De kjipe franske guidene.

Jeg må stoppe hvert 10. minutt og hvile i 5 føles det som. Jeg er sinken. Hiver innpå nøtter, sjokolade og noe Hanne har med. Brødskiver er nyttesløst, ingen matlyst.

En dame spyr mens jeg går forbi.

De siste 100 høydemeter står solen rett mot oss. Jeg er tom. Jeg prøver å inspirere meg selv til å gjøre det som føles umulig - å fortsette oppover. Jeg vet vi nærmer oss toppen. Ser høyden på klokka mi: 4690 meter. Pulsen er 137. Pusten går i ett.

SUMMIT

09.34 Når vi toppen! Det føles fantastisk. Følelsene strømmer på. Jubel. En personlig prestasjon etter 2 døgn så godt som uten søvn. Vi tar bilder, filmer. Surrer oss inn i tauet vårt. Herbert faller. Nyter utsikten. Fantastisk, fantastisk, fantastisk.

Turen opp har tatt 8 timer og 7 minutter fra vi startet kl. 01.17.

Nedstigningen
Nedstigningen blir nesten en lek. Bosses ridge er skummel, men setter isøksa godt nedi snøen når det trengs.

Herbert går bak meg og surrer. Ikke stramt tau. Jeg tenker ofte at hvis jeg sklir så faller hele laget med meg pga. det. Sier fra, han sier ja, men det skjer lite.

Snøen er slush. Solen har varmet den og jeg synker nedi hvert skritt. Det er ikke lett å gå nedover uten å bøye knærne. Prøver å gå sikksakk med stive knær. Umulig. Støtter med isøks.

Gouter-hytta - knærne er ferdige
Vi når Gouter-hytta kl. xxxx etter bare 3 timer og 14 minutter. Der spiser vi og møter de andre. Vi møter også Jason, Matt og Duncan som måtte snu. Så fortsetter vi videre ned til Tete Rousse jeg og Hanne. Vi ønsker IKKE å sove på den hytta og betale 100 euro for natta igjen.

Gran Colouir
Steinras rett før vi når Grand Colouir - 10-15 stein løsner av ukjent grunn og kommer mot oss. Vi unngår med noen centimeter en 200-kilos stein som kommer rasende mot meg ved å hoppe over og vekk fra den.

Vi kommer ned på Tete Rousse
Vi har ikke plass der og bestemmer oss for å prøve å sove ute under vår provisoriske nødbivuac kjøpt for anledningen. Klokka 3-4 våkner vi av drypp i ansiktet og Hanne skjelver av kulde, vi sniker oss inn i hytta og legger oss under bordene i spiserommet.

Dagen etter går vi ned og tar toget ned til Le Fayet og busser opp til Chamonix igjen.

Vi sover ut i 2 dager.

 

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott loggrapport, fikk skikkelig tilstedeværelse og følte slitet gjennom lesingen :) Må ha vært en utrolig følelse å komme seg på toppen av den majesteten! God form også med hvilepuls på 44 :)

Takk for det:) Skal love deg at dette var nærme grensen min, og oksygenmangel/høyde er en snikende fare jeg ikke hadde erfaring med, men nå har stor respekt for. Glemte å skrive inn: Det var skyfritt på toppen denne dagen og strålende sol!

Formen er dessverre ikke så god som hvilepulsen gir uttrykk for..har bare lav hvilepuls uten at det gir utslag i ytelse/toleranse :/ hehe

 

Claus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.