Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell (rovdyr- og ørretbestand )


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous
det er mye mannevond slagbjørn i Børgefjell, hold deg unna!

Hmm, det har vel gått med en 4-5 Nordtrøndere og en sørsame under bamsens klør i sommer har jeg hørt oppi der.. Men for øvrig lurer en tulling som foreløpig klarer å holde seg unna på om du har noen kilder for denne mannevonde bamsebestanden der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

drep bjørnen den er skadedyr som må drepes. De som ikke skjønner det er byfolk. Spis norsk sau!

Undrar också varför (majoriteten av) svensk landsbygdsbefolkning inte är lika inskränkt som den norska? Andelen av den norska befolkningen ute i distrikten som driver med sau på utmarksbete är mkt liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noe info om rovdyr- og ørretbestand på Børgefjell?

Kanskje du kan prøve å kontakte noen av folkene her:

http://www.fjellogfiske.no/linkesider/kart/infob%F8rgefjell.asp?id=207

Når det gjelder bjørn, så er ikke en gang forskerne på NINA enige om hvor stor bestanden er fordi det visstnok er "fryktelig vanskelig å finne en god måte å telle bjørner på" (sitat broder'n som er rovdyrforsker). Hva som kan være så vanskelig med dét, skjønner ikke jeg: 1 bjørn, 2 bjørner, 3 bjørner osv. He-he!

Så da håper vi på mye ørret og lite mannevonde bjørner i Børgefjell :D

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drep bjørnen den er skadedyr som må drepes. De som ikke skjønner det er byfolk. Spis norsk sau!

Hei Gjest!

Hvor er logikken i dette da?

Bjørnen dreper og spiser sau. Bjørnen er et skadedyr. Ergo vi må drepe bjørnen.

SAMTIDIG oppfordrer du folk til å spise sau, men vil ikke dette implisere:

Mennesket dreper og spiser sau. Mennesket er et skadedyr. Ergo....???

Nei, vettu, Gjest! Dine påstander er så endimensjonale at man skulle tro at de var sakset ut av en tabloidavis. Forskjellen er bare at journalister i hvert fall har guts nok til å skrive under med fullt navn...

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heidi

Jeg prøvde noen argument man ofte kan lese på denne side fra norske bygdefolk. Jeg var ironisk... Lurer egentlig på hvorfør mange nordmen tror at våre rovdyr er farlige for mensker. Det er ikke mange i distrikts sverige som tror det. Mange svenske jegere er redde for hunden sin men det er en annen sak. Behov av folkeopplysning i Noreg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel særs få i Noreg som trur at rovdyr er farlege for folk, kanskje nokre overbekymra småbarnsforeldre (og dei er det for så vidt mange av) men det stoppar der. Problemet er husdyr, og det er eit velkjendt problem, så får ein ta debatten om retten til utmarka...

Eg ventar berre på dagen då ein ser svensk streifulv i Nordmarka :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drep bjørnen den er skadedyr som må drepes. De som ikke skjønner det er byfolk. Spis norsk sau!

Jeg prøvde noen argument man ofte kan lese på denne side fra norske bygdefolk. Jeg var ironisk...

Hei David

Ironi er tydeligvis ikke min sterke side :?: Det er i hvert fall godt å vite at det bare var ment som en spøk! Men det er jo som du sier mange som i fullt alvor stiller seg bak det utsagnet du kom med, så det var kanskje ikke så rart at jeg gikk fem på...

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som småbarnsforelder selv kan man undres over hvor mange som uttrykker bekymring over å ha "ville dyr i skogen", men hvor få som lærer barna sine å ha respekt for, og holde avstand til hunder som står bundet aleine utenfor butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.