Gå til innhold
  • Bli medlem

Storheia (Trondheim) - 31.08.2005


andersno

Anbefalte innlegg

Jeg fortsetter mine solo-raid på ufarlige "topper". Storheia er Trondheims høyeste og med god primæfaktor, men navnet er ufarlig og det samme er turen.

Etter et gløtt av sol i går formiddag tok jeg med med matpakka, droppa en rapport som burde vært prioritert og dro opp i Bymarka. Herlig dag med mye folk i marka selv midt i uka. Var makelig og kjørte helt opp til Henriksåsen og gikk innover forbi Vintervannet.

På en slik tur går gjerne tankene og mine kretset rundt en del tema som har vært berørt i forumet den siste tiden;

Bla.a. begynte jeg å fundere over tilrettelegging av muligheten for å lette adgangen til naturområdene og redusere slitasjen på disse. Jeg liker ikke å gå stien/veien innover mot Elgsethytta, men innser at den tross alt reduserer slitasjen på området. Og i nærheten av en større by, blir dette viktig; Jeg synes ikke vi skal nekte folk å bruke marka for å redusere slitasjen - da er det bedre med en skikkelig sti/vei.

Dette synet ble ytterligere forsterket da jeg så hvordan den mindre stien opp mot Storheia er i ferd med å "flyte" utover(se bildet). Hvem av oss er det med hånden på hjertet kan si at de alltid følger den opprinnelige stien. Jeg gikk i gummistøvler fordi jeg forventet denne type forhold etter den siste tids regn, men det var fristende å ta en av omveiene for å unngå den verste sørpa.

Men turen opp på toppen var verdt det. Kjempeutsikt både utover mot Hitra/Frøya og oppover mot Trollheimen og Dovre. Disen gjorde at det ikke var kjempeforhold, og jeg tenker jeg tar en tur senere i høst for å forsøke å få et skikkelig bilde av Snøhetta. Det er 130 km i luftlinje fra Storheia til Snøhetta og jeg tror jeg så den i kikkerten.

Jeg fikk spist matpakka på toppen og kunne komme meg tilbake til pulten etter en 3-timers oppfriskende tur.

Flere bilder fra turen ligger på: http://andnorm.no/Fjellfoto/subalbum_6.html

post-474-133474398423_thumb.jpg

post-474-133474398429_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men turen opp på toppen var verdt det. Kjempeutsikt både utover mot Hitra/Frøya og oppover mot Trollheimen og Dovre. Disen gjorde at det ikke var kjempeforhold, og jeg tenker jeg tar en tur senere i høst for å forsøke å få et skikkelig bilde av Snøhetta. Det er 130 km i luftlinje fra Storheia til Snøhetta og jeg tror jeg så den i kikkerten.

Kan en virkelig se Snøhetta fra Storheia. Jeg har vært der mange ganger, sommer og vinter, men har aldri sett Snøhetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er også i tvil hvorvidt man ser Snøhetta fra Storheia. Ble nå så nysjerrig at kikkert blir med neste klarværsdag opp dit. Er som regel på Storheia ett par ganger i uka, så iløpet av året må vi vel få en finværsdag til, selv i trøndelag :)

Illfjellet(1218moh) på Berkåk ser man greit, og det er i siktelinja mot Snøhetta, men godt under halve avstanden.

Forøvrig ses også mitt "barndomsfjell" Skjækerfjella og Skjækerhatten(1139) fra Storheia :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ods skrev:

Kan en virkelig se Snøhetta fra Storheia. Jeg har vært der mange ganger, sommer og vinter, men har aldri sett Snøhetta.

Var usikker selv, men i Tur-Glede 2005 som nettopp kom fra Trondhjems Turistforening står det om Gråkallen:

I 1891 fikk TT varden som gave mot å sørge for at den ble holdt i stand. Samme år ble foreningen også, av en rittmester Elieson, forært en større kikkert på stativ, som skulle tilhøre Gråkallhytta og lånes ut til turistene. Året etter ble det like ved siden av varden satt opp et oversiktskart "med dioptre og sigtelinier" (tegnet av et av foreningens medlemmer, ingeniør E. Aslaksen), som fortalte de besøkende hva de kunne se. "Det storartede, pragtfulde rundskue" var da også etter foreningens mening alene turen verd, og det ble lokket med at man fra toppen kunne se "Snehætta (Dovre), Troldheimsfjeldene, Syltoppene (rigsgrænsen), havet (Froøerne) m.v."

Med dette som utgangspunkt(Storheia er høyere enn Gråkallen og ligger like fritt), prøvde jeg å se litt til venstre for Trollhetta, og ved kontroll med siktlinje i Map-Source, ser det ut for at jeg siktet i riktig retning(retningen fra Storheia skal være 202 grader). Viss du ser på bildet under, er retningen et ørlite grann til venstre for toppen av (Børs-)Våttan som er toppen nærmest på motsatt side av fjorden(litt til venstre for midten).

Jeg trodde faktisk jeg hadde tatt et bilde med tele i den retningen, men alderen krever sitt; Det ble ikke noe bilde av å se i kikkert :)

Viss været blir lagelig ut over høsten skal jeg ta en tur opp igjen og da -da- skal jeg bruke kameraet i steder for kikkerten!

post-474-13347439844_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuttjukken skrev:

Storheia er ein flott tur i Bymarka i Trondheim som kan tilrådast. Eg var der på skitur i 1989. Prøv gjerne ruta Ila - Geitfjellet - (forbi) Gråskallen - Elgsethytta - Bosbergheia - Storheia - Rønningen - Saupstad (Heimdal).

Har lest beskrivelsen av din tur og må si det var en ambisiøs tur.

Heimemarka mi er på motsatt side av byen, så det blir ikke så mange turer i Bymarka, men om vinteren tar jeg gjerne en tur noenlunde i dine spor. Det blir en flott rundtur fra Ferista og rundt om Geitfjellet, Elgsethytta, og om kreftene strekker til, en tur opp på Storheia. Begynner allerede å glede meg.

Henger på et bilde fra 15.02.2005 og et fra 08.05.2005 - det siste er tatt fra Gråkallen, men husker ikke nøyaktig retningen. Men tro ikke at man ikke kan oppleve storslått natur fra nærmiljøet.

post-474-133474398449_thumb.jpg

post-474-133474398457_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ofte på Storheia, men har ikke lokalisert Snøhetta ennå, det skal jeg gjøre en klarværsdag!

Panoramabilder fra Storheia med navn på fjelltoppene ligger på http://www.math.ntnu.no/~berland/fjell/?fjell=storheia. Mellom Fongen og Ruten ser man også Storsylen mener jeg, men da må man helst ha litt bedre vær enn jeg hadde.

Og gjett om det irriterer meg grenseløst at jeg ikke har det øverste 360-gradersbildet i bedre kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

berland skrev:

Mellom Fongen og Ruten ser man også Storsylen mener jeg, men da må man helst ha litt bedre vær enn jeg hadde.

Så litt på dette og ut fra siktlinjen mellom Storheia og Storsylen som er 112 grader rettvisende, ligger Storsylen helt inntil Ruten på venstre side.

Jeg har tatt en rekke bilder i retning Sylan fra Liaåsen og legger ved et som er tatt 01.03.2005. Storsylen skulle etter retningen (114 grader) vært bak den høyeste grana til høyre, men det ser ut for at den er skjult bak Ruten. Skal regne på det og se om det stemmer.

Og gjett om det irriterer meg grenseløst at jeg ikke har det øverste 360-gradersbildet i bedre kvalitet!

Ja, alt er så mye enklere i ettertid. :) Jeg glemmer som oftest å låse eksponeringen når jeg tar bilder til panorama, men skal jobbe med saken.

post-474-133474398471_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg gjennomførte den bratte og luftige Gråkallen/Storheia-traversen for noen år siden i tvilsomt høstvær med en lokal kjentmann med svært høy kompetanse på tåke. Vi valgte en tilnærmet direkte rute som medførte flere bratte skrentpasseringer samt et par nesten-sammenstøt med bærplukkere og barnevogner.

Utsikten fra Storheia (Trøndelags Matterhorn) over kulturlandskapet i øst var fasinerende for meg som ikke har sett en ku før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta eg skreiv lenger oppe (Ila - Geitfjellet - (forbi) Gråskallen - Elgsethytta - Bosbergheia - Storheia - Rønningen - Saupstad (Heimdal)) er ingen ambisiøs tur. Det var ein heildagstur på ski, ja, men det rekk ein greitt ein godvêrsdag tidleg i mars. Eg var i mykje betre form den tida, så det gjekk fint det. Vel framme på Saupstad i kveldinga, hadde eg nestan ei mil att og gå til fots etter vegane under veglysa, den gongen eg budde ved kornåkrane nordaust for Melhus. (Turen starta frå Ila tidleg på føremiddagen).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg mener å huske at man kan se Sylene nesten helt nede fra Skistua!

Storsylen er i alle fall rett frem når man staker seg over Vintervassmyra på vintern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.