Gå til innhold
  • Bli medlem

Alcohol Stove - Rødsprit, parafin eller tennveske?


StigL

Anbefalte innlegg

Annonse

HEET är isopropanol, så vitt jag kan se. Det kanske fungerar i detta kök. Men alkoholkök är normalt avsedda för etanol, men naturligtvis kan bränslen med likartat beteende (kokpunkt och flampunkt) användas. HEET är populärt i USA och brinner bra. Jag vet inget om isopropanols giftighet, men antar att det är ganska ohälsosamt.

 

Jag skulle rekomendera "Fin fyr".  Den består av etanol med små mängder tillsatser. Brinner bra, sotar inte. Finns att köpa lite överallt.

Det går inte att dricka detta och jag antar att det är därför det går lättare att få tag i än T-röd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsvinnelig liten forskjell på disse sakene. Jeg har prøvd "alle", men bruker til vanlig rødsprit fra Biltema på mine ulike alkoholbrennere.

 

I farten er det nærmeste du kommer HEET Blårens, om du absolutt vil prøve. Den får du mange steder, men jeg kommer bare på Würth i farten. Med mindre du går vitenskapelig til verks kaster du bare bort tid og penger uten å kunne måle det i noen form for gevinst i vekt eller effekt.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om er vel isopropanol vanlig som kondensfjerner. M.a.o får du kanskje dette på hendige små flasker på bensinstasjoner? Men som Johan2000 er inne på, det er gjerne en hel del tilsetningsstoffer, og advarsler for å svi av dette stoffet i telt eller gapahuk er vel ikke særlig relevant for et stoff som er ment for bensintanken på bilen...

 

Personlig arver jeg diverse flasker fra Tefatets mange rare ting på badet. Derfor har jeg et godt utvalg av størrelser tilpasset ulike turer.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har et stoff kalt Tennol, det er såvidt jeg forstår rødsprit tilsatt 10-20% metanol. Det soter ikke, men varmer bra. Metanol er jo meget giftig!!!

men fantastisk i rødspriten som brensel.

 

Isopropanol soter mye!

 

Du bør teste hvor godt brenneren funker i kulde, og med kald sprit før du drar på vintertur.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for bra input her.

 

Tror ikke denne Heet soter, men derimot ISO Heet gjør det. Har i hvertfall bestilt noen flasker Heet fra USA for å sjekke ut.

 

Skal sjekke ut denne Tennol også.

 

Med tanke på vinter så har jeg en Windpro ii som jeg syntes fungerer greit i liquid mode.. Nå kamper jeg lite ute i -20 også

 

Tenker kun å bruke denne spritbrenneren der vekt spiller en veldig stor rolle.  Veier ikke mange gram denne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liste med litt info om de forskjellig alternativene: http://zenstoves.net/Stoves.htm#Fuels

 

Jeg bruker også rødsprit til mine brennere, men jeg har aldri prøvd teknisk sprit/medisinsk sprit, som trolig er det beste. Har ikke gjort noe forsøk på å få tak i det, men jeg anntar at det ikke er så lett. 

Kanskje dette virker? http://www.apotek1.no/produkter/antibac-instrumentdesinfeksjon-95-750ml-906129p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fyrt med 96% polsprit. Kan ikke si det var noe spesielt å merke rent praktisk, men så var det ikke spesielt stort fokus på det heller. Polsprit er helt greit å få kjøpt om du dokumenterer bruken. Har handlet flere titalls liter, men det er rett nok en stund siden.

 

Kulde kan være et problem. Trangiabrenneren er ikke en hurrasak i så måte. I 36 kuldegrader måtte jeg tenne småkvist og bark over brenneren for å få fyr. I det hele tatt ser jeg absolutt ingen fordeler ved den trauste og tunge saken, bortsett fra at den sikkert tåler en krig eller to og mer til. Cat Stove har jeg brukt ned til ca 23 kuldegrader uten det minste problem, men det kan være en god ide å ha brenneren litt isolert mot kaldt underlag. Jeg bruker enten en liten metallbit klippet som en trekant og med hvert hjørne brettet opp i en spiss. Slik blir varmetapet mot snø, is eller for den del våt mose minimalt og effekten større. Dessuten glir ikke brenneren så lett. Det går helt greit å klippe til et lokk fra en påleggsboks o.l med en gammel saks for de som ikke måtte ha utstyr beregnet på slikt.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er nok prima vare det der. Litt stiv pris blir det jo. Men kan man kjøpe dette over disk som privatperson?

 

 

Jeg har fyrt med 96% polsprit. Kan ikke si det var noe spesielt å merke rent praktisk, men så var det ikke spesielt stort fokus på det heller. Polsprit er helt greit å få kjøpt om du dokumenterer bruken. Har handlet flere titalls liter, men det er rett nok en stund siden.

 

Men det holder vel neppe å komme med noe bilder fra koking på hobo-stoven i skauen? Hva slags dokumentasjon behøver man egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er nok prima vare det der. Litt stiv pris blir det jo. Men kan man kjøpe dette over disk som privatperson?

 

 

Men det holder vel neppe å komme med noe bilder fra koking på hobo-stoven i skauen? Hva slags dokumentasjon behøver man egentlig?

Jada, bare å kjøpe, er denaturert, så de første 2-3 dl river litt i magen :-P  Jeg bruker det til å rengjøre ting før påføring av sømforsegler, funker bra til det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.