Gå til innhold
  • Bli medlem

Glutenfritt brød, forbedret holdbarhet for flerdagers tur


Skaaningen

Anbefalte innlegg

Utfrdring: Glutenfritt brød tåler dårlig luft over tid. Blir en utfordring på flerdagers turer.

Løsning 1: Blande porsjonsposer av glutenfri pannekakedeig hjemme. Lag etter hvert.

Løsning 2: Bruk langsomhevende eget brødbak, evt surdeig. Begge øker holdbarheten.

Løsning 3: Tillsett noe ekstra olje i brødet. Brødet oppleves som mindre tørrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Toro sin glutenfrie havrebrødblanding. Kan ikke spise gjær så løsning 2 er lite aktuelt her. Det jeg gjør er å blande en passe mengde brødblanding med vann når jeg er ute og steker det som litt tykke pannekaker eller flate rundstykker. Da slipper jeg spise tørt brød og jeg sparer vekt :) Litt styr, men en god løsning når man skal være ute noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød er pga plass og vekt uansett ikke noe godt alternativ på lengre turer synes jeg.

 

Glutenfri havre, eggepulver, salt og sukker blir en fin pannekakemix. Anbefaler å sette havren i bløt kvelden før om man skal steke pannekaker til frokost, da blir de lettere å steke. Bland så inn det andre som en kan blande som en egen mix. Kan også ha i litt tørrmelk eller proteinpulver om man ønsker å øke proteinmengden.

 

Ellers er jo glutenfrie havrekjeks kjekt å ha med seg

http://www.tine.no/oppskrifter/bakst/brod-og-rundstykker/kjempegode-havrekjeks

 

Semper har også noen polartypebrød som holder seg ganske lenge, men de er ikke spesielt saftige hverken ferske eller en uke gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg bruker Toro sin glutenfrie havrebrødblanding. Kan ikke spise gjær så løsning 2 er lite aktuelt her. Det jeg gjør er å blande en passe mengde brødblanding med vann når jeg er ute og steker det som litt tykke pannekaker eller flate rundstykker. Da slipper jeg spise tørt brød og jeg sparer vekt :) Litt styr, men en god løsning når man skal være ute noen dager.

Flott tips! Det skal jeg prøve på min neste langtur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Må bare føye til at selv før jeg begynte med glutenfri mat har jeg aldri vært glad i brødmat på tur.
Det er uendelige muligheter for annen mat på tur. Brødmat er fint til niste første dagen. Men etter det er små middagsporsjoner mye bedre synes jeg. Hvis man i tillegg lager noen energibarer som man kan tygge på underveis, så savner man ikke brødet i det hele tatt.

Men, igjen, det er ingenting som slår nylaget brød på bål! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers er jo glutenfrie havrekjeks kjekt å ha med seg

http://www.tine.no/oppskrifter/bakst/brod-og-rundstykker/kjempegode-havrekjeks

 

Fra linken: (Er det noe jeg ikke får med meg - det står da 400 g hvetemel?)
Ingredienser

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra linken: (Er det noe jeg ikke får med meg - det står da 400 g hvetemel?)
Ingredienser

 

 

Jeg bytter ut hvetemelet med Semper fin mix. Fungerer like bra. Siste bakst blandet jeg også inn tørket blåbær og knuste cashewnøtter. Men cashewnøttene gjorde dem litt vel porøse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter ut hvetemelet med Semper fin mix. Fungerer like bra. Siste bakst blandet jeg også inn tørket blåbær og knuste cashewnøtter. Men cashewnøttene gjorde dem litt vel porøse.

 

Fint at du presiserer - så ikke noen urutinerte går på en smell her ;)

 

Må nesten prøve oppskrifta sjøl da. (levd glutenfritt siden 1985)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker AXA sine Glutenfrie Havregryn og Dove Plain White Flour Blend og litt Dove Brown Bread Flour Blend.

Trikset er bare å rulle ut deigen tynn nok. Jeg gjorde ikke det første gangen. Ser en del andre oppskrifter for Havrekjeks anbefaler 2mm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Toro sin glutenfrie pannekakerøre kan pimpes opp i det uendelige for å øke både fiber og proteinnivå. Alt etter hva jeg er fysen på, så har jeg i cottage cheese (funker kanskje ikke på lange turer, men på kortere turer eller kalde turer). Ellers kan man blande i litt havregryn, enten i sin opprinnelige form eller lettere knust i en kjøkkenmaskin før turen. Så er det bare å tilsette olje og vann når det er på tide og lage mat på turen. 

 

Jeg har veldig god erfaring med det glutenfrie melet fra Mix Well, samt å lage havrekjeks og ha med på tur. Så jeg går sjelden sulten på tur :) Men så er jeg fryktelig glad i sjokolade og kjøtt på tur - og det er jo naturlig glutenfritt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.