Gå til innhold
  • Bli medlem

Padjelanta nasjonalpark


reven

Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke lov med hund der :mad: 

 

Det stemmer, og akkurat det kom noe overraskende på meg da vi var der (dårlig research fra min side...).

Jeg tror heller ikke det er lov å fiske i området, så det er mulig fiskeutstyret bør være hjemme sammen med hunden... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lov med hund der :mad: 

 

 

 

Fiskereglene i området er laget av noen med alt for god tid.

 

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/djur%20och%20natur/Fiske/Jokkmokkbilagan_2013_sv.pdf

 

 

Mildt sagt noen merkelige fiskeregler der, ikke lov til å fiske mer enn fem ørreter/harrer om dagen i tillegg til at småfisken skal slippes ut igjen. Ikke rart vi har svenskevitser....!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fiskereglene gjelder for Jokkmokk kommune og ikke for selve Padjelanta-nasjonalparken. Der mener jeg det er forbudt å fiske. Har en informasjonsfolder liggende et eller annet sted hjemme hvor jeg tror det står, men den er noen år gammel.

 

PS!  Den som leter, den finner...på internett i alle fall.  Etter denne "forbudslista" bør man nesten ha med eget oksygen:

 

http://www.naturvardsverket.se/en/Enjoying-nature/Protected-areas/National-Parks/Padjelanta/Regulations-for-Padjelanta-National-Park/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fiskereglene gjelder for Jokkmokk kommune og ikke for selve Padjelanta-nasjonalparken. Der mener jeg det er forbudt å fiske. Har en informasjonsfolder liggende et eller annet sted hjemme hvor jeg tror det står, men den er noen år gammel.

 

PS!  Den som leter, den finner...på internett i alle fall.  Etter denne "forbudslista" bør man nesten ha med eget oksygen:

 

http://www.naturvardsverket.se/en/Enjoying-nature/Protected-areas/National-Parks/Padjelanta/Regulations-for-Padjelanta-National-Park/

 

Helt uforståelige regler det der. Samene har lovt til å drive kommersielt garnfiske, mens andre ikke har lov til å fiske bekkerøye til middag engang... Du får investere i teleskopstang for å berge middagen hvis du skal ta turen innover dit, reven ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "reven"

 

Fiske i Padjelanta har jeg ikke noe greie på -  har prøvd, men ikke fått noe. Men så er jeg da heller ingen fisker.

Men det var en gang i begynnelsen av august et år at jeg på turen fra Hellemobotn kom over en enormt står multemyr.

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom infoen om Padjelanta og jeg skal nok få til noe fiske. Fiskekort er å få tak i. leste også at de benytter helikopter til fiskekortkontroll...

Det blir verre med bikkja, den får bli hjemme på denne turen. Jeg skal på flere turer i sommer som den skal få være med på ;)

Er det noen som har gode innfallsporter til parken? Jeg kommer reisende fra Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg gikk Padjelanta fra Hellemobotn til Sulis i 2010. Det er lov å fiske innenfor 1 kilometer på begge sider av Padjelantaleden mot kjøp av fiskekort.

Beste fisket var i begge endene ved Hellemobotn og Sorjus/Stadda. Selve Padjelantaleden er ikke akkurat noe fiskeparadis, men noen plasser kan det slå til.

På sommeren/ høsten går det båt fra Kjøpsvik og Drag til Hellemobotn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var samme diskusjun på Utsidan.se for lenge siden, og en som var kjent der mente at det var mikroskopisk med gode fiskeplasser innenfor en km fra leden. Konklusjon: glem fisking inne i parken såfremt du ikke er same med rein i området, da er det supert!

Reglene for hund er også helt koko, for samene har jo sine hunder fri selvsagt. En hund i bånd langs leden ville jo ikke forstyrre noe som helst, men så lenge samene har enerett så tviholder de på den. Jeg tror politiet gir noen saftige bøter dersom du har hund inne i parken. Hvis du ønsker å kaste et par tusen ut av vinduet, så koster det det for å søke Länsstyret å få ha hund med. Men du er garantert å få avslag. Jeg prøvde å ta opp dette på utsidan for lenge siden, og fikk en PM fra en som kjente de som avgjorde søknadene. De hadde ikke godkjent noen hund de siste tjue år, og hadde som mål at de ikke skulle forandre på den statistikken de neste tjue heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flotteste fjellstrøkene burde vært naturreservat, ikke nasjonalpark. Bedre vern, mindre koko-regler og mindre turisttrøkk. Padjelanta og hele fjellheimen på norsk og svensk side er et paradis i dette området. Rago-Sulis-Tarradalen-Padjelanta-Sarek-Kebnekaise. Uten hund desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.