Gå til innhold
  • Bli medlem

Stegjern til barn?


Jan_erik

Anbefalte innlegg

Annonse

Har du haft barna dine med på bre før? 

Når de breførerlag som har barn med på 6 år er det på ruter hvor der hugget dype og store trin og kun på is ikke på snødekket bre,

Jeg har selv flere gange haft barn med på 8 til 10 år og det er en udfordring med at få selv de miste stegjern til at sitte på deres sko, og de kommet ikke til at sitte godt nok til at gå langt. Og at holde deres fokus, man må nu altså gå med stegjern hele tiden når man er på isen.

Hvordan er dine egne erfaringer med bre? Og hvor mange regner du med at dere blir i taulaget? Og hvor overvejer du at drag? Breer er veldig forskellige som du nok ved.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du haft barna dine med på bre før? 

Når de breførerlag som har barn med på 6 år er det på ruter hvor der hugget dype og store trin og kun på is ikke på snødekket bre,

Jeg har selv flere gange haft barn med på 8 til 10 år og det er en udfordring med at få selv de miste stegjern til at sitte på deres sko, og de kommet ikke til at sitte godt nok til at gå langt. Og at holde deres fokus, man må nu altså gå med stegjern hele tiden når man er på isen.

Hvordan er dine egne erfaringer med bre? Og hvor mange regner du med at dere blir i taulaget? Og hvor overvejer du at drag? Breer er veldig forskellige som du nok ved.

Har gått et par ganger så ikke all verden med erfarimg. Men har med en med god erfaring. Nei dem har ikke vært med på isen enda. Vet at man må ha stegjernene på hele tiden :) Sist var vi bare to stk 

Det viktig er jo at dem sitter på og at man ikke trenger og tenke på at dem skal dette av 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med at havde stegjern på hele tiden er at jeg har oplevet at barn på den tur jeg førte på i sommer nogen gange ikke gider mere efter en halv time eller så :) Og det er med barn som er lite eldre end dine er så vidt jeg kan se utifra din blogg. En fordel blir jo at dine barn er vant med at være ute.

Crab 6 har jeg set flere voksne bruke, har dog aldrig selv prøvet dem, og havde kanske været en mulighet. Dog har jeg aldrig set folk bruge dem på bre, men på snø. 

Om jeg skal havde barn med på bre forudsætter jeg at der er minimum 4 voksne i taulaget, da dette er det man ser som et "sikkert" taulag da det har vægt nok til at holde et fald. Og man kan ikke regne med at barn kan holde fall samtidigt som om der  sker noget med et barn få man fort en voksen optaget med at hjelpe. 

Husk også at barn må havde helkropssele da de ellers ofte ende opned om de kommer til at henge i tauet.

Som udgangspunkt vil jeg ikke tag små barn med på snødekt bre da risikoen for at noget uforudset sker er meget større. Og jeg kan slet ikke forstille mig at skulle fortage en redning med små barn rundt mig og endnu værre skulle redde et barn op af en sprække. Når det er sagt er der snødekte bre fronter jeg ville gå på med barn om det skal være, men da er det steder med lille kompleksitet og som jeg kender på forhånd. Ellers er en fladt bre front uden snø på et perfekt alternativ, da det er langt mere oversigtligt og man kan undersøge fare på en enklere og sikre måde. 

Hvis dere er nogen stykker som kan ta hånd om barna og har styr på stegjern, isøkse og så videre selv mener jeg det kan være en fantastisk oplevelse for barn at havde nogen timer på bre. Det er en fantastisk naturtype som jeg synes så mange som mulig skal havde mulighet til at se. Jeg tenker det kan være en god ide at komme ud på stegjern/brodder når snøen er hård derhjemme og se hvordan det er. Og så prøve sig nogen steder hvor der is som og gerne lidt ujevn. De stegjern jeg kender som er lettest at få på små sko er Grivel G10, men det er en udfordring at få dem på noget som er mindre end størrelse 32 og skal tilpasses løbene. Jeg kender ikke så meget til brodder men noget der ligner på Showline Chainsen Pro tro jeg kanske er den beste løsning om du kan finde dem i små nok størrelser. God helg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.