Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerpose inni vinterpose?


Anbefalte innlegg

Skal gå svalbard på langs og prøver å holde kostnadene så lave som mulig.

Noen som har en formening om komforttemperaturen hvis jeg har en Mountain equipment inni en ajungilak tyin winter 5-season? evt lakenpose også.

eller tror dere det holder med tyin alene?

Har ikke blitt kaldt nok her i oslo for å teste det enda :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia. Hva slags ME? Dun? Blir det ikke trangt, da? Ajungilak-posene er ikke så veldig vide, og en sammenklemt dunpose inni hjelper nok ikke så mye. Du bør vel uansett ha en dampsperrepose innerst, ellers kan det bli mye is i påsan etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal du dit? Februar er normalt kaldeste måneden, mens mai-september holder ofte norske senhøsttemperaturer.

Jeg bruker selv Ajungilak Tyin Winter, tung og stor, men grei når jeg bruker pulk. Den fungerer helt fint ned mot minus 15 med godt underlag (jeg bruker Exped DM9) og fornuftig ullundertøy i soveposen. Hvis du unngår de hardeste vintermånedene tror jeg det burde fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir slutten av mars til slutten av april.

Det kan jo være være en tøff og vekslende tid temperaturmessig, litt avhengig av hvor du er på øyene. Det gjelder også i forhold til vinden, som kan være vel så utfordrende som temperaturen.

Jeg har bare vært der en gang på den årstiden og hadde da ned mot minus 20, dette var noe senere i april-mai, men temperaturen veksler fort og avhenger mye av hvor du er. Det kan også være betydelig kaldere på øst enn vestsiden av Svalbard, i allefall langs kysten, men dette vet du sikkert alt om allerede.

 

Men du spurte jo om soveposer. Min løsning når soveposene mine blir utfordret temperaturmessig er å bruke innerposer av fleece. Jeg har to stykker, en fleecepose fra Helsport (tror jeg) og en tykkere som jeg har sydd selv. Disse senker komfortemperaturen for soveposen ganske mange grader, de er lette og tar liten plass, I noen tilfeller har jeg brukt disse to i hverandre og så inne i posen igjen. De hjelper også godt mot kondens og fukt som setter seg i selve soveposen og tørker ekstremt raskt hvis de skulle bli våte i forhold til å tørke en sovepose.  Den tykkeste har jeg sydd selv, den er tykkere og litt større en Helsportfleecen, altså dimensjonert for at de kan gå inne i hverandre. Jeg synes dette kan være en god løsning da jeg kan ha en sovepose på tur og så veksle med fleeceinnerposene ved temperaturfall.

Jeg har brukt Tyin Winter ned mot 18-20 i denne løsningen, og for meg er dette kanskje grensen for hva jeg ville satset på med denne på en lengre tur. Nå fryser vi jenter generelt fortere enn gutter, og kuldeopplevelse er også veldig individuelt. For din tur på en måned og kanskje innlandsklima bør du sikkert være utstyrsmessig forberedt på minus 20-25 i tillegg til betydelig vind, så kanskje din dobbelposeløsning likevel er mer fornuftig.

 

Jeg ble nysgjerrig, dette høres ut som en fantastisk tur! På langs...  fra Ny Ålesund og østover gjennom Nordre Isfjorden-området?

Antar du da ikke går langs kysten hvor bjørnene kan være ganske aktive på denne årstiden, spesielt på østsiden av øya.

Håper du deler mer av planlegging og selve turen !!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.