Gå til innhold
  • Bli medlem

Min beste bålplass


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er godt med en plass man kan komme tilbake til hvor man vet ting er på stell. En plass som ikke er for langt unna, og som ikke krever mye planlegging. Det gir behagelig friluftsliv på sitt mest grunnleggende :)

 

Det stemmer det tronn.Godt å ha en plass å dra til som krever minimalt med planlegging.

Reise på sparket, som nå framover f.eks når damene skal se på håndball VM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda man kan jo mene hva man vil om motorsag og bølgeblikk.

Men nå er jo ikke jeg mer relegiøs en paven så det går greit.

Fint å kunne være effektiv et par timer i årets vedhogst.

Jeg er nok ikke typen til å stå med håndsag en hel dag fordi det er 0,01% sjans for at en på tur skulle komme forbi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke typen til å stå med håndsag en hel dag fordi det er 0,01% sjans for at en på tur skulle komme forbi.

Det samme tenker jeg når jeg tar meg en skutertur en kveld midt i uka. Er helt alene så man plager jo ingen. ;)

Men jeg skal ikke dra inn skuterdebatten her. Det holder med 2 aktive tråder om emnet.

En bålplass som står klar med ved og stekepanne en genialt. Veldig lettvint når man skal en ut en liten sveiv.

Jeg har ikke rigget meg til enda, men har flere plasser i siktet. Må få til en plass til våren. :)

Det som folk må huske på er at de må høre med grunneier først. Vet om plasser som det står permanent lavvo og store vedlager av produktiv skog og atv vei inn, uten at grunneier har godkjent dette. Det er ikke bra!

Men om man spør først tror jeg de aller fleste grunneiere vil si at dette kan dere bare gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er kommunen stor grunneiger i mitt nærområde, så da er det bare å henvise til en muntlig avtale med en byråkrat for en mannsalder siden, og byråkraten han er borte forlengs.... :???:

Er det andre som har en bålplass så kom gjerne med et bilde og et par ord om den...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jo ikke la sjansen til et lite stikk om støy i naturen gå fra meg ;)

 

Jeg er glad i både saging og kløyving og ser på det som en vesentlig del av turen. Hjemme felte jeg, kappet opp og kløyvet et par favner ved i året gjennom 15 år. Buesag og øks. Det var nesten som å være på tur. En oljelampe i treet og kaffekoppen på en ledig huggestabbe. Og så brukte jeg tobakk før, men til dette vedarbeidet brukte jeg en av min fars krumpiper og strikkegenser fra mor med vadmel på skuldrene. Hadde min egen lille stund nesten daglig, men respekterer at ikke alle er like nostalgisk som meg. Eller hensynsfull! Så bare jeg slipper å høre bråket ditt skal du få kose deg i fred.;)

 

Jeg har mange bålplasser. Men under "ei skjørtgran" litt sør for Brungmarka gjorde jeg stopp og tente bål sikkert 10-15 ganger hver høst gjennom nesten 20 år. Du må jo tro jeg klarte å hoste opp bilde nå i farten, men nei. Nå tror jeg det er et hyttefelt som har spist opp mitt fantastiske sted hvor jeg alltid satt og gjorde ingenting så lenge som mulig. Faktisk hendte det ofte at hele jaktturen ble foretatt under det treet og det uten at patronene hadde vært innom kammeret i det hele tatt.

 

:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en fast bålplass, men steder jeg kommer tilbake til gang etter gang.

Dette bildet er tatt fra den ene bålplassen min. Der er det akkurat nok plass til meg og bamseunderlaget mitt ved siden av bålet rett ved vannkanten.

_DSC1726_zps62939938.jpg

Her er en annen plass. Begge er i Nordmarka, 2-3 timer gange fra bussholdeplass.

null_zps5d42a035.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedhogging med buesag og øks er jo kos,

men det blir så lite volum av det.

Når "studenten" har fri liker han å bruke kroppen og tumle med vedhogst,

så nå på 7 dager har vi produsert 7 favner ved til 2015 og 2016 sesongen.

Det har vært mye kos selv om vi har brukt ATV, motorsag og bensindrevet kløyve. !!

Hønsehus med jakttårn er en grei lagringsplass.... :-P

 

qjvf.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke en favorittplass men har flere jeg bruker regelmessig. Noen ligger litt opp i terrenget med utsikt mens noen er mer gjemt og ligger i ly. Fint for dager med mye vind.

Sommerstid er jeg en del med telt i marka. Har et par steder jeg besøker minst en gang pr sesong men er mest rundt på nye steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.