Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensin


Kim Gjørup

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis den brenner urent eller soter, er det mulig du har kjøpt motorsagbensin? Det er alkylatbensin blandet med olje og skal helst ikke i primusen.

Jeg bruker den fra Felleskjøpet, koster omtrent kr 150 for 4-liters kanne. Kjøp såkalt ren Alkylatbensin "4-takt" eller noe sånt (tror det står på kannen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om andre som ikke har vært fornøyd med Jula sin.  Statoil/felleskjøpet er den som går igjen som bra.    Og nå har Biltema fått bensin som fungerer,  bra å høre.  35kr litern på litersflasker (Mye hendigere i sekken også :) )    32kr litern om man kjøper 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kender ikke det norske marked for den slags, men her i Danmark køber jeg Borup rensebenzin. Tidligere stod der på deklarationen, at det var n-heptan (C7H16), men det står der ikke mere. Nu ved jeg ikke længere, hvad det er, men i praksis fungerer det fint. Priserne varierer meget efter, hvor man køber det, men i Rema 1000 får jeg det til en god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at Heptan er det samme som miljøbensin, men jeg er ikke helt sikker.

Det er rart at miljøbensin fra forskjellige butikker brenner forskjellig, for det er vel ikke så mange forskjellige produsenter som lager dette stoffet.

Biltema og Jula kjøper kanskje fra en svensk produsent mens FK kanskje kjøper fra Statoil eller en annen norsk produsent. FK lager den i hvert fall ikke selv.

Det blir vel som med vanlig bensin. Et raffineri kan lage bensin til flere bensinmerker.

Tidligere hadde vi et raffineri på Tananger, like sør for Stavanger. Det var Shell som eide det men de solgte sine produkter til alle som ville ha.

I dag eier Statoil store olje og gassbehandlingsanlegg og vi skal ikke se bort fra at det er noen dråper Statoil i de fleste pumper og kanner rundt om i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som med annen fyring, man må passe på å ha god ventilasjon. Vær obs på at det ved bruk av enkelte brennere blir markant økning i utslipp av CO når man setter en kjele oppå som kjøler flammene. Min erfaring er at bensin gir litt mindre sot og osing enn f.eks. parafin. Men vanlig bilbensin bør unngås da det der avgis mange ulike skadelige stoffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er noen forskjell av betydning på de forskjellige leverandørene. Det er mye godt som REs allerede har påpekt. Og ja, heptan er i prinsippet det samme brendselet. Det var for øvrig det eneste som var tilgjengelig da jeg kjøpte min første bensinbrenner etter at dette meningsløse forbudet ble opphevet en gang i tiden. Betalte en formue for dette stoffet på apotek...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I bruksanvisningen til min Msr ser det ut som det skal gå an å bruke vanlig blyfri. Noen som har noen erfaringer med dette? Vil tro det blir mer jobb med og rense dyser osv.

Enkelt og greit: Ikke bruk bilbensin, kun i absolutte nødstilfeller. Inneholder mange kreftfremkallende stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-13206-0-65216900-1394876359_thumb.j

 

Denne miljøbensinen fra Shell har skapt mye trøbbel på mine brennere, soter mye og dysen går tett støtt og stadig, også midt under brenning på full effekt. Anbefaler å styre unna.

 

Har brukt powerfuel i det siste og den fungerer veldig bra, men koster jo litt mer da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kender ikke det norske marked for den slags, men her i Danmark køber jeg Borup rensebenzin. Tidligere stod der på deklarationen, at det var n-heptan (C7H16), men det står der ikke mere. Nu ved jeg ikke længere, hvad det er, men i praksis fungerer det fint. Priserne varierer meget efter, hvor man køber det, men i Rema 1000 får jeg det til en god pris.

Heptan er helt renset bensin, ofte å finne i førstehjelpsskrin ol. Funker fint til primus/ zippo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoils miljøbensin for 4 taktsmotorer er fin, jeg kjøper den i 3l dunker. Jeg har en haug gamle Tyske Juwel, Arara og Wiktorinbrennere, samt Svea 123 og Optimus 111C.

I disse brennerne fungerer det helt fint, ikke sot eller noe og bare sjeldent rens av dysa med rensenål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juwel 33-

Har du prøvd Coleman 400A, 400 eller 550? Bruker selv en 400A og 550B som fungerer helt knall. Har også Svea 123R og 111T som jeg har brukt ganske mye, men Coleman har større tank og mere effekt enn Sveaen og veier mindre enn 111T. Coleman trenger heller ikke forrvarming med rødsprit over 0 grader ca, slipper da å ha med ekstra på tur. 

Ellers har jeg også en del andre tyske bensinbrennere som Enders 9061 og 9060 som også er en egen kuriositet men litt tunge for mitt bruk.

 

Har i mange år brukt Statoils renset miljøbensin 4-takt og det har fungert ganske bra uten problemer. Tester nå biltema sin 4-takt bensin og har så langt ikke sett noen merkbar forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Statoil miljøbensin på Omnifuel og Coleman 442, fungerer veldig bra. 

På Colman har jeg aldri forvarmet med noe annet enn en fyrstikk eller holdt den opp ned over et telys dersom det var grisekaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juwel 33-

Har du prøvd Coleman 400A, 400 eller 550? Bruker selv en 400A og 550B som fungerer helt knall. Har også Svea 123R og 111T som jeg har brukt ganske mye, men Coleman har større tank og mere effekt enn Sveaen og veier mindre enn 111T. Coleman trenger heller ikke forrvarming med rødsprit over 0 grader ca, slipper da å ha med ekstra på tur. 

Ellers har jeg også en del andre tyske bensinbrennere som Enders 9061 og 9060 som også er en egen kuriositet men litt tunge for mitt bruk.

 

Har i mange år brukt Statoils renset miljøbensin 4-takt og det har fungert ganske bra uten problemer. Tester nå biltema sin 4-takt bensin og har så langt ikke sett noen merkbar forskjell. Jeg har aldrig prøvd Coleman brennere, men det høres ut som det er på tide :) Om man slipper rødspriten så er ingenting bedre....Jeg bruker noen ganger å forvarme med bensin istedenfor, har en gammel Svea 123 hvor jeg har satt glasstau/ovnspakning rundt brenneren nede for å binne spriten/ bensinen. Har et kort 8mm kobber rør som passer i Sveaèn, med det løfter jeg bensin fra tanken for forvarming, og for å tanke Zippoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år brukt Statoil sin grønne kanne som du ser på bildet, med godt resultat. Nå er den tom og jeg måtte kjøpe ny. Men nå har Statoil skiftet merke. Jeg kjøpte den nye grønne dunken, men har ennå ikke rukket å teste om den også virker like bra. Vi har brukt en annen type ikke-bensin brenner på de siste turene. Jeg er litt skeptisk i at den nye kannen muligens ligner på Shell sin som noen her har problemer med. Men 4-takst miljøbensin må jo være akkurat det?

 

Tidligere har vi brukt bilbensin med egen dyse. Den ga en del problemer med soting, spesielt når du setter brenneren på å brenne sakte. Best med full-guffe.

post-1735-0-69713900-1395388666_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år brukt Statoil sin grønne kanne som du ser på bildet, med godt resultat. Nå er den tom og jeg måtte kjøpe ny. Men nå har Statoil skiftet merke. Jeg kjøpte den nye grønne dunken, men har ennå ikke rukket å teste om den også virker like bra. Vi har brukt en annen type ikke-bensin brenner på de siste turene. Jeg er litt skeptisk i at den nye kannen muligens ligner på Shell sin som noen her har problemer med. Men 4-takst miljøbensin må jo være akkurat det?

 

Tidligere har vi brukt bilbensin med egen dyse. Den ga en del problemer med soting, spesielt når du setter brenneren på å brenne sakte. Best med full-guffe.

 

Det er ikke samme kanne som shellbensinen ihvertfall. Det var 3 liters kanne og litt annen form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.