Gå til innhold
  • Bli medlem

Voile 3-pin Cable eller Rottefella Chilli?


Magávi

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk!

Jeg vil gjerne høre om noen her har personlige erfaringer med Voile 3-pin Cable eller Rottefella Chilli som binding på fjellski til både flatmark og nedkjøringer.

 

Det jeg lurer mest på er:

- Hvordan er voile-ene og chilli-ene forskjellig i bruk
             - i nedkjøringene?

             - til å gå på flatene/oppover?

             - i brukervennlighet ved av- & påtagning?
- Hvilken har enklest vedlikehold om noe går galt på tur/hvilken er det minst sjanse for at noe går galt med?

 

Saken er at jeg har Åsnes Cecilie Skog ski med vanlig Rottefella Super Telemark (75 mm) binding og Varg Morgedal sko. Jeg hadde tenkt til å bytte ut dette for å få en løsning som er litt stødigere til nedoverbakkene og telemarksvinger. Så fikk jeg et tips om å holde på skiene, som tross alt egentlig burde være gode ski til min bruk, og heller bytte ut bindingene. Hovedbruken min er flerdagers turer med sekk i både flatt og skiftende terreng, men hvor vi tar av sekkene når vi kan og tar en tur oppom en topp eller to. Nå vil jeg altså ha litt mer stødighet, men fortsatt ikke noe som tar gleden ut av skigåinga. Hva tror dere om denne planen?

 

I utgangspunktet er jeg mest interessert i å høre om bindingene, men jeg vurderer også å bytte ut skoene med f. eks. Varg Skavl eller Varg Polar. Bakgrunnen for det er å kunne kjøpe meg litt større str. siden jeg har et økende problem med kalde tær, men jeg tenker også at det kunne bidra litt til stødigheten. Bare det ikke blir for stivt eller tungt i forhold til hva jeg kan få ut av skiene uansett? Har dere eventuelt andre gode sko å anbefale som kan være gode å gå med og bidra til stødigheten?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei fjellfolk!

Jeg vil gjerne høre om noen her har personlige erfaringer med Voile 3-pin Cable eller Rottefella Chilli som binding på fjellski til både flatmark og nedkjøringer.

 

Det jeg lurer mest på er:

- Hvordan er voile-ene og chilli-ene forskjellig i bruk

             - i nedkjøringene?

             - til å gå på flatene/oppover?

             - i brukervennlighet ved av- & påtagning?

- Hvilken har enklest vedlikehold om noe går galt på tur/hvilken er det minst sjanse for at noe går galt med?

 

Saken er at jeg har Åsnes Cecilie Skog ski med vanlig Rottefella Super Telemark (75 mm) binding og Varg Morgedal sko. Jeg hadde tenkt til å bytte ut dette for å få en løsning som er litt stødigere til nedoverbakkene og telemarksvinger. Så fikk jeg et tips om å holde på skiene, som tross alt egentlig burde være gode ski til min bruk, og heller bytte ut bindingene. Hovedbruken min er flerdagers turer med sekk i både flatt og skiftende terreng, men hvor vi tar av sekkene når vi kan og tar en tur oppom en topp eller to. Nå vil jeg altså ha litt mer stødighet, men fortsatt ikke noe som tar gleden ut av skigåinga. Hva tror dere om denne planen?

 

I utgangspunktet er jeg mest interessert i å høre om bindingene, men jeg vurderer også å bytte ut skoene med f. eks. Varg Skavl eller Varg Polar. Bakgrunnen for det er å kunne kjøpe meg litt større str. siden jeg har et økende problem med kalde tær, men jeg tenker også at det kunne bidra litt til stødigheten. Bare det ikke blir for stivt eller tungt i forhold til hva jeg kan få ut av skiene uansett? Har dere eventuelt andre gode sko å anbefale som kan være gode å gå med og bidra til stødigheten?

 

Takk på forhånd!

Hei. Jeg for min del er ikke i tvil, Chillien er veldig dårlig egnet til bortovergåing med lærstøvler. Grunnen er at du må stramme wiren mye for at ikke hælklakken skal falle av, derfor blir det mye tyngre å løfte hælen enn med en binding uten wire. Unntaket er Rottefella 412, som av en annen merkelig grunn, ikke produseres lenger. Den har en annen type hælklakk, som ikke trenger så mye spenn for å henge på. Får du tak i en slik en , vil jeg anbefale den framfor alle andre bindinger.  Må avslutningsvis opplyse om at jeg kun har prøvd Chilli-bindingen en gang, med kraftige gnagsår som resultat, det kan godt hende det finnes andre erfaringer.

 

En annen løsning er jo å beholde ski og bindinger, og kjøpe et par Scarpa T4, du er jo slett ikke nødt til å ha hælwire.

Har brukt T4 på flere lengre turer, og det går helt fint. Gode og varme, men de veier litt de også.

Endret av Balle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fjellfolk!

Jeg vil gjerne høre om noen her har personlige erfaringer med Voile 3-pin Cable eller Rottefella Chilli som binding på fjellski til både flatmark og nedkjøringer.

 

Det jeg lurer mest på er:

- Hvordan er voile-ene og chilli-ene forskjellig i bruk

             - i nedkjøringene?

             - til å gå på flatene/oppover?

             - i brukervennlighet ved av- & påtagning?

- Hvilken har enklest vedlikehold om noe går galt på tur/hvilken er det minst sjanse for at noe går galt med?

 

Saken er at jeg har Åsnes Cecilie Skog ski med vanlig Rottefella Super Telemark (75 mm) binding og Varg Morgedal sko. Jeg hadde tenkt til å bytte ut dette for å få en løsning som er litt stødigere til nedoverbakkene og telemarksvinger. Så fikk jeg et tips om å holde på skiene, som tross alt egentlig burde være gode ski til min bruk, og heller bytte ut bindingene. Hovedbruken min er flerdagers turer med sekk i både flatt og skiftende terreng, men hvor vi tar av sekkene når vi kan og tar en tur oppom en topp eller to. Nå vil jeg altså ha litt mer stødighet, men fortsatt ikke noe som tar gleden ut av skigåinga. Hva tror dere om denne planen?

 

I utgangspunktet er jeg mest interessert i å høre om bindingene, men jeg vurderer også å bytte ut skoene med f. eks. Varg Skavl eller Varg Polar. Bakgrunnen for det er å kunne kjøpe meg litt større str. siden jeg har et økende problem med kalde tær, men jeg tenker også at det kunne bidra litt til stødigheten. Bare det ikke blir for stivt eller tungt i forhold til hva jeg kan få ut av skiene uansett? Har dere eventuelt andre gode sko å anbefale som kan være gode å gå med og bidra til stødigheten?

 

Takk på forhånd!

 

 

Heisann, jeg kan bare starte med dette innlegget at jeg har et par Voile-3 pin bindinger og et par ficher bcx8 sko jeg skal selge...

 

jeg har hatt skoene og 3-pin bindingene siden ifjor og er storfornøyd. 3-pin bindingen ifra voile er ikke store forskjellen ifra dine Rottefella Super Telemark bindinger, den eneste forskjellen er "wieren" som går rundt skoen, dette gjør at bindingene fungerer mer som en telemarksbinding(for nedkjøring), eller med andre ord stiver wieren av hælen, slik at du lettere kan gjøre telemarksvinger osv. ellers er det ikke noen forskjeller...Når du går "rett frem" kan bindingene bli veldig stive med, wieren montert og du har dermed mulighet for og ta dem av :) Når det kommer til styrken på bindingene kan voile's 3-pin binding virke mer robust enn rottefella sin chilli binding. 

 

Når det kommer til Rottefellas chilli binding er denne mer beregnet for hovedsaklig nedturene, vist det er dette du setter pris på ville jeg også valgt en plastsko som for eksempel scarpa t2 eco... Her har du ikke mulighet for å ta av og på wieren noe som kan gjøre bindingen veldig stiv med tanke på "rett frem gåing" 

 

Hadde valget stått ovenfor meg ville jeg gått for Voile's 3-pin binding, og kanskje dersom du er interresert kjøper du mitt utsyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Voile 3-pin cable på noen Nansenski og Varg Skavl-støvler. Funker knallfint - bortover/oppover med "bøylen" i sekken, nedover med "bøylen" påmontert. Enkel av/påmontering og robuste saker. Kan ikke annet enn å anbefale dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voile Switchback kan kanskje være eit alternativ?

Her får du ikkje ta av wiren, men derimot har du ein gåfunksjon som er enkel å aktivere/deaktivere, slik at all bøyemotstand forårsaka av tåjernet vert borte. 

Den er også 600 gr lettare per par en chili.

Den andre du nevner har eg inga erfaring med. 

Kva ein oppnår best gåkomfort med, å ta vekk bøyemotstanden framme, eller å ta den vekk bak, skal eg ikkje være påståeleg om.

Men mine erfaringar med switchbacken er hvertfall gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt Voile 3-pin med Varg Polar sko, ganske aktivt i 3 sesonger. Jeg har ingen erfaring med Chilien.

 

Det har blitt både lange og korte turer. Bindingene synes jeg fungerer helt utmerket, da de som nevnt over har muligheten til å ta av hælwiren. Bindingen er myk og god å gå med bortover og oppover(kan også sette på hælløftere for toppturer), samtidig som jeg setter veldig pris på kjøreegenskapene og støtten wiren gir nedover. Bindingen er også enkelt satt sammen, noe som gjør den lett å reparere dersom noe skulle skje.

 

Når det kommer til skoene kjøpte jeg disse mye på grunn av den løse innerstøvelen. Dette er en funksjon som virkelig kommer til sin rett ved lengre turer uten mulighet for skotørk. Ved å ta innerskoene med i fotposer og etter hvert sovepose har jeg ofte nytt å være den eneste i leiren som slipper å tre føttene ned i to isklumper på morgenen. De er utrolig varme, og jeg har aldri vært kald på bena i dem. I tillegg er ytterstøvelen meget stiv til å være en lærstøvel. Den er etter min smak mer enn stiv nok til tøffe utforkjøringer på fjellski. Problemet som kan oppstå med så stive lærstøvler er at mange får gnagsår av dem. Selv har jeg ikke problemer med dette, og tror det kommer av at jeg bufrer det litt ved å stramme innerstøvelen i en noe mindre stram ytterstøvel. På denne måten ender friksjonen opp mellom de to støvlene istedenfor mot huden. 

 

Jeg anbefaler hvertfall Voile 3-pin på det sterkeste, og Varg Polar dersom den passer foten din!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen alle sammen!

Det ser virkelig ut som Voile-en blir den riktige bindingen for mitt bruk. I går fikk jeg prøvd et par ski med Voile og et par med Chilli, og utfra det jeg fikk testet med den bittelille mengden snø vi har fått her, så bekrefter det helt det dere sier. Det handler jo om prioritering, så jeg kan fint leve med å lengte etter hvor lette Chilli-ene er å ta av og på, mens jeg nyter hvor gode Voile-ene er å gå med uten kabelen ;-)

 

Men, bare av nysgjerrighet, er det noen som kjenner til hvordan gamle Kandahar-bindinger, a la de på bildet her, er i bruk? Vi har jo faktisk en haug gamle treski i garasjen med slike på..

 

398px-Skidbindning.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte Voile 3pin cable på et par fjellski i fjor, og de fungerer finfint. Har også Super-telemark på et gammelt par. Jeg har et par 25 år gamle Asolo Morgedal støvler. Jeg har kun brukt kabelen på nedkjøring, og da ble det "så stivt som støvelen er", altså, eventuell manglende stivhet skyldes stivheten (eller mangelen på sådan) i støvelen og ikke stabiliteten i bindingen.

Det jeg merker som en forskjell på Voile og Super-Telemark er hvor mye tåjernet klemmer ned. På Super Telemark er midterste "hakk" passe, på Voile må jeg l

Klemme det helt ned, og selv da er det litt løsere enn slik jeg pleide gå med S-T.

Så det du må passe på om du kjøper nye støvler, er at tykkelsen på "andefot-tuppen" på støvelen er tykkest mulig slik at du har mulighet for å få god klem på tåjernet også.

Jeg monterte bindingene på 20mm oppbygningsplater, det gav suverent kantgrep, ikke bare i svingene, men også om du må gå på tvers hvis det er veldig bratt. Men siden skiene mine ikke er så brede, så syns jeg det ble litt "høyt og rart" å gå med. Jeg har nå satt på Rottefella 10mm plater som jeg skal prøve i vinter. Med plater kan du også bruke hælløftere. Voile 3pin passer i samme hullene som Super-Telemark, så det er bare hælklossen som eventuelt må ha et hull ekstra for å bytte bindinene.

Jeg opplever 3pin cable bindingene som mer solid enn Super-Telemark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maser nå litt om denne 412-bindingen, jeg da.

Ett annet alternativ er jo det som egentlig het Super Telemark, nemlig denne: http://www.fjellforum.no/topic/8759-75-mm-fjellskist%C3%B8vel-vondt-under-foten-fordi-skos%C3%A5len-b%C3%B8yes/

 

Når det gjelder den gamle Kandaharbindingen, synes jeg å huske at de "spiste" opp sålen,

 

Men både 412-bindingen og Super Telemark med wire er det vel lettere sagt enn gjort å få tak i, eller? Ser litt sånn ut fra resultatene jeg søker fram på nettet... Og vil du utdype "spiste opp" :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler og oppfatter Voile-bindingen som stødigere på nedtur og selvsagt løsere og ledigere på flatmark, siden en gjerne ikke bruker helwiren. De sliter nok mindre på skoene også. Jeg har Varg Skavl og Varg Morgedal (tror jeg de het).

 

Jeg har montert høy underlagsplate og har plassert helklossen slik at jeg aldri tar av denne wiren, men løser spennen og slipper den ned bak klossen og strammer til. Aldri fare for å miste den, aldri dette knotet med av og på.

 

De gamle kandaharbindingene er jo temmelig lik chilli. Jeg hadde mange par turski med slike bindinger og også hoppski med bindinger hvor en hektet wiren under en eller to kroker på siden av skiene alt etter hvor mye motstand en ville ha for løftet på skoene. Mine foreldre hadde alpinski med noe som minnet veldig om Chilli. De skiene hadde også kroker til å holde nede foten med og spenne på wiren som Voile, men også en lærspenne på tvers over skoen. Men dette er jo lenge siden, sikkert 70-75 år siden og stålkantene var skrudd på. Det var ikke lette ski, nei.

 

Voile-bindingen må jo være en kopi av anerkjente og gamle travere her på berget, men for en avsindig pris! Skulle gjerne ha hatt noen av de gamle turskiene mine i bjørk og hickory. Har syslet med planer om å lage meg de perfekte ski, men så var det dette med tid da...

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men både 412-bindingen og Super Telemark med wire er det vel lettere sagt enn gjort å få tak i, eller? Ser litt sånn ut fra resultatene jeg søker fram på nettet... Og vil du utdype "spiste opp" :grin:

Søk 412 på Finn, fant et par til salgs, stod montert på noen Tua-ski. Det er jo bare noen små lepper som presser oppå  sålen, synes å huske at disse slet dype groper i sålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.