Gå til innhold
  • Bli medlem

FF Vinterheng (Østmarka) 2013


7homas

Anbefalte innlegg

....@ fikk nytt kallenavn denne kvelden, "redningstjenesten" (var det ikke det).....

 

Han hadde en tendens til å gjøre sveip langt inn i sjela til folk med den lyskasteren han hadde på huet. Sist jeg var borti sånn lumen var søkelyset på KNM Tjeld i 1994 (MTB Hauk klasse)

 

@7homas, jeg veit ikke om det er på grunn av at du gikk og gikk og aldri kom fram, men Fjellforum tror ihvertfall på Twitter at du har vært i Nordmarka...   B)

 

Det kan vi fikse, gi meg 20 minutter til å redigere åpningsposten og kartet :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.......Tankene vandret litt og kom på en løsning som kanskje ikke alle har benyttet seg av, men som igjen har en viss risiko forebundet med seg med tanke på "personskader". Selve brenneren nedstrippa ble lagt på "glass" og bada i kaustisk soda i flere timer. Lukter jævlig, men pokker meg så ren brenner etterpå :P .

 

Men brenner'n a? Hjelper jo lite at den er rein om den fortsatt ikke funker. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde fra turen rundt Hauktjern.

Vi står på stupet på vestsiden av vannet og ser ned på leirplassen. Klarer så vidt å se bålet gjennom tåka.

_DSC2455_zps45f1d173.jpg

Var vel forresten her 7homas fant ut at jeg lider av empati. Får helt skjelven av å se folk stå på kanten på den måten. Ikke lett å ha høydeskrekk ved Hauktjern. Men det gikk nå bra denne gangen også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få opp noen bilder, så jeg må skrive litt billedtekster :ph34r:

Evt skrivefeil byr jeg på

 

 

Så vår bande på 5 satte av sted i vesterled (du må se for deg vest som litt nord. Egentlig bare nord). Det var en vakkker formiddag, solen strålte fra skyfri himmel og det gnistret i alle 3 mm med snø som kom fredag ettermiddag. Isen lå som et hvitt teppe over vannet og det var nok flere enn meg som ønsket noen hadde med seg pilke utstyr så vi kunne fått noen steke ørret til lunsj. Ikke alle kan meske seg med Pizza Lagdamagnus heller. Stien bød på litt opp og ned lags vannkanten. Litt sjult is under snødekket gjorde det akkurat passe spennende. I nordenden av tjernet ledet @  an, men ingen gadd å følge etter uti. Ganske komisk i grunn - prøv å se for dere en kar i godt driv som går igjennom isen ned i myra, såpass godt driv at det tar 3-4 steg bare for å få stoppet, så snur han og plasker tilbake mens han på spørsmål fra bekymrede (for syns skyld) kompanjonger svarer at "Jada, det går bra - jeg blei ikke våt, fikk bare vann i støvla, men det blir fort varmt - bare bytter sokker etterpå".

 

Vi gikk tilbake og krysset litt lenger opp hvor det var en åpen sildrebekk. Terrenget her er overaskende kupert så det ble mye klyving

 

sSSL23128_zpsd5055b8a.jpg

 

Svære steinblokker har blitt sprengt ut av "fjellsiden" (ca 40-50 mtr høyt, vertikalt) og en relativt stor stein lå og vilte mot et tre bare 2 cm fra stien (etter å ha krysset stien). Vil anta at treet var Ø40cm og steinen 100 x 100 x 40 cm. Stor nok til at du får blåmerke om den treffer deg (for ikke snakke om at du dør). Men i.o.m at den hang der den hang kan det ikke være altfor lang tid siden den falt. og med det i tankene vandret vi videre.

 

Som Jack Black så elegant sa det:

This is not The Greatest Song in the World. This is just a tribute.
Couldn't remember The Greatest Song in the World. This is a tribute - to The Greatest Song in the World
And the peculiar thing is this my friends:
the song we sang on that fateful night it didn't actually sound anything like this song.

 

Så her er et bilde av noen andre steinblokker. Same same but different, you know ?!

 

sSSL23130_zps0df345fc.jpg

 

Det var et ganske spektakulært terreng å bevge seg i og etter en stund sto vi på det stedet jeg hadde satt fra meg sekken kvelden i forveien, dere vet, ved det andre "Farlig terreng" skiltet. Hadde jeg gått 15 meter lenger hadde jeg stått 150 meter unna og 50 mtr høyere enn campen, men i mørket er alle fjell 2000 meter. Tåka kom drivende så en stund var det bare en hvit vegg, men like plutselig som den kom var den borte igjen.

 

Neida @, du var sikkert ikke våt på beina :P  Og takk til @Björn som passa på bålet/ var velkomst-komité for @Walle mens vi andre lufta litt bål-lukt ut av klærne

 

sSSL23132_zps612c5d73.jpg

 

 

Det går blå-løype omtrent rett ned herfra ned til vannet i bakgrunnen, noen meter lags vannet og man kommer til en kløft i fjellet. Her er det poplært å klatre og det var diverse metall festet til veggene

 

sSSL23133_zps113e9a21.jpg

 

Herfra og hjem igjen var det mer transport enn ekspedisjon, så ingen rapporte om demoner eller sjøormer, selv om Draugen visstnok hadde vært på besøk kvelden før.

 

RuteHauktjernrundt_zps72d207eb.jpg

 

Ved campen lå det er gammelt winfsurfing brett. Det ble kommentert at hvem i all verden drar med seg dette til Hauktjern? Hauktjern med sine fantastiske 750x 50 meter areal. Kanskje man burde ta med søpla til parkeringsplassen? Etter lunsjen ble det hogget og sagd opp ved. De fortjener ros som valgt aktiv oppvarming istedetfor den passiv varianten ved bålet.

 

Jeg tenkte jeg fikk bidra med litt tips, jeg har jo selv fyrt i både ovn og peis flere ganger, så jeg vet at for lange kubber kan være en utfordring.

 

@Walle og @tronn sysnes jeg var dum. 1 meter kubber er jo akkurat passe ;)

 

sSSL23137_zpsff432548.jpg

 

 

@virrma og @Björn var enige. Men @Björn var nok litt bekymra da @virrma dro fram sangriabøtta igjen, også midt på da'n a gitt, men det var mer uskyldig denne gangen, bare litt rett i koppen (les:bøtta) :D

 

sSSL23138_zps40304af4.jpg

 

@virrma måtte som sagt dra på et julebord, tipper det blei litt mer sangria der

 

så de resterende fant sine plasser i lyset fra flammene og et sted mellom lunsj, ved-kløyving, røverhistorier og skåling dukket det opp en hodelykt på motsatt side, rett ved kløfta med klatreveggen. Lyset snudde og ble borte før det dukket opp igjen bak hengekøyene etter omtrent 20 minutter - det var repoter'n. @Manape. Nå gjaldt det å passe på hva man sa - er man riktig uheldig kommer det på trykk med påfølgende superstjerne status, sånn som Justine Bieber, og man ser jo hvordan det har gått med henne, og andre som blir stjerne over natten eller vinner i Lotto - det er ikke så enkelt å håndtere slikt.

 

Praten gikk om enn kanskje litt mer seriøst enn kvelden før, men det var like god stemning ! @Manepe kunne fortelle at det om sommeren er populært å buldre i veggen vi står på i det ene bildet over her, samt det @tronn lastet opp mens jeg skrev dette innlegget. Han sa også at det pleide å ligge en flåte her et sted som man brukte for å komme seg over til andre siden. "Surfbrettet!" ble det ropt i kor før det ble diskutert om 2 Bixit i en kopp med litt varmt vann blir til havregrøt.

 

sSSL23142_zps1877b99d.jpg

 

sSSL23140_zps93731621.jpg

 

sSSL23151_zpsa00bb58b.jpg

 

@Björn og @ dro litt før oss andre på søndag. Resten slo følge til sørenden av Hauktjern hvor reporteren valgte å gå til høyre ved "Farlig terreng" skiltet. Men mannen er fjellvandt så det gikk nok bra og så håper vi at hengerne er like blide etter å ha lest artikkelen i A-Posten som @Manape ga inntrykk av å være mens han skrev den :lol: Vi skilte iallefall lag som venner.

 

sSSL23154_zps3d0bc49f.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første ti årene var det vel ikke ett forumetreff, men det siste året må det ha vært nesten ti :)
Gøy at forumet funker på den måten også!
Og med slike gode turrapporter så er turene underholdende også for de som ikke var med :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skriver utrolig bra og underholdene @7homas! Vil bare fortsette og lese... Synes forøvrig jeg burde få sponsing av Snickers for snikreklamen min, ganske subtil på sånn "product placement". :D

Jeg trodde du var sponset.

Hadde du dratt med den av egen fri vilje ? Den veier jo sikkert borti 350 gram ! UL my ass :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fikk du tatt alle bildene @7homas...?

Fikk knapt med meg at noen andre en reporter'n var framme og skaut.

Fikk ihvertfall ikke med meg at @Björn prøvde å ta et snuskebilde av meg mens jeg lå under tarpen og prøvde å åle meg ut fra posen og inn i buksa B)

http://www.fjellforum.no/topic/28871-fjellforumtreff-vinterheng-2013/page-7#entry272059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke fikk demonstrert min lille dutch ovn så tenkte jeg at jeg skulle gi dere en liten smakebit her av hva dere gikk glipp av. Premien skulle forøvrig være en identisk jerngryte som er avbildet. Kanskje vi skal gjøre nok et forsøk på gi den bort i et annet treff?

Magnus' magiske morgenmuffins:

 

50g hvetemel
1 knivsodd sennepspulver
1 knivsodd paprikapulver
1 knivsodd chilipulver
12g smør (1 serveringspakke)
6g nido melkepulver
1 1/4 ts bakepulver
2ss revet ost
1ss stekt bacon
(For å gjøre det enkelt bruker jeg 2 skiver skivet bacon ost.)
4cl vann (et shotglass) ikke før du skal steke!

 

Hiv alt i en lynlåspose (klem ut luft) og putt det i matposen.

Når du skal spise så moser du smøret ut i melet, FØR du har i vann. Når smøret er godt fordelt, ingen klumper, så har du i vannet og knar litt mer.

Klipp et hjørne av posen og klin griseriet over i en forvarmet dutch oven som er dekket innvendig med bakepapir (kan gjenbrukes).

Stek i ca 20 minutter.

Spis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men brenner'n a? Hjelper jo lite at den er rein om den fortsatt ikke funker. :D

Seff funker den nå. Og det blir avleiringer over tid i en brenner. Skikkelig bra med fres i den nå også og tror en slik vask en sjelden gang uansett drivstoffet ikke er dumt.

 

@7homas : Bytta ikke engang sokker og de nye ullsokka som var med på turen ble aldri tatt i bruk. Var bare vann i kanten av støvelen og det lille der tørka opp mens vi trava langs med vannet. Og var jo bare ett par tråkk gjennom isen før jeg stoppa og returnerte. Verre vis jeg står stille og lar vannet ta ferden skikkelig oppi ved å la det renne over kanten.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fikk du tatt alle bildene @7homas...?

Fikk knapt med meg at noen andre en reporter'n var framme og skaut.

Tok en del, men mye dårlig. (Kompakt)kameraet er ikke det beste og har ekstremt lang lukkertid hvis det ikke er perfekte lysforhold, derfor blir det mye med dårlig fokus. Faktisk blir det gjerne bedre bilder med min 2012 LG Optimus HD4 telefon enn det gamle Samsung kameraet (ca anno 2005/2006), og jeg er sjelden imponert av bilder tatt med telefonkamera. Skulle tatt med D60'n, men var redd for å virke som en noob med (for) tungt utsyr. De fleste bildene ble nok tatt på runden rundt tjernet på lørdagen og da var jo ikke du med. men vi venter vel på en del bilder fra ditt minnekort også ? (Eller skal du fremkalle og scanne inn old school?) :ph34r:

 

Flott rapport, men med min ufeilbarlige stedsans hadde jeg vel ikke vært hjemme ennå... :)

Vi kunne gått med ledsager bånd mellom oss og et team fra NRK for å dokumentere blind og blindere på tur :mrgreen:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sekk har du ? Noe sånn pararanger trooper greie på 150 liter ? 3 kg er da ganske mye... :-P

 

"Bare" en Haglöfs OXO på 75 liter. Vekten drar seg opp med justerbar rygg, tykk nylon og tre rom bare i topplokket.

 

Må nok skuffe @tronn :) Kunne ha kommet på 3 kg totalt med sekk + hengekøye + dunposen, men det hadde blitt en kald og sulten natt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en mørk og stormfull natt...

 

I løpet av natten tok vinden seg opp da et lavtrykk seg innover landet. Jeg våknet et par ganger av at tarpen sto som et seil og at all varmen i underteppet ble blåst ut. Stikk i strid med mine prinsipper om lettpakking hadde heldigvis en fjellduk funnet veien ned i sekken min og den dekket opp for varmetapet fra vinden. Kanskje plasseringen min på tvers av ryggen på en bakke ikke var helt ideell allikevel? Flott utsyn men veldig utsatt...

 

Nok en gang lå vi trebananer til godt etter at bålet var tent, så spørsmålet er; er vi late fordi vi henger i hengekøyer eller henger vi i hengekøyer fordi vi er late?

 

Siden været var blitt litt hustrig så pakket de fleste sammen utstyret sitt før frokost og hutret seg rundt bålet mens man skrøt av hvor enestående ens eget utstyr var. Selvfølgelig var alle enige om at jeg hadde det beste og alle var tydelig veldig misunnelige. ;) @ imponerte med overmektige pannekaker, visstnok lagd med en hel boks med rømme samt sjokolade, men da det strengt tatt ikke var bakverk ble han diskvalifisert fra en direkte walk-over da ingen andre konkurrerte i bakekonkurransen.

 

Etter å ha latt bålet brenne ned ble det klart at revolverjournalisten hadde samlet nok bevis informasjon til å skrive en liten snutt om oss så vi pakket sammen de siste restene av leiren og vandret ut...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er snakk om 3kg totalt pluss ribz om jeg kjenner grimner rett :)

Det var det jeg trodde også -

 

"Bare" en Haglöfs OXO på 75 liter. Vekten drar seg opp med justerbar rygg, tykk nylon og tre rom bare i topplokket.

 

Må nok skuffe @tronn :) Kunne ha kommet på 3 kg totalt med sekk + hengekøye + dunposen, men det hadde blitt en kald og sulten natt :)

- derfor var det ment som spøk, haha - trodde ikke du mente alvor ! Men da har jeg ikke så dårlig samvittighet ovenfor ryggen min med min Helsport Fjellheimen 85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shame on me… Men det er vel bedre seint enn aldri ?

 

Har vært litt for opptatt i det siste så bildene ble helt avglemt.

 

 

Her er de som ble mest suksessfulle   :)

 

Ruta jeg valgte inn til Hauktjern - ble ca 3 mil

 

post-11507-0-78631200-1387107935_thumb.p

 

 

 

Første kvelden.

Herlig!

 

post-11507-0-27512300-1387107967_thumb.j

 

 

 

Første morgen.

Kvelden før hadde jeg for første gang jeg har satt opp en tarp, og det ble som dere ser en suksess :D  -    Sat.. hvor jeg knota i mørket med å få satt den opp på en noenlunde fornuftig måte.

Tror jeg allerede etter 2 minutter kom til konklusjon om at jeg må nok investere i en som er litt mindre, så får denne være "familietarpen" ( Dovrefjell 3x4 m )

 

post-11507-0-71822900-1387107996_thumb.j

 

 

 

Første morgen.

Det hadde nok vært en smule kaldere i løpet av natta enn hva jeg først trodde, hadde lagt seg is på vannet, nedenfor elveutløpet.

 

post-11507-0-48194900-1387108016_thumb.j

 

 

 

Andre morgen.

Ble vekt av en nysjerrig bikkje som var inne en tur i tarpen hilste på, og eieren som kom like etterpå med full flombelysning.

Vi kom i prat, og jeg fikk anbefalt noen alternative ruter som jeg burde sjekke ut, bla en gapahuk som han hadde lagd av natures materialer, da han i yngre dager trålet østmarka.

Den skulle etter sigende være i flott stand enda.

Hyggelig start på morgen.

Etterhvert kom det litt dagslys og siden nalgene flaska jeg lå og ruget på var i ferd med å klekke så var det bare å komme seg opp.

 

post-11507-0-27554900-1387108238_thumb.j

 

 

 

Litt trollsk morgenstemning :)

 

post-11507-0-90352100-1387108213_thumb.j

 

 

 

 

Dukket opp ved Hauktjern litt utpå lørdagen, og hadde ikke fått med meg at leirplassen var "flyttet" på, så etter en kjapp tlf til @tronn så fikk jeg instruksene som skulle til for å finne bålet.

Her var det bare @Björn som var tilstede, eller det vil si, etter å ha laget litt lyd så dukket han plutselig fram litt opp i mellom trærne :) ( se bildet litt lengre nede )

De andre var på nevnte oppdagelsesferd rundt vannet.

 

 

Igang med vedhogst og lunsjforberedelser etter rundturen rundt vannet.

 

post-11507-0-81365700-1387108281_thumb.j

 

 

 

Quiz - Hva er det @ holder i henda sine, som har blitt nevnt noen ganger i tråden    :cool:

 

post-11507-0-95601500-1387108305_thumb.j

 

 

 

 

 

post-11507-0-79823000-1387108341_thumb.j

 

 

 

Liggeplassene.

post-11507-0-54236800-1387108364_thumb.j

 

 

 

Scarp Tent 2 

post-11507-0-47255900-1387108392_thumb.j

 

 

 

Ser dere den ?

Her oppi en plass dukka @Björn fram 

 

post-11507-0-23117900-1387108421_thumb.j

 

 

 

 

post-11507-0-73446400-1387108447_thumb.j

 

 

 

post-11507-0-35385400-1387108478_thumb.j

 

 

 

Jugefri sone  :mrgreen:

post-11507-0-97948800-1387108499_thumb.j

 

 

 

Hele gjengen som natta over til søndagen 

post-11507-0-61153700-1387108541_thumb.j

 

 

 

Øvde meg på litt bilder med lange lukkertider, og skal fortsette med det :)

 Ble bare så jæv.. kald på fingrene, så jeg lærte jo bla at man kan starte å finsjekke innstillinger FØR man drar avgårde på tur..  :mrgreen:

post-11507-0-34318700-1387108582_thumb.j

 

 

 

post-11507-0-57487700-1387108603_thumb.j

 

 

 

Har dessverre ingen bilder fra søndagen, bla fordi da jeg var ferdig å ruge på naglene flaska og kom meg ut av posen, så hadde de fleste fått stort sett pakket sammen.

Så @Tor Magnus, føl deg mer en velkommen til å tromme sammen slike treff flere ganger, da skal jeg ta meg tid til å få sett mere på hengekøyene :)

 

Og for å gjenta det atter en gang, Herlig gjeng som møtte opp, og ikke minst hyggelig at @Björn kom helt fra Bergen for å delta :)

 

 

 

WebRep
 
currentVote
 
 
noRating
noWeight
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg trodde også -

 

- derfor var det ment som spøk, haha - trodde ikke du mente alvor ! Men da har jeg ikke så dårlig samvittighet ovenfor ryggen min med min Helsport Fjellheimen 85

 

Tok den, men siden 3-4 kg total vekt vel er målet for superduperlettvektere, så er det ikke langt fra spøk til revolver :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.