Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tung ryggsekk kan man bære


TomasF

Anbefalte innlegg

Mener du at man må regne ut i fra hva du bør veie, hvis du har en normal BMI? Altså hvis man er overvektig så bør kan man ikke dermed bære en tyngre sekk?

Eller mener du noe annet?

 

 

Det jeg tror han mener, er at man ikke direkte kan regne ut hvor mye man kan bære, basert kun på hvor mye man selv veier uten å ta andre faktorer med i beregningen.

Men @7homas kommer nok med en kommentar om det skulle være misfortstått.

 

Selv tror jeg dette er såpass induviduelt at man egentlig ikke kan sitte og kaste ut tall i en tråd. 

Dog skal jeg ikke krangle så alt for mye på at det kanskje fins en tommelregel som gir ett pekepinn på hvor mye man kan bære.

Men det tallet tror jeg begrenser seg til personer som har lik fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er det man kan kalle tyngre, men kan ikke av den grunn bære tyngre over tid. Jeg har riktig nok lårmuskler som tilsier at jeg kan fint klare 50kg der en annen liten stakkar klarer 30kg. Men vi er fortsatt laget av samme type kjøtt og bein enten man veier 50 eller 150 kilo, og slitasje vil bare bli verre jo tyngre mann er.

Som en relativt sprek tjukkas kan jeg si at jeg egentlig ikke bærer mer enn andre. Jeg har i grunn mer enn nok med å drasse på meg selv, men litt mer klarer jeg sikkert å bære i forhold til en som veier halvparten av hva jeg gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Et testeksempel:

En kar på 95 kg og godt trent med å gå tur med sekk. Hans idealvekt ift BMI og høyde er 80 kg. 25% (eller 1/4 om man vil) utgjør 20 kg.

Siden han da veier 15 kg for mye, bør sekken bare veie 5 kanskje, men dette er ikke matematikk.

Han har selvfølgelig også større muskelmasse enn hvis han veide 80 kg, men jeg tror at 20 kg er mer enn nok i tillegg til overvekten mtp knær og rygg :)

 

Hva med 25 % (godt trent) av idealvekt, minus 25 % av overvekt...

For eksempelet over blir det da 20 kg minus 3,75 kg = ca. 16 kg.

 

Har litt troen på forslaget... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ser på meg selv (som dame), kan jeg bære på 1/4 av min ideelle kroppsvekt uten særlig trening, selv når jeg bærer på med 8-9 kg med overflødig kroppsvekt. Og om jeg er i god fysisk form og er på min idealvekt, bærer jeg 1/3 del av min kroppsvekt. Dette er vel ganske tungt og jeg sliter med å få sekken opp på kroppen. Men som regel er det mye mat og denne vekten minster fort. Jeg må si at jeg har fått litt dårlige knær, men jeg tror ikke det skyldes tur med sekk. Heller at jeg som barn alltid syklet på tyngste gir, siden jeg syntes det var tøft... Jeg går mye med staver nå.

 

Jeg vil bare presisere at jeg helst går med lettere sekk. Som regel beregner jeg maks 25% av min idealvekt, ca 16 kg. Men noen ganger på en ukestur med 2 helger, mye fiskestyr og mye mat, blir det tyngre i de første dagene. Da må man velge om man aksepterer det eller om man går på en kortere tur eller en annen type tur. På min siste Finnmarkstur har jeg latt vadebukse og -sko være hjemme og brukte noe lettere isteden, som forøvrig lekket som en sil. Men jeg sparte noen kilo.

Jeg får forresten hjelp til å sette sekken på ryggen når jeg nesten ikke får løftet den opp. Har en sterk turkamerat. Trenger ikke å sette livet i faret til andre rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Et testeksempel:

En kar på 95 kg og godt trent med å gå tur med sekk. Hans idealvekt ift BMI og høyde er 80 kg. 25% (eller 1/4 om man vil) utgjør 20 kg.

Siden han da veier 15 kg for mye, bør sekken bare veie 5 kanskje, men dette er ikke matematikk.

Han har selvfølgelig også større muskelmasse enn hvis han veide 80 kg, men jeg tror at 20 kg er mer enn nok i tillegg til overvekten mtp knær og rygg :)

Hva med 25 % (godt trent) av idealvekt, minus 25 % av overvekt...

For eksempelet over blir det da 20 kg minus 3,75 kg = ca. 16 kg.

Har litt troen på forslaget... :)

Hehe, her beskriver du meg. Elsempelet og empirien stemmer dårlig.

I middels god form og 95 kg, 15 over BMI. Jeg går relativt uanstrengt med opp mot 15 kg, men det påvirker farten. Om vekta et under ti kg kan jeg gå mye raskere (småløpe). Har gått med opp mot 20 kg, det går greit, men ikke behagelig. Gikk med 25kg++ på en tur, det ble alt foe tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at man må regne ut i fra hva du bør veie, hvis du har en normal BMI? Altså hvis man er overvektig så bør kan man ikke dermed bære en tyngre sekk?

Eller mener du noe annet?

 

 

Ja....og det er vel det @Walle sier også. Men det kommer jo an på om "overvekten" er muskler eller fett. Derfor sa jeg at BMI kalkulatorer ikke er subjektive, de ikke hensyn til type beinbygning eller muskelmasse.

 

Det ble antydet at man som utrent bør kunne bære 20% av sin egen kroppsvekt og som trent bør kunne bære 25%.

Er man skikkelig utrent og veier 250kg betyr det 50 kg i sekken - tillegg til de 170kg'ene sofafyll man bærer på

Er man utrent og veier 250 kg men benytter sin BMI (som blir 80kg) skal man klare 16 kg, men jeg vil si det er formildende omstendigheter om du veier 250kg så kanskje en flaske vann er nok foreløpig. Du vil uansett ha problemer med å finne en sovepose som passer.

 

Jeg likte forslaget til @famjsv, men hvem skal bære sekken min ? Etter at jeg har trukket fra overvekten altså :D

 

Egenltig er det nesten viktigere å bemerke at trent i denne sammenhengen er at man har gått mye med sekk på ryggen - ikke nødvendigvis syklet mange tusen km landevei og trent curls på Elixia hele vinteren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange faktorer som spiller inn. Hvor stor og sterk man er, om man er seig eller kun trent maksstyrke, hvor mye ekstra man har å drasse på (kroppslig), type terreng, utstyr (les: sekk) og ikke minst skader/dårlig rygg etc.

 

Det finnes neppe en empirisk fremgangsmåte man kan benytte for å beregne nøyaktig hva en person kan bære, da det er veldig individuelt. Selv er jeg i underkant av 70kg (65-70 alt ettersom), og bærer greit sekk opp mot 30kg i kupert fjellandskap. Men så er det hva man legger i "greit" da. Som tidligere sportsidiot synes jeg det er helt topp å slenge fra seg sekken sånn passe sliten etter en lang mars. For meg skal det helst være litt å drasse på, men det går en grense på hva som er greit og hva som er vondt. Kall meg gjerne sær, men jeg vil heller få tildelt en sekk på 25kg enn en på 5kg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det en grense på rundt 25 kg som skiller "greit" og ubehagelig. Jeg er 187 cm høy og vekta varierer fra 92-95 kg, ideelt sett burde den ha vært 10 kg lavere.

Jeg har begynt å fokusere mer på sekkvekt de siste åra og kjøpt inn noe lettere utstyr, nå ligger sekkvekta på 12-15 kg for turer med 2-3 overnattinger inkl. fiskeutstyr, det er en sekkvekt jeg trives godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name="7homas" post="287122" timestamp="1398452296"

Egenltig er det nesten viktigere å bemerke at trent i denne sammenhengen er at man har gått mye med sekk på ryggen - ikke nødvendigvis syklet mange tusen km landevei og trent curls på Elixia hele vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe sant i dette. Men, jeg har gått fra å være helt utrent til middels trent. Jeg merker stor forskjell på hvor lett fjellturene går, selv om jeg har trent lite spesifikt.

Merker meg også at vinnerne av Expedition Amundsen stort sett er ultraløpere. Regner med at de trener en del spesifikt, men det er altså ikke dekksleping de først og fremst trener på.

Det var derfor jeg var nøye med å skrive "ikke nødvendigvis" :D

 

Og grunnen til at jeg orker å gå 20km uten stopp er at jeg har syklet masse de siste årene. Jeg har derfor fått relativt bra kondis, men grunnen til at jeg ikke "klarer" å gå mer enn 12km når jeg tar på meg sekken er at jeg ikke er vant til å bære den så jeg får vondt i hoftene stort sett, også begynner jeg å justere litt på hoftebeltet etter noen timer så får jeg litt vondt i skuldrene også. Også hjelper det desverre heller ikke for fotsåle-belastningen å ha sittet på en spinningsykkel 3 ganger i uka om vinteren og på landeveien om sommeren.

 

Jeg regner med at ultra løperne i Expedition Amundsen iallefall har trent på å gå på ski ?

Tar jeg på meg ski spiller det liten rolle om jeg har sekk på ryggen - da makser jeg ut på ca 11-12km uansett, for skigåing er jeg særs utrent i så det klarer jeg ikke å gå på. Hvis jeg prøver å gå i jevn takt låser korsryggen i løpet av 2 minutter og jeg må endre stil/ takt/ whatever - it's not a pretty sight :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at ultra løperne i Expedition Amundsen iallefall har trent på å gå på ski?

De har nok trent på å slepe pulk og dekk. Men du får nok lite igjen for god skiteknikk med 40 kg å drasse på. Han som vant i fjor fortalte at han løp på fjellet hver dag, uansett vær.

I slike konkurranser handler det nok mye om viljestyrke. Ett stavtak til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart. Mental styrke er kanskje det viktigste. Det tar en spesiell type for å begynne å vurdere å melde seg på slike konkurranser.

Men jeg er nå av den oppfatning at man kommer langt med rå styrke, men lengre med bra teknikk - selv om jeg selv er av den "dumme" typen som har ødelagt ledd og rygg med styrke fremfor teknikk hele livet.....Det er sikkert en teknikk som er bedre enn en annen innen tung-pulk-på-ski også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her beskriver du meg. Elsempelet og empirien stemmer dårlig.

I middels god form og 95 kg, 15 over BMI. Jeg går relativt uanstrengt med opp mot 15 kg, men det påvirker farten. Om vekta et under ti kg kan jeg gå mye raskere (småløpe). Har gått med opp mot 20 kg, det går greit, men ikke behagelig. Gikk med 25kg++ på en tur, det ble alt foe tungt.

Synes empirien stemte bra med eksempelet, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vekt en kan bære, er diskutert en god del. Og i spørsmålet til TS, "hvor mye kan en bære uten, å få skader i rygg og bein" ligger viktige viktige momenter, som ikke er berørt. Selv om størrelse på kropp, kroppsform, trent og utrent, overvekt, m.m. er nevnt. 

 

Musklelatur, er det enkeste å bygge opp. Værre er det med senefester, "skiver" i ryggrad, brusk i ledd, o.l. Det er skjelletet som holder kroppen oppreist. Og det er skiver/brusk, o.l. som er viktigst, for å unngå alvorlige skader og i værste fall - varige skader. Og ikke kjøtt og blod, som en har nevnt i et innlegg!

 

Ser vi litt forenkelt på dette og tenker oss to personer (av samme kjønn og alder) med like form på skjelletet, begge slanke, men idealvekten (kroppsvekt) har et sprang på 100%, fra minste til største person. Grovt sett, så har naturen utrustet oss med et skjellett, brusk, skiver, o.l., for å tåle egen kroppsvekt. Så tenker vi på kneleddet (kule/skål, med brusk), så har begge tilnærmet likt "flatetrykk" på skiver/brusk. Og ved en gitt vekt å bære (X kg), får den minste personen større flatetrykk i skiver/brusk, enn den store! Og det er her skadene oppstår.

 

Klart at trening kan gjøre senefester/sener bedre og sterkere. Brusk i ledd og skiver i ryggrad, kan også trenes til å ta mer vekt. Og her kommer nok også både gener og årevis med tungt arbeid/sjauing/bæring inn i bildet. Dette kan utgjøre en betydelig forskjell på folk. Og kanskje holdninger også har litt betydning. Noen er gennerelt ganske late og løfter/bærer sjelden noe tungt (både privat og i jobb). Og andre går til med "dødsforakt" og løfter/sjauer det utrolige.

 

Personlig så tror jeg det er best å ta utganspunkt i en idealvekt, for hver enkelt person. Og regne med "overvekt" (kanskje også bekledning) og sekk, som total ekstra "last", til idialkroppen og hva den skal tåle. Det er jo det ankelleddet må tåle, nesten samme med kneledd og hofter. Ryggraden får ryggsekk (og bekledning på overkroppen). Ser en bort fra vrikking av ankel, så er det vel (slik jeg har oppfattet det) kneledd og ryggrad, som det oftest blir problemer med. Og ved langvarig tyngde (sjauing/bæring/overvekt, i mange år) - hofter. 

 

Så følg rådene som er gitt av medisinsk kompetente og begynn forsiktig, hvis du er utrent. Selv trente folk bør tenke litt på vekten, hvis det skal bæres langt. Ennå mer, hvis det er i tungt terreng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I middels god form og 95 kg, 15 over BMI. Jeg går relativt uanstrengt med opp mot 15 kg, men det påvirker farten. Om vekta et under ti kg kan jeg gå mye raskere (småløpe). Har gått med opp mot 20 kg, det går greit, men ikke behagelig. Gikk med 25kg++ på en tur, det ble alt foe tungt.

Du skriver 15 over BMI. Dette sier meg lite. 15 over hva i BMI? Det er jo flere nivåer og en øvre og nedre grense i hvert nivå/kategori.

 

 

Kategori BMI [kg/m²] Undervektig < 18,5 Normal kroppsvekt fra 18,5 til 24,9 Overvektig fra 25 til 29,9 Fedme fra 30 til 34,9 Fedme, klasse II fra 35 til 39,9 Fedme, klasse III (ekstrem fedme) > 40

 

Det er stor forskjell på om du er 15 kg, over øvre grense for Normal vekt, eller øvre grense Fedme. :) Ikke det at din vekt er så interessant, men det var du selv som trakk det frem. :) Og en eventuell "overvekt" tror jeg personlig har en del å si, for hva folk bør belaste kroppen sin med. :)

 

Desverre så er også slank og normal vekt slått sammen (for mange år siden). Det hadde også beskrevet bygningen til folk noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 over idealvekt. Pluss minus.

"Litt flisespikkeri". :) Hva er idealvekt da? Og for hvem? For en modell, er det kanskje en IBM på 17 idealvekt! Enkelte bekjente vil si at deres iedalvekt, er det samme som trivselsvekt og det kan være en IBM 28, eller mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt flisespikkeri". :) Hva er idealvekt da? Og for hvem? For en modell, er det kanskje en IBM på 17 idealvekt! Enkelte bekjente vil si at deres iedalvekt, er det samme som trivselsvekt og det kan være en IBM 28, eller mer. 

Det er en problemstilling jeg aldri har ofret så mange tanker. Idealvekt vil uansett være en upresis målestokk, men en grei referanseramme. For min del er det rundt 80 kg, som også er ca den øvre grensen for "normalvekt" ifølge BMI for en mann på 180. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt flisespikkeri". :) Hva er idealvekt da? Og for hvem? For en modell, er det kanskje en IBM på 17 idealvekt! Enkelte bekjente vil si at deres iedalvekt, er det samme som trivselsvekt og det kan være en IBM 28, eller mer. 

Litt mer flisespikkeri...

IBM - The International Business Machines Corporation (IBM)

BMI - Body Mass Index (BMI)

 

Flere (hehe):

MIB - Men In Black (film)

BIM - Bygningsinformasjonsmodellering (BIM)

 

180 cm = 80 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komplisere det ytterligere littegrann, så er ikke en kg en kg.. Jeg kan fint gå med 25 kg i dagevis med en god sekk som passer meg, men kan få problemer med en dårlig sekk på 15 kg. En dårlig sekk kan gjøre at man får belastninger på feil steder fordi man kompenserer for ubehagelig bæresystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring så kan jeg bære 30-35 kg i sekken i 5-6 timer i ulendt viddeterreng før det begynner å bli veldig ubehaglig og kroppen har fått nok. Pakker jeg den tyngden - baserer jeg meg på å gjøre hovedcamp innenfor distanse som den tiden tilsier iforhold til terreng, for så å gjøre dagsturer og fisketurer utfra dette med lett dagstursekk. Skal jeg vandre i dagesvis og flytte camp hver dag så holder jeg meg til 15-20 kg, noe mer enn dette så KAN knær begynne å trøble etterhvert for min egen del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.