Gå til innhold
  • Bli medlem

R-verdi på liggeunderlag


RuneH

Anbefalte innlegg

Jeg har vridd hodet mitt med å finne ut forholdet mellom r-verdi på liggeunderlaget og comfort temp på soveposen. Logisk nok så forstår jeg at høyere r-verdi påvirker comfort temp på soveposen positivt (varmere). Det jeg lurer på er noenlunde hvor mye? I tillegg har jeg forstått at EN standarden på soveposer er gjort med et liggeunderlag med r-verdi på 5. Dette skulle logisk nok påvirke comfort temp på soveposen negativt når den er under 5, og motsatt når den er over, men igjen i hvor stor grad? Kan noen bekrefte at EN standarden blir målt med et underlag på 5? I så tilfelle høres dette rart ut om det gjelder 1,2,3 og 4 sesongsposer. Om sommeren bruker en ofte liggeunderlag som er under 5, og om vinteren gjerne opp til 8+ (exped downmat 9 feks), pluss evt. et lag til under.

 

Om dette er tilfellet burde det jo bety at sommerposer blir oppfattet som kaldere (underlag R under 5) og vinterposer med godt underlag som varmere (underlag over 5). Begge ift. oppgitt comfort temp.

 

Grunnen til at jeg spør er at dette antageligvis blir den først vinteren der jeg kommer meg ut på vinteren. Tidligere har det kun blit noen få turer i skuldersesongen.

 

Så spørsmålet blir, Hvordan påvirker liggeunderlaget varmen i soveposen din? Hvilket liggeunderlag bruker du, og hvilken R-verdi har det/de? Jeg vet at dette blir høyst individuelt, men jeg er interresert i tilbakemeldinger uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var opptatt av det samme da jeg kjøpte Exped Downmat 9-underlaget mitt.  Jeg har forstått dette med r-verdi å ha 3 og oppover for et 3-sesongsunderlag (vår-sommer-høst) og minst 5 og oppover for vinterbruk. Mer komplisert har ikke jeg gjort dette.

 

Se denne tabellen over forskjellige r-verdier litt nede på siden: http://www.oslosportslager.no/magasinet/liggeunderlag-og-r-verdi-990.aspx

 

Skal du på tur på kalde dager, anbefaler jeg gjerne Exped-Downmat 9 med r-verdi = 8. Det hadde høyest r-verdi av standardvarer da jeg kjøpte mitt for noen år siden, og ser av tabellen over at det kommer bra ut enda. Det eneste med dette er at det ikke er raskest å pumpe opp med den innebygde pumpa, men med litt øvelse og tålmodighet (vi er da på tur?) så går det veldig greit.

Ikke fall for fristelsen å blåse opp et Downmat med pusten, pumpa er der for å unngå kondens innvendig i underlaget.

Å sove godt gir meg den energien jeg trenger for å gå langt neste dag, så et godt underlag er viktig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg var opptatt av akkurat det samme da jeg kjøpte Exped Downmat 9-underlaget mitt.  Jeg har forstått dette med r-verdi å ha 3 og oppover for et 3-sesongsunderlag (vår-sommer-høst) og minst 5 og oppover for vinterbruk.Mer komplisert har ikke jeg gjort dette.

 

Se denne tabellen over forskjellige r-verdier litt nede på siden: http://www.oslosportslager.no/magasinet/liggeunderlag-og-r-verdi-990.aspx

 

Skal du på tur på kalde dager, anbefaler jeg gjerne Exped-Downmat 9 med r-verdi = 8. Det hadde høyest r-verdi av standardvarer da jeg kjøpte mitt for noen år siden, og ser av tabellen over at det kommer bra ut enda. Det eneste med dette er at det ikke er raskest å pumpe opp med den innebygde pumpa, men med litt øvelse og tålmodighet (vi er da på tur?) så går det veldig greit. Ikke fall for fristelsen å forsøke å  blåse opp et Downmat med pusten, pumpa er der for å unngå kondens innvendig i underlaget.

Å sove godt gir deg den energien du trenger for å gå langt neste dag, så et godt underlag er viktig :)

Hei Ulvemor.

 

Eg syntest det same som deg i forhold til å pumpe opp. Når eg då kom over ein pakkpose som med ein "adapter" eller overgangsdel kan brukast til å blåse opp underlag med integrert pumpe, var eg ikkje sein om å prøve. Synest dette funkar fint, det krev mindre plass, spes er det praktisk ved møkkavær i små telt om vinteren (for den som ikkje har vinterpalass), for du kan stå i kokegropa i forteltet og bruke pakkposen til å blåse opp, i staden for å ligge på knes i eit lavt telt å utføre hjartekompresjonar.

 

Therese 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vridd hodet mitt med å finne ut forholdet mellom r-verdi på liggeunderlaget og comfort temp på soveposen. Logisk nok så forstår jeg at høyere r-verdi påvirker comfort temp på soveposen positivt (varmere). Det jeg lurer på er noenlunde hvor mye? I tillegg har jeg forstått at EN standarden på soveposer er gjort med et liggeunderlag med r-verdi på 5. Dette skulle logisk nok påvirke comfort temp på soveposen negativt når den er under 5, og motsatt når den er over, men igjen i hvor stor grad? Kan noen bekrefte at EN standarden blir målt med et underlag på 5? I så tilfelle høres dette rart ut om det gjelder 1,2,3 og 4 sesongsposer. Om sommeren bruker en ofte liggeunderlag som er under 5, og om vinteren gjerne opp til 8+ (exped downmat 9 feks), pluss evt. et lag til under.

 

Om dette er tilfellet burde det jo bety at sommerposer blir oppfattet som kaldere (underlag R under 5) og vinterposer med godt underlag som varmere (underlag over 5). Begge ift. oppgitt comfort temp.

 

Grunnen til at jeg spør er at dette antageligvis blir den først vinteren der jeg kommer meg ut på vinteren. Tidligere har det kun blit noen få turer i skuldersesongen.

 

Så spørsmålet blir, Hvordan påvirker liggeunderlaget varmen i soveposen din? Hvilket liggeunderlag bruker du, og hvilken R-verdi har det/de? Jeg vet at dette blir høyst individuelt, men jeg er interresert i tilbakemeldinger uansett :)

Hei. Brukte i  over 15 år kun Bamse eller tilsvarende. Ble det for kaldt, brettet jeg det dobbelt, og brukte sekken under beina . Ikke noe problem. De siste årene jeg har brukt et Exped SIM 2,5 eller 3,8 i tillegg til et Bamse, fungerer fint ned til -20 iallefall. Har også et Exped DM 9, som blir brukt når det er meldt virkelig kaldt vær. Mitt råd er å ikke gjøre dette mer komplisert enn det er, produsentene skriver mye som ikke nødvendigvis er sant for å holde salget oppe. Hvor bra sovepose du har, tror jeg spiller minimal rolle med hensyn til gjennomslag fra bakken, fyllmaterialet er jo presset sammen.      

Hvilket underlag har du fra før, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggeunderlaget isolerer mot bakken. Soveposen isolerer mot lufta. Dette er to ulike ting som ikkje kan samanliknast til eit bestemt forhold. Bakken kan derimot vera så mangt. Snø som smelter ved 0°C kan vera veldig kald å ligge på dersom underlaget ikkje isolerer godt nok, altså slik at snøen når smeltepunktet. Dersom bakken derimot består av tørr vegetasjon, betyr isolasjonsevna til underlaget fint lite, bakken i seg sjølv isolerer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvemor skrev:

Skal du på tur på kalde dager, anbefaler jeg gjerne Exped-Downmat 9 med r-verdi = 8

 

Liggeunderlag på 1 kilo ?   Nei takk !!

Hva med å være litt mere spesifikk hvorfor du sier "Nei takk !!" ?

Er det fordi det veier 1kg? Ser ikke sammenhengen!?

@RuneH etterspurte tilbakemeldinger og @Ulvemor kom jo med ett forholdsvis god argumentert innlegg på hvorfor downmat 9 kunne være ett alternativ ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drasse på madrass ?

 

Komfort, enkelt og greit :)

 

Bamse+neoair xlite vinterstid. Det handler ikke først og fremst om vekt, hvis noe går galt med det oppblåsbare klarer jeg meg fortsatt greit med Bamse. Pluss at jeg kan slenge ut bamse på korte pauser etc.

Kjører bamse + XTherm selv, nettopp på grunn av det du nevner.

Dog kjører jeg denne comboen stort sett hele tiden.

Herlig å kan dra ut bamse underlaget og bruke det uten tanker på punktering eller skade fra bål e.l

Som ett bidrag til det trådstarter etterspør, kan jeg nevne at jeg prøvde å sove direkte på bamse underlaget da jeg var på tur i helgen.

Det var merkbart kaldere enn hva jeg opplevde når jeg hadde bamse underlaget nederst og XTherm'en øverst, så XTherm'en ble plassert under meg i løpet av natten :)

Hadde en ajungilak oppdal 3-season pose som jeg sov i.

Temperaturen var vel rundt ett par minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålet blir, Hvordan påvirker liggeunderlaget varmen i soveposen din? Hvilket liggeunderlag bruker du, og hvilken R-verdi har det/de? Jeg vet at dette blir høyst individuelt, men jeg er interresert i tilbakemeldinger uansett :).

Gjorde denne øvelsen litt mindre vitenskaplig når jeg gikk til anskaffelse.

1. Ett cellplastunderlag nærmest bakken. Det beskytter ett kostbart oppblåsbart underlag oppepå, samt er nødløsning om jeg får problem med det oppblåsbare liggunderlaget.

2. Kjør med Exped downmat 7 (den billigaste varianten) oppe på 1. Det var dit pengarna ræckte, och skulle det bli før kallt, så får jag væl ta på meg mer.

3. Kjøpte den varmeste soveposen jeg hade råd til, og har med meg en ekstra fleeceteppe jeg legger ovenpå dersom det trengs.

4. Legger en tunn rimelig tarp underst, slik at jeg aldri får smeltet snø i sove-komboen. Da trenger jeg ju mindre underlag og sovepose :)

Hele familien sover godt i slike kombinasjoner. Stor forskjell med downmat vs uten - testet på samme natt (men det er en annen historie :) Virker fint for liten og stor, og vi unnviker kallere enn -10 før at ikke gjøre for mye expedisjon i førhold til kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Brukte i  over 15 år kun Bamse eller tilsvarende. Ble det for kaldt, brettet jeg det dobbelt, og brukte sekken under beina . Ikke noe problem. De siste årene jeg har brukt et Exped SIM 2,5 eller 3,8 i tillegg til et Bamse, fungerer fint ned til -20 iallefall. Har også et Exped DM 9, som blir brukt når det er meldt virkelig kaldt vær. Mitt råd er å ikke gjøre dette mer komplisert enn det er, produsentene skriver mye som ikke nødvendigvis er sant for å holde salget oppe. Hvor bra sovepose du har, tror jeg spiller minimal rolle med hensyn til gjennomslag fra bakken, fyllmaterialet er jo presset sammen.      

Hvilket underlag har du fra før, da?

Hei. Har allerede fått meg Exped Synmat UL9. R-verdi på 6. Fikk akkurat Mammut Altitude exp winter i posten fra Black Friday tilbudet til Fjellsport. Pris 3100, så jeg skjønner hvorfor du ikke får rabatt på rabatt lenger ;)

 

Fikk tilsendt en melding fra en fra forumet, som bekreftet at EN standarden bruker samme underlag til alle soveposer (sommer/vinter poser), noe som er veldig rart. Dette er diskutert på nettet som en av svakhetene med EN standarden. Har forresten en misstanke om at liggeunderlaget de bruker ikke en gang har en r-verdi på 5.

 

Testen er beskrevet her:http://www.materialisten.se/326/en-13537-och-hur-man-testar-sovsackar/

 

Sitat:  "Kansas State University använder ett 1,5 tums Therm-a-rest medans Thelma använder det militära liggunderlag som är standard för NATO"

 

Eneste 1,5" som Thermarest har er vel prolite? Og disse går opp til R-verdi 3,8. Er det noen som kjenner til Nato underlaget som de snakker om?

 

Jeg takker alle for gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Slenger meg på denne tråden da jeg har noen spm om hvilket liggeundelag jeg bør kjøpe:)

 

Per nå står det mellom Thermarest NeoAir Xtherm (R verdi 5,7), og Exped DownMat UL 9 ( R verdi 8). Fordelen med Thermarest er at det er lettere, fordelen mer Exped at det tåler mer kulde.

 

Fra før har jeg et Thermarest Ridgerest solar (R verdi 3.5), Jeg ser for meg og ha med dette som underlag pga beskyttelse og i tilfelle det oppblåsbare går i stykker.

 

Er det slik at man kan plusse sammen R verdiene på disse to undelagene, eller er det andre faktorer som spiller inn? i såfall heller jeg mot Thermarest sitt  NeoAir Xtherm + Ridgerest solar som vil gi en R på 9,2 som bør være mer enn varmt nok selv på de kalde dagene.

 

Er det noen som har erfaringer med noen av disse liggeunderlagene, og høres det ut som en god plan å ha et i celleplast og et oppblåstbart? Eller bør jeg droppe det i celleplast og heller kjøpe et varmere oppblåstbart (f.eks Downmat UL 9).

 

Takker for alle svar!

 

-Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Slenger meg på denne tråden da jeg har noen spm om hvilket liggeundelag jeg bør kjøpe:)

 

Per nå står det mellom Thermarest NeoAir Xtherm (R verdi 5,7), og Exped DownMat UL 9 ( R verdi :cool:. Fordelen med Thermarest er at det er lettere, fordelen mer Exped at det tåler mer kulde.

 

Fra før har jeg et Thermarest Ridgerest solar (R verdi 3.5), Jeg ser for meg og ha med dette som underlag pga beskyttelse og i tilfelle det oppblåsbare går i stykker.

 

Er det slik at man kan plusse sammen R verdiene på disse to undelagene, eller er det andre faktorer som spiller inn? i såfall heller jeg mot Thermarest sitt  NeoAir Xtherm + Ridgerest solar som vil gi en R på 9,2 som bør være mer enn varmt nok selv på de kalde dagene.

 

Er det noen som har erfaringer med noen av disse liggeunderlagene, og høres det ut som en god plan å ha et i celleplast og et oppblåstbart? Eller bør jeg droppe det i celleplast og heller kjøpe et varmere oppblåstbart (f.eks Downmat UL 9).

 

Takker for alle svar!

 

-Lars

 

Jeg har erfaring med Xtherm og den gikk opp i liminga etter tre netter.  Til vintertur bruker jeg vanlig Downmat 7 og er meget fornøyd med den. UL 9 er sikkert bra den og. Jeg bruker Thermarest Ridgerest under det oppblåsbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sum av R-verdier:
Om vi antar bare konduksjon, og at R = 1/U, der U er underlagets varmegjennomgangstall. (med andre ord vil et godt isolert underlag ha lav U, og høy R).
 

1/U = 1/U1 + 1/U2 = R1 + R2 = R(totalt).

Så ja, ved første øyekast kan R-verdier plusses sammen. Boken min i termodynamikk ligger i bokskapet, og orker ikke gå hente for å sjekke om jeg tenkte rett, men her er en wikipedialink  :P 
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conduction

 

Edit: Mener å huske jeg regna på isolering av rør med varm gasstrøm en gang, og kom frem til at rør/isolasjon og isolasjon/rør ikke var det samme, så mulig rekkefølgen på underlagene spiller inn her. 

Noen andre som vil utdype? :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Slenger meg på denne tråden da jeg har noen spm om hvilket liggeundelag jeg bør kjøpe:)

 

Per nå står det mellom Thermarest NeoAir Xtherm (R verdi 5,7), og Exped DownMat UL 9 ( R verdi :cool:. Fordelen med Thermarest er at det er lettere, fordelen mer Exped at det tåler mer kulde.

 

Fra før har jeg et Thermarest Ridgerest solar (R verdi 3.5), Jeg ser for meg og ha med dette som underlag pga beskyttelse og i tilfelle det oppblåsbare går i stykker.

 

Er det slik at man kan plusse sammen R verdiene på disse to undelagene, eller er det andre faktorer som spiller inn? i såfall heller jeg mot Thermarest sitt  NeoAir Xtherm + Ridgerest solar som vil gi en R på 9,2 som bør være mer enn varmt nok selv på de kalde dagene.

 

Er det noen som har erfaringer med noen av disse liggeunderlagene, og høres det ut som en god plan å ha et i celleplast og et oppblåstbart? Eller bør jeg droppe det i celleplast og heller kjøpe et varmere oppblåstbart (f.eks Downmat UL 9).

 

Takker for alle svar!

 

-Lars

Du kan merke deg at R-verdi er målt når luft står stille (ingen bevegelse). Har selv et thermarest x-lite, som er helt likt som x-therm, men med lavere R-verdi og tynnere materialer. Har også symat ul9. Thermarest underlagene har langt flere luftkammere, som gjør at du beholder varmen langt bedre når du beveger deg. Beveger du deg mye når du sover, ville jeg valgt x-therm i kombinasjon med Solar. I Solaren har du nesten ingen bevegelig luft i det hele tatt, og i X-therm beveger luften seg mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

høres det ut som en god plan å ha et i celleplast og et oppblåstbart? Eller bør jeg droppe det i celleplast og heller kjøpe et varmere oppblåstbart (f.eks Downmat UL 9).

 

Å kombinere oppblåsbart og celleplast er absolutt ein god ide. Celleplastunderlaget sikrar nødvendig isolasjon sjølv om det oppblåsbare punkterer.

Skal du ha maksimal komfort med eit oppblåsbart underlag, har du det også så mjukt at isolasjonen der det blir samantrykt, vert kraftig redusert. Her kjem også celleplastunderlaget godt med for å sikre isolasjon der det oppblåsbare isolerer dårlegast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Edit: Mener å huske jeg regna på isolering av rør med varm gasstrøm en gang, og kom frem til at rør/isolasjon og isolasjon/rør ikke var det samme, så mulig rekkefølgen på underlagene spiller inn her. 

Noen andre som vil utdype? :P

 

Ved isolasjon av rør, må ein ta hensyn til at arealet ikkje er det same i dei ulike laga. Derfor vert det ikkje bare å summere R-verdiane.

Men med flate liggeunderlag, kan ein rekne arealet i dei ulike laga som like. Det er sjølvsagt ikkje heilt riktig, men det er andre feilkilder som er langt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kanskje være litt forskjell på hvilke materiale hvert underlag er laget av. F.eks vil man lettere klemme sammen et oppblåsbart underlag visse steder enn et celleplast. Spørs da hva som lønner seg har øverst og nederst.

Selv bruker jeg celleplast i bunn og Exped Synmat oppå. Grunn er at jeg bruker celleplastunderlaget til å sitte på ute. Med det i bunnen er det minst sjanse for å få fukt på soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil kanskje være litt forskjell på hvilke materiale hvert underlag er laget av. F.eks vil man lettere klemme sammen et oppblåsbart underlag visse steder enn et celleplast. Spørs da hva som lønner seg har øverst og nederst.

 

For best mogleg isolasjon, vil det vera best å ha celleplasunderlaget øverst, for å fordele vekta betre over det mjukare oppblåsbare, og med det unngå samantrykking av det oppblåsbare. Eventuelt blåse det oppblåsbare så hardt at det ikkje vert samanklemt av kroppstyngden. Men for komforten er det best å ligge rett på det mjukaste underlaget og ha dette passe mjukt, og heller ha celleplastunderlaget underst. Eg vel det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snakk om r-verdi og hva som trengs, men hvilke temperaturer skal man i egentlig? Greit at man vil ha det godt, men man må jo se det i fhorhold til utetemperatur.

Skal man på tur i -15 er det vel ikke særlig poeng, da det aller meste fungerer, ihvertfall etter egen erfaring. Har selv et underlsg med r-verdi 2.5 og det går fint. Har ikke noen supersovepose heller, og jeg sov under åpen himmel, så masse luft som bevegde seg rundt underlaget.

Skjønner at r-verdi kan være et poeng for de som skal ut i 30-40-50 kalde, så kunne vært interessant å høre hva folk har av erfaringer i foyrbndelse med underlag og skikkelig kalde dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikkje svar på trådstarters spørsmål, men ser sjeldan snakk om DownMat lite 5. Er det ein grunn til det?

Eg kjøpte slike til kidsa mine i England. Supre. Varme. Og relativt lette.  

Endar med å tjuvlåne eit av deira dersom eg skal på tur der vekt er eit tema.

Har sett etter dei her i Norge for å kjøpe i gåve til ei venninde, men finn dei ikkje nokon stad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sum av R-verdier:

Om vi antar bare konduksjon, og at R = 1/U, der U er underlagets varmegjennomgangstall. (med andre ord vil et godt isolert underlag ha lav U, og høy R).

 

1/U = 1/U1 + 1/U2 = R1 + R2 = R(totalt).

Så ja, ved første øyekast kan R-verdier plusses sammen. Boken min i termodynamikk ligger i bokskapet, og orker ikke gå hente for å sjekke om jeg tenkte rett, men her er en wikipedialink  :P 

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conduction

 

Edit: Mener å huske jeg regna på isolering av rør med varm gasstrøm en gang, og kom frem til at rør/isolasjon og isolasjon/rør ikke var det samme, så mulig rekkefølgen på underlagene spiller inn her. 

Noen andre som vil utdype? :P

Takk. Da var enda et spørsmål besvart (et spørsmål jeg glemte å stille)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.