Gå til innhold
  • Bli medlem

Lifjell både lørdag og søndag


REJOHN

Anbefalte innlegg

Treningstur

076.JPG
Denne helga så det lenge ut som om det skulle bli mulig med en tur til Bynuten.
Det var bra værmelding og på lørdagsmorgenen var det nesten sol. Det som ikke stemte var temperaturen – ned mot null.
Jeg pakket sekken og tok ut på ”normal”tid. På vei innover mot Sandnes var det snerk på pyttene, og temperaturen datt til ned mot null. 
079.JPG
Å gå alene oppover fra omtrent 300 moh til nesten 700 moh med frost, er ikke noe jeg setter pris på. Jeg ser at andre gjør slike ”stunt”, men har selv hatt for mange spektakulære fall og nestenulykker til å synes at det blir særlig morsomt.
Det ble en tur rundt Lifjell. Her nede ved sjøen og inne i skogen var det ikke frost. Det var heller ikke frost på toppen. Helt øverst var det nok ikke langt fra null, og det virket som om temperaturen var på nedadgående.
Det var selvsagt ikke andre ute og gikk. Det var noen biler ved Dale, men ikke spor utover.  Det ble etter hvert sol og gode forhold. Turen gikk i sin helhet i skjortearmene, og det er egentlig bra i slutten av november. Men nede ved sjøen er svabergene svinglatte. Jeg vet ikke hva det kommer av, men på vinteren er svabergene mer glatte enn om sommeren. Er det tørt, henger alt, men på de glatte flatene utover, er det omtrent skøyteis, og spinnglatt.
For ikke å snakke om plankene som er lagt ut i myra enkelte plasser.
083.JPG
Turen rundt Lifjell alene blir en ”treningstur” . Utover langs sjøen er det småbakket, naturlig kortintervall. Det hender jeg gir på litt for mye her og det straffer seg som regel i den lange bakken opp mot toppen. Det å starte med syre i beina er en utfordring av og til. Denne gangen holdt jeg igjen, men tok til gjengjeld litt mer i, oppover den lange bakken. Det er enkelte lette partier i bakken, men det går stort sett jamnt oppover.  Likevel blir det litt langintervall. Et par plasser er det mer klyving enn gåing, og der kommer nok pulsen helt opp i topp.  Nå ja, trening må til.
På toppen var det ikke et menneske. Jeg traff heller ingen på veien nedover bakkene mot Dale. En ensom, men fin tur.

Søndagstur 

091.JPG
Det var ikke mulig å ta en langtur på søndagen.  Gamle mødre må feires, og vi ventet opp mot 30 gjester. Bestyrerinnen hadde en dyp rynke i pannen, og syntes ikke det var stas at vi skulle bruke hele formiddagen på tur- det kom tross alt en del folk….
Men som tidligere nevnt, sosiale forpliktelse kan da umulig ha høyere prioritet enn søndagsturen.
Broderen tok kontakt og vi ble enige om en tur rundt Lifjell ville være mulig. (Han med familie skulle være gjester…)
Vi startet litt tidligere enn normalt, og kom til Dale samtidig. Det var bare et par biler på parkeringsplassen. Det var spor utover, men ikke etter stidelet mot Øksendal/Revesdal. 
092.JPG
Ute i henget langs sjøen ble vi forbisprunget av en kar. Skulle ønske vi kunne holde et slik tempo, men vi var også enige om at det lett kan gå galt i en slik fart. Nå kom karen i mot etter en stund,  uten å ha vært nedpå.  Det går helst godt.  Det gikk i jevnt tempo utover og opp de første kneikene i den lange bakken. Ett stykke oppe i baken gikk vi på ansatt i STF, og fikk en god drøs om hytter, turer og hei.
I tillegg fikk vi en liten runde på hvordan STF ser på Lyses planer om kraftgate tvers gjennom det terrenget vi sto i.
Her er STF tross alt eiere, og det virker for meg helt utrolig at Lyse skal få anledning til å ødelegge et  turterreng i midten av Sandnes, og ikke minst noe av det nærmeste turterreng for folk fra Stavanger.
Det ville ikke være mulig å få en slik rasering av turterreng  godkjent særlig mange andre plasser.
Her må noe gjøres.
Det ble som vanlig en kjapp stopp på toppen for litt drikke og en rask titt på utsikten.  Det var meldt om sterk vind, men denne dagen var det ikke mye bevegelse i lufta, selv øverst. Liten bris vil jeg bedømme det til.  Nedover bakken mot Dale møtte vi en del folk som var på vei opp mot toppen.  I det fine været var det ikke underlig. En fin søndagstur, og når turen også går i et radig tempo, på tross av at vi hadde fått tid til en del runder om forskjellige emner, må vi være godt fornøyd.

Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det var meldt om sterk vind, men denne dagen var det ikke mye bevegelse i lufta, selv øverst. Liten bris vil jeg bedømme det til.  Nedover bakken mot Dale møtte vi en del folk som var på vei opp mot toppen.  I det fine været var det ikke underlig. En fin søndagstur, og når turen også går i et radig tempo, på tross av at vi hadde fått tid til en del runder om forskjellige emner, må vi være godt fornøyd.

 

Merkelig det der. På toppen av Vassfjellet var det omtrent likt, bare et lite vinddrag, men på Lutsifjellet og Bjørndalsfjellet tok vinden så kraftig at det nesten var vanskelig å gå. Men blåste vel muligens litt mer opp utover dagen. Var ganske kraftig vind på Dalsnuten også i firetida, men langfra så ille som på Bjørndalsfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig det der. På toppen av Vassfjellet var det omtrent likt, bare et lite vinddrag, men på Lutsifjellet og Bjørndalsfjellet tok vinden så kraftig at det nesten var vanskelig å gå. Men blåste vel muligens litt mer opp utover dagen. Var ganske kraftig vind på Dalsnuten også i firetida, men langfra så ille som på Bjørndalsfjellet.

 

Ja jeg syntes det var litt rart, og det bekrefter du.

 

Vinden må hå kommet i råser, og ikke jevnt.

Litt rart fordi det ble meldte om sterk vind egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært artig å sett ruta på et kart, REJOHN ?

 

Jeg tok en liten titt på fødselsattestn - utgått på dato....

 

Jeg har en hauggammel GPS, men fikk aldri til å bruke "djevelskapen", og må derfor eventuelt tegne for hånd.

Forsøkte ogå å ta en "kopi" av stedet fra Norgeskart.no, uten å få det til.

 

Men går du inn på Norgeskartet.no og ser Gannsfjorden (mellom Stavanger og Sandnes, så ligger fjellet på nordsiden, Og stien er tegnet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg tok en liten titt på fødselsattestn - utgått på dato....

 

Jeg har en hauggammel GPS, men fikk aldri til å bruke "djevelskapen", og må derfor eventuelt tegne for hånd.

Forsøkte ogå å ta en "kopi" av stedet fra Norgeskart.no, uten å få det til.

 

Men går du inn på Norgeskartet.no og ser Gannsfjorden (mellom Stavanger og Sandnes, så ligger fjellet på nordsiden, Og stien er tegnet inn.

Hvis vinden har vert på øst eller sør øst så er det naturlig at den tar godt på Lutsifjellet og på Bjørndalsfjellet. På Vassfjellet er det vel litt mer skog og så går vel stien litt i le for vinden hvis du f.eks. følger kraftlinja opp fra skytebanen på Vatne.

Gandsfjorden går nesten rett nord - syd og på turen rundt Lifjell så vil du vel merke vinden fra øst eller syd øst når du kommer over bjørkeskogen etter Dalevatnet. Så blir det litt le vest for Søra-fjellet før du får vind på turen opp og ut til Lifjell.

På tilbaketuren langs fjorden går du vel mest i le for denne vinden.

I slikt kupert terreng så kan man aldri være helt sikker på hvor vinden blåser mest. Den kan følge daler og søkk, og langs østsiden av Gandsfjorden kan vind fra øst og syd øst gjøre det nesten farlig å ferdes med seilbåt.

 

- Men i dag blåser det visst "nordavind fra alle kanter" så det blir nok å mekke sykkel i garasjen for meg. Turen hjem fra jobb i går var en god bekreftelse på at den trenger litt grundig ettersyn. Vel hjemme fikk jeg også beskjed om at min sønns sykkel hadde begynt å fuske i giret så da er det sikkert arbeid nok.

Min sønn snakker om å dra til Bergen på skole neste år, så da er det kanskje lurt å lære ham å fikse sykkelen selv.

Jeg har bodd noen år i Bergen, og det er ikke tvil om at sykkel er et perfekt fremkomstmiddel i denne byen -

 

(Ja, jeg har gått 7-fjells turen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vinden har vert på øst eller sør øst så er det naturlig at den tar godt på Lutsifjellet og på Bjørndalsfjellet. På Vassfjellet er det vel litt mer skog og så går vel stien litt i le for vinden hvis du f.eks. følger kraftlinja opp fra skytebanen på Vatne.

Gandsfjorden går nesten rett nord - syd og på turen rundt Lifjell så vil du vel merke vinden fra øst eller syd øst når du kommer over bjørkeskogen etter Dalevatnet. Så blir det litt le vest for Søra-fjellet før du får vind på turen opp og ut til Lifjell.

På tilbaketuren langs fjorden går du vel mest i le for denne vinden.

I slikt kupert terreng så kan man aldri være helt sikker på hvor vinden blåser mest. Den kan følge daler og søkk, og langs østsiden av Gandsfjorden kan vind fra øst og syd øst gjøre det nesten farlig å ferdes med seilbåt.

 

- Men i dag blåser det visst "nordavind fra alle kanter" så det blir nok å mekke sykkel i garasjen for meg. Turen hjem fra jobb i går var en god bekreftelse på at den trenger litt grundig ettersyn. Vel hjemme fikk jeg også beskjed om at min sønns sykkel hadde begynt å fuske i giret så da er det sikkert arbeid nok.

Min sønn snakker om å dra til Bergen på skole neste år, så da er det kanskje lurt å lære ham å fikse sykkelen selv.

Jeg har bodd noen år i Bergen, og det er ikke tvil om at sykkel er et perfekt fremkomstmiddel i denne byen -

 

(Ja, jeg har gått 7-fjells turen.)

I dag er det regnet som vil "plage oss" turgåere. Og jeg planlegger nok en tur rundt Lifjellet.

Håper YR får rett og at det blir opphold.

Turen rundt Lifjell ligger godt beskyttet for nesten all vind. Det er bare helt øverst det kan bli litt værhardt.

Men jeg går normalt rett fram ved skiltet i henget på nordsiden, og går derfor mye mer beskyttet for vind nesten helt til topps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.