Gå til innhold
  • Bli medlem

Et fjell tøffere enn Kilimanjaro men lettere enn Aconcagua?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært på Kilimanjaro og har Aconcagua som en fremtidig drøm. Kilimanjaro tok i overkant av en uke, Aconcagua forstår jeg tar rundt tre uker og minner mer om en ekspedisjon enn det Kilimanjaro gjør. (Har lest en del om Aconcagua men det virker veldig variabelt hvor tøft det beskrives som, har lest alt fra "ikke mer teknisk krevende enn Galdhøpiggen", til "en hårsbredd fra døden" og er ikke blitt noe særlig klok.)

 

Jobber som lærer og har dermed problemer med å få fri i lengre perioder bortsett fra sommerferien, og dermed må Aconcagua legges på is foreløpig. Derfor har jeg begynt å tenke på andre og kanskje lettere alternativer som kan bestiges sommertid.

 

Spørsmålet mitt er derfor om noen har tips til et "mellomfjell" mellom Kili og Aconcagua, både mtp høyde og vanskelighetsgrad. Har kikket litt på hvitserk sin tur til Stok Kangri, men selv om det er litt høyere enn Kilimanjaro syns jeg opplegget kanskje er veldig likt ellers?

 

Er også interessert i synspunkt på hvorvidt en kan gå "direkte" fra Kilimanjaro til Aconcagua eller om en bør tilegne seg mer erfaring først? Jeg kommer 99% sikkert melde meg på en arrangert tur, men det vil vel likevel stille større krav til meg som deltager enn Kilimanjaroturen gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En naturlig nestetopp kan jo være en Island Peak i Nepal? Det er i hvertfall en tur som jeg kan anbefale - som inneholder alle ingredinser av en ekspedisjon og som - selv om man eventuelt ikke når toppen - gir en veldig flott opplevelse i et spennende fjellområde. Når man ikke toppen kan jo Everest baze camp være et mål. 

 

 

Da jeg var der leide vi guide lokalt, og det er noe jeg selv har veldig god erfaring med uansett hvor jeg har reist. Jeg ser nå at du vil reise på sommeren og det setter kanskje dette området litt i bakgrunnen? Vi var der i November. 

 

Har du vurdert Elbrus? Jeg har ikke vært der selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island Peak høres "perfekt ut" men så vidt jeg forstår er det monsun om sommeren, altså best å klatre mars-juni eller september til november. Alternativt har jeg sett at det finnes turopplegg, trekking på diverse gamle incastier, på nærmere to uker i Andes-fjellene. Selv om en ikke kommer høyere enn Kilimanjaro hadde det kanskje vært en idé mtp både å få dratt på en lengre tur samt oppleve Sør-Amerika før en eventuell Aconcagua-tur.

Jeg har vurdert Elbrus men kommet fram til at Damavand og/eller Ararat er mer fristende enn Elbrus. Men takk for tips, og ikke minst inspirasjon til nok et turmål som må settes opp en "Må gjøres"-liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island Peak høres "perfekt ut" men så vidt jeg forstår er det monsun om sommeren, altså best å klatre mars-juni eller september til november. Alternativt har jeg sett at det finnes turopplegg, trekking på diverse gamle incastier, på nærmere to uker i Andes-fjellene. Selv om en ikke kommer høyere enn Kilimanjaro hadde det kanskje vært en idé mtp både å få dratt på en lengre tur samt oppleve Sør-Amerika før en eventuell Aconcagua-tur.

Jeg har vurdert Elbrus men kommet fram til at Damavand og/eller Ararat er mer fristende enn Elbrus. Men takk for tips, og ikke minst inspirasjon til nok et turmål som må settes opp en "Må gjøres"-liste.

 

Damavand ser ut til å innfri kriteriene dine og denne kan absolutt anbefales, på alle måter, Iran er i tillegg et fantastisk land med fantastiske mennesker. Når det gjelder Sør-Amerika vil Bolivia være egnet, med Huayna Potosi og andre i fjellkjeden Cordillera Real  som aktuelt. Disse når man greit fra La Paz; altså, enkel ankomst og teknisk overkommelige fjell. Prismessig vil sistnevnte dog bli betydelig dyrere enn Damavand (dobbelt så dyrt for mitt vedkommende, med samme lengde og opplegg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Elbrus og Damavand er høvelige mellomstasjoner.  Elbrus er tøffere enn Damavand fordi man her må gå toppdagen med stegjern, eventuelt ski på våren.  Damavand og Iran er et flott reisemål, og ikke så kommersielt. Kun 10% av de som går Damavand er utlendinger. Jeg organiserte selv en tur til Ararat, Damavand og Aragats nå i sommer, du kan til dømes lese min rapport  http://www.fjellforum.no/topic/28966-5-gamle-nordmenn-og-3-h%C3%B8ye-asiater-den-siste-sv%C3%A6rt-skummel/?hl=damavandog en av deltagernes turrapport  http://www.wwv.no/foreign.asp?subpage=7&ReportId=15316&CountryId=24.  

 

Forøvrig er det kurant å gå Aconcagua med max høyde Kili fra før om du taklet høyden greit og at du trives med å bo ukesvis i telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har du vurdert Ecuador? Ecuador har mange vulkaner man kan bestige (som akklimatisering) + de to høyeste er Cotopaxi (5897) og Chimborazo (6268). I tillegg har du Galapagos, regnskog og strand dersom du ønsker å kombinere. Jeg holder på å planlegge tur til Ecuador selv, så har bare lest om det så langt. Både Cotopaxi og Chimborazo virker som en god utfordring pga høyden, selv om tidligere klatreerfaring ikke er nødvendig. Sesongen omfatter også juni og juli :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Både Elbrus og Stok Kangri er tøffere enn Kili, men jeg ser ikke helt at Vamadan kan være det. Vamadan på sommerstid er snøfri, og har ingen øvrige utfordringer enn høyden. Ren rusletur.

Elbrus har vinteraspektet, selv om sommeren, og toppnatten på snø og is med stegjern vil føles tyngre enn Kili. Fordelen med Elbrus er at du kan ta heisen langt opp i lia, og slipper veldig mange dager med høyt energibruk, så sant du ikke ønsker det. Aklimatiseringstid for høyden må uansett til.

Stok Kangri har ytterligere høyde du må hanskes med, i tillegg til at du går i mange dager (som på Kili) = tøffere.

Ecuador og området rundt stjeler mye tid på grunn av reisevei, men har mange høye topper som er strabasiøse. Selv om mange av dem ikke er så høye som 5000 meter engang, så er de tøffe nok. Men som Ingrid03 sier, mange høyere også, som ikke er avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.