Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinere to poser til vinterbruk


RDJ

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lest litt rundt på forumet ang dette temaet, men håper noen kan gi meg litt konkrete svar.

Jeg har idag en 3-sesongs dunpose med komforttemp på -6 grader. Jeg tenker litt på å kjøpe en sommerpose i fiber til å ha utenpå denne på vinteren, kontra ren vinterpose. Jeg opplevde 3-sesongeren som altfor varm til sommerbruk, og dersom jeg kjøper vinterpose må jeg kjøpe en sommerpose i tillegg uansett. Derav tanken med å spare litt penger og heller kombinere to poser.

Dersom jeg kjøper en sommerpose med komforttemp på 4 grader, er det noen som kan si noe om cirka hvilke temperaturer jeg fornuftig kan forvente å kunne bruke denne komboen i? Inkludert en lakenpose og nødvendig ull.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har idag en 3-sesongs dunpose med komforttemp på -6 grader. Jeg tenker litt på å kjøpe en sommerpose i fiber til å ha utenpå denne på vinteren, kontra ren vinterpose.

 

Har ikke noen fasit til deg, bare denne videoen fra Fjällräven. Forslaget der er ha den syntetiske sommerposen inni dunposen, slik at førstnevnte tar opp fukten fra kroppen/beskytter dunposen mot fukten, og det høres jo fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har den gamle versjonen av Helsport Tempelfjorden, Artic Super. De få gangene jeg har brukt begge posene, har det samlet seg mye is i ytterposen.Det må sies at jeg ikke brukte dampsperreposen, og tørket gjennomvåte ullklær på kroppen. Har absolutt null erfaring med dunsoveposer, men den erfaringen jeg ellers har, tilsier at den ytterste posen bør være av kunstfiber. Fuktigheten vil opp og ut, derfor blir det is når denne tilslutt blir avkjølt i de ytterste isoleringslag. Ser at svenskene ikke er enige med meg... (Har svensken på seg MMA-hansker?) Tempelfjorden har forøvrig fått en innskudd av dun i innerposen, hvordan dette virker, vet jeg ikke.

Ellers kan du regne med at komforttemperaturen kryper ca. 10 grader nedover med en fiberytterpose som veier litt over kiloen, altså med en komf.temp på 2-3 grader. Denne posen må være romslig, slik at innerposen ikke klemmes sammen, mange modeller fra f.eks Ajungilak, er altfor trange til denne oppgaven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Balle. Kroppsvarmen vil vanligvis være stor nok til å drive fuktigheten ut i den ytterste posen før den kondenserer og fryser. Det vil derfor bli is i dunposen med Fjellrevens løsning.  Denne isen er permanent, og vil bare bli større ettersom tiden går. Jeg ville valgt å få den største isdannelsen i kunstfiberposen, og ha dunposen inntil kroppen, den isolerer best og legger seg best inntil kroppen. Men jeg har selv opplevd å få isdannelse i fotenden av den innerste dunposen etter mindre enn en uke med to-pose-løsning. Mener å huske at @Fimax her på forumet engang veide en pose før og etter en vintertur og sa at vekten økte med rundt 700g på 5 overnattinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg har også tenkt dunposen ytterst etter samme resonnement ang fukt.

Balle: du nevner ajungilakposene som trange til dette. Dunposen jeg har er en ajungilak med 180cm liggelengde. Tenkte å supplere med en ajungilak fiber med 195 liggelengde (fikk et bra tilbud). Vil en lengre pose også være bredere slik at dette kan gå, eller vil du fortsatt si det er for trangt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg har også tenkt dunposen ytterst etter samme resonnement ang fukt.

Balle: du nevner ajungilakposene som trange til dette. Dunposen jeg har er en ajungilak med 180cm liggelengde. Tenkte å supplere med en ajungilak fiber med 195 liggelengde (fikk et bra tilbud). Vil en lengre pose også være bredere slik at dette kan gå, eller vil du fortsatt si det er for trangt?

Omvendt, fiber ytterst :-P

 

Her er noen omtrentlige breddemål, posen flatt på golvet, målt på det bredeste:

 

Isbjørn Bjørnøya, 85 cm.

Helsport Artic Super ytterpose, 90 cm.

Helsport Artic Super innerpose, 85 cm.

Ajungilak Tundra Spring, 75 cm.

 

En kompis har en Ajungilak 5-season, den er trang den også, så jeg tror dette er generelt for Ajungilak. Har du mulighet til det, er det nok best å måle bredden på den posen du har tenkt å kjøpe, er den 5 cm. bredere enn dunposen din, er det bare å kjøre på. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom lengde og bredde, dette tror jeg varierer litt fra produsent til produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt uavhengig av dun eller fiber, ville eg hatt det tynnaste posen innerst, dersom ikkje denne er veldig romsleg. I alle fall med alle tenkelege kombinasjonar av mine soveposer, vert det trongt med ein tjukk pose inni ein av dei tunne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt uavhengig av dun eller fiber, ville eg hatt det tynnaste posen innerst, dersom ikkje denne er veldig romsleg. I alle fall med alle tenkelege kombinasjonar av mine soveposer, vert det trongt med ein tjukk pose inni ein av dei tunne.

 

Høres fornuftig ut, fordi

 

"By stuffing one bag inside another, you may compress the insulation of the inner bag to the point where it doesn't do you too much good. Lay one over the other, and use as the inside bag the one that has the slimmest profile"

 

 

....som en skrev i 2003 på denne siden :)

Endret av Henrik
Fikset riktig lenkeadresse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt uavhengig av dun eller fiber, ville eg hatt det tynnaste posen innerst, dersom ikkje denne er veldig romsleg. I alle fall med alle tenkelege kombinasjonar av mine soveposer, vert det trongt med ein tjukk pose inni ein av dei tunne.

 

Det er det jeg også tenkte mens jeg leste meg nedover i tråden. Tror du vil slite med å få en tynn sommersovepose utenpå den tjukkere posen, uansett hva som er teoretisk best. Jeg ville alltid valgt å ha den tynne inni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt uavhengig av dun eller fiber, ville eg hatt det tynnaste posen innerst, dersom ikkje denne er veldig romsleg. I alle fall med alle tenkelege kombinasjonar av mine soveposer, vert det trongt med ein tjukk pose inni ein av dei tunne.

 

En 3-sesong dunpose som passer en person, vil antagelig alltid passe inni en 3-sesong fiberpose som passer samme person. Dunet pakker seg rundt kroppen, og blir ikke komprimert så mye at det får redusert isolasjonsevne. Det blir lite luft i bevegelse rundt kroppen, og varmt og godt. Men hadde jeg flere fiberposer å velge mellom ville jeg kanskje valgt den største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) Hvis du kontakter Øytun Folkehøgskole, kan sikkert de gi spesifikke tall på hvor mye kulde to tynne poser tåler. Tror de anbefaler elevene sine to tynne fremfor en tykk, så de har mye erfaring på det temaet. Jeg bruker selv en tynn sommerpose og en 3 sesongs på de kalde vinterturene. Funker veldig bra! Men tørr ikkje gi noen spesifikke tall på det. Eller, ehm, mener å huske at jeg lå i ca 35 minus med en 3+ pose og en -15 pose..Det gikk veldig bra :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad sägs om att ha en lagom tunn påse (3 sässongers) och sedan klä på sig? Jag kör ändå alltid med underställ på för att skydda sovsäcken, så vad sägs om att dra på även ett lager primaloft? Det har man ju ändå med sig?

 

Vidare: Kondens. Jag har vid ett par tillfällen vaknat på morgonen och sovsäcken är våt på utsidan av kondens. Kan en extra, tunn, ytterpåse vara en god idé? Så att fukten sätter sig på den istället. Haken är ju att den stänger in fukt också.... Men det kanske undekläderna kan ta upp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad sägs om att ha en lagom tunn påse (3 sässongers) och sedan klä på sig? Jag kör ändå alltid med underställ på för att skydda sovsäcken, så vad sägs om att dra på även ett lager primaloft? Det har man ju ändå med sig?

 

Vidare: Kondens. Jag har vid ett par tillfällen vaknat på morgonen och sovsäcken är våt på utsidan av kondens. Kan en extra, tunn, ytterpåse vara en god idé? Så att fukten sätter sig på den istället. Haken är ju att den stänger in fukt också.... Men det kanske undekläderna kan ta upp?

Grunnen til at soveposen blir våt utvendig, (i telt) er at den varme, fuktige lufta fra kropp og vått undertøy blir avkjølt når den kommer ut til de ytterste lagene på soveposen. Jo varmere pose, jo værre blir det. En tynn ytterpose når det er skikkelig kaldt, vil bli veldig våt pga. dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "off-topic", men all kondens kommer ikke innenfra. Qwer993 nevnte at en tur jeg hadde der vekta økte 700g på fem dager. Jeg hadde et lite et-dukstelt (Firstlight), snitt-temperatur på 30 grader, og smeltet snø innendørs. I større todukstelt med fortelt er problemet mye mindre.

Lufting har også mye å si. Også valg av leirplass. Mye av utåndingen havner på soveposen, spesielt ved kaldt vær. Det er vanskelig å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vinteren tenkte jeg å prøve å kombinere min Isbjørn Jan Mayen (fiber) med min Exped Comfort 600 (dun). Hvis det blir kaldt nok da vel å merke. I Exped'en ligger jeg komfortabelt til ned mot 0 grader, i Jan Mayen har jeg sovet komfortabelt til under - 30 i ullundertøy, lue og to par ullabber. Exped posen er betydelig smalere/trangere og passer greit inni Jan Mayen posen uten at den kjennes trangere ut innvendig, motsatt går i hvert fall ikke. Jeg har derfor aldri vurdert å ha den ytterst.

 

Jeg har alltid tenkt sånn at fuktigheten kondenserer, går fra damp til væske, der kuldebarrieren i posen er, dvs der varmen fra kroppen møter kulden utenfra. Væsken fryser så til is der fyllet blir kaldt nok til å nå frysepunktet. Jeg har også sett det som sannsynlig at jo tykkere isolasjonslag du har rundt det, jo lengre unna kroppen skjer dette. Dermed har jeg også sett det som logisk at det er fiberposen som bær være ytterst.

 

Dette var bare en personlig oppfatning, ingen vitenskapelig utprøvd hypotese. Jeg kan selvfølgelig ta helt feil, har gjort det før...

 

Gisle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vinteren tenkte jeg å prøve å kombinere min Isbjørn Jan Mayen (fiber) med min Exped Comfort 600 (dun). Hvis det blir kaldt nok da vel å merke. I Exped'en ligger jeg komfortabelt til ned mot 0 grader, i Jan Mayen har jeg sovet komfortabelt til under - 30 i ullundertøy, lue og to par ullabber. Exped posen er betydelig smalere/trangere og passer greit inni Jan Mayen posen uten at den kjennes trangere ut innvendig, motsatt går i hvert fall ikke. Jeg har derfor aldri vurdert å ha den ytterst.

 

Jeg har alltid tenkt sånn at fuktigheten kondenserer, går fra damp til væske, der kuldebarrieren i posen er, dvs der varmen fra kroppen møter kulden utenfra. Væsken fryser så til is der fyllet blir kaldt nok til å nå frysepunktet. Jeg har også sett det som sannsynlig at jo tykkere isolasjonslag du har rundt det, jo lengre unna kroppen skjer dette. Dermed har jeg også sett det som logisk at det er fiberposen som bær være ytterst.

 

Dette var bare en personlig oppfatning, ingen vitenskapelig utprøvd hypotese. Jeg kan selvfølgelig ta helt feil, har gjort det før...

 

Gisle

Hei. Du har jo helt rett, og det er jo forsåvidt vitenskapelig riktig også, kondens oppstår når varm, fuktig luft blir avkjølt. Enkelt og greit.  Lars Monsens Jan Mayen ble rundt 4 kg. tyngre i løpet av en etappe i Canada, så det kan lønne seg å bruke dampsperrepose. Det er ubehagelig, men det vil redde isolasjonsevnen til posen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "off-topic", men all kondens kommer ikke innenfra. Qwer993 nevnte at en tur jeg hadde der vekta økte 700g på fem dager. Jeg hadde et lite et-dukstelt (Firstlight), snitt-temperatur på 30 grader, og smeltet snø innendørs. I større todukstelt med fortelt er problemet mye mindre.

Lufting har også mye å si. Også valg av leirplass. Mye av utåndingen havner på soveposen, spesielt ved kaldt vær. Det er vanskelig å unngå.

Ble den så mye tyngre, selv om du brukte dampsperrepose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har også sett det som sannsynlig at jo tykkere isolasjonslag du har rundt det, jo lengre unna kroppen skjer dette.

 

Det er heilt riktig. Og det skjer lenger lenger frå ytterstoffet også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over som mener at kunstfiber fortrinnsvis bør være øverst. Har brukt den varianten mye og på den måten har alltid sommerdunposen holdt seg i praksis knuskendes tørr mens fukten havner ytterst i fiberposen på utsiden. Tror det gikk litt fort for noen i Fjällräven her... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble den så mye tyngre, selv om du brukte dampsperrepose?

Brukte ikke dampsperre på den turen, men mesteparten av fuktigheten kom helt klart utenfra. Selv med et "vanntett" ytterstoff på soveposen (Wm Bison Gws), tok den opp vanndamp fra snøsmeltingen i det lille en-duksteltet jeg tok med meg. Jeg visste at det ville skje, men var forundret over hvor mye vanndamp posen tok opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ikke dampsperre på den turen, men mesteparten av fuktigheten kom helt klart utenfra. Selv med et "vanntett" ytterstoff på soveposen (Wm Bison Gws), tok den opp vanndamp fra snøsmeltingen i det lille en-duksteltet jeg tok med meg. Jeg visste at det ville skje, men var forundret over hvor mye vanndamp posen tok opp.

Der har vi forskjellige erfaringer, det er helt klart. Skal undersøke dette senere i vinter, noen døgn med svetteposen og noen uten, og veie posen før og etter. Blir helt klart ikke nøyaktig, da det jo varierer hvor svett man er når man kryper i posen, men en viss pekepinn får man. Har noen skikkelig kalde netter i dobbelposen min fra Helsport, da jeg ikke fyrte i teltet, og jeg tror ikke at all isen i ytterposen kom fra utånding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforstår meg. Dampsperrepose funker for svette innenfra. I mitt tilfelle kom vanndampen utenfra. Spesielt på kalde turer hvor man smelter vann er dette et problem.

Neida, jeg skjønner hva du mener, men jeg tror at så å si all vektøkning skyldes fuktighet fra kropp og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du var ikke med på turen. Jeg har krysset Vidda under liknende forhold med større telt og samme pose, og hadde ikke disse problemene. Men dette er off-topic, i forhold til hvordan to poser fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.