Gå til innhold
  • Bli medlem

Briller på tur.


Balle

Anbefalte innlegg

Ut fra det du har opplyst lenger oppe i tråden, er det sikkert lurt at du garderer deg i forhold til å ha briller med 100% UV-filtrering, Balle  :)

Dersom solbrillene både har europeisk* CE-merking og UV400-betegnelse, burde de være bra nok. Jeg mener at UV400 står for at UV-beskyttelsen i glassene dekker hele lysspekteret mellom ca 0 til 400 nm, som er fra røntgen og opp til det synlige lyset.

 

I Europa opereres det med en UV-beskyttelsesnorm som angis i kategori 0-4. Her er 0 dårligst og 4 er best, men 4 er så mørke at det anbefales å ikke bruke dem blant annet under bilkjøring, selv på sollyse dager. Disse er for ekstrem solbeskyttelse, for eksempel under ekstreme sol og snøforhold, men brukes også ved behandling av øyelidelser og andre medisinske forhold hvor enhver lyspåvirkning for synet kan være skadelig.

Ved snøblindhet (sol/UV-forbrenning på hornhinnen i øyet), som sikkert flere av dere har opplevet, er det kun kat.4 -solbriller som er "medisinen. Det er derfor ikke dumt å ha med et par slike solbriller i sekken på vinterturene "i tilfelle".

 

Kategori 3 er i alle fall anbefalt til vanlig bruk, disse filtrerer 100% UV-stråling samtidig som at de kan brukes under bilkjøring og alle typer aktiviteter.

Jeg kan lite om solbriller, men kjenner så vidt til disse normene i jobbsammenheng. Kjøper du solbrillene gjennom en seriøs forhandler og hvor glassene er klassifisert som over, burde du være på den trygge siden.

 

* PS!  Se litt opp for CE-merking på kinesiskproduserte varer (og solbriller) som ikke er laget etter europeisk standard. De merker av og til sine varer "CE" selv om de langt fra tilfredsstiller noen av de europeiske normene. Spør du, får du svar at det betyr "Chinese Export" ...   så da så... ;)

Hei. Har lest litt nå, og det ser ut til at Cebe opererer med følgende betegnelser:

 

Kategori 0 til 4 betegner kun hvor mye (synlig)lys som slippes gjennom, en linse i kategori 0 har 100 % blokkering av UVA, UVB og UVC på lik linje som en linse i kategori 4.

 

UV400 betyr vel omtrent det du skrev, bortsett fra at UVC starter på 100 nm. Røntgenstråler 4-20 nm, er ikke nevnt i Cebe sine spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kategori 0 til 4 betegner kun hvor mye (synlig)lys som slippes gjennom, en linse i kategori 0 har 100 % blokkering av UVA, UVB og UVC på lik linje som en linse i kategori 4.

 

Dette er jeg usikker på. Jeg har noe dokumentasjon som kan forstås motsatt, at kat. 0 har dårlig UV-filtrering, osv..., men det høres jo logisk ut at dersom en solbrille har flere betegnelser; at den både er CE- og UV400-merket og i tillegg er kategori 2, så skal den ha 100% beskyttelsesgrad (UV400) og samtidig svakt tonede glass (kat 2).  Men som nevnt før er jeg ikke noen ekspert på dette, og kjenner kun til disse tingene gjennom noen generelle anbefalinger i jobbsammenheng som beskriver noe om disse standardene.

 

Jeg vet imidlertid at anbefalinger for god solbeskyttelse stiller krav om at brillene skal være CE-merket og ha UV400-beskyttelse (100% uv-filtrering), samt at de bør være i kategori 3 og 4 (hvor kat.4 har mørkest glass) hvis de skal brukes i omgivelser som kan være skadelige for synet. Er dette tilstede, er det godt nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Billige sportsbriller med styrke, se extraoptical.no. Praktiske og funker bra!

Dette er interessant for meg. Jeg er nærsynt og bruker briller styrke minus 6. Jeg ser nå at det er tilbud på sportsbriller fra extraoptical.

Jeg lurer på om noen har erfaring med å bruke sportsbriller fra extraoptical med styrke når det er virkelig kalt og generelt store problemer med dugging eller riming.

Fungerer sportsbriller med styrke fra extraoptical når det er fare for rimming/dugging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant for meg. Jeg er nærsynt og bruker briller styrke minus 6. Jeg ser nå at det er tilbud på sportsbriller fra extraoptical.

Jeg lurer på om noen har erfaring med å bruke sportsbriller fra extraoptical med styrke når det er virkelig kalt og generelt store problemer med dugging eller riming.

Fungerer sportsbriller med styrke fra extraoptical når det er fare for rimming/dugging?

Hei. Har brukt et par av disse brillene i snart ett år, og min erfaring er at de dugger litt for lett. Nå må det sies at jeg valgte de tykkeste linsene, godt mullig at tynnere linser dugger mindre. Svetter i tillegg mer enn gjennomsnittet, også når det er grisekaldt, og det er ved pauser i slike forhold at problemet oppstår. Så lenge det blåser litt/er i bevegelse går det fint. Men disse brillene er uansett så billige nå, at det er verdt forsøket, bare ikke kjøp de tykkeste linsene. Med tynnere linser får du litt mere luft mellom ytter- og innerbrillen, mulig dette hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velig mange Oakley briller kan du og få med styrke i glassene. Jeg har Oakley M Frame som vernebrille.

 

Går du en tur til optikeren får du nok svar på alt det du lurer på. 

Velger du en velrenomert optiker får du som regel god service og bra utvalg. De kan bestille briller til påsyn om de ikke har modellen inne, samt veiledning om glass ol.

Til info:

Disse brillene er godkjent som vernebrille uten styrke, glassene med styrke er ikke godkjent i Norge.

Dette kan føre til avkorting ved enneventuell skade da de ikke er CE godkjent som vernebrille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info:

Disse brillene er godkjent som vernebrille uten styrke, glassene med styrke er ikke godkjent i Norge.

Dette kan føre til avkorting ved enneventuell skade da de ikke er CE godkjent som vernebrille.

Wow. Takk for info! Her har Sandnes Optikk en ryddejobb om dette stemmer. De ble solgt meg som vernebrille jeg skulle bruke offshore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info:

Disse brillene er godkjent som vernebrille uten styrke, glassene med styrke er ikke godkjent i Norge.

Dette kan føre til avkorting ved enneventuell skade da de ikke er CE godkjent som vernebrille.

Dette var interessant, når de ikke er godkjent som vernebrille må en ta det alvorlig. Jeg tenker likevel, vernebriller med styrke må ha sine positive sider, for jeg har forsøkt å  benytte vernebriller utenpå vanlige briller, og dersom forholdene er slik at brillene dugger blir dette bare trøbbel. Et par briller som dugger er ille, men to par utenpå hverandre er ti ganger verre. Enden på visa er at vi med sterke briller kutter ut vernebrillene, og det er en dårlig løsning. Da må det være bedre å benytte vernebriller med styrke.

 

Jeg lurer på om arbeidstilsynet og lignende etater er klar over dette problemet. De sier at vernebriller kan benyttes utenpå vanlige briller, men det fungerer greit bare så lenge en ikke har problemet med dugging.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant, når de ikke er godkjent som vernebrille må en ta det alvorlig. Jeg tenker likevel, vernebriller med styrke må ha sine positive sider, for jeg har forsøkt å benytte vernebriller utenpå vanlige briller, og dersom forholdene er slik at brillene dugger blir dette bare trøbbel. Et par briller som dugger er ille, men to par utenpå hverandre er ti ganger verre. Enden på visa er at vi med sterke briller kutter ut vernebrillene, og det er en dårlig løsning. Da må det være bedre å benytte vernebriller med styrke.

Jeg lurer på om arbeidstilsynet og lignende etater er klar over dette problemet. De sier at vernebriller kan benyttes utenpå vanlige briller, men det fungerer greit bare så lenge en ikke har problemet med dugging.

Nå er vi kanskje litt utenom topic til trådstarter, men føler dette bør besvares.

Det finnes briller med styrke som er CE-godkjent som vernebriller, Cat(erpillar) har blant annet noen + noen andre leverandører. Men når det gjelder brillen Oakkey M Frame så er den litt spesiell da den er godkjent uten styrke men med styrke smelter de om glassene og disse glassene er ikke CE godkjent som vernebrille i Norge. Men det er svært mange som bruker de uansett. Noen bryr seg ikke, andre vet det ikke. Det står bla.a. her bederst ved stjernen:

http://www.synsenteret.no/bedrifts-avtale-optiker/vernebriller/oakley-vernebriller/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi kanskje litt utenom topic til trådstarter, men føler dette bør besvares.

 

 

Litt enig, men tilbake til mitt spørsmål

 

Fungerer sportsbriller med styrke fra extraoptical når det er fare for riming/dugging?

Er  det flere som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.