Gå til innhold
  • Bli medlem

Briller på tur.


Balle

Anbefalte innlegg

Der ser dessverre ut til at jeg av medisinske grunner, ikke kan bruke kontaktlinser lenger. Brukte briller på tur noen år før kontaktlinsene tok over, og kan ikke huske annet enn elendighet...Hvordan løser andre brillebrukere på forumet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der ser dessverre ut til at jeg av medisinske grunner, ikke kan bruke kontaktlinser lenger. Brukte briller på tur noen år før kontaktlinsene tok over, og kan ikke huske annet enn elendighet...Hvordan løser andre brillebrukere på forumet dette?

Kanskje ikke det svaret du ville høre, men jeg bruker de helt til jeg blir lei av dogg og at de er skitne, og legger de så i futteralet. Og der blir de som regel til turen er avsluttet...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke det svaret du ville høre, men jeg bruker de helt til jeg blir lei av dogg og at de er skitne, og legger de så i futteralet. Og der blir de som regel til turen er avsluttet...

;)

Hvordan kommer du deg hjem, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulighet for deg å korrigere synet på annet måte? Jeg tenker for eksempel på operasjon med laserteknologi som utføres av autoriserte kirurger.  Jeg bruker kontaktlinser selv og er overbevist om at dette er neste step for meg den dagen linser ikke kan gjøre jobben.  Den medisinske utviklingen på dette feltet har vært grensesprengende og det meste kan korrigeres smertefritt og på kort tid.  Anbefaler på det sterkeste å gjøre det i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulighet for deg å korrigere synet på annet måte? Jeg tenker for eksempel på operasjon med laserteknologi som utføres av autoriserte kirurger.  Jeg bruker kontaktlinser selv og er overbevist om at dette er neste step for meg den dagen linser ikke kan gjøre jobben.  Den medisinske utviklingen på dette feltet har vært grensesprengende og det meste kan korrigerer smertefritt og på kort tid.  Anbefaler på det sterkeste å gjøre det i Norge :)

Har nettopp vært igjennom en runde med Trabekulektomi på begge øynene, så jeg syns det holder med inngrep for denne gang . Det var forøvrig bra at jeg iike rotet meg til å få laserkorrigert synet tidligere, det hadde uansett vært bortkastet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble overrasket av storm og bombardert av iskrystaller. Bruker briller så jeg slapp skader på øynene. Det gjorde ikke turkameraten min.

Men hva bruker du når du er høyt oppe om vinteren? Solbriller med styrke? Sportsbriller med styrke? Det er slike ting jeg lurer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg at du må ta spesielle hensyn og dette er vel heller ikke en tilstand som vanligvis synskorrigeres. Hvis du nå er operert tar det litt tid før øyetrykket blir stabilt, men det er en høy prosentandel (75-80%) hvor dette er vellykket og hvor man slipper ytterligere behandling. Jeg synes du skal vente og se, bokstavelig talt, og ta tiden til  hjelp. Kanskje dette alene kan bli veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste brukt briller på alt av friluftsliv og padling. Det er stor forskjell fra brille til brille hvor fort de dugger synes jeg. Jeg har best suksess med briller med tynne glass og som ikke tetter for bra rundt øynene. Duggen kommer når brillene er kaldere enn duggpunktet til lufta rundt.  Tynne glass endrer fortere temperatur og luftsirkulasjon rund brillene holder varmluft fra deg borte. Jeg bruker bare helt vanlige briller til alt bortsett fra når jeg må bruke vernebriller eller solbriller (som begge har styrke). Solbriller med styrke er et must siden en jo vil være på fjellet om vinteren også.

 

Noen bruker "Cat crap" på brillene for å få mindre dugg. Har ikke prøvd det så mye enda. Noen pollerer med rein shampo også.

Det hele er en tilvennings sak og du lærer deg nok å leve med det som alle oss andre brillebrukere. Ikke la det stoppe deg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg at du må ta spesielle hensyn og dette er vel heller ikke en tilstand som vanligvis synskorrigeres. Hvis du nå er operert tar det litt tid før øyetrykket blir stabilt, men det er en veldig høy prosentandel (75-80%) hvor dette er veldig vellykket og hvor man slipper ytterligere behandling. Jeg synes du skal vente og se, bokstavelig talt, og ta tiden til  hjelp. Kanskje dette alene kan bli veldig bra :)

Operasjonene ser ut til å være vellykkede, men kontaktlinsene vil nok ikke sitte på lenger pga. suturene. Har ikke prøvd ennå, men forbereder for det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operasjonene ser ut til å være vellykkede, men kontaktlinsene vil nok ikke sitte på lenger pga. suturene. Har ikke prøvd ennå, men forbereder for det verste.

Ser den. Arrvev er ofte en vanlig komplikasjon ved slike operasjoner og som også kan vanskeliggjøre linser på sikt, men alt dette har du sikkert fått informasjon om av legen din allerede. Veldig fint at det er vellykket, da er også tilbakefallsprosenten for tilsvarende (grønn og grå..) veldig liten :)   Ønsker deg i alle fall lykke til med tiden framover og gled deg over at det er overstått :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste brukt briller på alt av friluftsliv og padling. Det er stor forskjell fra brille til brille hvor fort de dugger synes jeg. Jeg har best suksess med briller med tynne glass og som ikke tetter for bra rundt øynene. Duggen kommer når brillene er kaldere enn duggpunktet til lufta rundt.  Tynne glass endrer fortere temperatur og luftsirkulasjon rund brillene holder varmluft fra deg borte. Jeg bruker bare helt vanlige briller til alt bortsett fra når jeg må bruke vernebriller eller solbriller (som begge har styrke). Solbriller med styrke er et must siden en jo vil være på fjellet om vinteren også.

 

Noen bruker "Cat crap" på brillene for å få mindre dugg. Har ikke prøvd det så mye enda. Noen pollerer med rein shampo også.

Det hele er en tilvennings sak og du lærer deg nok å leve med det som alle oss andre brillebrukere. Ikke la det stoppe deg i alle fall.

Bruker du "vanlige" briller med mørke linser,  eller går det an å få linser med styrke til f.eks Oakley Jawbone? Kan "RX-ready" bety at dette går an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk vanlige briller med "mørke glass" eller briller som "skifter farge" som solbeskyttelse på fjellet og i snøen. De demper kun lyset, men har liten eller ingen funksjon mot UV-stråling. Kjøp briller med kat.3 UV-beskyttelse hvis du er mye på fjellet i snøen. Flere av de "store" solbrillemerkene leverer UV-beskyttede glass med styrke. Oakly, RayBan, osv er eksempler på det. Regner med at en optiker med litt utvalg kan hjelpe deg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker briller, og synes det er greit. Har med tørkepapir i plastpose i lomma på jakken.

Bruker papiret til å fjerne dogg, regndråper og sludd. Solbrillene er tilpasset brillene jeg bruker.

Dette fører til at man slipper å ha med to briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velig mange Oakley briller kan du og få med styrke i glassene. Jeg har Oakley M Frame som vernebrille.

 

Går du en tur til optikeren får du nok svar på alt det du lurer på. 

Velger du en velrenomert optiker får du som regel god service og bra utvalg. De kan bestille briller til påsyn om de ikke har modellen inne, samt veiledning om glass ol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kommer du deg hjem, da?

Hehe, det skal jo sant sies at jeg har ikke så veldig svekket syn da. ( skeive hornhinner )

Så det går relativt greit uten brillene på.

Det største problemet er i skumring/mørket og når man kommer litt opp i høyden der jeg mister endel detaljer når man ser utover landskapet.

Jeg vurderer selv en laserkorrigering siden jeg støter på litt problemer vedrørende brillebruk i forbindelse med bla dykking og friluftsliv.

Og forsåvidt på jobben også, der det er krav til vernebriller når man er på dekk eller i maskinrommet.

Men man får vel både kjøpt skibriller og solbriller med styrke, som bla nevnt ovenfor, så det er vel egentlig den enkleste muligheten du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forsåvidt på jobben også, der det er krav til vernebriller når man er på dekk eller i maskinrommet.

Vernebriller til bruk på jobb skal vel dekkes av arbeidsgiver i følge arbeidsmiljøloven. Da har du nok krav på noe tilrettelegging dvs. egne briller med styrke.

Jeg fikk i alle fall vernebriller med styrke dekket når jeg trengete det i jobbsammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som Balle med briller på tur. De begrenset meg altfor mye så jeg har gått over til linser. Det hender jeg bruker briller på tur fremdeles, men da ligger de ofte i lomma eller i snor rundt halsen mens jeg går, og så tar jeg de på når jeg stopper opp eller det er noe jeg skal se.

 

Lorgnett dugger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige sportsbriller med styrke, se extraoptical.no. Praktiske og funker bra!

Heisann. Har besøkt hjemmesiden deres, pluss sendt e-post. Det virker som om det er uklart hva slags egenskaper linsene på disse brillene har. Linsene er merket " UV 400", og siden jeg aldri har sett denne merkingen før, sendte jeg en e-post og lurte på graden av UVA- og UVB-beskyttelse, og gjennomsluppet lys. Svaret jeg fikk var: "UV 400". Vet du hva dette betyr? Solbrillene jeg har fra før (Oakley og Cebe) er gradert fra 400 til 4000, alt etter mørkhetsgraden på linsene, vil denne merkingen si at de kun fører 400-linser? Cebe-linsene mine som er merket 400, er enten helt klare eller gule, disse er da naturlig nok ubrukbare på høyfjellet med sol og nysnø. De mørkere glassene er merket 2000 og 4000. Har du prøvd disse brillene under slike forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du har opplyst lenger oppe i tråden, er det sikkert lurt at du garderer deg i forhold til å ha briller med 100% UV-filtrering, Balle  :)

Dersom solbrillene både har europeisk* CE-merking og UV400-betegnelse, burde de være bra nok. Jeg mener at UV400 står for at UV-beskyttelsen i glassene dekker hele lysspekteret mellom ca 0 til 400 nm, som er fra røntgen og opp til det synlige lyset.

 

I Europa opereres det med en UV-beskyttelsesnorm som angis i kategori 0-4. Her er 0 dårligst og 4 er best, men 4 er så mørke at det anbefales å ikke bruke dem blant annet under bilkjøring, selv på sollyse dager. Disse er for ekstrem solbeskyttelse, for eksempel under ekstreme sol og snøforhold, men brukes også ved behandling av øyelidelser og andre medisinske forhold hvor enhver lyspåvirkning for synet kan være skadelig.

Ved snøblindhet (sol/UV-forbrenning på hornhinnen i øyet), som sikkert flere av dere har opplevet, er det kun kat.4 -solbriller som er "medisinen. Det er derfor ikke dumt å ha med et par slike solbriller i sekken på vinterturene "i tilfelle".

 

Kategori 3 er i alle fall anbefalt til vanlig bruk, disse filtrerer 100% UV-stråling samtidig som at de kan brukes under bilkjøring og alle typer aktiviteter.

Jeg kan lite om solbriller, men kjenner så vidt til disse normene i jobbsammenheng. Kjøper du solbrillene gjennom en seriøs forhandler og hvor glassene er klassifisert som over, burde du være på den trygge siden.

 

* PS!  Se litt opp for CE-merking på kinesiskproduserte varer (og solbriller) som ikke er laget etter europeisk standard. De merker av og til sine varer "CE" selv om de langt fra tilfredsstiller noen av de europeiske normene. Spør du, får du svar at det betyr "Chinese Export" ...   så da så... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.