Gå til innhold
  • Bli medlem

Vardebygging som tar helt av


Kjell Iver

Vardebygging som tar helt av  

7 stemmer

  1. 1. Hva gjør du når du ser en slik varde?

    • Tenker meg ikke om - tar bare en stein og legger i dungen jeg også - før jeg går videre
      1
    • Tar bort en stein - forsøker å finne ut hvor den har ligget før. Om varden er liten nok river jeg den!
      4
    • Bryr meg ikke om varder og tenker ikke så mye på de jeg ser rundt meg
      2


Anbefalte innlegg

Ved Torghatten er det mange steinalderboplasser og det er et gammelt kulturlandskap som vel er et av de mest fotograferte områdene vi har i nord.

 

Nå blir noe av området ødelagt ved at folk kaster stein fra rullesteinene som ligger ved løypen - og opp i en haug. Det startet vel med en liten varde - men nå i løpet av noen veldig få år blitt en enorm steinrøys!

 

Vi har vel hatt slike vardediskusjoner før her på forumet hva mener dere om slikt?

 

post-10401-0-47964600-1385572658_thumb.j

post-10401-0-09316700-1385572670_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må nok innrømme at jeg er av dem som synes slike ting er meningsløst, for ikke å bruke sterkere ord. River stort sett ned alt jeg kommer over av småvarder, der det er tydelig at den ikke har noen aktverdig funksjon. Fatter ikke poenget med absolutt å måtte sette spor etter seg. Det samme gjelder disse meningsløst store steinringene som mange synes det er morsomt å samle sammen, for deretter å fyre bål oppi. Hvorfor i allverden? Man skulle tro det skulle la seg gjøre å kaste steinene utover igjen etter at bålfyringen er over, men nei da. De neste som kommer fyrer mer bål og samler mer stein, og tilslutt har det blitt en enorm borg full av aluminiumsfolie, hermetikk og kull. I en bok jeg leste, kalte en svensk same slik bålfyring for vandalisme, spesielt fordi det ofte ble utført på de fredede melkevollene deres...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike steinrøyser som Kjell Iver beskriver finnes ganske mange plasser, bla langs stien opp til Gaustatoppen.

Det finnes vel en eller annen mening med dem. En slags fellesskapsfølelse eller noe slikt blant turgåere.

Dem tenker vel: Hei, jeg hiver også en stein på her og bidrar med mitt.

Det går jo an å se på disse røysene som kulturminner over alle vandrere som har gått forbi.

Et kulturminne trenger da ikke være hundre år ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike steinrøyser som vokser kalles "varp". Det fins faktisk kvistvarp også. Man slenger på en stein hver gang man går forbi. Å ikke gjøre det kan bringe ulykke.. Gammel overtro. De fins valdig mange steder. 

 

Jeg er helt enig med deg Kjell Iver, at det er masse uvettig vardebygging som ødelegger gamle fangstanlegg og andre kulturminner.

 

Det er forresten kommet ei veldig fin bok om ulike varder og steinsettinger i fjellene i Dag G sine områder. Anbefales:

http://www.vaf.no/arkiv/2013/08/spennende-ny-fylkeskommunal-kulturhistorisk-bok/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange årsaker til røyser og varder, håpar dei som riv dei held tunga beint i munnen i forhold til kva som er nytt og kva som er kulturminner.

 

Denne er frå Jett-tjernet, rett ved sidan av vegen på tur opp til Jetta:

post-1108-0-40925100-1385586602_thumb.jp

 

Kari Jakobsdotter Kirstihagen

 

døde på denne staden på nordsida av Jett-tjernet den 1. mai 1863. Ho vart 70 år gammal og vart gravlagt på kyrkjegarden i Vågå den 7. mai 1863. Kari tente til livets opphald gjennom å spinne for folk rundt om på gardane, og ho var på tur frå Dovre over til Vågå for å besøke dattera si da ho døde her denne maidagen i 1863. Kari var født den 3.12.1793 på Øvre Hågåvolden på Dovre og døypt i Lesja den 8.12. same året. Ho vart gift den 29.12.1821 med Johannes Iversen Nedre Kirstihagen, og dei tok over plassen Kirstihågån på Lesja. Dei hadde tre barn. Etter kvart utvikla det seg ein skikk med å leggje ein stein på denne plassen når ein gjekk forbi på tur til og frå Jettsetra. Dette har etter kvart vorte denne minnerøysa etter Kari Jakobsdotter Kirstihagen. (Tekst på minneplakett)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike steinrøyser som vokser kalles "varp". Det fins faktisk kvistvarp også. Man slenger på en stein hver gang man går forbi. Å ikke gjøre det kan bringe ulykke.. Gammel overtro. De fins valdig mange steder. 

 

Jeg er helt enig med deg Kjell Iver, at det er masse uvettig vardebygging som ødelegger gamle fangstanlegg og andre kulturminner.

 

Det er forresten kommet ei veldig fin bok om ulike varder og steinsettinger i fjellene i Dag G sine områder. Anbefales:

http://www.vaf.no/arkiv/2013/08/spennende-ny-fylkeskommunal-kulturhistorisk-bok/

Ser fram til å lese den, Lompa. Har skaffet meg Den Store Hellerboka, Også av Torfinn Hageland. Har vært med han på heievandring og duverden for et oppkåme av kunskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.