Gå til innhold
  • Bli medlem

Saxa fra ut.no: Ølboks: Verdens enkleste kokeapparat?


arcticboots

Anbefalte innlegg

Annonse

laget selv en slik etter å ha sett klippet. Ikke fått min testa enda sia jeg ikke har rødsprit her, men genialt og billig løsning for å ha en lett brenner når man er på kortere skogsturer m.m.
 
<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/AADO3oB_chQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag provade att göra en sådan där i går. Den var mycket svårare att få till än jag fick intryck av från videon. Men fungerar gör den, om än inte så bränslekonomsikt (brinner för fort, för mycket).

Det finne en massa varianter på öl-burk-kök. Det bästa jag fått till är en  tradiotionell, med mantel, och med 20 st 1,6 mm hål runt om. 1,6 mm är egentligen lite för stort, men jag hade ingen tunnare borr hemma, så det fick bli den.

Den varianten går det åt 2 burkar till, eventuellt en 50cl.

 

Fördelen med den i videon i tråden är att den kan göras med enkla verktyg, man behöver inte borra + att man kan hälla tillbaka bränsle som inte bränns upp.

Skall man göra ett sådant här så skall man ge det lite tid och vara beredd på att göra flera exemplar innan man lär sig hur man skall göra för att få det bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv

 

Det fungerer bra om du gjør nøyaktig som vist på filmen. Jeg testet forrige uke og skrev litt om det i tråden "Lettpakking Kjøkken"

 

Testet brenneren i vindstille(garasjen) Lufttemperatur ca 0 grader, Fylte 0.5 liter vann i en blikkboks (vanntemp. ca 7 grader ) Det tok mellom 8 og 10 minutter for å koke og det gikk med ca. 25 gram rødsprit.

 

Hvor lang tid det tar å koke opp vil variere mye avhengig av temperaturen på vannet ved oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Lagde det lille hullet. Testet ikke feigt i noe vindstille innendørslokal, men tok den med på en liten jakttur. Gledet meg til varm sjokolade, da skogsfuglen lurte meg for n'te gang i år. Sikkert noe jeg gjorde feil. I hvertfall ikke så lett som videoen viser. Ble forbanna, og kjøpte titanbrenner fra Evernew med stativ på tilbud fra Sportsnett. Den blir med til lørdag og søndag. Nå skal det bli varm sjokolade :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.