Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt belysning


Bålmannen

Anbefalte innlegg

Jeg har et relativt pittelite telt siden jeg stort sett går alene på tur, nemlig et akto telt. funket som en helt vanlig primus nesten, selvfølgelig ikke like stor effekt, men relativt bra, skal teste neste gang hvor stor gradeforskjell fra ute og inne i teltet. kan gi nermere beskjed :)

 

Anbefales :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at noen bruker Black Diamond Orbit, den er utrolig lett og nett - lurte på å skaffe meg en sånn. Men lurer på hvor godt den lyser.. Lyser den nok til at man kan ta gode bilder i skumringen/natta av landskapet med teltet i bilde som lyser ved hjelp av belysningen i teltet? Evt. hva bruker dere av lys til å få et fint lys gjennom duken når det er mørkt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker denne i kaldt vær, la oss si 20 minus grader ?

Heisann, drar på tur idag og skal få testet lykten da, med tanke på tempforskjell ute og inne i teltet. Før jeg nå drar har jeg testet hvor mye gass jeg må ha med meg, jeg har dermed veid en 100 g gassboks før bruk, da var den 193 gram, og etter en time og to minutter brenning var den 167 gram, dette er ca på middels lys, men allikavel sterkt nok i massevis, kan legge ut bilder senere. altså etter en time brenntid var det gått 26 gram gass, altså en 100g gassboks varer i ca 4 timer +/-. Dette var i ca -2 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen bruker Black Diamond Orbit, den er utrolig lett og nett - lurte på å skaffe meg en sånn. Men lurer på hvor godt den lyser.. Lyser den nok til at man kan ta gode bilder i skumringen/natta av landskapet med teltet i bilde som lyser ved hjelp av belysningen i teltet? Evt. hva bruker dere av lys til å få et fint lys gjennom duken når det er mørkt ute.

 

Hvis det er så mørkt ute at du ser stjernene, blir en slik lykt altfor sterk. Nå kan du jo stille lysstyrken ned, så sånn sett kan den nok brukes. Men ellers gir faktisk et stearinlys nok lys til å få et fint lys i teltet uten at teltet blir "utbrent" (at det blir så lyst at du ikke ser detaljer i det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, drar på tur idag og skal få testet lykten da, med tanke på tempforskjell ute og inne i teltet. Før jeg nå drar har jeg testet hvor mye gass jeg må ha med meg, jeg har dermed veid en 100 g gassboks før bruk, da var den 193 gram, og etter en time og to minutter brenning var den 167 gram, dette er ca på middels lys, men allikavel sterkt nok i massevis, kan legge ut bilder senere. altså etter en time brenntid var det gått 26 gram gass, altså en 100g gassboks varer i ca 4 timer +/-. Dette var i ca -2 grader.

 

Kjempe fint at du supplerer med forbruket også. 

 

Var en tråd er for en stund tilbake der en kar lot en slik gasslanterne stå å brenne med det formål å se forbruket.

Tror ikke det kom noen endelig resultat på brenntiden, så det kan jo hende den brenner enda :D

 

 

Du får ha en fin tur, blir spennende å se resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fint at du supplerer med forbruket også. 

 

Var en tråd er for en stund tilbake der en kar lot en slik gasslanterne stå å brenne med det formål å se forbruket.

Tror ikke det kom noen endelig resultat på brenntiden, så det kan jo hende den brenner enda :D

 

 

Du får ha en fin tur, blir spennende å se resultatet.

hvist det ikke blir opphold og overnatting under åpen himmel som i natt vil den bli testet idag :) Kanskje du har kjøpt en selv allerede slik at du tester den før meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvist det ikke blir opphold og overnatting under åpen himmel som i natt vil den bli testet idag :) Kanskje du har kjøpt en selv allerede slik at du tester den før meg :)

 

 

Har nok ikke kjøpt en slik enda som det er, teste får jeg ikke gjort uansett siden jeg ikke kommer hjem fra jobb før om ca 14 dagers tid..  ( Forhåpentligvis til en knall skiføre :D )

 

Men om resultatet blir sånn noenlunde, så blir det nok innkjøp når jeg kommer meg hjem. Dog kanskje en større versjon.

Om den greier å holde temperaturen sånn noenlunde, så anser jeg dette som ett mye tryggere alternativ enn å holde Wisperlight'en igang.

Spesielt om jeg greier å overtale en eller to ungene, slik at de blir med på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gasslykt vil vel få samme problemet med gass so en primus gjør i kuldegrader.

har en slik gasslykt selv men lenge siden den er brukt.

Ble lei av glødenett som må skiftes stadig vekk. Brukte den en stund før det begynte bli mange bra led lykter. Varmeeffekt på de er vel sånn 70-100watt, mot primuser som gjerne har 2000 til godt over 3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gasslykt vil vel få samme problemet med gass so en primus gjør i kuldegrader.

har en slik gasslykt selv men lenge siden den er brukt.

Ble lei av glødenett som må skiftes stadig vekk. Brukte den en stund før det begynte bli mange bra led lykter. Varmeeffekt på de er vel sånn 70-100watt, mot primuser som gjerne har 2000 til godt over 3000.

 

Tenkte du i forbindelse med temperaturen - lav temp = kun propan som kommer ut av boksen.

 

Eller tenkte du på avgassene i forbindelse med forbrenningen ?

 

 

Tanke var ihvertfall at om man bruker bensinbrennern til matlagingen / snøsmeltingen og samtidig varmer opp teltet ( og da også gassboksen ) så kunne man fyre i gang gasslanternen etter dette for å  holde varmen i teltet samtidig som man har lys :)

 

Om gasslanternen greier å holde på varmen, så vil jo også gassboksen også holde seg varm - og dermed brenner man både propan og butanen.

 

 

Forbruket / forbrenningen er jo mye mindre på en slik gasslanterne, en hva det er på en bensinbrener, så mengden avgitt avgasser skulle jo bli ganske så redusert sammenlignet med bruk av bensinbrenneren, så dermed anser jeg det slik sett som ett tryggere alternativ.

 

I tillegg har jeg i tanken at jeg forhåpentligvis får med ungene på telttur, så da hadde det vært fint med en lys kilde som i tillegg opprettholdt en behagelig temperatur, samtidig som man kanskje ikke trenger å være like bekymret for at brenneren plutselig blir veltet i et uvarsomt øyeblikk og dermed varmer opp teltet en smule for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Om gasslanternen greier å holde på varmen, så vil jo også gassboksen også holde seg varm -

 

Gassboksen vert avkjøla av fordampingen. Så sjølv om det vert litt lunk i teltet, vert gassboksen bare kaldare og kaldare. Dette er eit faktum eg trur vert oversett av samtlige som trur og håpar at gass skal fungere i kulda.

Sjølv om ei rask opptenning viser at gasslampa eller gassbrennaren fungerer i ein bestemt temperatur, vil effektet gradvis avta medan gassen forbrenn. Dette skjer fordi gassboksen får stadig lågare temperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassboksen vert avkjøla av fordampingen. Så sjølv om det vert litt lunk i teltet, vert gassboksen bare kaldare og kaldare. Dette er eit faktum eg trur vert oversett av samtlige som trur og håpar at gass skal fungere i kulda.

Sjølv om ei rask opptenning viser at gasslampa eller gassbrennaren fungerer i ein bestemt temperatur, vil effektet gradvis avta medan gassen forbrenn. Dette skjer fordi gassboksen får stadig lågare temperatur.

 

 

 

 

Fin korreksjon :)

 

Ja det blir kanskje litt misvisende å si at også gassboksen ville holde seg varm.

 

Nå vet ikke jeg hvor mye du vet om termodynamikk, men for å forklare det jeg mente med "holde gassboksen varm" ;

 

Hastigheten for temperaturfallet på/i gassboksen er jo gitt av gassforbruket, all tid det er gassforbruket som bestemmer mengden væske som fordamper.

Og iom at gassforbruket er ganske mye mindre på enn slik gasslanterne enn hva det er på en gassbrenner, så vil kanskje omgivelsestemperaturen greie å "holde gassboksen varm"

 

 

For å ta ett eksempel ( jeg vet at dette er en annen termodynamisk prosess, men regner den som sammenlignbar )

 

Når jeg tømmer dykkerflaskene mine for luft, før jeg skal fylle nitrox ( pusteluft med høyere andel O2) så har jeg rett som det er dårlig tid. Dermed åpner jeg kranen ganske mye for å få mest mulig luft ut på kortest mulig tid.

Trykkfallet og gassekspansjonen man får over flaskekrana fører til ett temperaturfall slik at det danner seg ganske mye is på krana og nedover flaskehalsen, selvfølgelig gitt mengden luft som passerer igjennom krana, samt luftfuktigheten og omgivelsestemperaturen. 

 

Når jeg har litt bedre tid, så prøver jeg gjerne å forhindre så mye ising på kranen. Det gjør jeg ved å ha ventilen en god del mere strupet når jeg tømmer flaska, enn hva jeg gjør når flaskene skal tømmes fort.  Dermed får jeg gjerne bare ett tynt lag med rim på flaskekrana.  

 

Trykkfallet og ekspansjonen er i de fleste tilfeller lik i de angitte tilfellene ovenfor, men siden mengden luft som går igjennom kranen er mindre, kreves det også mindre energioverføring i form av varme, for å "holde oppe temperaturen" på flaskekranen slik at det ikke danner seg is på kranen og flaskehalsen.

 

 

Om teorien "min" virker i felten gjenstår jo å se :)

 

 

 

WebRep
 
currentVote
 
 
noRating
noWeight
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hastigheten for temperaturfallet på/i gassboksen er jo gitt av gassforbruket, all tid det er gassforbruket som bestemmer mengden væske som fordamper.

Og iom at gassforbruket er ganske mye mindre på enn slik gasslanterne enn hva det er på en gassbrenner, så vil kanskje omgivelsestemperaturen greie å "holde gassboksen varm"

 

Det er heilt riktig. Men etter kva eg har forstått i denne tråden, var det nokon som tenkte at gasslampa skulle vera einaste varmekilda i teltet, og då vert jo temperaturen i teltet langt lågare enn dersom ein har ein primus på full guffe. I det tilfelle vil ikkje gasslampa fungere lenge.

Dersom ein fyrer med primus i teltet, bør gasslampa fungere godt, heilt uavhengig av temperaturen utanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting man bør tenke på, er at om man har gått hele dagen ute i kulda, med gassboksen enten i sekken eller i pulk(enda verre), så vil boksen være rimelig kald i utgangspunktet. Man kan jo selvsagt sitte og varme opp boksen med hendene, eller ha den innunder jakka, men det tar veldig lang tid. Og er man kald fra før, så er det litt kjedelig å basere seg på noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt lys ?

Enda mer å dra på, enda lenger pakkliste.

Duger ikke hodelykta lenger ?

Må ha lys både i teltet og på hodet når man er ute for å ta bilde av teltet med lys i. (Kan noen si meg hvor kommaet skal være i den setningen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er teltlykta mi;

 

post-11507-0-22136600-1388948169_thumb.j

 

 

Kjøpte den på Decathlon i Polen.  

Men man kan også få kjøpt den på decathlon ellers i europa, blant annet her;

http://www.decathlon.co.uk/ambilight-frendo-id_8211291.html

 

 

Den bruker 1 AA batteri og har oppgitt brukstid på 10 timer ved 16 lumen, og 20 timer ved 8 lumen.

Syns oppgitt lumen virker noe forsiktig, for jeg får nok lys til å lage mat og som leselys, selv på laveste nivå.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker denne UCO lykta som du bare får kjøpt på Magasinet sist jeg sjekket. Koster en 200 kroner, men den lyser noe j***i. Kan også brukes som vanlig håndlykt. 

Står oppgitt at den brenner i opptil 70 timer. Den er også vannavvisende slik at den tåler regn!  :-D

 

Link: 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=363&prodid=15906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker denne UCO lykta som du bare får kjøpt på Magasinet sist jeg sjekket. Koster en 200 kroner, men den lyser noe j***i. Kan også brukes som vanlig håndlykt. 

Står oppgitt at den brenner i opptil 70 timer. Den er også vannavvisende slik at den tåler regn!  :-D

 

Link: 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=363&prodid=15906

 

Magasinet har også en litt kraftigere lykt som er veldig bra,

180 lumens og opptil 190 timers brenntid. Samme konsept som lykta over.

 

Link:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=363&prodid=15907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, drar på tur idag og skal få testet lykten da, med tanke på tempforskjell ute og inne i teltet. Før jeg nå drar har jeg testet hvor mye gass jeg må ha med meg, jeg har dermed veid en 100 g gassboks før bruk, da var den 193 gram, og etter en time og to minutter brenning var den 167 gram, dette er ca på middels lys, men allikavel sterkt nok i massevis, kan legge ut bilder senere. altså etter en time brenntid var det gått 26 gram gass, altså en 100g gassboks varer i ca 4 timer +/-. Dette var i ca -2 grader.

Hvis en slik måling skal være riktig, kan du ikke oppholde deg i teltet selv. Bare en person inni et telt gjør at temperaturen går opp. Man avgir noen watt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...
Den ‎05‎.‎01‎.‎2014 at 20.10, Walle skrev:

Her er teltlykta mi;

 

post-11507-0-22136600-1388948169_thumb.j

 

 

Kjøpte den på Decathlon i Polen.  

Men man kan også få kjøpt den på decathlon ellers i europa, blant annet her;

http://www.decathlon.co.uk/ambilight-frendo-id_8211291.html

 

 

Den bruker 1 AA batteri og har oppgitt brukstid på 10 timer ved 16 lumen, og 20 timer ved 8 lumen.

Syns oppgitt lumen virker noe forsiktig, for jeg får nok lys til å lage mat og som leselys, selv på laveste nivå.  

 

Ser de selger lignende på e-bat til 8-10 kroner.

Noen som har prøvd disse billige greiene? Ser jo veldig greit ut med tanke på størrelse og hvordan lyset spres ut i teltet: http://www.ebay.com/itm/Hot-Hanging-LED-Camping-Tent-Light-Bulb-Fishing-Lantern-Lamp-Outdoor-Accessories-/291992828501?var=&hash=item43fc20fa55:m:mZLV57D_lHKKA74NMGrlOrw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.