Gå til innhold
  • Bli medlem

Brenner til vinterturer og fyring med parafin


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Hei

 

Det er en god del tråder om ulike primuser her på forumet fra før av. Jeg har lest de fleste av disse og blitt mye klokere. Det er allikevel et par litt spesifikke ting jeg fortsatt lurer på, som jeg håper at noen mer erfarne primusbrukere her inne kanskje kan hjelpe med.

 

Jeg er ute etter en primus til vinterbruk, eller egentlig all bruk i en del kuldegrader, så det er vel også snakk om bruk i måneden vi er inne i nå. Til sommerhalvåret foretrekker jeg å heller ha en egen liten gassbrenner.

 

Dette betyr at jeg ikke nødvendigvis trenger en multifuelbrenner som også kan brenne gass, selv om større bruksområde selvsagt ikke er noen ulempe heller. Jeg er også mest interessert i å fyre med parafin på grunn av sikkerheten det gir.

 

Så har jeg noen avveininger som må gjøres:

 

1)  For slangeprimuser liker jeg veldig godt den løsningen der man snur brensenflasken rundt for å slukke primusen, slik at trykket i flaska blåses ut. Da begrenser jeg meg vel til Primus Omnifuel og Optimus Nova. Men er denne løsningen kanskje mest relevant når man fyrer med bensin?

 

2) Jo flere deler og koblinger, jo mer kan gå galt. Det er jo mye o-ringer og koblinger og deler man må passe på med slangeprimuser og man hører jo stadig om lekkasjer og slikt. På grunn av driftssikkerhet heller jeg litt mot Optimus Hiker+. Jeg synes det er en god idé med alt i en og samme pakke og færrest mulig ting som kan gå galt. Ulempen er selvfølgelig vekt. Samtidig er det jo ganske vanlig å lage ulike former for underlag/plater som man fester brenner og flaske til når man bruker en slangeprimus på vinterstid. Dersom bunnen i kassen til Hiker+ ikke blir for varm(?) så ender man kanskje ikke mer særlig stor vektforskjell allikevel? Eller trenger man noe mellom Hiker+ og teltbunnen også?

 

3) Vil parafin fungere greit også på vinterturer hvor det blir ganske kaldt? Da tenker jeg på fra -20 og kaldere. Tror allikevel vi kan si at jeg nok aldri kommer til å gå på tur når det er -30 eller kaldere.

 

4) Jeg oppfatter det slik at visse typer brennere fungerer bedre eller dårligere med parafin enn andre, og at spesielt de mer stillegående brennerne som f.eks. Whisperlite ikke er så gode på parafin, mens f.eks. Optimus Nova og Primus Omnifuel er mer greia for de som vil fyre på parafin. Stemmer det?

 

Litt avhengig av hvilke svar og råd jeg får her så ser det ut til at det kan ende opp med å bli et valg mellom Optimus Hiker+ og Optimus Nova. Hva ville dere valgt, når bruksområdet i all hovedsak er vinterturer? Vekt spiller jo ikke en like stor rolle da heller, ettersom man gjerne bruker pulk på overnattingsturer.

 

Håper på eksperthjelp :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare nevne at på MSR Dragonfly kan du vende flasken for å slippe ut trykket på også, jeg har en slik og jeg vender alltid flaska når jeg skal slukke den.

 

Jeg har også Optimus 111C Hiker som jeg bruker, men Dragonfly'en blir brukt hvis jeg må kutte ned på vekta. Det er mindre tank på hikeren enn på slangeprimusen der jeg har drivstofflasker i forskjellige størrelser.

Begge brennerene fungerer fint på parafin.

 

Ikke greit å bli klok på alle brennerene som finnes og alle velmente, dog varierte råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har bestemt deg for parafinbrenner (ikke bensin/ alkylatbensin) vil jeg råde deg til å forsøke tennvæske som brennstoff i stedet for parafin. Den er mye mer luktnøytral i væskeform, soter nesten ikke under kjelen og etterlater minimalt med lukt når den forbrennes. Dessuten synes jeg den brenner med "blåere" og renere flamme i forhold til de andre parafintypene jeg har forsøkt i mine to primuser som er en gammel Optimus 111 bråkebrenner og en Omnifuel. Teoretisk skal visstnok tennvæske ha et kuldepunkt rundt minus 25, men jeg har brukt 111`n ned mot og under dette uten problemer.  Tennvæske fungerer glimrende i omtrent alle typer parafinbrennere og med parafindysen i multifuelbrennere. Tror jeg har skrevet om dette i en annen tråd her også.

 

På tur bruker jeg kun alkylatbensin (kunstig fremstilt "miljøbensin") i Omnifuel`en og kun tennvæske i 111`n. Jeg holder meg til en type brennstoff i hver av disse og det fungerer under alle værforhold. Holder du deg til en type brennstoff så sitter det lettere i fingrene når forholdene kan være vanskelige ;)

Omni`en fungerer også veldig bra med parafin. Jeg har imidlertid valgt å "rendyrke"  alkylatbensin på denne fordi jeg synes det fungerer best for meg på turer når jeg må bære.

 

Brukt på riktig måte vil jeg sidestille alkylatbensin og tennvæske i effekt og bruksmåte, men hvor forskjellen er at tennvæsken (som andre parafinprodukter) må forvarmes med rødsprit. Alkylatbensinen er flyktig og nærmest eksplosiv, mens parafinprodukter er pyton å søle fordi det ikke forvinner, men kliner seg inn de utroligste steder man også trodde var vanntette...

Med normal forsiktighet sidestiller jeg også sikkerheten.

 

Skulle jeg kun hatt en type primus på vintertur med pulk, er det ingenting som slår de gamle Optimus 111.

En 111 er en livslang forelskelse hvis den brukes riktig og konkurrerer med hva som helst av nytt i effekt, funksjon og pålitelighet. Jeg trodde først jeg var litt sær som forgudet en gammel 111 blant alt det nye og fine som vennekretsen bruker, men det var kun fram til jeg oppdaget dette forumet og hva som hadde avgudssstatus blant brennere her  :wub:

 

Jeg synes Omnifuel fungerer veldig bra når jeg må bære. Jeg er ikke verdens største og sterkeste og må tenke vekt. Dessuten kan den som kjent deles og jeg liker best å oppbevare brennstoff i sidelommene og ikke inne i sekken, det er av opplevd erfaring. Parafin/ bensin i klær, sovepose og mat gjør du bare en gang....

 

Du spør i spml 1 om å snu flasken for å få ut trykket i Omni`en og jeg gjør dette konsekvent. Da tømmes og utlignes trykket for å slippe lekkasjer når delene tas fra hverandre etterpå. Jeg snur flasken og lar det brenne til det slukker av seg selv. Det gir null søl når systemet er tomt og trykkløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte Nova til heilårsbruk i 12 år. Det einaste problemet eg har hatt med den brennaren er eit tett drivstoffilter og ei utett pakning. Begge problema vart enkelt løyst med repsett. Så mykje må ein bare vente etter så mykje bruk. Å snu flaska for å sløkke primusen er ein veldig enkel måte å tømme slangen og brennaren for brennstoff, så det reduserer søl til eit minimum, uansett brennstoff. Eg har ikkje brukt anna enn parafin.

No brukar eg derimot 111 (den gamle bråkebrennaren) til vinterbruk. Dette har eg gjort for å ha ein ferdig montert primus i boksen. Bare ta fram, åpne boksen og fyre opp. Vekta betyr mindre når eg likevel brukar pulk. Då er også primusen godt beskytta i ein solid boks.

Boksen til 111 vert så varm at snøen smeltar under han. Eg vil anta at Hiker+ vil oppføre seg omlag på same måten. Så eg brukar ei plate (same plate som eg tidlegare har brukt under Nova) under. Det viktigaste poenget med denne plata er at ikkje primusen skal smelte seg skeivt ned i snøen slik at eventuell kjele veltar. Kjelestøttene på 111 (same på hiker+)er veldig glatte. Grunnen til at eg valgte den gamle modellen av 111 istadenfor den nye hiker+, var enkelt og greit pga pris.

Eg har aldri hatt problem med parafin i kulda, men eg veit ikkje om eg har brukt primus kaldare enn omlag -25°C. Det er ulike kvalitetar av parafin, og desse har ulike eigenskapar i kulda. Generelt kan ein rekne at dei reinare (dei mest luktsvake) kvalitetane gjev størst problem i kulda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner at vekt betyr mindre ville jeg valgt Optimus Hiker+ av disse to. Hvis du bruker fritidsparafin på de kaldeste turene risikerer du i alle fall ikke at drivstoffet fryser, men som @Ulvemor sier er tennvæske helt topp, og koster halvparten så mye som fritidsparafin. 

 

Vet ikke hvordan Nova-brenneren er, men Optimus 111 blir såpass varm under at jeg ikke ville brukt min direkte på teltduken. Underlagsplate er uansett kjekt å ha på snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Så mye kunnskap og erfaringer det er her :) Som sagt er den tenkt til vinterbruk. På dagsturer med lett sekk betyr ikke en kilo ekstra så mye, og på overnattingsturer blir det jo pulk, så vekt har ikke all verdens å si. Men om Hiker+ også må ha underlagsplate, som jo også er kjekt å bruke på Nova og Omnifuel osv., så blir jo vektforskjellen ganske stor... Får sove på det noen netter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har bestemt deg for parafinbrenner (ikke bensin/ alkylatbensin) vil jeg råde deg til å forsøke tennvæske som brennstoff i stedet for parafin. Den er mye mer luktnøytral i væskeform, soter nesten ikke under kjelen og etterlater minimalt med lukt når den forbrennes. Dessuten synes jeg den brenner med "blåere" og renere flamme i forhold til de andre parafintypene jeg har forsøkt i mine to primuser som er en gammel Optimus 111 bråkebrenner og en Omnifuel. Teoretisk skal visstnok tennvæske ha et kuldepunkt rundt minus 25, men jeg har brukt 111`n ned mot og under dette uten problemer.  Tennvæske fungerer glimrende i alle (?) typer parafinbrennere og med parafindysen i multifuelbrennere. Tror jeg har skrevet om dette i en annen tråd her også.

 

"Primuskongen" skriver følgende i sin artikkel om " drivstoff på primuser og lamper": https://sites.google.com/site/primuskongen/Home/parafin

[...] Parafiner er en betegnelse som man i kjemien bruker på kullvannstoffer som har stor motstandsdyktighet overfor kjemiske påvirkninger. Det kan være så mangt men en ting er sikkert og det er at parafinvoksen som blir smurt på innsiden av en konjakktønne eller parafinoljen som man setter inn trekopper og fat med ikke er det samme som olje fra Nordsjøen.  Når man står i butikken med flasken i hånden og lurer på om det er brukenes eller ikke kan man sjekke det som står med liten skrift på flasken. Om det står - inneholder N-parafin C10- C13 - er det lampeolje og er da ikke brukenes. Står det derimot - petroliumsdestilat hydrogenbehandlet lett - er det greit å bruke på primusen eller petromaxen. De fleste tennvæsker er petroleumsbasert, men det er kommet en del merker tennvæske og fritidsparafin som er naftabasert og de vil jeg ikke anbefale. Jeg kan ikke utdype det mer en at det er ting som tyder på at disse nafta-baserte  tennvæskene brenner for varmt og ødelegger dyser og flammespredere. Noen ganger kan forvirringen være komplett når det på lampeoljeflasken står lampeparafin og det er bilde av en Petromaxlampe på etiketten. Konklusjonen er grei: vanlig fyringsparafin eller Shell premium er det beste drivstoffet for trykklamper og primuser men man kan også bruke tennvæske (petroliumsdestilat). Til slutt vil jeg også nevne at det finnes en del typer parafin som blir solgt av hyttebutikker og lignende. Og der er det noe som de kaller renset parafin. Det jeg har erfart og fått tilbakemeldinger på er at det stort sett dreier seg om lampeolje. 

 

Kjøpte for litt siden ei flaske tennveske på Coop Prix,...og på den står det: "Nafta(petroleum), Hydrogenbehandlet tung. CAS-nummer 64742-48-9"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt vekt på bråk hvis du skal bruke den til å varme opp inni teltet i den kalde årstiden. Nå i helga lå jeg i lavvo med en kompis som har Primus multifuelbrenner. Den bråkte veldig mye mer enn min Coleman 442. Når man har den på noen timer i teltet blir det viktig etter hvert.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Står vel egentlig mellom Nova og Hiker nå. Hvor mye mer driftssikker er egentlig Hiker? Er den såpass mye enklere i bruk at det er verdt den kiloen? Ser jo det er flere her som bruker den, spesielt vinterstid. Hva er erfaringene? Brukes den tross vekta eller ender man med å gå over til en slangeprimus?

 

Tipper det er en stor fordel at tanken alltid er koblet til brenneren slik at ikke urenheter og rask kan komme inn i slangen og inn i koblingene. Men det kan man jo også unngå med en slangeprimus bare man er litt forsiktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har før her erklært meg som overbevist parafinist, da bensindamp er ganske eksplosjonsfarlig og jeg ar brukt dobbelt primus i årevis i båt, hvor man IKKE ønsker eksplosjonsfarlige dampe. Det samme gjelder jo i telt.

Jeg har brukt Optimus Nova i mange år med parafin/tennveske uten noen problemer. Med litt omhu og det følger beskyttelses korker med får d ikke smuss i systemet. Den har bare en dyse, så det er ikke noe å fikle med hvis du er nødt til å bytte fueltype i utlandet.

Nova hadde noen kvalitets problemer for ca. 4 år siden, men de avslørte sig straks etter ibruktaking. Derfor byttet Trangia fra Nova til Multifuel for en periode. Den har innbygd rensenål til magnet eller risting. Nova skal være OK nå og har stoppekran også ved flasken. Jeg snur dog altid flasken for å gjøre den trykkløs.

Nova kan reguleres til simmerkoking, hvilket er meget nyttig, hvis du vil ha noe bedre mat på langtur. Den bråker ikke voldsomt, og har bra kapasitet til snøsmelting, som er en stor jobb på vintertur.

Jeg forvarmer aldri med sprit. ca. 22 pumpeslag og lukke noe tennveske ut så vegen er godt våt, fyrstikk på og når flammene er ved å dø åpner jeg forsiktig for ventilen. Straks etter stabiliserer flammen sig og en kan regulere på vanlig forsiktig måte. Dette har jeg brukt ned til ca- -22.

Jeg bruker Novaen innbygd i Trangia sett for da har du 2 kjeler til mat og snøsmelting, panne til ørret og pannekaker/lokk. stabilt og stødig stående på en lett finerplate, optimal vindskjerm og meget bra varmeutveksling som på en Nansen kjele.

Jeg har nå en Trangia ultralight, hvor brenner, håndtak, fyrstikker mm. ligger i. Det veier under 1 kg (har ingen vekt her!) De har du alt samlet av brenner, potter og panne.

Jeg har også en bra primus gassbrenner, men bruker den bare på "campingtur". Jeg syns gassboksene er klumpete, vet ikke hvor mye som er rest, hvor lenge dette vil vare. Jeg kunne sikkert oppbygge erfaring i dette, men det er mye enklere å skrue korken av en flaske og se hvor mye som er tilbake. 1/4 l pr. mann pr dag pleier å holde lenge på vitertur med mye snøsmelting også til hundematen.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primuskongen: ..."De fleste tennvæsker er petroleumsbasert, men det er kommet en del merker tennvæske og fritidsparafin som er naftabasert og de vil jeg ikke anbefale."

 

Dette ble jeg litt forvirret av og spurte for sikkerhets skyld en kjemiker på jobben i dag.

Han var ganske tydelig på følgende:

 

All nafta er etter hans viten petroliumsbasert (hydrokarbonfraksjoner). Nafta er altså i seg selv et petroliumsprodukt og ikke noe annet.

Han forsto derfor lite av påstanden ovenfor,   "...kommet endel merker tennvæske ... som er naftabasert..." og som må unngås.

 

Det brukes to typer nafta i industrien, lett og tung. Den tunge naftaen er visstnok omtrent det samme som råolje og det man kaller lett nafta er et destillat av raffineringsprosessen av den tunge. Dette er antagelig  det noen av oss heller på primusene våre og som jeg er ganske fornøyd med. Nafta og parafin er derfor to ganske parallelle destillater, men med noe forskjellige kjemisk oppbygning og egenskaper.

 

Siden Primuskongen skriver over at han ikke vil "utdype" problemstillingen nærmere, går jeg ut fra at teksten inneholder en hendelig misforståelse eller feil.

 

Jeg vil derfor fra nå av passe på at det alltid står "naftabasert" på de flaskene jeg heller på 111`n min og velger å se det som et kvalitetstegn istedet.

Cathrine :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en primus omnifuel, men må innrømme at jeg synes det er klumsete. Mye som kan gå galt og ikke så gøy å fikle med primus i minus 20 når det er mørkt. Når det er sagt er det en vanesak, og det går greiere og greiere for hver gang. Men om jeg hadde vært mye på korte vinterturer hvor vekt ikke er så viktig, hadde jeg vurdert en hiker+ eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

@Larsdx, hører flere som sier som deg. Samtidig er det jo mange med Hiker+ som sikler på en Nova eller Omnifuel pga. vektbesparelsen. What to choose! Ikke lett det her. Men det har kommet mange gode innspill, erfaringer og råd i denne tråden.

 

@Ulvemor, takk for at du deler den informasjonen! Det er jo kjekt å vite. Da er det bare å fyre løs(!) med nafta-tennvæske! Hvor mye bruker du 111ern din, og pleier du å slippe trykket ut av tanken mellom bruk/når du skal pakke den og bære den i sekken/pulken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Fredrik....

.. jeg er litt Ole Brum, og sier "ja takk begge deler".  I flere sammenhenger er det veldig praktisk med både Optimus 111 og en Omnifuel, og jeg synes disse overlapper hverandre i bruk på en fin måte.  Fordi jeg velger å bruke alkylatbensin på Omni`n og tennvæske (parafin) på Optimus`n så har jeg også et veldig bredt bruksområde med disse.

 

Historikken er tilfeldig; Bråkebrenneren har jeg arvet av pappa og den er antagelig etter den kalde (varme?) krigen da han var i militæret. Hvor gammel eller når den er fra vet jeg ikke, men den er like fin og pålitelig i dag som da jeg overtok den for omtrent 10 år siden. Eneste som er skiftet er blypakningen inn til reguleringen og den klarte jeg å ødelegge selv fordi jeg pumpet med regulatorrattet montert den første tiden jeg brukte den.

 

111`n er brukt mye. Pappa har tidligere brukt den på jakt og friluftliv i mange år siden han fikk den 70-80-tallet (?). Den bare virker og virker og jeg synes også den er kjempefin å bruke. Dessuten er den en "greie" å bli glad i og er morsom å ta vare på for oss som liker sånt  :)

 

Hvor mye jeg bruker den er vanskelig å si, men den er førstevalget mitt i pulk, kajakk og alle sammenhenger hvor jeg slipper å bære tungt. Den har også vært med på et par lengre turer til Svalbard og Island. På slike turer setter jeg funksjon og pålitelighet foran alt annet, og da er den nesten uten konkurranse. Den støyer litt (jeg har den originale bråkebrennerversjonen, nr. 111), men det koser jeg meg med, (tur)livet er for kort til å gremmes over sånne småting når den ellers fungerer under alle vær og vindforhold. Det kan være avgjørende  sikkerhet i en pålitelig primus når man er i kalde områder.

 

Jeg bruker kun rødsprit til forvarming.  Denne oppbevarer jeg på liten plastflaske (ca. 1,5 dl) med 100% tett kork og heller fra flasken rett i hullet øverst på forgasseren uten "tut" eller trakt.  Ligg unna de små rødsprit-metallkannene som er "originale" til Optimus`ene, de har dårlige korkpakninger og lekker ofte.

 

Ja, jeg slipper alltid ut trykket fra tanken når jeg er ferdig med den. I tillegg pleier jeg å løsne/ stramme tanklokket raskt hver gang jeg har trykt pumpen inn i tanken når den er pakket sammen i kassen. Dette for å unngå siste rest av overtrykk som kan føre til lekkasje og kanskje ødelegge mat og klær. Det skal ikke mange "pump" til å få opp trykket, så det er unødig risiko å "spare på" overtrykket...

 

Jeg har strengt tatt ikke så mye greie på primuser utover de to jeg har selv. De kan jeg imidlertid ettervert ganske mye om og har lært meg å bruke dem under de fleste forhold. Derfor tviholder jeg på teorien om at det enkleste ofte er det beste og det å holde seg til en type brennstoff med et bredt anvendelsesområde. Parafin (eller tennvæske) er antagelig det mest ultimate hvis du også tar med sikkerhetsaspektet (tregt antennelig).

 

Omnifuel`en har jeg hatt 4-5 år (?) og synes også den fungerer kjempebra når sekken er pakket for overnatting. Jeg er ikke størst og sterkest og vi jenter bruker også ofte sekker med noe mindre volum enn dere. Synes derfor Omnifuel er et godt kompromiss mellom vekt, det å kunne pakke i flere små deler, å oppbevare bensinflasken(e) i sidelomme og ikke i sekken, osv. Konstruksjon på denne synes jeg også er idiotsikker og ved riktig bruk har jeg vanskelig for å se alle de tingene som enkelte mener kan gå galt. Jeg bruker alkylatbensin i denne og det er fordi jeg liker enkelheten ved å kunne forvarme direkte uten ekstra "lurium (vekt/volum). Effekten er suveren og dessuten er alkylatbensinen ekstremt flyktig slik at små dråper (lekkasjer) ved montering/ demontering forsvinner umiddelbart. Søler du parafin på klærne varer det hele turen...  samtidig er alkylatbensinen ekstremt lettantennelig og brennbar, men fordamper i løpet av noen sekunder.

Igjen kompromisser som du må ta stilling til selv :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primuskongen: ..."De fleste tennvæsker er petroleumsbasert, men det er kommet en del merker tennvæske og fritidsparafin som er naftabasert og de vil jeg ikke anbefale."

Dette ble jeg litt forvirret av og spurte for sikkerhets skyld en kjemiker på jobben i dag.

Han var ganske tydelig på følgende:

All nafta er etter hans viten petroliumsbasert (hydrokarbonfraksjoner). Nafta er altså i seg selv et petroliumsprodukt og ikke noe annet.

Han forsto derfor lite av påstanden ovenfor, "...kommet endel merker tennvæske ... som er naftabasert..." og som må unngås.

Det brukes to typer nafta i industrien, lett og tung. Den tunge naftaen er visstnok omtrent det samme som råolje og det man kaller lett nafta er et destillat av raffineringsprosessen av den tunge. Dette er antagelig det noen av oss heller på primusene våre og som jeg er ganske fornøyd med. Nafta og parafin er derfor to ganske parallelle destillater, men med noe forskjellige kjemisk oppbygning og egenskaper.

Siden Primuskongen skriver over at han ikke vil "utdype" problemstillingen nærmere, går jeg ut fra at teksten inneholder en hendelig misforståelse eller feil.

Jeg vil derfor fra nå av passe på at det alltid står "naftabasert" på de flaskene jeg heller på 111`n min og velger å se det som et kvalitetstegn istedet.

Cathrine :)

Takk for oppklaring :) Jeg kommer til å fortsette å brenne naftabasert tennvæske på mine primuser!

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

pleier du å slippe trykket ut av tanken mellom bruk/når du skal pakke den og bære den i sekken/pulken?

 

Eg slepp alltid ut trykket når eg pakkar ned primusen. Dette gjer eg av den enkle grunnen at det skal bli minst mogleg søl i tilfelle lekkasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk for oppklaring :) Jeg kommer til å fortsette å brenne naftabasert tennvæske på mine primuser!

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Takk for oppklaring :) Jeg kommer til å fortsette å brenne naftabasert tennvæske på mine primuser!

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Takk for oppklaring :) Jeg kommer til å fortsette å brenne naftabasert tennvæske på mine primuser!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Naftabaserte er ikke anbefalt, da det brenner med for høy temperatur og vl ødelegge brenneren etter en tid.. Iflg Primuskongen. 

 

Vanlig fyringsparafin grønn fra Esso er det beste. Inneholder 99% Kerosene (petroleum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primuskongen: ..."De fleste tennvæsker er petroleumsbasert, men det er kommet en del merker tennvæske og fritidsparafin som er naftabasert og de vil jeg ikke anbefale."

 

Dette ble jeg litt forvirret av og spurte for sikkerhets skyld en kjemiker på jobben i dag.

Han var ganske tydelig på følgende:

 

All nafta er etter hans viten petroliumsbasert (hydrokarbonfraksjoner). Nafta er altså i seg selv et petroliumsprodukt og ikke noe annet.

Han forsto derfor lite av påstanden ovenfor,   "...kommet endel merker tennvæske ... som er naftabasert..." og som må unngås.

 

Det brukes to typer nafta i industrien, lett og tung. Den tunge naftaen er visstnok omtrent det samme som råolje og det man kaller lett nafta er et destillat av raffineringsprosessen av den tunge. Dette er antagelig  det noen av oss heller på primusene våre og som jeg er ganske fornøyd med. Nafta og parafin er derfor to ganske parallelle destillater, men med noe forskjellige kjemisk oppbygning og egenskaper.

 

Siden Primuskongen skriver over at han ikke vil "utdype" problemstillingen nærmere, går jeg ut fra at teksten inneholder en hendelig misforståelse eller feil.

 

Jeg vil derfor fra nå av passe på at det alltid står "naftabasert" på de flaskene jeg heller på 111`n min og velger å se det som et kvalitetstegn istedet.

Cathrine :)

 

Naftabaserte er ikke anbefalt, da det bla. brenner med for høy temperatur og vil ødelegge brenneren etter en tid.. Iflg Primuskongen. 

Det er også 2 typer Nafta: Nafta er en lett hydrokarbonfraksjon. Det skilles mellom lett nafta med kokepunktsområde fra 30-70°C, og tung nafta med kokepunktsområde 60-170°C. Små mengder lett nafta kan blandes inn i bensin, men mesteparten går til petrokjemisk industri. Den tunge naftaen er råstoffet til bensinproduksjon.

Vanlig fyringsparafin grønn fra Esso er nok det beste da. Inneholder 99% Kerosene (petroleum). Har selv fyrt opp min nye originale bråker 111 med dette i dag og den brenner perfekt. Lukter lite når den brenner riktig også. :smile:

Kjørte rundt på samtlige utsalg for brennstoff, og alle hadde de bare naftabasert fritidsparafin (felleskjøpet) og Tennvæske C10-C13 (lampeolje) å selge. 

Da jeg kom hjem sjekket jeg produktdatabladet (og esso´s nettsider) til fyringsparafinen jeg har på ovnen i stua, og den tilsier at parafinen vil være super i trykkbaserte primuser! 

Fargetilsetningen har INGENTING å si på forbrenningen heller. Så for å få ennda en bekreftelse på dette har jeg lagt dette inn på fb siden til primuskongen. ;-)

Jeg koser meg med parafinen min både inne(parafinovn) og ute :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Optimus111!

Jeg tror både du og Primuskongen har misforstått ordet "naftabasert".

At et brennstoff er naftabasert betyr nettopp at det er petroliumsbasert. Det finnes ikke, slik jeg har forstått det,  naftabasert tennvæske som ikke er et petroliumsprodukt.  Forskjellen på tung og lett nafta er litt enkelt forklart følgende: Tung nafta er omtrent det samme som uraffinert råolje, mens lett nafta er et destillat av den tunge naftaen.

Med andre ord; Naftabasert tennvæske er alltid petroliumsbasert. Jeg har brukt det i min Optimus 111 i flere år og det ødelegger ingenting :)  

Er du fornøyd med "grønn Esso" i din primus er jo det uansett det viktigste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe til at primusen min brenner varmere med naftabasert tennvæske.

Naphta=miljøbensin. Naphtabasert tennvæske, er omgjort fra bensin mener jeg. Ser ikke hvordan den er farligere for primusen enn hva miljøbensin er.

Sent from my iPad using Tapatalk

 

 

Jeg har ikke merket noe til at primusen min brenner varmere med naftabasert tennvæske.

Naphta=miljøbensin. Naphtabasert tennvæske, er omgjort fra bensin mener jeg. Ser ikke hvordan den er farligere for primusen enn hva miljøbensin er.

Sent from my iPad using Tapatalk

Nafta er en lett hydrokarbonfraksjon. Det skilles mellom lett nafta med kokepunktsområde fra 30-70°C, og tung nafta med kokepunktsområde 60-170°C. Små mengder lett nafta kan blandes inn i bensin, men mesteparten går til petrokjemisk industri. Den tunge naftaen er råstoffet til bensinproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nafta er en lett hydrokarbonfraksjon. Det skilles mellom lett nafta med kokepunktsområde fra 30-70°C, og tung nafta med kokepunktsområde 60-170°C. Små mengder lett nafta kan blandes inn i bensin, men mesteparten går til petrokjemisk industri. Den tunge naftaen er råstoffet til bensinproduksjon.

Yepp.. og det er omtrent det jeg skriver i innlegg 22 over.

 

Naftabasert tennvæske er alltid petroliumsbasert, altså en lett naftatype som igjen er et destillat av tung nafta ...

Naftabasert tennvæske som ikke er petroliumsbasert er en motsigelse.

 

Kom med korreksjoner dere som eventuelt kan petroliumskjemi bedre enn meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp.. og det er omtrent det jeg skriver i innlegg 22 over.

 

Naftabasert tennvæske er alltid petroliumsbasert, altså en lett naftatype som igjen er et destillat av tung nafta ...

Altså: Naftabasert tennvæske som ikke er petroliumsbasert er en motsigelse.

 

Kom med korreksjoner dere som eventuelt kan petroliumskjemi bedre enn meg :)

Men grunnen til at nafta ikke er anbefalt var at primusen brenner med en mye høyere varme og ødelegger brenneren..

Det brenner kjempegodt, ja! Men men... Jeg fyrer min grønne parafin (Kerosene) som disse er konstruert for. Super er den :-)

 

Håpløst er det også å finne den gamle gode tennvæsken i butikkene. Den uten C10-13 Som igjen er lampeolje! 

Fritidsparafin Regulær er:  Nafta (råolje), Hydrogenbehandlet TUNG. Og som Primuskongen fraråder pga at den gir for høy temperatur!

Hva står man igjen med å kunne bruke?   Ren KEROSENE :-) Har mange liter av den på stortanken :-D og det beste av alt, er at den finnes over alt!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.