Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulv - ulv... Ulv angrep hund..


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

  

Du mener at bøndeneikke passer på sauene?

Helt feil. Ut fra mange års erfaring i heia i sauefylket Rogaland, er din påstand borte i natta.

De fleste saueeiere, har en meget lav timebetaling for det arbeidet de legger ned i heia.

Og de heiesjefene jeg har truffet på gjennom årene, ville neppe akseptere at sauene ikke blir, sjekket med jevne mellomrom.

Mange saueeiere sender sauer til heis nettopp for å få muligheten til en tur, og aksepterer derfor en meget lav timelønn.

Jeg anbefaler at du legger inn navnene på disse "underbetalte" sauebøndene på denne siden, tipper du blir sjokkert...https://www.slf.dep.no/no/tilskuddsbase . Sammenlignet med timeforbruket til en bonde som driver med matproduksjon av betydning, altså en storfeprodusent, har mange av disse sauebøndene en latterlig høy timelønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler at du legger inn navnene på disse "underbetalte" sauebøndene på denne siden, tipper du blir sjokkert...https://www.slf.dep.no/no/tilskuddsbase . Sammenlignet med timeforbruket til en bonde som driver med matproduksjon av betydning, altså en storfeprodusent, har mange av disse sauebøndene en latterlig høy timelønn.

Har du noen gang jobbet som sauebonde? Har du egentlig peiling på hva du uttaler deg om? Jeg tror ikke du har det. At sauebønder har latterlig høy timelønn er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en norsk ulveløgn? Tror ikke det!

I USA fins akkurat de samme motsetningene. Ulven ble utryddet i mange områder mens det var et stort engasjement mot hvalfangst blant andre folk (gjerne i byene)… I mange andre land er man veldig engasjerte mot hvalfangsten, mens ulven overhode ikke er på dagsordenen. Det er masse føleri i debattene rundt både ulv og hval, -på forskjellige måter. Å blande dette sammen blir bare dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler at du legger inn navnene på disse "underbetalte" sauebøndene på denne siden, tipper du blir sjokkert...https://www.slf.dep.no/no/tilskuddsbase . Sammenlignet med timeforbruket til en bonde som driver med matproduksjon av betydning, altså en storfeprodusent, har mange av disse sauebøndene en latterlig høy timelønn.

Mine synspunkter blir i alle tilfeller "synsing" og ikke noen statistikk fra SSB. Og ut fra hvordan du ordlegger deg, har jeg en sterk mistanke om at du uansett ikke vil "godta" dette som bevis.

Jeg finner det defor temmelig hensikstløst å diskuter dette videre.

 

Jeg vet for min del hvor mye arbeid de sauebøndene legger ned i arbeidet i heia. Får de det du kaller en latterlig høy timelønn for dette arbeidet, vil jeg som du sier ,bli sjokkert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva jeg skrev!

Jeg har lest det igjen, men mener fortsatt at du tar feil.

 

Sauehold er den driftsformen i landbruket som gir lavest inntekt. Sauebonden tjener 52 kroner i timen.

Dette er fra 2007, men tror ikke sauebøndene har greid å skaffe seg latterlig høy timelønn på  de 6 årene.

http://www.ta.no/nyheter/article2772687.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det igjen, men mener fortsatt at du tar feil.

 

Sauehold er den driftsformen i landbruket som gir lavest inntekt. Sauebonden tjener 52 kroner i timen.

Dette er fra 2007, men tror ikke sauebøndene har greid å skaffe seg latterlig høy timelønn på  de 6 årene.

http://www.ta.no/nyheter/article2772687.ece

Får prøve igjen: En sauebonde som satser litt, (400 vinterfora) har typisk ca 750 000 i tilskudd fra Staten.I tillegg kommer det som vedkommende får betalt for levert kjøtt, disse prisene har jeg ikke tilgjengelig akkurat nå.

 

En storfebonde som satser litt (80-100 dyr) har omtrent det samme i tilskudd, pluss inntekt fra kjøtt og melk.

 

Sauebonden jobber naturligvis ikke på langt nær så mange timer som storfebonden, å påstå det faller på sin egen urimelighet.

 

Og tilslutt: Jeg har aldri hevdet at sauebønder har latterlig høy timelønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

 

Det var tydeligvis vanskelig for enkelte dette, skal vi prøve å ta med hele sitatet?

 

"Sammenlignet med timeforbruket til en bonde som driver med matproduksjon av betydning, altså en storfeprodusent, har mange av disse sauebøndene en latterlig høy timelønn."

 

Sånn, ble det enklere nå? Det er kanskje ikke så lurt å ta sitater ut fra setningen på den måten :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tydeligvis vanskelig for enkelte dette, skal vi prøve å ta med hele sitatet?

 

"Sammenlignet med timeforbruket til en bonde som driver med matproduksjon av betydning, altså en storfeprodusent, har mange av disse sauebøndene en latterlig høy timelønn."

 

Sånn, ble det enklere nå? Det er kanskje ikke så lurt å ta sitater ut fra setningen på den måten :mad:

Jeg oppfatter fortsatt ditt utsagn som om du sier "har mange av disse sauebøndene en latterlig høy timelønn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter fortsatt ditt utsagn som om du sier "har mange av disse sauebøndene en latterlig høy timelønn".

? Skal jeg skrive det en gang til? "Sammenlignet med timeforbruket til en bonde som driver med matproduksjon av betydning, altså en storfeprodusent, har mange av disse sauebøndene en latterlig høy timelønn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Skal jeg skrive det en gang til? "Sammenlignet med timeforbruket til en bonde som driver med matproduksjon av betydning, altså en storfeprodusent, har mange av disse sauebøndene en latterlig høy timelønn."

Skriv det gjerne flere ganger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSB opplyser i sin inntektsmelding for landbruket 2011 prosentvis fordeling av inntekt

Det framgår av dette to forhold

Storfe kjøtt og sau tjener omtrendt likt men sauebøndene ligger heller under enn over

Storfe melk derimot tjener langt bedre.

Den som ikke vet forskell på melk pg kjøtt vet ikke mye om landbruk

Inntekt 0 0 100 100 -400 400 -+

Storfe kjøtt 30 35 30 5

Storfe melk 5 10 60 25

Sau 35 40 20 5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Skal jeg skrive det en gang til? "Sammenlignet med timeforbruket til en bonde som driver med matproduksjon av betydning, altså en storfeprodusent, har mange av disse sauebøndene en latterlig høy timelønn."

 

Jeg tror setningen din høres litt anderledes ut oppi hodet ditt enn oppi hodet til de som leser den. Jeg oppfattet den likt som REJOHN. Forskjellen er vel at jeg gadd å se på setningen lenge nok til å se hva det var du mente, det kommer REJOHN aldri til å gjøre ;)

 

Men nå er det vel nok snakk om hva bønder tjener, dette er en tråd hvor ulv skal diskuteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommentert på den samme kronikken lenger opp i tråden. Det er en rar sammenblanding av myter om ulven og hvalen. USA (unttatt Alaska) har gjort det samme med ulven som vi har. Greenpeace er for flinke til å spille på amerikanske følelser til at de noen gang vil gå like høyt ut med ulven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Du mener at bøndeneikke passer på sauene?

Helt feil. Ut fra mange års erfaring i heia i sauefylket Rogaland, er din påstand borte i natta.

De fleste saueeiere, har en meget lav timebetaling for det arbeidet de legger ned i heia.

Og de heiesjefene jeg har truffet på gjennom årene, ville neppe akseptere at sauene ikke blir, sjekket med jevne mellomrom.

Mange saueeiere sender sauer til heis nettopp for å få muligheten til en tur, og aksepterer derfor en meget lav timelønn.

Helt korrekt! Jeg mener de ikke passer godt nok på sauene som de sender til heis.

 

Jeg har også flere års erfaring fra samme fylket og treffer ofte på sau i fjellet, men sjeldent bonden. Derrimot treffer jeg ofte på sauekadavere(som ikke er tatt av andre dyr) 

 

Derfor mener jeg at påstanden min IKKE ikke faller vekk i natta. 

 

Her er et par artikler som jeg mener bygger opp under min påstand:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10106694

http://www.gd.no/nyheter/article6769782.ece (hvor lenge tror du sauen har stått der UTEN påsyn?)

 

http://www.wwf.no/dette_jobber_med/norsk_natur/norske_rovdyr/sporsmal_og_svar_om_rovdyr/rovvilt_og_sau/

 

gleder meg spesielt til din kommentar ang de 100 000 sau som dør hvert år på beite uten at rovdyr er innvolvert. Så får vi se om du fremdeles mener at min påstand om at sauebønder ikke passer godt nok på dyrene sine, er et skudd i blinde...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt! Jeg mener de ikke passer godt nok på sauene som de sender til heis.

 

Jeg har også flere års erfaring fra samme fylket og treffer ofte på sau i fjellet, men sjeldent bonden. Derrimot treffer jeg ofte på sauekadavere(som ikke er tatt av andre dyr) 

 

 

Er eit par ting eg er litt nyskjerrig på angåande dette innlegget.

 

Fyrst, kven vil betale den ekstrakostnaden som kjem om sauen må gjetast døgnet rundt?

 

Korleis ser du forskjell på ein bonde og ein vanleg turist på fjellet? Og i tilfelle du kjenner ein sauebonde, er du oppe på fjellet heile tida so du veit han ikkje har vært der?

 

Undrast på kva erfaring du har med rovviltskader? Interessant om du kan sjå kva som har drepe kadaveret utan å obdusere det? Fagfolka må ofte flå dyret for å finne ut med sikkerheit kva som har drepe dei.  

 

Angåande avisartiklane du meiner byggar opp under påstandane dine:

I VG artikkelen er det lansert ein teori som, om den stemmer må kallast tragiske/uheldige omstendigheitar. 

GD artikkelen har mange moglegheitar. For eksempel sauen sette seg fast under flukt og rovdyret tok knekken på den omgåande. Forstår ikkje kvifor dei

meiner den har hengt hausten før, men klypa vil bekrefte/avkrefte den teorien. At det ikkje står meir om saken tydar på at journalisten ikkje fekk bekrefta det sporet...

WWF sida er meir informativ men "manglar" litt vesentleg informasjon.

Dei reelle rovdyrtala er nok noko høgare da det er vanskeleg å finne at kadaver for dokumentasjon og dei som reiser rundt og dokumenterar ikkje er mange nok til å møte opp på alle utkallingane. Sau teke av rev er ikkje med i rovviltstatistikken da det ikkje gje noko erstatning. Noko svinn må ein rekne med i naturen. Giftige planter som rome er det vanskeleg å gjere noko med. Der er enkelte stader med mykje rome dei ikkje brukar til beiting men nokon garanti mot giftige planter er utopisk. Likeso beinbrot, ryggvelt, biler og liknande.                                                              

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har bare lest bruddstykker av tråden men har fått med meg at noen er veldig opptatt av at de dokumenterte sauetapene er små. Jeg har ikke peiling på hverken sau eller rovdyr men lurer litt på hvordan de dør, de sauene som ikke blir dokumentert tatt av rovdyr? Snubler de og brekker nakke eller rygg,eller får de plutselig en dødlig sykdom av noe slag ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har bare lest bruddstykker av tråden men har fått med meg at noen er veldig opptatt av at de dokumenterte sauetapene er små. Jeg har ikke peiling på hverken sau eller rovdyr men lurer litt på hvordan de dør, de sauene som ikke blir dokumentert tatt av rovdyr? Snubler de og brekker nakke eller rygg,eller får de plutselig en dødlig sykdom av noe slag ? 

Fall, myrhull, drukning,div. sykdommer, "tjuvjakt". Å få inn sau om høsten med store sluker i ulla var ikke uvanlig i mitt område for noen år siden. Det er nok klodens verste rovdyr som står bak mye av tapene:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fant-sauer-med-fiskesluk-i-ullen-3030796.html

http://www.opdalingen.no/lokale_nyheter/article5797130.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fall, myrhull, drukning,div. sykdommer, "tjuvjakt". Å få inn sau om høsten med store sluker i ulla var ikke uvanlig i mitt område for noen år siden. Det er nok klodens verste rovdyr som står bak mye av tapene:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fant-sauer-med-fiskesluk-i-ullen-3030796.html

http://www.opdalingen.no/lokale_nyheter/article5797130.ece

 

Jeg synes det høres rart ut at en stor mengde av disse dyra som er tilpasset å gå ute faller i myrhull,drukner,og plutselig pådrar seg dødlige sykdommer med en gang de kommer ut av fjøset men det er godt mulig det er slik. Det er jo noe som heter"dum som en sau". Men med tanke på at vi vet at sauen blir jaktet på 24 timer i døgnet av diverse rovdyr så høres det for meg mer sannsynlig ut at mange av de sauene man ikke kan dokumentere er drept av rovdyr alikevel er det,og det samme med mange av dem som ikke blir funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres rart ut at en stor mengde av disse dyra som er tilpasset å gå ute faller i myrhull,drukner,og plutselig pådrar seg dødlige sykdommer med en gang de kommer ut av fjøset men det er godt mulig det er slik. Det er jo noe som heter"dum som en sau". Men med tanke på at vi vet at sauen blir jaktet på 24 timer i døgnet av diverse rovdyr så høres det for meg mer sannsynlig ut at mange av de sauene man ikke kan dokumentere er drept av rovdyr alikevel er det,og det samme med mange av dem som ikke blir funnet.

"Jeg synes det høres rart ut at en stor mengde av disse dyra som er tilpasset å gå ute faller..."

Det er nettopp derfor driftstapene er så store, dagens sau er slett ikke tilpasset et liv i utmark. Målrettet avl de siste hundre år har skapt et dyr som i stor grad er uegnet et liv utenfor fjøset... Den opprinnelige sauen i Norge er noe helt annet, disse har instinkter i behold, og er atleter i forhold til dalsau. Disse trenges helles ikke å klippes, du må bare  fange dem inn og løfte av hele pelsen :D Disse lettbente krabatene er det ikke mange rovdyr som får tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Den opprinnelige sauen i Norge er noe helt annet, disse har instinkter i behold, og er atleter i forhold til dalsau   :D Disse lettbente krabatene er det ikke mange rovdyr som får tak i.

En sau trenger vel ikke være noen atlet? Det eneste som kreves er jo at den holder seg på bena slik at den ikke faller og brekker nakken,og at synet er såpass bra at den ikke uforvarende går uti ei elv eller et vann og drukner.

Sauen har vel gått på utmarksbeite siden vi begynte med sau regner jeg med,og med tanke på at det bare er de som ikke er klomsete som kommer tilbake til gårds så burde jo sauen i dag vært noenlunde bra tilpasset forholdene,men det fungerer kanskje annerledes hos sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.