Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokeapparat til helårsbruk


Rindal!Rindal!

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter kokeutstyr jeg skal bruke året rundt, og har søkt litt rundt på nettet for å prøve å finne riktig system. Men blir helt blank i øya av dette virvaret med alle navnene og nummerne og sånn. 

Har vanlig stormkjøkken til rødsprit fra før, og er ganske fornøyd med det, men samtidig er jo dette veldig mye å drasse på. Og det er vel ikke så gunstig å bruke når man trenger varme i teltet på høsten og vinteren heller. 

Så har jeg sett at det er masse primuser og multifuelgreier der ute (hva er egentlig forskjellen?). Har også forstått det slik at ikke alle primusene virker på vinteren, men at andre rett og slett er livsfarlige fordi de kan gasse deg ihjel i teltet. 

Hva gjør jeg?????

Er altså grønn på dette, så søker hjelp her!

Veldig fint nettsted, forresten:)

Petra

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Multifuelbrennere er en betegnelse på kokeapparater som kan bruke forskjellige typer drivstoff, f.eks bensin, gass og parafin. Optimus, Primus, Brunton, MSR, osv. er forskjellige merker. Primus Omnifuel er en brenner som tar alt, mens Optimus Nova ikke kan brukes på gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Primus Omnifuel, brenner som tar alt som Balle sier. Tre dyser til forskjellig drivstoff som man enkelt kan bytte ut med et verktøy som følger med pakka. Eneste negative med den er at den bråker noe sinnsykt, som kan være plagsomt hvis du ønsker litt mer ro under fyring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg to typer brennere. Gassbrennere er best når det ikke er kaldt, de er enkle og veldig pålitelige i bruk.  Min favoritt er Primus Easyfuel.

Jeg har skjært noen spor i vindskjermen til et Trangia-kjøkken, så jeg kan tre den utenpå gassbrenneren. Det gir ikke bare en effektiv vindskjerm, men samler og konsentrerer varmen så koketiden er dramatisk redusert i forhold til å la brenneren stå åpent.

Når det blir kaldt (minusgrader) er gassbrennere lite effektive, så vinterstid er multifuelbrennere helt klart det beste valget. Men de er litt plundrete i bruk i forhold til en gassbrenner.

 

Jeg hadde en Primus Omnifuel, men den begynte å lekke etter et par år, og Primus bare lo av meg (bokstavelig talt) da jeg ville reklamere på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt Primus Omnifuel i 4-5 år, men solgte den. Fungerte fint, men ønsket å gå over til parafin og slangeløse brennere for pålitelighet og sikkerhet. I ettertid har jeg lært at enveisventilen i pumpa til Omnifuel kan kile seg under pumping, og dette gjør den helt uaktuell for teltbruk i mine øyne. Det betyr at brenneren kan begynne å lekke fuel fra pumpa mens du f.eks pumper for å vedlikeholde trykket. Da er du ikke langt unna en teltbrann. Sannsynligheten for at dette skjer er nok ikke så stor, men at Primus selv nevner at dette kan skje i instruksjonsvideoen sin sier sitt, mener jeg (Murphys lov skal man ikke tulle med :) )

 

I all hovedsak er det bare gass som kan streike som drivstoff ved lave temperaturer. Rødsprit bruker også lang tid på snøsmelting, og gir mindre varme per kg drivstoff. Da har du valget mellom bensin eller parafin. Disse har hver sine fordeler og ulemper, og valget av drivstoff avhenger av hva du prioriterer. (Miljø)bensin: Svært lett å fyre med, lukter lite og trenger ikke rødsprit til forvarming, men er flyktig og lettantennelig. Parafin: Bør ha rødsprit til forvarming, lukter mer og fordamper ikke fra klær o.l. ved søl. Til gjengjeld er det et sikrere drivstoff fordi det er mindre antennelig enn bensin.

 

Om du ikke absolutt trenger en multifuelbrenner får du mye mer å velge i (hvor ofte har du behov for å bytte drivstoff underveis på tur?). Til parafin kan Optimus 00/Høvik 41 o.l. være gode valg. Robuste, svært pålitelige og med god effekt. Effektjusteringen er god og presis. Vekta er heller ikke så langt bak Omnifuel som man skulle tro. Bakdelen er at disse må demonteres etter bruk, og kun tar parafin. Du kan finne en slik brenner fra 1935, bytte noen få pakninger/smådeler, og få en helt velfungerende brenner. Det har jeg vanskelig for å tro man får til med en gammel Omnifuel om 80 år. Til bensin er Coleman 400/442 e.l. gode valg. Brenner og tank i ett, med god effekt og relativt lydsvak brenner. Ekstremt enkle i bruk (pump opp, åpne ventilen og tenn på), men er ikke like stødige som Trangia eller slangebrennere.

 

Multifuelbrennere har større fleksibilitet på drivstoff, lav vekt og ofte svært høy effekt. Mer leamikk/pakninger og mindre solid konstruksjon (bøyelige slanger, mange O-ringer, plastdeler i pumpe osv). Som oftest funker de svært bra, men kan være mer utsatt for svikt eller skade enn brennere med enklere design og mer solid konstruksjon. Mange av disse er også lite egnet til småkoking pga høy minimumseffekt. Her blir det også å veie fordeler (effekt/vekt/drivstoffutvalg/lavt tyngdepunkt) mot bakdeler (skjørere konstruksjon). Velger du en fra en kjent og velrenommert produsent blir du nok godt fornøyd (Primus, MSR, Optimus).

 

Gjør du deg opp noen tanker rundt fordeler/ulemper med parafin/bensin, og multifuel vs "monofuel", blir det mye enklere å gjøre et valg som passer deg og din bruk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du nevner at du er redd for avgasser i teltet. Det er en reell fare du ikke skal kimse med. Jeg for min del ville aldri lagt meg i et telt uten våken fyringsvakt dersom varmen var på.

Så er du alene på tur, så ta heller med en varmere sovepose og sov uten fyring. Eventuelt ligg ute med et godt bål...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved all bruk av varme i telt, må man ha CO-alarm. I tillegg må det være ventilasjon i teltet. Det er som regel mangel på ventilasjon som gjør fyring og koking farlig.

Man ikke ha CO-alarm, derimot man bruke hodet. Ventilasjon er viktigst når det det står et kokekar på apparatet, men man bør selvfølgelig ikke stenge alt ved oppvarming heller. Ingen tekniske hjelpemidler kan erstatte sunn fornuft og kunnskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsulykkene som har vært er stort sett forårsaket av manglende ventilasjon og mangel på varsling ved høye CO-verdier. Det er bare alarm som varsler. Det har vært forsøk med snøsmelting i fortelt med parafinbrenner, og man registrerte forhøyede CO-verdier hos de som gjorde dette. Derfor er CO-alarm så viktig, for de fleste undervurderer ventilasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporer litt av denne tråden nå, men brukte  20 min. jeg aldri får igjen, til å lete opp batteridrevne CO-alarmer på nettet. Det viser seg da at alle jeg fant bortsett fra en, har et anbefalt temp. område fra +4-+5 opp til +38-+40. Unntaket var den fra Clas Ohlson, som visstnok skal fungere ned til -10. Jeg har det ofte veldig mye kaldere i teltet under snøsmelting/matlaging enn det, så for min del tror jeg at jeg fortsetter å bruke hodet, så får andre stole på at elektronikken fungerer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporer litt av denne tråden nå, men brukte  20 min. jeg aldri får igjen, til å lete opp batteridrevne CO-alarmer på nettet. Det viser seg da at alle jeg fant bortsett fra en, har et anbefalt temp. område fra +4-+5 opp til +38-+40. Unntaket var den fra Clas Ohlson, som visstnok skal fungere ned til -10. Jeg har det ofte veldig mye kaldere i teltet under snøsmelting/matlaging enn det, så for min del tror jeg at jeg fortsetter å bruke hodet, så får andre stole på at elektronikken fungerer...

Har du linken til den på Clas Ohlson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt min Onmifuel i snat 10 år og aldri hatt noe tull med den. Eneste jeg har gjort er å fette pakning i pumpa. Er og lett å regulere effekt på den, brenner jevnt og ved lav effekt.

Kjører min bare på bensin, bruker en gassbrenner som regel om sommern.

Den lager en del lyd, dog har det ikke plaget meg. Bruker den bare til matlaging, en sjelden gang å varme opp teltet litt på morran.

Jeg koker som regel kaffe etc på bål så det er ikke så mange minutter pr døgn den lager lyd.

Omni har vunnet mange tester gjennom årene. Må som nevnt over skifte dyse avhengig av drivstoff for best mulig drift og effekt. jeg har dog kjørt gass på bensindyse og det funket fint, blir bare lavere effekt. Men jeg ville ikke gjort motsatt.

Men har ikke testet andre multifuel brennere. En ting som er på innkjøpsliste nå er en Optimus 111/hiker+. Mye tyngre sak men er alt i ett. Den er primært tenkt å ha i sekken på dagsturer når jeg er ute på jaktski o.l. Da gjør det ikke noe at den veier en del siden jeg har liten vekt i sekken ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler dere virkelig på et apparat beregnet på innendørs bruk når dere ligger ute i telt?

Fra bruksansvisningen til den du linker til Rabbagasten:

 

First Alert CO400 Battery Powered Carbon Monoxide Alarm  
WHERE CO ALARMS SHOULD NOT BE
INSTALLED
DO NOT LOCATE THIS CO ALARM:
• In garages, kitchens, furnace rooms, or in any extremely dusty, dirty
or greasy areas.
• Closer than 20 feet (6 meters) from a furnace or other fuel burning
heat source, or fuel burning appliances like a water heater.
• Within 5 feet (1.5 meters) of any cooking appliance.
• In extremely humid areas. This alarm should be at least 10 feet
(3 meters) from a bath or shower, sauna, humidifier, vaporizer, dish
washer, laundry room, utility room or other source of high humidity.
• In areas where temperature is colder than 40˚ F (4.4˚ C) or hotter
than 100˚ F (37.8˚ C). These areas include unconditioned crawl
spaces, unfinished attics, uninsulated or poorly insulated ceilings,
porches, and garages.
• In turbulent air, like near ceiling fans, heat vents, air conditioners,
fresh air returns, or open windows. Blowing air may prevent CO
from reaching the sensors.
• Outside the Mobile Home.
• In direct sunlight.
•  This CO Alarm is designed for use inside a single-family
home or apartment. It is not meant to be used in common
lobbies, hallways, or basements of multi-family buildings
unless working CO Alarms are also installed in each family
living unit. CO Alarms in common areas may not be heard
from inside individual family living units.
•  This CO Alarm alone is not a suitable substitute for complete
detection systems in places which house many people, like
hotels or dormitories, unless a CO Alarm is also placed in
each unit.
•  DO NOT use this CO Alarm in warehouses, industrial or
commercial buildings, special-purpose non-residential build
ings, or airplanes. This CO Alarm is specifically designed for
residential use, and may not provide adequate protection in
non-residential applications.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er i teltet om vinteren, fyrer jeg hele tiden, også om natta når jeg sover. Jeg har så god temperatur at jeg kan oppholde meg i teltet i undertøy. Min katalyttovn (propan) med 11 kg beholder, som står på utsiden, gjør at jeg har ekstra beskyttelse mot CO. Det å telte slik er vanlig i USA. Pga temperaturen i teltet virker CO-alarmen slik den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! her var det utrolig mange gode svar, og jeg har i alle fall blitt litt klokere. Heller vel litt til å kjøpe en Primus Omnifuel akkurat nå, men har ikke helt bestemt meg. Skulle kanskje ønske det fantes en litt "stødigere" løsning med "alt i ett". Som et lite og sammenleggbart kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden kan jeg like, siden jeg selv skal gå til innkjøp av brenner. Satt i kveld og kikket i et gammelt eksemplar av "Villmarksboka" til Lars Monsen, og der ligger muligens løsningen på det stødige alt-i-ett-kjøkkenet du er ute etter. Han anbefaler en Optimus Hiker 111C, som ifølge han er, sitat "et utmerket valg for ekspedisjoner vinterstid. Den veier mye, hele 1600 gram uten brensel, men er svært solid, stødig og driftssikker - så sant du kjenner delene og primusen. Dessuten går den på parafin, diesel, rensa bensin og rødsprit, og effekten på 3000 watt er helt i toppsjiktet. Reguleringsmulighetene er meget gode. Ta med reparasjonssettet 2817 (150 kroner)!"

Er det noen av dere som har peiling på denne? Som kan anbefale den, eventuelt ikke anbefale den?

Den virker jo tyngste laget, spesielt på sommeren, samtidig ser den jo stødig og pakkevennlig ut.

Legger ved noen bilder fra google images:

post-11524-0-76311500-1385247350_thumb.j

post-11524-0-65499300-1385247366_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! her var det utrolig mange gode svar, og jeg har i alle fall blitt litt klokere. Heller vel litt til å kjøpe en Primus Omnifuel akkurat nå, men har ikke helt bestemt meg. Skulle kanskje ønske det fantes en litt "stødigere" løsning med "alt i ett". Som et lite og sammenleggbart kjøkken.

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kokeapparater/trangia-Multifuelbrenner/p/1031922_1_Style Hvis du har Trangia fra før og liker den løsningen, så er jo dette en mulighet. Jeg har brukt Optimus Nova i stormkjøkkenet mitt i flere år, og synes det er en stabil og grei løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Optimus Hiker 111C: 

De fleste som har gjennomført førstegangstjenesten har vel et elsk / hat forhold til denne. Mulig den er oppgradert siden jeg brukte den, men det anbefales å lære seg denne brenneren å kjenne før du drar på tur. Når den fungerer fungerer den godt, står støtt, og er relativt enkel å finjustere varmen.

 

Om du skal fylle på rødsprit ol. for forvarming er det greit å ha en liten flaske med en lang tut for å fylle opp i skåla. En tom ketchupflake er fin for rask etterfylling av parafin ol. på tanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.