Gå til innhold
  • Bli medlem

LadyA

Anbefalte innlegg

Lovet å oppdatere ang valg av rase.. og vi er Nesten i mål med valget vårt nå.. Det faller nok på en Alaskan Malamute , eller en Rottweiler...
Bikker fram og tilbake, så får besøke oppdrettere og høre litt erfaringer...


Leter etter oppdrettere (anbefaling motas med stor takk!) Og tenker vi hadde hatt en super mulighet for en valp i sommer da det er over 4 uker sommerstengt på jobb.

Begynner leting nå så vi blir godt kjent med oppdretter og hundene..

Har jo hatt rottweiler før og vært mye på tur med de...  Og liker jo fordelen med at det ikke kun er bandhund..
Men så er jeg jo over hodet stupforelsket i AM :S...


Hva tenker dere?

Familiehund (i sommer er unga 2,3,5år), trekking, kløving, korte dagsturer til lengre overnattingsturer, noe alenetid på dagen 10-15 ca,

Noen som klarer å få meg til å lande på noe?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også AM er herlige hunder og det hadde nok vært mitt valg også, men dette er mer ut fra hva jeg TROR jeg vet enn hva jeg faktisk KAN om disse to hunderasene ;)

 

Noe som imidlertid vil veie tungt for meg neste gang jeg skal ha hund og skal velge mellom to eller tre ellers likestilte og aktuelle raser, er kunnskap om rasens generelle helsestatus.  Jeg TROR blant annet at rottweiler som rase er mer eksponert for hofteleddsdysplasi (HD) og albueleddsartrose (AA) enn AM, som jeg generelt oppfatter som en friskere og mindre utsatt rase for arvelige og avlsutsatte defekter.

Typiske brukshunder generelt er ofte avlet mer etter bruksegenskaper og funksjon enn utstilling og rasestandarder, derfor AM hvis jeg skulle velge blant disse. Dessuten har AM ordentlig pels ...  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.