Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og råd for vinterovernatting og vinterturer (utskilt)


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Annonse

Når brenneren har slukket etter at du har snudd flaska må du vente med å stenge ventilen til alt trykket har sivet ut og det slutter å suse i dysa.

Hei

Ja, og vent med å stenge ventilen til brenneren har kjølt ned. Ellers kan ventilen sette sig så hardt som inn i H...

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker, men jeg tror en katalytovn produserer varme uten forbrenning med flamme, det er en kjemisk reaksjon, C3H8+O2 og en katalysator i et keramikkelement.

Kan hende jeg tar feil men fra det jeg husker fra kjemitimene på gymnaset forsvinner ingen grunnstoffer. jeg er ganske sikker på at den kjemiske formelen for forbrenning av propan ser ut slik:  C3H8 + 5 O2 => 3 CO2 + 4 H2O + varme 

Men som sagt jeg har tatt feil mange ganger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg tar feil men fra det jeg husker fra kjemitimene på gymnaset forsvinner ingen grunnstoffer. jeg er ganske sikker på at den kjemiske formelen for forbrenning av propan ser ut slik:  C3H8 + 5 O2 => 3 CO2 + 4 H2O + varme 

Men som sagt jeg har tatt feil mange ganger før.

Jojo, hele innlegget var elendig skrevet,jeg vet hvordan man balanserer reaksjonsligninger, jeg også, det var bare et dårlig eksempel. Hva jeg ikke vet derimot, er hvordan dette kan foregå uten åpen flamme, noe som jeg tror betegner en katalytisk(?) forbrenning. Det må vel være et eller annet i en slik ovn som reagerer med gassen og skaper varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike katalytiske ovner, som virker uten flamme, gir alltid et rent produkt, altså ingen ufullstendig forbrenning og kjedelig CO-gass f.eks.

 

Gass(hydrokarbon) + Oxygen -----Katalysator(Varm platinum)----> CO2 + H2O + varme.

 

http://catalyticovens.com/catalytic-reaction/

 

Edit: Kort sagt så produseres det CO2 og vanndamp, så ville nok lufta om du fyrer mens  du sover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike katalytiske ovner, som virker uten flamme, gir alltid et rent produkt, altså ingen ufullstendig forbrenning og kjedelig CO-gass f.eks.

 

Gass(hydrokarbon) + Oxygen -----Katalysator(Varm platinum)----> CO2 + H2O + varme.

Det er nok ikke helt riktig. Propanbrennere/ ovner har ført til kjedelige ulykker hvor folk har omkommet av CO-forgiftning.

Propan krever mye oksygen i forbrenningen for å brenne rent, og en CO-fri forbrenning med rikelig okygentilførsel ser slik ut 

C3H8 + 5 O2 → 3 CO2 + 4 H2O + varme .

 

I små rom, for eksempel telt, små koier, snøhuler osv, kan det forbrennes så mye oksygen at det oppstår oksygenmangel. Dette kan medføre en ufullstendig propanforbrenning som ser slik ut:

2 C3H8 + 7 O2 → 2 CO2 + 2 CO + 2 C + 8 H2O + varme,   altså  CO-produksjon så det holder.

 

CO er en luktfri og usynlig gass som er livsfarlig, ved at den binder seg til hemoglobinet i blodet gjennom lungene nesten 300 ganger lettere enn oksygen. Vi sier at CO har større affinitet til hemoglobin enn oksygen, og dette fører altså til sterkt redusert oksygenopptak.

 

Det har skjedd dødsulykker med ufullstendig forbrenning av propan, så vær oppmerksom på at propan ikke nødvendigvis forbrenner mer "rent" enn parafin eller alkylatbensin dersom ikke betingelsene er tilstede. Skal du fyre med propan i telt, snøhule eller små rom, må du sørge for god lufting for tilstrekkelig okygentilførsel inn samtidig!   Take Care!

Cathrine :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke helt riktig. Propanbrennere/ ovner har ført til kjedelige ulykker hvor folk har omkommet av CO-forgiftning.

Propan krever mye oksygen i forbrenningen for å brenne rent, og en CO-fri forbrenning med rikelig okygentilførsel ser slik ut 

C3H8 + 5 O2 → 3 CO2 + 4 H2O + varme .

 

I små rom, for eksempel telt, små koier, snøhuler osv, kan det forbrennes så mye oksygen at det oppstår oksygenmangel. Dette kan medføre en ufullstendig propanforbrenning som ser slik ut:

2 C3H8 + 7 O2 → 2 CO2 + 2 CO + 2 C + 8 H2O + varme,   altså  CO-produksjon så det holder.

 

CO er en luktfri og usynlig gass som er livsfarlig, ved at den binder seg til hemoglobinet i blodet gjennom lungene nesten 300 ganger lettere enn oksygen. Vi sier at CO har større affinitet til hemoglobin enn oksygen, og dette fører altså til sterkt redusert oksygenopptak.

 

Det har skjedd dødsulykker med ufullstendig forbrenning av propan, så vær oppmerksom på at propan ikke nødvendigvis forbrenner mer "rent" enn parafin eller alkylatbensin dersom ikke betingelsene er tilstede. Skal du fyre med propan i telt, snøhule eller små rom, må du sørge for god lufting for tilstrekkelig okygentilførsel inn samtidig!   Take Care!

Cathrine :)

Var litt kjapp i svingen med å formulerer meg der. Forbrenning uten tilstrekkelig tilgang på oksygen gir selvfølgelig CO, men var mer opptatt av poenget med at cat.ovner ikke er ufarlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten erfaring med propan på tur, men gjør meg noen tanker om dette da det er skrevet mange innlegg om bruk av propan vinterstid ved å snu boksen, osv.  En ting som "alle" vet er at det produseres vann (H2O) under forbrenningen, mye vann faktisk.

Jeg kan derfor se for meg hvordan ytterteltet sakte men sikkert isglasseres på innsiden som følge av kondens under vinterforhold dersom propan benyttes til oppvarming over noe tid.  Kanskje nok en grunn til å velge et annet drivstoff når det er kuldegrader?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video fra når jeg tester brenneren. Lar det brenne ut, venter et godt minutt mens det enda fuser i dysen og litt til mens jeg skrur litt fram og tilbake på ventilen. Når jeg tar av flasken lekker det ganske mye og det blir en poll med bensin på bordet under meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjellfinn

har kikka på videoen din, du gjør alt riktig, prøv i siste forsøk- før du kobler fra og skruv av litt  på hele pumpe enheten som går i flaska, bare for å få ut siste del av overtrykk.

du må selvsagt holde flaska loddrett.

ellers er jeg meget skeptisk til å fyre i inner teltet. sjøl peier jeg alltid å koke utenfor teltet, det ska blåse no jævli før kokeriet kjem næremere enn i forteltet.(Trangia stormkjøkken med tilpasset Nova brenner)

det er bestandig lurt å tenne bensinbrennere på utsiden, og evt ta det inn når brenner er blitt sikkelig driftsvarm og brenner kontrollert- med god trykk på flaska er de ikke noe problem å redusere flammen til et minimum. lykke med mange fine vinterturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kikka på videoen din, du gjør alt riktig, prøv i siste forsøk- før du kobler fra og skruv av litt  på hele pumpe enheten som går i flaska, bare for å få ut siste del av overtrykk.

du må selvsagt holde flaska loddrett.

ellers er jeg meget skeptisk til å fyre i inner teltet. sjøl peier jeg alltid å koke utenfor teltet, det ska blåse no jævli før kokeriet kjem næremere enn i forteltet.(Trangia stormkjøkken med tilpasset Nova brenner)

det er bestandig lurt å tenne bensinbrennere på utsiden, og evt ta det inn når brenner er blitt sikkelig driftsvarm og brenner kontrollert- med god trykk på flaska er de ikke noe problem å redusere flammen til et minimum. lykke med mange fine vinterturer.

 

Har sendt brenneren og pumpa tilbake til butikken nå, så får vi se hva de sier. Lekka faktisk bittelitt når jeg skrudde på slangen også selv om jeg hadde hatt pumpa av og det var null trykk i flaska, så virket litt skummel den der.

 

Litt kjedelig siden jeg skal på tur i helga, men får satse på å bruke snudd gassboks i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten erfaring med propan på tur, men gjør meg noen tanker om dette da det er skrevet mange innlegg om bruk av propan vinterstid ved å snu boksen, osv.  En ting som "alle" vet er at det produseres vann (H2O) under forbrenningen, mye vann faktisk.

Jeg kan derfor se for meg hvordan ytterteltet sakte men sikkert isglasseres på innsiden som følge av kondens under vinterforhold dersom propan benyttes til oppvarming over noe tid.  Kanskje nok en grunn til å velge et annet drivstoff når det er kuldegrader?  :)

Det blir mye vann av fyring med bensin også. Lenge siden jeg har holdt på med dette nå, men jeg tror det blir ca.1,6 kg vann pr. kg propan du forbrenner, og ca. 1,3 kg vann pr. kg bensin. Is i forteltet går bra, sålenge innerteltet er tørt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Her kommer mine beste tips for å ha det behagelig og trygt i telt vinterstid:

 

-Ikke fyr mens du sover, alt annet er idiotisk!

-Kjenn kokeapparatet ditt ut og inn før du tar det inn i innerteltet.Montér brenneren på en plate, slik at den ikke kan velte.

-Ikke bruk kjeler med varmeveksler inne i teltet, ha god lufting ved bruk av andre kokekar. CO-produksjonen er størst når flammen avkjøles.

-Bruk pisseflaske.

-Bruker du pulk, er det veldig greit å tape sammen stengene, bortsett fra midten, og ha de i stangkanalene hele tiden. Kjapt å sette opp, kjapt å ta ned.

-Husk å ordne med smeltesnø til neste morgen.

 

Henger meg på her med disse kloke rådene.

Føyer bare på noen momenter til i farta; Lær deg triksa i å holde deg tørr på beina og ikke la skiskoa bli full av snø. Det siste kan være en utfordring når du setter/river leirplass. Store fotposer som overtrekk kan være smart, eller skisko med gamasjer som i seg selv fungerer som overtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest denne tråden(som ble litt for fyringsdrivstoff-nerdete)med interesse.

Har aldri nattet ute med telt på vinteren. Men nå skal dette prøves.

Drar ut imorgen og hjem på torsdag. En natt til å samle erfaring. Satser på ca 15-20 km på ski og så leir. 

Etter turen kan jeg komme med råd, tenker jeg.

Bor i trøndelag og der er det meldt -4 ca og lett snø :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her med disse kloke rådene.

Føyer bare på noen momenter til i farta; Lær deg triksa i å holde deg tørr på beina og ikke la skiskoa bli full av snø. Det siste kan være en utfordring når du setter/river leirplass. Store fotposer som overtrekk kan være smart, eller skisko med gamasjer som i seg selv fungerer som overtrekk.

 

Takk for tips!

 

Fotposer skal jeg vurdere å skaffe, er jo greit for å holde varmen også, har en tendens til å bli litt kald på føttene etter at dagens marsj er over. Har gode løse gamasjer som dekker skoene og opp til knærne da, så tror ikke det skal slippe inn så mye snø i skoene.

 

 

Har lest denne tråden(som ble litt for fyringsdrivstoff-nerdete)med interesse.

Har aldri nattet ute med telt på vinteren. Men nå skal dette prøves.

Drar ut imorgen og hjem på torsdag. En natt til å samle erfaring. Satser på ca 15-20 km på ski og så leir. 

Etter turen kan jeg komme med råd, tenker jeg.

Bor i trøndelag og der er det meldt -4 ca og lett snø :smile:

 

Selv har jeg meldt meg på treningssamling med Xtrem Eidfjord til helgen så satser på å lære mye nyttig av den gjengen der. Blir overnatting i telt også på vidda og det er meldt 10-15 kuldegrader, så blir en fin erfaring :)

 

Gleder meg til å høre dine erfaringer etter første utenatt vinterstid. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun ved noen få anledninger tidligere overnattet i telt ute vinterstid. Men har i høst bestemt meg for å gjøre dette litt oftere. Litt innkjøp måtte til og nytt telt, fjellski og en skikkelig multifuel primus er innkjøpt. Har også kjøpt meg en parispulk som jeg må få lært meg å trekke. Blir bare kortere turer i vinter så jeg kan lære meg litt mer om overnattinger vinterstid før jeg begir meg ut på lengre turer hvor elementene kan bli litt tøffere.

 

Tar gjerne imot tips og råd for vinterovernatting og vinterturer, bortsett fra dagsturene på toppturski er dette en nytt område for meg som jeg håper å lære mer om både gjennom egenerfaring og forhåpentligvis kunne trekke litt råd fra andre også.

Et godt råd når du ligger i telt vinterstid, fyrer og lager mat. Ha alltid en stor skarp kniv lett tilgjengelig om noe uforutsett skulle hende, da kan du enkelt skjære deg ut av sovepose og eller telt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd når du ligger i telt vinterstid, fyrer og lager mat. Ha alltid en stor skarp kniv lett tilgjengelig om noe uforutsett skulle hende, da kan du enkelt skjære deg ut av sovepose og eller telt :)

En kniv jeg har god erfaring med er KA-BAR Fighting and utility. Den har god parerplate og pommel som hidrer den å fly ut av hånda, samtidig holder den seg skarp lenge og er skikkelig vanskelig å knekke om man må bruke den til for eks å dra seg opp av vann ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gode tips for hvordan unngå eller bli kvitt fuktighet/kondens på utsiden av soveposen?

 

Nå i helga hadde jeg en overnatting på Hardangervidda i -15. Soveposen holdt seg god og varm hele natta, men var en ganske godt lag med rim/kondens utenpå posen på morgenen. Siden jeg ikke hadde med meg primusen fikk jeg det ikke varmt i teltet på morgenkvisten og måtte pakke ned posen med litt fuktighet på. Når jeg kom hjem og dro ut posen var den som en slapp pølse siden fuktigheten hadde gått fra ytterstoffet og inn i posen når den lå komprimert. Hadde nok blitt en kald natt om jeg skulle hatt en overnatting til uten primus.

 

Primus i innerteltet ville nok hjulpet. Men er det andre måter å løse dette på? 

 

Muligens det ble litt ekstra mye kondens i teltet også siden jeg glemte å lukke igjen myggnettingen på lufteventilen og det kom endel snøføyke inn i teltet som gikk ikke oppdaget før på morgenen også da :) Man må gjøre noen feil for å lære av de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gode tips for hvordan unngå eller bli kvitt fuktighet/kondens på utsiden av soveposen?

 

Nå i helga hadde jeg en overnatting på Hardangervidda i -15. Soveposen holdt seg god og varm hele natta, men var en ganske godt lag med rim/kondens utenpå posen på morgenen. Siden jeg ikke hadde med meg primusen fikk jeg det ikke varmt i teltet på morgenkvisten og måtte pakke ned posen med litt fuktighet på. Når jeg kom hjem og dro ut posen var den som en slapp pølse siden fuktigheten hadde gått fra ytterstoffet og inn i posen når den lå komprimert. Hadde nok blitt en kald natt om jeg skulle hatt en overnatting til uten primus.

 

Primus i innerteltet ville nok hjulpet. Men er det andre måter å løse dette på? 

 

Muligens det ble litt ekstra mye kondens i teltet også siden jeg glemte å lukke igjen myggnettingen på lufteventilen og det kom endel snøføyke inn i teltet som gikk ikke oppdaget før på morgenen også da :) Man må gjøre noen feil for å lære av de...

Jeg pleier å børste av rimen før den smelter. Dessuten er det ofte ikke så ille som det ser ut til. Noen dager går helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å børste av rimen før den smelter. Dessuten er det ofte ikke så ille som det ser ut til. Noen dager går helt fint.

 

Takk for godt tips! En kost står på listen over ting som skal med på neste tur ja, det hadde sikkert hjulpet mye. Mulig den hadde blåst seg opp litt om jeg hadde lagt meg opp i den, men så rimelig slunken ut når jeg dro soveposen ut ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne bidra med en liten nybegynner-skildring. 

Var på tur i helgen, fra fredag til søndag. 

Vi dro fra Oslo til Myrkdalen ved Voss. Veien opp på Vikafjellet var stengt, så vi slo leir like ved bilveien (som uansett ikke var traffikert grunnet været). 

Fant en fin og god leirplass uten for mye vind. Det var snø til låret, og kvaliteten på snøen var veldig god. 

Først tråkket vi ned snøen så mye vi kunne, deretter slo vi opp teltene våre. Her har jeg nå erfart at det kan være lurt å vente litt med å sette opp teltet til snøen har fått satt seg litt mer. Ganske vanskelig å få en flat og fin flate hvis ikke man venter. 

Kuldegrop ble gravd, i fotende-utgangen av mitt kaitum 2. 

Kvelden gikk med på å lage sittegrupper, bålplass, kjøkken og toalett i snøen. Ganske deilig å ha noe å drive med, så holdt fint varmen. 

Jeg hadde lånt sovepose (dumt å kjøpe før jul..) og liggeunderlag. Liggeunderlaget fra mammut skulle pumpes opp med sånn håndpumpe inne i ligeunderlaget. Fytti grisen så lang tid det tok. Fikk vel ikke optimalt med luft inn, og det merket jeg på natta. Kjente godt kulden (-12) fra bakken. Frøs også noe grådig på bena, men det var vel litt fordi jeg kløna det til og begynte å skulle skifte sokker osv i friluft før jeg la meg. Da satt kulden seg i bena.

Dagen etterpå var det supert vær og vi prøve å gå en ganske bratt linje på vikefjellet, men kom ikke frem pga for mye snø.. haha.. luksusproblem. 

Vi fikk lekt oss litt og handlet inn ved til kvelden. 

Nå var jeg bedre forberedt og sov med innerskoen fra snowboardskoene i posen. god og varm hele natten og sov som en drøm. 

Dagen etter våknet vi til mer snø.. mildt sagt. Her har jeg gravd ut teltet mitt, mens sidemannens telt fortsatt er nedsnødd. 

snoslash.jpg

Det ble en artig søndag i fjellet og vi var akkuratt sånn passe slitne når vi kom hjem til midnatt.. 

 

Dette blir det mer av:) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig entropy   :-P

 

Greit nedsnødd de telta der ja.

 

Er lurt å ha et liggeunderlag av skumplast under når en bruker et oppblåsbart liggeunderlag, både som sikkerhet i tilfelle det skulle gå hull og for å unngå at luften i liggeunderlaget blir kjølt ned fra den kalde bakken. Selv kjøpte jeg en slik pose til å blåse opp liggeunderlaget med til mitt exped underlag, og dette må jeg si var veldig praktisk. Men styrte lenge for å finne igjen hvor jeg hadde lagt ventiladapteren før jeg fant ut at jeg hadde vært så smart å hektet den på pakkposen til liggeunderlaget. Når jeg omsider fant den fant jeg jo ut at jeg ikke trente adapter til mitt underlag  :mrgreen:

 

Angående å fryse på beina så løser du det lett med å lage en varmeflaske til å ta med i soveposen (nalgene eller alumiumsflaske som du fyller med kokende vann og har en sokk e.l. over) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Oddbjørn:) 

 

Hadde vaffelunderlag under ja. Den pumpemekanismen på det oppblåstbare underlaget var en svamp-aktig pute inne i underlaget som man skulle klemme på. Gjorde sikkert feil, men men. Tror jeg får Exped downmat 9LW til jul da. 

 

Vurderer også sånne campboots i syntetfiber også ha skoposer over når man er i leir. Bare å ta av og på skoposene når man skal inn og ut av posen slik jeg hadde tenkt meg det. 

 

Neste tur blir i januar, og da forhåpentligvis høyere opp på fjellet. 

 

Takk for gode ord og tips ellers:) 

 

Dette var første gangen siden jeg var ca 10 år at jeg sov i telt. Altså 17-18 år siden:) Veldig gøy dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.